ראשי מאמרים סיכום 2011 בצילום

סיכום 2011 בצילום

0
0

אנו גאים להביא בפניכם הערב פרויקט סיכום שנה מיוחד. ריכזנו עבורכם את כל הדברים החשובים שקרו השנה בחדשות, את הנושאים הקלילים יותר, כמה מן הפרויקטים הגדולים שהבאנו בפניכם וכמו בשנה שעברה את עשרת הכתבות הנצפות ביותר באתר בשנה החולפת.

חדשות צילום 2011

שנת 2011 תיזכר כנראה כאחת השנים הקשות בהיסטוריה היפנית המודרנית וכאחת השנים המורכבות בהיסטוריה של ענף הצילום. ב-11 למרץ זעזעה רעידת אדמה אדירה (בעוצמה 9 בסולם ריכטר) את אזור מזרח יפן. למרות העוצמה הרבה, יפן הייתה מוכנה היטב, והנזק הישיר היה מצומצם יחסית. אלא שהרעידה אשר התרחשה בעומק הים יצרה גל צונאמי אדיר אשר פגע באופן קשה בחופה המזרחי של יפן הציף עיירות על יושביהן (קרוב ל-16 אלף הרוגים נספרו עד כה) ופגע קשות בכור הגרעיני בפוקושימה וגרר תאונה גרעינית שאת השלכותיה העתידיות עדיין איננו יכולים לאמוד.

לרעידת האדמה ולשרשרת האירועים שבאה בעקבותיה היו השלכות קשות על שוק הצילום. כל חברות הצילום המרכזיות כיום הן יפניות וכולן נפגעו בצורה כזו או אחרת מן האירועים. לקראת חודש אוגוסט החלו תהליכי השיקום לשאת פרי והייצור החל לחזור לעצמו, אלא שבראשית אוקטובר התרחשו שיטפונות עצומים בתאילנד שם ממוקמים מפעלי ייצור גדולים של ניקון, סוני, קנון וחברות נוספות. ניקון וסוני נפגעו קשה ולמרות שבחודשיים האחרונים עשו שתי החברות מאמצים אדירים לחזור לייצור תקין יעברו עוד מספר חודשים עד שנוכל לצפות להתאוששות מוחלטת.

מפעל ניקון המוצף בפארק התעשייה בתאילנד (צילום: noppatjak)

Nikon flood

לא מעט מוצרים להם ציפו רבים התעכבו או נדחו בשל האירועים ביפן ובתאילנד (ואולי גם כתוצאה מסיבות פנימיות אחרות) השנה. קנון דחתה שוב ושוב מספר עדשות מקצועיות ובשלב זה לא ברור כלל מתי אלו יגיעו לשוק. ניקון, אף שמדובר באופן לא רשמי בלבד, דחתה כפי הנראה את הכרזת הליין המקצועי החדש שלה (D800 וה-D4) לראשית 2012.  ובעיות זמינות קשות קיימות כאמור מאז השיטפונות בתאילנד הן עבור מוצרי ניקון והן עבור אלו של סוני.

לא רק אסונות טבע השפיעו לרעה על עולם הצילום בשנה החולפת. תהליכים ארוכי טווח בשילוב שגיאות ניהוליות הובילו את חברת קודאק – אחת מהחברות המובילות את תחום הצילום במאה הקודמת להגיע לסף פשיטת רגל ב-2011. למעשה המצב נעשה כה קשה עד כי בנובמבר נאלצה קודאק למכור את חטיבת החיישנים שלה (האחראית בין השאר לייצור החיישנים עבור חלק ממצלמות חברת לייקה ושורה של יצרניות פורמט בינוני) לחברת נכסים גדולה מקליפורניה. שנת 2012 תכריע כנראה את עתידה של החברה כולה.

בעוד שהמשבר הכלכלי החמור בקודאק נגרם כנראה בין השאר מטעויות אשר נעשו בתום לב, המשבר המדובר ביותר של חברת צילום בשנת 2011 היה ללא ספק זה של אולימפוס, אשר מצאה את עצמה מעורבת בשערורייה בינלאומית שלא הייתה מביישת סרט הוליוודי עתיר תקציבים ותככים. הכל החל באמצע חודש אוקטובר לאחר שהמנכ”ל הבריטי של החברה היפנית (המערבי הראשון אי פעם אשר מונה לתפקיד כה בכיר) אולץ על ידי חברי הנהלת החברה להתפטר מתפקידו לאחר שחשף פרשת שחיתות במסגרתה “נעלמו” למעלה משני מיליארד דולר מחשבונות החברה לאחר עסקת רכישה אותה ביצעה אולימפוס ב-2008. מכאן העלילה רק הולכת ומסתבכת כולל התערבות של ה-FBI בחקירה, ראש ממשלת יפן, חשד למעורבות המאפיה היפנית, עצומה להשבת המנכ”ל הבריטי ופשיטות מתוקשרות של תובעים יפניים על משרדי החברה בטוקיו לאחר התפטרות מרבית הנהלת החברה. כל זאת לצד קריסה חסרת תקדים של עשרות אחוזים בערכה של מניית החברה מראשית השנה עד לרמה שקיים חשש משמעותי להמשך תפקודה של החברה (אנו עקבנו וממשיכים לעקוב אחרי הסיפור בעמוד המרוכז הבא).

Michael Woodford – נשיא אולימפוס לשעבר מחייך (לפני הפיטורין)

Michael Woodford םךטצפוד

עד כאן בנוגע לאסונות, קשיים ושחיתויות בצמרת. אלא שלמרות כל אלו 2011 הביאה עימה בכל זאת מספר חידושים וחדשות בתחום הצילום. קנון הכריזה על מספר מוצרים בניהם ה-600D וה-1100D בראשית השנה, ה-EOS C300 המקצועית לוידאו (הכוללת תמיכה בכל ליין עדשות הסטילס של קנון) וכמובן ה- EOS-1D X אשר הוכרזה אמנם באוקטובר אבל תהיה זמינה כנראה לא לפני מרץ 2012.

ה-1D-X של קנון – טעימה מ-2012 ב-2011

Canon EOS 1D X front side

ניקון הכריזה על מצלמת ה-D5100 באפריל (אנו ערכנו לה סקירה מעמיקה מספר חודשים מאוחר יותר) אך בהיעדר הכרזות על מצלמות מקצועיות המוצר המעניין ביותר של החברה אשר הוכרז ב-2011 היה ללא ספק ליין מצלמות ה-1 חסרות המראה.

V1 – ניקון קופצת לעולם המצלמות חסרות המראה

Nikon1 V1 white front lensהחברה הפעילה ביותר ב-2011 לא הייתה קנון או ניקון אלא דווקא סוני, אשר הציגה ליין חדש ומתקדם הכולל את ה-A77, A65, NEX-7, NEX 5N, ארבע עדשות ועוד שורת עזרים שונים (וכן מצלמת הוידאו מסדרת ה-NEX – ה-NEX VG-20). גם פנסוניק הציגה השנה שתי מצלמות בולטות חדשות, ה-GF3 הזעירה וה-GX1 המתקדמת ובנוסף חנכה סדרת עדשות מתקדמות מסדרת X (ואף הכריזה כי תרחיב את הליין כבר בראשית 2012).

NEX-7 – חלק מן הליין “הנושך” של סוני לשנת 2011

NEX 7 front top

באופן לא מפתיע 2011 הייתה חלשה ביחס ל-2010 בכל הנוגע להכרזות על מוצרים בתחום הצילום. רק כ-130 מצלמות חדשות (לעומת קרוב ל-200 בשנה שעברה) הוכרזו השנה ו-44 עדשות חדשות (לעומת 57 בשנה שעברה). למרות שהיצרניות עצמן נאלצו להאט את הקצב ב-2011 דווקא יוצרים ומפתחים פרטיים זכו לדחיפה משמעותית ב-2011 באמצעות האתר Kickstarter המאפשר ליזמים צעירים עם רעיון לגייס כסף מן הקהל הרחב. בין הפרויקטים אשר זכו למימון הגבוה ביותר באתר היו לא מעט כאלו בתחום הצילום, נזכיר רק כמה מהם: CineSkates – גלגיליות המתחברות לחצובה אשר יאפשרו לכם לצלם וידאו רפלקסי בצורה מקצועית, Triggertrap – טריגר אוניברסאלי זעיר אשר אמו לאפשר לכם לצלם תמונות בהפרשי זמן קבועים והרבה יותר. The Nice Clip – קליפ פשוט המתחבר למכסה העדשה ומאפשר חיבור שלה למכנס, לרצועה או לחולצה בכדי למנוע איבוד שלו וה-Capture התקן מיוחד אשר יחזיק לכם את המצלמה בכל מצב.

CineSkates – כל אחד ממציא

CineSkates 1

שורה של מגמות אשר את ראשיתן ראינו עוד בשנה שעברה (ואף לפני כן) אפיינו את עולם הצילום ב-2011. המשך התחזקותן של המצלמות חסרות המראה (בעיקר ביפן אבל לאט לאט גם במדינות נוספות), נושא הוידאו הרפלקסי ממשיך לצבור תאוצה ואנו סיקרנו אין ספור דוגמאות לפרויקטי וידאו ייחודיים אשר צולמו באמצעות מצלמות סטילס במהלך השנה (כמו זה לדוגמא). גם נושא העזרים לצילום וידאו רפלקסי זכה השנה לעדנה עם עשרות מוצרים שונים ומשונים אותם סיקרנו. נושא אשר זכה השנה לסיקור נרחב במיוחד הוא הצילום הסלולארי

מן הבלוג – הצד הקליל של החדשות

בבלוג השנה עסקנו במגוון רחב של נושאים מן הצד הקליל יותר של עולם הצילום. הראשון שבהם היה (איך לא) צלמים. כמעט בכל שבוע פרסמנו סקירה אחת ולעיתים יותר על אודות צלם בינלאומי אחר אשר יכול לשמש השראה בתחומו. כמה דוגמאות בולטות מבין עשרות המאמרים אותם פרסמנו השנה היו: David Bergman: מאחורי הקלעים עם בון ג’ובי, Martin Schoeller: צוחקים על הוליווד בתמונות, Nick Veasey: לצלם בקרני X, הצלם הנשיאותי: מאחורי הקלעים של חיסול בן לאדן, Kirsty Mitchell: לצלם את הפנטזיה, Elena Kalis: עליסה בעולם המים, Jonathan Mannion: צילום מוזיקלי ו-אנני ליבוביץ’, המלכה המרשעת ומראת הקסמים.

Scarlett Johansson – כסינדרלה (קרדיט: Disney / Annie Leibovitz)

Annie Leibovitz disney 7

נושא מרכזי נוסף אשר הופיע בבלוג לא אחת היה סרטוני תמונות (או Timelapse בלעז). במהלך השנה פרסמנו עשרות סרטונים כאלו מכל רחבי העולם (ואפילו כאלו אשר צולמו בחלל). הינה כמה דוגמאות בולטות: האור הארקטי, 2459 תמונות, 11 שעות טיסה – זוהר צפוני אחד, על הגשר הישן… ב-HDR, ארבע עונות ב-60 שניות, ולסיום שניים מיוחדים מאד מישראל (ממדור צילום מקומי) – און הנר: זמן בתנועה ו-נעם ערמון: מסע בארץ הזמן.

עמק חילזון מתוך מסע בארץ הזמן (צילום: נעם ערמון)

Hilazon Valey 2011

מדור “מציאות ברשת” בבלוג שלנו היה עמוס במיוחד השנה עם שורה ארוכה של מוצרים (רובם מוזרים ולעיתים הזויים ממש). בין השאר ניתן היה למצוא עדשת לייקה “לאחר נתיחה”, לייקה אשר נמכרה במחיר שיא: 1.9 מליון דולר, עדשת Canon EF 1200mm 1:5.6, מארז לייקה תת מימי נדיר במיוחד ו-עדשת ניקון תלת מימדית משנות ה-50.

Leica Elcan KG-24A UW – בצבע כתום נדיר

Leica UW 3

פרויקט רחב מימדים במיוחד אשר סיקרנו בהרחבה בבלוג השנה בוצע במהלך 2011 על ידי חברת Zacuto (המוכרת מתחום המכתופים והעזרים לצילום וידאו רפלקסי). הפרויקט המכונה The Great Camera Shootout 2011 בחן באופן השוואתי ומעמיק במיוחד מצלמות רפלקס מול מצלמות וידאו וקולנוע מקצועיות. התוצאות חולקו לשלושה סרטונים: חלק I – העוסק בטווח דינאמי, חשיפת חסר וחשיפת יתר, כולל פירוט כל המצלמות המשתתפות בסדרה, חלק II – העוסק ברגישות וחדות תמונה וחלק III העוסק בארטיפקטים של תנועה ובנושא הצבע.

מאמרים, ביקורות ופרויקטים

הפרויקט המרכזי של MegaPixel לשנת 2011 היה “שנה טובה ומצולמת” במסגרתו הבאנו לא פחות מ-15 סרטונים של חברות צילום וצלמים מובילים מרחבי העולם המאחלים לגולשי האתר שנה טובה (בעברית ובאנגלית).

נציגת חברת קרל זייס מברכת את קוראי MegaPixel לרגל השנה החדשה מתוך הפרויקט

newyear3

שיתוף הפעולה שלנו עם מיטב חברות הצילום הבינלאומיות לא הסתיים כאן ובמהלך השנה פרסמנו שורה של ראיונות עם בכירים בעולם הצילום בניהם דומיניק פפנייהם (Dominic Papenheim), נציגה הבכיר של חברת אולימפוס אירופה אשר ביקר בישראל במרץ, מר Sungrok Kim מנהל המוצר האזורי בתחום הצילום הדיגיטלי של חברת סמסונג במזרח התיכון אשר ביקר בארץ ביוני ומר Stefan Daniel מנהל המוצר של חברת לייקה איתו שוחחנו בחודש אוקטובר.

Stefan Daniel מחברת לייקה עם ה-M9 מתוך הראיון

Leica Stefan Daniel

עניין נוסף בו עסקנו בהרחבה היה סיקור תערוכות צילום וציוד שונות אשר נערכו השנה ברחבי העולם. בחודש פברואר ערכנו סיקור נרחב של תערוכת +CP אשר התקיימה ביפן (לפני רעידת האדמה). בחודש ספטמבר נערכה תערוכת האלקטרוניקה הגדולה IFA בברלין ואנו הבאנו לכם סיקור בלעדי העוסק כולו בתחום הצילום כפי שהוצג במסגרתה. התערוכה השלישית והאחרונה אותה סיקרנו השנה הייתה PhotoPlus Expo 2011 אשר התקיימה בניו יורק בסוף חודש אוקטובר ובה הוצגו רבים מן המוצרים אשר הוכרזו במהלך השנה.

השלט בכניסה לתערוכת IFA 2011 בברלין (צילום: Jens Michael Schuh/systemkamera-forum.de)

38476d1314908012 ifa 2011 spiegellose systemkameras eingang sued

במהלך 2011 פרסמנו שורה ארוכה מאד של כתבות בנושאים מגוונים. אחד הנושאים אשר נדונו בהרחבה היה נושא אחסון במסגרתו פרסמנו את המדריך השלם לגיבוי תמונות לצלמים אשר סקר דרכים, טכניקות וגם אסטרטגיות לגיבוי מושכל של תמונות. במסגרת העיסוק שלנו בנושא האחסון גם בדקנו וקיימנו ראיון בלעדי ומעמיק עם חברת JPEGmini הישראלית אשר פיתחה אלגוריתם מתקדם המאפשר כיווץ תמונות עד פי 5 מגודלן המקורי וזאת לכאורה מבלי לפגוע כלל באיכות. המאמר השלישי אותו פרסמנו בתחום האחסון השנה היה פרויקט מקיף אשר נמשך קרוב לשישה חודשים ובמסגרתו ערכנו השוואה מקיפה של כרטיסי SD למצלמות וכן השוואה בין קוראי כרטיסי זיכרון שונים (התוצאות היו מפתיעות ומעניינות במיוחד).

כרטיסי זיכרון מתוך הביקורת הגדולה של כרטיסי ה-SD (צילום: עידו גנוט)

Circle of cards

סדרת מאמרים מיוחדת נוספת אותה פרסמנו השנה עסקה בצילום “אלטרנטיבי”. הצלם גיא וינר הביא במסגרת האתר סדרה בת ארבע כתבות אשר עסקו ב”צילום במהירות גבוהה“, “צילום טיפות“, “צילום בקרני X” וממש לפני סיום השנה פרויקט מיוחד – מטריקס – פרויקט צילום רב זוויתי במהירות גבוהה.

מתוך פרוייקט המטריקס – גיא וינר מפוצץ בלון מלא מים (צילום: כפיר אמיר)

Matrix 3

נושא זכויות יוצרים נמצא תמיד בראש מעיננו. ב-2011 פרסמנו את “מהי זכות היוצרים?“, “מהי הזכות המוסרית?” ו”הפרת זכויות יוצרים ותוצאותיה” – כולם פרי עטו של עו”ד זיו גלסברג. גם זכויות הצלם היה נושא בו עסקנו באופן נרחב מאד השנה בעשרות ידיעות, כתבות ומאמרים אשר סיקרו היבטים שונים של זכויות הצלם בארץ ובעולם.

ב-2011 סקרנו באופן מקיף במיוחד לא פחות מ-11 מוצרים ותוכנות. בין השאר בדקנו את גריפ סאונד של חברת Beachtek  מדגם DXA-SLR, מדפסת R3000 המתקדמת של חברת אפסון, ה-Gigtube Wireless של חברת Aputure, תיק ה- 3N1-30 של חברת KATA ותיק ה- Fastpack 250 של חברת Lowepro וכן את תוכנת ה- FastStone Image Viewer לצפייה בתמונות. לקראת סוף השנה פתחנו ערוץ חדש בתוך מדור הביקורות והסקירות שלנו המכונה “ביקורטרו” ובמסגרתו אנו מביאים סקירות של מצלמות עתיקות שונות פרי עטו של הצלם והאספן יניב ברמן. שתי הביקורות הראשונות אשר התפרסמו במהלך 2011 היו “Altix V” ו- Yashica Lynx 5000E – היאשיקה של אבא.

ה-3N1-30 של KATA על רקע הביג בן מתוך הביקורת (צילום: עידו גנוט)

kata in london

חדש האתר

2011 הייתה שנת הפעילות השנייה של MegaPixel ובמסגרתה התרחבנו והתפתחנו לכיוונים חדשים. הפרויקט הגדול ביותר של השנה החולפת הוא כמובן Photogroup – אתר מבצעים, דילים והנחות מבית MegaPixel המיועד במיוחד עבור קהל הצלמים הישראלי, נפתח בחודש נובמבר ועבר לאחרונה שדרוג.

אתר Photogroup המשודרג

photogroup 1

גם MegaPixel עצמה זכתה לשורה של תוספות, שדרוגים ושיפורים (הממשיכים בעצם ימים אלו). בחודש יולי השנה עלו לאוויר הפורומים והגלריות החדשים שלנו, אשר מאפשרים מאז למשתמשי האתר להעלות תמונות, לקבל תגובות וביקורות ולשאול שאלות בנושאים שונים הקשורים לצילום.

לאתר עלו השנה גם שני ערוצי תוכן חדשים: ערוץ מדריכי הצילום של MegaPixel בשיתוף בית הספר לצילום פלאש 90 (המצטרפים לשורת מדריכים כלליים יותר באתר) וערוץ צילום מקומי המרכז ראיונות עם צלמים ישראליים (ובניגוד לערוץ “דוקו צלם” נועד להיות ממוקד יותר בפרויקטים ספציפיים מן העת האחרונה).

גם בסיס הנתונים של MegaPixel התרחב מאד בשנה האחרונה (כפי שכבר הזכנו) והוא כולל נכון לזמן כתיבת שורות אלו:

10 הכתבות הנצפות ביותר ב-MegaPixel לשנת 2011:

כמו בשנה שעברה ריכזנו עבורכם את עשרת המאמרים הנצפים ביותר בשנה החולפת לפי הסדר:

  1. צלם בארץ הטליבן – ראיון עם יוראי ליברמן.
  2. קנון מכריזה: PowerShot SX40 HS ו-PowerShot S100.
  3. קנון D600 כבר בפברואר?
  4. קנון 2011: EOS 600D ו-EOS 1100D.
  5. קנון 2011: 5 מצלמות קומפקטיות חדשות.
  6. פרויקט שנה טובה ומצולמת – MegaPixel ועולם הצילום.
  7. כרטיסי זיכרון למצלמות – המדריך השלם.
  8. רשמי: Canon EOS-1D X.
  9. רעידת האדמה ביפן: עולם הצילום במהומה (מעודכן 23/3).
  10. מדריך קנייה למצלמה וציוד צילום.

בדומה לסיכום השנה הקודמת, גם לרשימה זו אנו מרשים לעצמנו להוסיף גם את בחירת העורך לשנת 2011 – הערמת פוקוס” – לבנות את התמונה מפרוסות.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *