ביקורות\סקירות עדשות סיגמא 500 מ"מ f/5.6 בביקורת ע״י עידו גנוט פורסם ב 18/06/2024 0 0 אחרי הפוגה לא קצרה אנו שמחים להביא בפניכם היום ביקורת מקיפה על עדשת ה-500mm F5.6 DG DN OS מסדרת הספורט של חברת סיגמא. לנו הזדמן להשתמש בעדשה במשך מספר חודשים בנפרד אך גם במקביל למספר עדשות סוני והביקורת הנוכחית תכלול את התובנות שלנו מהעבודה עם ה-500 מ"מ החדשה אל מול ה-100-400 מ"מ של סוני ואפילו עדשת ה-600 מ"מ f/4 המקצועית של סוני והתוצאות לפניכם. אנו רוצים להודות לצלם הטבע/נוף מתן שרון על העזרה בביקורת הנוכחית – עוד על מתן בקישור הבא: Matanwildphotography.com סרטון הסקירה שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com רקע לפני שנתחיל בביקורת חשוב לנו לספק מעט רקע הקשור לעדשה. לפני כעשור השיקה חברת ניקון את סדרת עדשת ה-PF שלה, תחילה עם עדשת ה-300 מ"מ ומאוחר יותר עם עדשת ה-500 מ"מ (בהמשך הגיעו גם עדשות נוספות כולל עדשות בתושבת Z כמו ה-NIKKOR Z 600mm f/6.3 VR S החדשה). המשותף לכל העדשות הללו היא טכנולוגיית ה-Phase Fresnel או PF (עוד עליה- כאן). הטכנולוגיה אפשרה להקטין את אורכן של עדשות הטלפוטו ולצמצם את משקלן בצורה משמעותית (זאת לא הייתה הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בטכנולוגיה אבל לראשונה היא נכנסה לשימוש בעדשות במחירים נגישים באופן יחסי). כמשתמשי סוני לא עמדו לרשותנו עד היום עדשות טלפוטו (פריים) במחירים נגישים ובגודל/משקל נוחים לנשיאה. בליין העדשות הנוכחי של סוני אפשר למצוא את ה-600 מ"מ וה-400 מ"מ – שתיהן גדולות וכבדות יחסית ובעיקר יקרות מאד. לאחרונה נוספה גם ה-300 מ"מ f/2.8 אשר הינה קלה ומחירה "נגיש" יותר (אם כי עדיין כפול מזה של הסיגמא החדשה) והיא מאפשרת כמובן שימוש במכפילים (מה שלא אפשרי עם הסיגמא 500 מ"מ על מצלמות סוני, בגלל מגבלה מלאכותית של חברת סוני על עדשות צד שלישי). שאר עדשות הטלפוטו לצלמי סוני הן כולן עדשות זום דוגמת ה-100-400 מ"מ וה-200-600 מ"מ של סוני עצמה ושלל עדשות באורכי מוקד שונים של סיגמא וטמרון. עבור מי שמחפש עדשה לצילום ציפורים מ-500 מ"מ ומעלה שתהיה קלה, קומפקטית, בעלת פוקוס מהיר, במחיר הנמוך מזה של מכונית משומשת למצלמות סוני, האפשרויות בנקודת הזמן הנוכחית הן מוגבלות למדי. כאן נכנסת הסיגמא החדשה לתמונה ומכאן גם העניין האישי הרב שלנו בעדשה. נזכיר רק כי עוד ב-2016 בראיון שקיימנו עם מנכ"ל סיגמא שאלנו אותו על האפשרות שסיגמא תפתח עדשה הדומה לסדרת ה-PF של ניקון וחזרנו על השאלה גם בראיון ב-2018, ונראה כי בסיגמא בחרו להקשיב לנו, גם אם באיחור לא מבוטל, אם כי ראוי לציין כי למיטב הבנתנו ה-500mm F5.6 DG DN OS לא עושה שימוש בטכנולוגיית Phase Fresnel/Diffractive Optics אלא בתכנון אופטי סטנדרטי, ולמרות זאת הצליחה החברה לצמצם את גודלה ומשקלה של העדשה בצורה משמעותית. עד כאן בנוגע לרקע. בכדי לענות על השאלה המעניינת באמת – כיצד מתפקדת ה-500mm F5.6 DG DN OS ואיך היא משתווה לעדשות אחרות בקטגוריה, ניגש לביקורת שלנו. עדשת ה-Sigma 500mm f/5.6 DG DN Sports מבנה וחומרים כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשות בטרם נעבור לבחון את ביצועיהן. מבנה עשוי מגנזיום וחומרים מורכבים – Sigma 500mm f/5.6 DG DN מבנה אופטי לעדשה 20 אלמנטים ב-14 קבוצות כולל שלושה אלמנטים מסוג FLD ושני אלמנטים מסוג SLD. חומרים העדשה עשויה משילוב של מגנזיום קל משקל וחומר מורכב בשם TSC. גודל ומשקל אולי אחת מנקודות החוזקה המרכזיות של העדשה החדשה קשורות בקומפקטיות שלה וגם במשקלה הנמוך – 1.4 ק"ג ואורכה ללא מגן השמש רק 23 ס"מ. בתמונה למטה ניתן לראות השוואה שצילמנו לעדשת ה-100-400 הלבנה של סוני (מימין) ועדשת ה-600 מ"מ f/4 המפלצתית של סוני משמאל. במרכז הסיגמא 500 מ"מ f/5.6 מול הסוני 100-400 מ"מ והסוני 600 מ"מ טבעות לסיגמא שתי טבעות – אחת לפוקוס גדולה, רחבה וקרובה למצלמה ואחת לצמצם, קדמית, דקה מאד. שתי הטבעות נעות באופן חלק וללא קושי רב וכפי שנראה מייד ניתן לשנות את טבעת הצמצם למצב קליק. עבורנו טבעת הפוקוס מעט רחוקה מידי אבל מדובר בעניין סובייקטיבי (ולנו יש ידיים קטנות). כפתורים ומתגים העדשה כוללת כל מתג מרכזי שאפשר להעלות על הדעת והיא כוללת את כל הטכנולוגיות המעודכנות ביותר של חברת סיגמא. הרשימה כוללת מתג AF/MF, מתג מגביל פוקוס בעל שלושה מצבים (מלא, 10 מטר עד אינסוף ו-3.2 מטר עד 10 מטרים), מתג מייצב עם שלושה מצבים (כבוי, מצב 1 לשימוש כללי ומצב 2 ל-Pan) ומתג הגדרות משתמש (פעיל רק בתושבת L באמצעות ה-Dock של סיגמא). לעדשה עוד 3 כפתורים ברי תכנות (AFL) בחלק הקדמי, כפתור לנעילת טבעת הצמצם במצב A וכפתור מעבר בין שינוי טבעת הצמצם בצורה חלקה לוידאו בקליקים, באמת שקשה לנו לחשוב על אפשרות שסיגמא פספסה בעדשה הזאת מבחינת תפעול. מגוון רחב של כפתורים ומתגי שליטה אטימה לעדשה אטימות מלאה לאבק ומים והיא כוללת ציפוי מיוחד נגד מים/ושמן (בעל תחושה מעט מחוספסת). תושבת העדשה בעלת כיסוי FF ומגיעות בתושבת E למצלמות סוני וגם בתושבת L לסיגמא/לייקה/פנסוניק וכו’ (בגרסת ה-L העדשה מאפשרת תמיכה במכפילים ואין לה מגבלות קצב צילום). מגן שמש ואביזרים לעדשה מגן שמש איכותי מפלסטיק קשיח באורך 8.5 ס"מ עם נעילה אשר בחלקו הקדמי גומי אשר מאפשר להניח את העדשה על משטחים בלי שריטות. צמצם לעדשה 11 להבי צמצם, נראה בהמשך כיצד הדבר משפיע על הבוקה. 11 להבי צמצם פילטר לעדשה אלמנט קדמי גדול והיא תומכת בפילטרים בקוטר 95 מ”מ. רגלית לסיגמא יש רגלית בינונית עם חלק תחתון ניתן להסרה. בצד החיובי נזכיר כי לרגלית חיבור Arca שהיינו שמחים לראות כסטנדרט אצל כלל היצרניות, מן הצד הפחות חיובי מדובר ברגלית שאיננה מספיק ארוכה ואישית היינו שמחים לראות גם קצת יותר מקום לאצבעות לאחיזה בזמן נשיאה (בטח עם כפפות). ביצועים פוקוס העדשה עושה שימוש במנוע פוקוס חדש בשם HLA (מנוע פוקוס לינארי) אשר מההתנסות שלנו הינו שקט לחלוטין ומהיר. הפוקוס עצמו אגב כמו בכל שאר עדשות סיגמא למצלמות סוני איננו לינארי לצערנו (כלומר תנועה מהירה או איטית של טבעת הפוקוס לא תחזור לאותה הנקודה במצב פוקוס ידני – לא אידאלי למי שמצלם וידאו עם follow focus למשל אבל גם רבות מעדשות סוני עצמה סובלות מבעיה זו ודווקא בגרסת העדשה עם תושבת L הדבר נפתר על מצלמות המאפשרות מצב פוקוס לינארי – סוני מתי גם אצלך?). ערכנו מבחן פוקוס בסטודיו והעדשה תפקדה מצוין, במהירות ובדיוק מושלם במעבר בין עצמים ללא בעיה בסטילס ובוידאו. כמובן שמבחני פוקוס בסטודיו לעדשה שכזו לא באמת מציגים את התמונה השלמה ולכן השאלה המרכזית שלנו היא כיצד מתפקדת העדשה בתנאי עולם אמיתי ובעיקר במעקב אחר עצמים בתנועה. התשובה היא שאפילו אחרי שעשינו שימוש אינטנסיבי בעדשה לצורך צילום אלפים רבים של תמונות בשטח לבד ויחד עם עדשות ה-100-400 מ"מ של סוני וה-600 מ"מ f/4 של סוני לצורך השוואה, אין לנו תשובה מוחלטת. בגדול אנו נוטים לחשוב שרמת דיוק הפוקוס במיוחד בתנאי צילום מורכבים (ובוודאי בתאורה נמוכה) אינם טובים כשל ה-600 מ"מ (לא באמת מפתיע בהתחשב בעדשה שעלותה גבוהה פי 4+ והיא מהירה משמעותית) אבל כשמדובר ב-100-400 מ"מ של סוני התשובה מורכבת יותר. את כל המבחנים ביצענו על מספר גופי A1 של סוני (לקראת תום תקופת הבחינה של העדשה גם עם עדכון הקושחה האחרון של סוני 2.01), הבדיקה הראשונה שערכנו הייתה ריצה אל מול העדשה מספר פעמים באור מלא. הסוני הצליחה לצלם מספר גבוהה הרבה יותר של תמונות (היא איננה מוגבלת מלאכותית כמו הסיגמא) ומתוך 172 תמונות כל התמונות צולמו בחדות טובה. הסיגמא צילמה רק 88 תמונות באותו מרחק ריצה עם פספוס בולט אחד (סך הכל אחוזי דיוק מעולים אם כי בבחינה מקרוב של התמונות בהחלט אפשרי שלסיגמא דיוק פחות מושלם מלסוני). בגדול נושא דיוק הפוקוס אל מול עצמים בתנועה הוא אולי נקודת החוזקה המרכזית האחרונה של סוני אל מול יצרניות צד שלישי (אם מתעלמים ממגבלות מכוונות של החברה כמו הגבלת קצב הצילום ומניעת שימוש במכפילים) ויחד עם זאת הסיגמא 500 מ"מ מצליחה להשיג תוצאות טובות מאד אפילו ביחס לטופ של סוני גם אם לא להתשוות באופן מלא בשלב זה. בכל מקרה חשוב לזכור כי תוצאות שונות מבחינת דיוק הפוקוס יכולות להתקבל בתנאי צילום שונים במיוחד כשמדובר על צילום בתנאי תאורה לא אופטימאליים ולכן חשוב להתאים ציפיות. בדיקת פוקוס – חדות בתנועה – מימין סוני 100-400 מ"מ ומשמאל הסיגמא 500 מ"מ מייצב לעדשה מייצב OS2 חדש המאפשר עד 5 סטופים של ייצוב. מדידות ייצוב הן לרוב עניין די סובייקטיבי אבל מההתנסות שלנו (ואפשר לראות דוגמא קצרה בסרטון שלנו) בעת שימוש במייצב במצב הסטנדרטי (מצב 1) ניכר ייצוב משמעותי של התמונה בעינית בעת הפעלת המייצב. לנו לא יצא כמעט להשתמש במייצב במצב 2 (מצב Pan המתאים למשל לצילום רכבים בתנועה). חדות תמונה כרגיל ערכנו את בדיקת החדות של העדשה בסטודיו עם תרשים ה-IMATEST המשודרג שלנו. הבדיקה נעשתה במקביל לסיגמא 500 מ"מ ולסוני 100-400 מ"מ ול-600 מ"מ. למרות אורכו של הסטודיו שלנו (17 מטר מקצה לקצה) התרשים לא נכנס באופן מלא בעדשת ה-500 מ"מ ועוד פחות מכך בעדשת ה-600 מ"מ שלנו. אם משווים את החדות לעדשת ה-100-400 מ"מ של סוני החדות של שתי העדשות מעולה במרכז וגם בפינות הפריים. חדות במרכז הפריים: למעלה משמאל סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, למעלה מימין בצמצם f/8; למטה משמאל סוני 100-400 מ"מ בצמצם f/5.6, מימין בצמצם f/8 חדות בפינות הפריים: למעלה משמאל סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, למעלה מימין בצמצם f/8; למטה משמאל סוני 100-400 מ"מ בצמצם f/5.6, מימין בצמצם f/8 אם משווים את הסיגמא לסוני 600 מ"מ f/4 (לא בדיוק פייר אנחנו יודעים, אבל בכל זאת מעניין), נראה כי ל-600 מ"מ יתרון קל בחדות אבל בעיקר בקונטרסט ובבהירות בפינות (בצמצם f/5.6). חדות במרכז הפריים: למעלה משמאל סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, למעלה מימין בצמצם f/8; למטה משמאל סוני 600 מ"מ בצמצם f/5.6, מימין בצמצם f/8 חדות בפינות הפריים: למעלה משמאל סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, למעלה מימין בצמצם f/8; למטה משמאל סוני 600 מ"מ בצמצם f/5.6, מימין בצמצם f/8 מרחק פוקוס (וחדות בתקריב) בדומה לרוב עדשות הטלפוטו-פריים הארוכות בשוק גם הסיגמא 500 מ"מ איננה מיועדת לצילומי תקריב במיוחד כשמרחק הפוקוס המינימאלי שלה עומד על 3.2 מטרים עם יחס הגדלה של 1:6. בבדיקה שלנו עם פוקוס ידני ניתן למקד במרחק של מעט יותר מ-3 מטרים אבל עדיין מדובר במרחק רחוק למדי (זאת לא עדשה אידאלית לצילום חרקים למשל). חדות התמונה הייתה מצויינת על פני כל התמונה גם בצמצם פתוח. חדות במרכז הפריים בתקריב: שמאל סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, מימין בצמצם f/8 חדות בתקריב בפינות הפריים בתקריב: שמאל סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, מימין בצמצם f/8 נשימה (Breathing) לסיגמא 500 מ"מ יש לא מעט נשימה (שינוי פריים בעת שינוי פוקוס) כפי שניתן לראות בסרטון שלנו מה שהופך אותה לדעתנו לפחות מתאימה לשימוש וידאו עם follow focus במצבים מסויימים כפי שניתן לראות בבדיקה שלנו. אגב הופתענו לגלות של עדשת ה-100-400 מ"מ ולא עדשת ה-600 מ"מ של סוני נתמכות מבחינת תיקון נשימה במצלמות סוני בשלב זה (בניגוד למה שנאמר בסרטון שלנו בטעות). עיוות צבע (CA) בבדיקת המעבדה שלנו לא ניכר שום עיוות צבע (לא בצמצם פתוח ובוודאי שלא בצמצם f/8). בדיקת CA: שמאל סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, מימין בצמצם f/8 החזרים (Flare) אל מול תאורה ישירה חזקה לעדשה יש בהחלט החזרים ואנו ממליצים בחום להשתמש במגן השמש בכל סיטואציה ולהיזהר מצילום ישירות לכיוון של תאורה ישירה. האפלת פינות (Vignette) כפי שאולי ניתן לצפות מעדשת f/5.6 האפלת הפינות נמוכה יחסית והיא מצטמצמת משמעותית סביב f/11. האפלת פינות: שמאל למעלה סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, מימין למעלה בצמצם f/8, שמאל למטה צמצם f/11, ימין למטה צמצם f/16 עיוות גאומטרי בבדיקה שלנו לא זיהינו עיוות גאומטרי. בוקה בוקה הוא בהחלט אחת הנקודות המעניינות ביותר של העדשה. ככל שמדובר בטשטוש הרקע הכללי שהעדשה מספקת ניתן לראות בבירור כי יש לו נטיה ליצור "הפרדה מעגלית" (swirling bokeh) כפי שאפשר לראות בתמונה למטה. מבחינה טכנית כדורי האור בצמצם פתוח נוטים לצורה אובאלית והופכים לעגולים סביב f/8. בוקה: שמאל סיגמא 500 מ"מ צמצם f/5.6, מימין בצמצם f/8 תמונות לדוגמא יחד עם מתן שרון הספקנו לצלם כמה אלפי תמונות על העדשה על פני מספר חודשים בשורה של הזדמנויות. בכל המקרים עשינו שימוש במצלמות ה-A1 שלנו עם הרבה התמקדות בציפורים. התמונות לא עברו עיבוד כלשהו אלא רק קרופ/הקטנה. סיכום לא קל לסכם את הביקורת הנוכחית. מדובר באחת העדשות שהיו חסרות במיוחד בליין עדשות ה-E עבור מצלמות סוני ובבשורה פוטנציאלית גדולה עבור צלמי ציפורים וספורט רבים המחפשים עדשה איכותית, קלה וקומפקטית עם טווח ארוך וביצועים טובים. צריך להוריד את הכובע בפני סיגמא. החברה הצליחה לייצר ללא שימוש באופטיקה "חריגה" עדשה קומפקטית, קלה ואיכותית מאד. למעשה העדשה כוללת את כל הטכנולוגיות החדשות העומדות לרשות החברה כולל תכונות מסוימות שלא קיימות אפילו בעדשות הפרימיום המקצועיות של סוני דוגמת טבעת צמצם עם נעילה ואפשרות לתנועה חלקה/קליקים. כל אלו מבורכים כמובן אבל הם לא יעזרו אם הביצועים של העדשה לא תואמים וגם בתחום זה סיגמא הלכה עד הסוף עם איכות אופטית מעולה מצמצם פתוח אפילו בצילומי תקריב, ללא שום בעיות אופטיות (פרט אולי לרגישות גבוהה להחזרים) . השאלה המרכזית שעמדה בפנינו לאורך כל חודשי השימוש בעדשה (למעלה משלושה חודשים) היא יכולתה של העדשה לעקוב אחר עצמים מהירים בתנועה (בדגש על ציפורים – הייעוד המרכזי לעדשה מבחינתנו). התוצאות טובות ללא ספק עם אחוזי פספוס מועטים אם כי תחושתנו הייתה ונותרה כי לסוני עדיין הובלה בנקודה זו (לא מפתיע אולי משום שהיא שולטת באופן מלא באלגוריתמים ל-AF במצלמה ובתקשורת לעדשה בעוד יצרניות צד שלישי כמו סיגמא צריכות להתאים את עצמן לתכתיבים של סוני כמיטב יכולתן). בשורה התחתונה אם אתם מחפשים עדשת טלפוטו פריים ארוכה, קטנה וקומפקטית למצלמות סוני במחיר שאינו דורש הלוואה לרכישת רכב – אין לכם כיום אפשרויות רבות אחרות (מלבד אולי ה-300 מ"מ f/2.8 החדשה של סוני עם מכפיל, שעולה יותר מכפול). בתחום הזום יש כמובן לא מעט אפשרויות (כולל של סיגמא עצמה), אבל אלו באות עם מגוון יתרונות וחסרונות משל עצמן. מחיר וזמינות בחו"ל מחירה של העדשה עומד על כ-3000 דולר. בארץ מחירה הרשמי עומד על קצת יותר מ-12,700 ש"ח. אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט יבואנית סיגמא לישראל על אספקת העדשה לביקורת. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …