ראשי מדריכים Lightroom ויעילות השימוש ב-Metedata

Lightroom ויעילות השימוש ב-Metedata

1
1

הכתבה הנוכחית תעסוק בנושא חשוב במיוחד הנוגע לכל צלם והוא אופן ניהול מאגר התמונות והיכולת לחפש ולמצוא תמונות ביעילות מבין מאות ואלפי תמונות וקבצים אחרים במחשב.

ניהולם של קבצים במרחב הדיגיטלי נחלק לשתי שיטות, זו המתבססת על מבנה מערכת הקבצים וזו המתבססת על קיטלוג הקבצים במסד נתונים. ניהול המבוסס על מערכת הקבצים, כפי שלמשל ינהל את התמונות שלו צלם שעושה שימוש ב-Bridge, מתבסס על סידור בתיקיות, ובמקרה של ניהול ידני, מוגבלת יכולת האיתור של תמונות ביכולתו של המשתמש לנווט בסבך התיקיות אל היעד המבוקש.

בניהול המבוסס על קיטלוג במסד נתונים, כפי שעושה זאת Lightroom, מיקומו של הקובץ במערכת הקבצים חשוב הרבה פחות. מה שחשוב באמת הוא המידע המשודך לקובץ ומסייע באיתורו.

כל מי שאחראי על תחזוקת ארכיון תמונות גדול יודע שקיטלוג קבצים באמצעות מסד נתונים ושימוש ב-Metadata (פרטי קובץ) מהווים ערובה לניהול קל ונוח.

ניהול תמונות נכון הוא הכרחי

Lightroom 1

ניהול התמונות בLightroom

ככל שגדלה ותופחת ספריית התמונות שלכם, כך תגדל גם התלות שלכם בחלוניות הספרייה של Lightroom, כמו חלונית החיפוש (Find), חלונית מילות המפתח (Keyword Tags) וחלוניות תצוגת פרטי הקובץ (Metadata Bowser), שיאפשרו לכם לצמצם את בחירת התמונות שיוצגו ב-Lightroom. כוחה האמיתי של Lightroom הוא במסד הנתונים שעליו היא מבוססת, המאפשר לכם לבצע חיפושים ולאתר במהירות את תמונות שלהן אתם זקוקים. שימוש בפרטי קובץ (Metedata) שמקושרים לקובץ התמונה או מוטמעים בו, מאפשר ל-Lightroom לבצע חיפוש מהיר אחריה במסד הנתונים.

המידע מן הקובץ שמשמש את Lightroom נחלק לשלושה סוגים:

  • מידע אודות הקובץ (Informational Metadata) כדוגמת נתוני EXIF, אשר מספקים מידע על המצלמה שישמשה לצילום התמונה ומידע טכני כמו למשל הגדרות העדשה וסוג קובץ התמונה.
  • מידע מותאם אישית (Custom Metadata) שאינו מוזן אוטומטית או מתקבל מתוך קובץ התמונה ואשר מאפשר להזין מידע נוסף אודות הצלם, כיצד ליצור איתו קשר וזכויות השימוש בתמונה.
  • סוג נוסף של פרטי קובץ הם נתונים שתזינו לצורך קיטלוג התמונות שלכם.

המחשה יפה ששמעתי פעם בהרצאה לאופן השימוש שעושה Lightroom ב-Metadata, השוותה אותה לאופן שבו מקטלגת תוכנת נגן מוסיקה כדוגמת iTunes את אוסף המוסיקה שלכם – על-מנת לאפשר לכם לחפש, למיין ולסנן שירים על-פי אלבומים, אמנים, ז’אנרים מוסיקליים, וכו’, ולא לפי תיקיות במערכת הקבצים.

002a Metadata EXIF

מה שחשוב לזכור הוא שתהליך הזנת פרטי הקובץ, למרות שיש בו מספר קיצורי דרך, הוא ברובו ידני ויחייב אתכם להשקיע זמן, אלא שהזמן שתשקיעו בקיטלוג התמונות שלכם בשלב מוקדם, יחסוך לכם זמן יקר כאשר תדרשו למצוא את הקבצים בעתיד.

תהליך ההזנה של פרטי הקובץ בתמונות שלכם נחלק לרוב לשני שלבים:

1. הזנת נתונים הכרחיים שבמרבית המקרים יהיו זהים, כמו למשל שם הצלם, זכויות היוצרים, וכו’. עבור סוג זה של מידע נהוג להשתמש בתבנית פרטי קובץ שתגדירו מראש, שתוחל על תמונות שבחרתם או אוטומטית תוך כדי ייבוא התמונות.

2. הזנת נתונים ייחודיים לכל תמונה בנפרד או למספר תמונות בו-זמנית.

כיצד תבחרו להזין את פרטי הקובץ לתמונות שלכם תלוי בחשיבותו של המידע לצורך ניהולו העתידי של התמונות. כלל האצבע הוא למצוא את האיזון בין שהמאמץ שתשקיעו בהזנה ידנית של פרטי הקובץ ביחס ליעילותו של מידע זה בהמשך.

חלונית Metadata

תצוגת ברירת המחדל של חלונית Metadata מציגה רשימה של פרטי הקובץ והמצלמה. בחלקה עליון ניתן למצוא את תפריט תבניות פרטי הקובץ (Presets) שמאפשר בחירה בתבנית שתוחל על התמונות שנבחרו. בחירת Edit Presets תאפשר לכם ליצור ‪תבנית‬ פרטי קובץ חדשה או לערוך תבנית קיימת (ראו בהמשך). השדות שבחלונית מציגים מידע בסיסי על הקובץ, כמו שם הקובץ והתיקייה, מידע על התמונה, ונתוני EXIF על המצלמה, העדשה, וכו’. את המידע בשדות שפתוחים לעריכה תוכלו לערוך בהתאם לצורך.

חלונית עריכת ה-Presets

003 EditMetadataPresets

התפריט בצידה השמאלי של כותרת החלונית יאפשר לבחור מבין מספר מצבי תצוגה של החלונית, שיציגו כל אחד מקבץ שונה של מידע.

הלחצנים שלצד השדות שבחלונית Metadata מספקים קיצורי דרך לפעולות ניהול ועריכה, לדוגמה:

  • לחיצה על לחצן החץ שלצד שדה הנתיב של הקובץ יעביר אתכם ישירות לתיקייה שבה ממוקמת התמונה הנוכחית שנבחרה.
  • לחיצה על לחצן החץ שלצד שדה התאריך והשעה תציג את תיבת השיחה לעריכת זמן הצילום (Edit Capture Time).
  • לחיצה על לחצן החץ שלצד שדה המיקום (GPS) תעבור למודול המפה ותציג בו את המיקום שבו צולמה התמונה ותמונות נוספות שצולמו באותו מיקום.

 לחצנים אחרים לצד שדות יבצעו פעולות שונות או ישמשו כמסננים להצגת התמונות שהמידע שהוזן בהן זהה למידע שבשדה זה.

תבניות פרטי קובץ (Metadata Presets)

מן ההיגיון שתרצו להימנע מהשקעת זמן ממושך בהזנת אותם פרטי קובץ שוב ושוב. בדיוק כאן נכנסות יעילותן של ‪תבניות‬ פרטי הקובץ (Metadata Presets), שמאפשרות הזנה של כל הפרטים שברצונכם להוסיף לקבצי התמונות שלכם באופן קבוע.

ליצירת תבנית פרטי קובץ חדשה או עריכה של תבנית קיימת, בחרו Edit Presets מתפריט Presets שבחלונית Metadata או מתפריט Metadata של התוכנה. במידה ותבנית פרטי הקובץ הנוכחית היא None, תוצג תיבת השיחה כאשר השדות שבה ריקים ומוכנים להזנה. לעריכת תבנית קיימת, בחרו בתבנית המבוקשת מהרשימה שבחלקו העליון של החלון.

את התבנית החדשה/מעודכנת תוכלו לשמור כתבנית חדשה על-יד בחירת Save Current Settings as New Preset מהרשימה שבחלקו העליון של החלון. התבניות שתשמרו יתווספו לתפריט Preset בחלונית, משם תוכלו להחיל אותן על התמונות שתבחרו.

ניתן כמובן להחיל על תמונה כמה תבניות פרטי קובץ בזו אחר זו. כל תבנית שתוחל, תזין בשדות המתאימים של מידע הקובץ את המידע שהוזן בה ותשכתב כל מידע קודם שהוזן בשדות אלה. התבנית שתוצג כתבנית הפעילה שמוחלת על הקובץ תהיה התבנית האחרונה שהוחלה עליו.

הערה: במהלך עריכת התבנית, יופעל כל שדה שתזינו בו מידע. תבנית אינה חייבת שכל השדות שבה יהיו פעילים. שדות פעילים שלא הוזן בהם תוכן ימחקו בעת ההחלה כל מידע קודם שהוזן בהם קודם לכן בפרטי הקובץ.

למחיקת תבניות פרטי קובץ, נווטו אל התיקייה המתאימה ומחקו ממנה את התבנית.

  • מקינטוש:

Username:Library:Application Support:Adobe:Lightroom:Metadata Presets

  • PC:

local disk (C:)\Username\Application Data\Adobe\Lightroom\Metadata Presets

קבצי תבניות פרטי קובץ מזוהים על-ידי סיומת הקובץ ‪.”lrtemplate”

את תבניות פרטי הקובץ שיצרתם תמצאו גם בחלונית Apply During Import שבחלון ייבוא הקבצים. בחירת תבנית פרטי הקובץ המבוקשת תאפשר לכם לחיל אותה אוטומטית על כל התמונות שתייבאו. כמו כן, תוכלו כבר בשלב זה לערוך את התבניות הקיימות או להגדיר תבנית חדשה שתשמש אתכם בפעולות ייבוא זו.

הערה: למידע על אופן המילוי של כמה משדות המידע המתקדם של IPTC (כמו למשל IPTC Subject Code), בקרו באתר IPTC NewsCodes.

 002b Metadata IPTC

סנכרון הגדרות פרטי קובץ

אחת הדרכים המהירות להחלה של פרטי קובץ היא על-ידי העברתו בין תמונות באמצעות סנכרון או העתקה.

סנכרון מאפשר לכם לבחור במספר תמונות ולסנכרן אליהן את פרטי הקובץ שתבחרו מתמונה מסוימת. העתקה, מאפשרת לכם להעתיק את פריט הקובץ של תמונה מסוימת ואז להדביק אותם לתמונה או תמונות שתבחרו.

לסנכרון פרטי קובץ, בחרו את התמונות שאליהן ברצונכם לסנכרן את פרטי התמונה. לאחר מכן הוסיפו לבחירה את התמונה שממנה ברצונכם לסנכרן את הפרטים. על תמונה זו להיות מסומנת במסגרת בהירה יותר ביחס לאחרות שנבחרו. כעת, לחצו על לחצן Sync Metadata (מימין למטה) ובתיבת השיחה שמוצגת, סמנו את פרטי המידע שברצונכם לסנכרן ולחצו על Sync.

להעתקה והדבקה של פרטי הקובץ, בחרו בתמונה שתהווה את המקור לפרטי הקובץ והקישו את קיצור המקשים Cmd‪+‬Opt‪+‬Shift‪+‬C (מקינטוש) או Ctrl‪+‬Alt‪+‬Shift‪+‬C (ב-PC). בתיבת השיחה Copy Metadata, סמנו את פרטי המידע שברצונכם להעתיק לזיכרון ולחצו על Copy. כעת, בחרו בתמונה או בתמונות שאליהן ברצונכם להעביר את פרטי הקובץ והקישו את קיצור המקשים Cmd‪+‬Opt‪+‬Shift‪+‬V (מקינטוש) או Ctrl‪+‬Alt‪+‬Shift‪+‬V (ב-PC).

סנכרון פרטי קובץ עם יישומים חיצוניים

לעיתים נדרש סנכרון של פרטי הקובץ של Lightroom עם תוכנות חיצוניות, כדוגמת Bridge. בהעדפות ניהול הקבצים של קטלוג התמונות קיימת אפשרות לכתיבה אוטומטית של כל השינויים למידע ה-XMP של הקובץ. תכונה זו מוסיפה לקובץ המקור מקטע XMP, או במקרה של קבצי RAW ייחודיים, התוכנה כותבת את השינויים לקובץ “‪‬xmp” נלווה שממוקם לצד קובץ המקור (שנהוג לכנותו sidecar file).

 לייצוא של פרטי הקובץ בלבד, בחרו Metadata ‪> Save Metadata to File

לקריאת מידע מתוך קובץ Metadata, בחרו Metadata ‪> Read Metadata from File

סימן קריאה שיוצג בפינה הימנית העליונה של מסגרת התמונה יעניק חיווי לחוסר התאימות בין המידע המוטמע בתמונה לזה שבקובץ החיצוני. לחיצה על סימן הקריאה תציג תיבת שיחה שתאפשר לבחור בין עדכון של קובץ המידע בפרטי הקובץ הנוכחיים, או עדכון פרטי הקובץ במידע שבקובץ החיצוני.

Avatarעדי רביד, אדובי ישראל
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מדריכים

תגובה אחת

  1. Avatar

    אדי

    03/09/2013 ב 2:23 AM

    אין מה לעשות אנחנו בעידן של עודף-מידע. היום הבעיה היא לא להצליח לאתר מידע נדיר, אלא לדלות את מה שאנחנו מחפשים, מתוך ים של מידע לא-רלוונטי.

    כל צלם פעיל, אוגר בתוך כמה שנים, עשרות אם לא מאות-אלפי תמונות, ואם אין לו שיטה אמינה לאיתור תמונה מבוקשת, הוא פשוט הולך לאיבוד, או במילים אחרות, זה כאילו אין לו את התמונה המבוקשת.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *