ראשי ביקורות\סקירות סיגמא מול סוני: מבחן עדשות ה-50 מ"מ האולטרה מהירות (f/1.2)

סיגמא מול סוני: מבחן עדשות ה-50 מ"מ האולטרה מהירות (f/1.2)

1
0

בשבוע שעבר השיקה חברת סיגמא את עדשת ה-Sigma 50mm f/1.2 DG DN Art אשר מתחרה ישירות בעדשת הסוני 50 מ"מ f/1.2 מסדרת ה-GM שהושקה לפני כשנתיים. בסקירה הנוכחית נערוך השוואה בין הסיגמא החדשה לסוני בכדי לברר מי עדשת ה-50 מ"מ המובילה ואילו הבדלים קיימים בין שתי העדשות.

אנו רוצים להודות לצלם הטבע/נוף מתן שרון על העזרה בביקורת הנוכחית – עוד על מתן בקישור הבא: Matanwildphotography.com 

סרטון הסקירה שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

רקע

עדשת ה-50 מ"מ f/1.2 מסדרת ה-GM של סוני נמצאת בשוק כבר כשלוש שנים וכעת מגיעה תורה של סיגמא אשר השיקה ממש לאחרונה את ה-50mm f/1.2 DG DN מסדרת ה-Art. אנו זכינו לקבל את העדשה ימים ספורים לפני ההשקה ולכן הכתבה שלפניכם איננה ביקורת רגילה, אלא יותר בגדר התנסות קצרה ובכל זאת הספקנו לבצע את כל בדיקות המעבדה ההשוואתיות שלנו אל מול הסוני והתוצאות כפי שתראו מעניינות מאד.

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשות בטרם נעבור לבחון את ביצועיהן.

מבנה אופטי

לסיגמא לא פחות מ-17 אלמנטים ב-12 קבוצות כולל ארבעה אלמנטים אספריים.

לסוני 14 אלמנטים ב-10 קבוצות כולל 3 אלמנטים מסוג XA.

חומרים

לסיגמא מבנה העשוי מחומרים קלי משקל במיוחד כולל חומרים מורכבים (polycarbonate TSC) וכן מגנזיום אשר נועדו להפוך את העדשה לעמידה.

לסוני מבנה עשוי חומרים מורכבים בדומה לשאר עדשות סדרת ה-GM.

באופן מעניין לשתי העדשות יש אלמנט זז בתוך העדשה ואם תניעו את העדשה תרגישו בכך (ולא זאת איננה תקלה או בעיה בעדשה).

סיגמא 50 מ"מ f/1.2 מסדרת ה-Art

Sigma-50mm-f-1-2-Art

גודל ומשקל

שתי העדשות קומפקטיות באופן יחסי (בהתחשב בצמצמם המרשים שלהן), הסיגמא מעט ארוכה יותר – כ-12 ס"מ לעומת 11.5 ס"מ של הסוני. הסיגמא מעט פחות רחבה וגם קלה יותר – סביב 750 גרם לעומת קרוב ל-800 גרם של הסוני.

טבעות

לסיגמא טבעת פוקוס רחבה יחסית ועוד טבעת צמצם צרה יותר עם נעילה (במצב אוטומטי – בהחלט שימושי).

לסוני טבעות צרות יותר אבל מעניין יותר כי טבעת הפוקוס הרבה יותר משוחררת ביחס לסיגמא שם הטבעת מציגה הרבה יותר התנגדות (מה עדיף, תחליטו בעצמכם). לסוני אין נעילה לטבעת הצמצם (נעילה נוספה לדגם ה-50 מ"מ f/1.4 החדש יותר של סוני שהושק לפני פחות משנה).

כפתורים ומתגים

לשתי העדשות מגוון מתגים וכפתורים. לסיגמא מתג AF/MF, כפתור focus hold בר תכנות מהמצלמה, וכפתור המאפשר מצב קליק/תנועה חלקה של טבעת הצמצם. כל אלו קיימים גם בסוני אבל כאמור בסיגמא יש גם מתג בצד השני הנועל את טבעת הצמצם במצב אוטומטי הנעדר מהסוני.

Sigma-50mm-f1-2-on-Sony-A1

אטימה

שתי העדשות בעלות אטימות למים/אבק.

תושבת

שתי העדשות בעלת כיסוי FF ומגיעות בתושבת E למצלמות סוני והסיגמא מגיעה גם בתושבת L לסיגמא/לייקה/פנסוניק וכו'.

מגן שמש ואביזרים

שתי העדשות מגיעות עם מגן שמש אלא שבסיגמא בחרו בגישה שונה מזו של סוני. בעוד שבסוני מגן השמש הוא שטוח וקצר, בסיגמא בחרו במגן שמש במבנה "פרח" (petal) באורך 6 ס"מ (לעומת 4.5 ס"מ של הסוני). לשני מגיני השמש כפתור שחרור ולסוני גומי בחלק הקדמי.

צמצם

בעוד לסוני 11 להבי צמצם לסיגמא לא פחות מ-13 להבים (נראה האם זה משפיע על הבוקה בהמשך).

פילטר

לשתי העדשות תמיכה בפילטרים בקוטר 72 מ"מ.

ביצועים

פוקוס

בדקנו את הפוקוס בשתי העדשות ושתיהן מהירות ושקטות ועושות עבודה טובה עבור מטרות סטטיות או כאלו בעלות תנועה מועטה.

ההבדל המרכזי קשור לפוקוס עוקב אחרי עצמים הנעים באופן מהיר. אנו ערכנו מספר בחינות עם מצלמת ה-A1 שלנו ובעוד שעם הסיגמא קיבלנו בערך 5-7 תמונות בפוקוס מתוך 10 בממוצע, הסוני הציגה פעם אחר פעם רצף של 10 תמונות בפוקוס מתוך 10.

חשוב לציין שהבדיקה שלנו היא מבחן לא פשוט – ריצה מהירה לעבר המצלמה. ועדיין, אם אתם מתכוונים לצלם ספורט או אפילו ילדים/כלבים רצים בתנועה מהירה עם העדשה כדאי לדעת כי יש הבדל לא מבוטל בין שתי העדשות (עם ה-A7R V למשל ראינו אפילו פחות תמונות בפוקוס אבל הדבר קשור כנראה גם להבדלים בין קצב הצילום ומערכת הפוקוס השונה).

עוד הבדל בין שתי העדשות הוא שהסיגמא מוגבלת ל-15 פריימים לשנייה לכל היותר בעוד הסוני איננה מוגבלת ויכולה לצלם 30 פריימים לשנייה עם ה-A1 או 120 עם ה-A9 III (המגבלה היא מגבלה מלאכותית שסוני הציבה על עדשות צד שלישי ולא קשורה לסיגמא).

בדקנו כיצד שתי העדשות מתנהגות בצילום וידאו ולא ראינו הבדלים דרמטיים (שימו לב שהסרטון למעלה צולם עם שתי העדשות ולא ראינו פספוסי פוקוס אם כי לא מדובר במשימה מורכבת במיוחד).

לבסוף ערכנו את הבדיקה הרגילה שלנו בנושא פוקוס לינארי וה-focus throw שלה לא לינארי ממש כמו שאר עדשות סיגמא למצלמות סוני (עם מצלמות פנסוניק למשל ניתן להגדיר פוקוס לינארי במצלמה עם עדשות סיגמא אם כי לא יצא לנו לבחון את הנושא) באופן מפתיע גם לסוני אין פוקוס לינארי.

מייצב

לשתי העדשות אין מייצב אופטי.

חדות תמונה

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות), אנו אגב הוספנו לו כמה תוספות משלנו לאחרונה אותן ניתן לראות בתמונות למטה. את הבדיקות ביצענו עם מצלמת ה-A7R V של סוני עם רזולוציה של 60 מגה פיקסל.

שימו לב שאת הבדיקות הבאות ערכנו לא פחות משלוש פעמים בכדי לוודא את התוצאות שקיבלנו והן אכן מפתיעות. כפי שאפשר לראות למרות שבמרכז הפריים שתי העדשות מציגות חדות טובה מאד בצמצם פתוח (אולי אם יתרון קל לסיגמא), בפינות הפריים יש לסיגמא יתרון גדול מאד בצמצם פתוח ולמעשה עד f/4 כולל לסיגמא יש יתרון ניכר ביותר.

חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה סיגמא f/1.2, ימין למעלה סיגמא f/1.4, שמאל למטה סוני f/1.2 ימין למטה סוני f/1.4

sigma and sony f 1 2 f 1 4 center sharpness scaled

חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה סיגמא f/1.2, ימין למעלה סיגמא f/1.4, שמאל למטה סוני f/1.2 ימין למטה סוני f/1.4

sigma and sony f 1 2 f 1 4 corner sharpness

חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה סיגמא f/2.8, ימין למעלה סיגמא f/4, שמאל למטה סוני f/2.8 ימין למטה סוני f/4

sigma and sony f 2 8 f 4 center sharpness scaled

חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה סיגמא f/2.8, ימין למעלה סיגמא f/4, שמאל למטה סוני f/2.8 ימין למטה סוני f/4

sigma and sony f-2-8-f-4-corner-sharpness

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

מרחק הפוקוס המינימאלי הרשמי של שתי העדשות זהה ועומד על 40 ס"מ. בפועל הסיגמא מאפשרת מיקוד במצב פוקוס ידני ממרחק קצת במספר סנטימטרים. יחס ההגדלה הרשמי של הסוני עומד על 1:5.8 ובאופן מפתיע הסיגמא על 1:6.2 (מהבדיקה שלנו היינו מנחשים שהמספרים האלו הפוכים).

מבחינת חדות שתי העדשות נראות טוב למדי בתקריב במרכז הפריים והסיגמא גם בפינות – הסוני הרבה פחות.

חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל למעלה סוני f/1.2, ימין למעלה סוני f/1.4, שמאל למטה סיגמא f/1.2 ימין למטה סיגמא f/1.4

Close up wide open center

חדות בתקריב בפינות הפריים – שמאל למעלה סוני f/1.2, ימין למעלה סוני f/1.4, שמאל למטה סיגמא f/1.2 ימין למטה סיגמא f/1.4

Close up wide open corner

נשימה (Breathing)

כפי שאפשר לראות בסרטון שלנו לסיגמא נשימה נמוכה באופן מפתיע (אם כי היא לא נעדרת לגמרי). לסוני כמובן תמיכה במצלמות עם ביטול נשימה (אם כי אם תשתמשו בה על מצלמות ללא תמיכה כזאת תקבלו לא מעט נשימה כמו שאפשר לראות בסרטון).

עיוות צבע (CA)

בבדיקה שערכנו בסטודיו לא זיהינו עיוות כרומטי כלשהו. מצד שני כאשר בחנו תמונות שצילמנו בתקריב משמעותי היה ניתן לראות CA בכמה מקרים בהם הייתה ניגודיות גבוהה ואור חזק כפי שניתן לראות בעלי הפרח בתמונה למטה.

בדיקת CA  – שמאל למעלה סיגמא f/1.2, ימין למעלה סיגמא f/1.4, שמאל למטה סוני f/1.2 ימין למטה סוני f/1.4

CA

עיוות כרומטי בצילום פרח – סיגמא צמצם f/1.2 הגדלה של 300%

CA in shot

החזרים (Flare)

בבדיקת ההחזרים שלנו נראה כי לשתי העדשות רמות החזרים דומות למדי. כמו תמיד נמליץ על שימוש במגן שמש בכל מצב של צילום אל מול תאורה חזקה.

האפלת פינות (Vignette)

כאשר תיקון ההאפלה כבוי במצלמה לשתי העדשות האפלת פינות מאד משמעותית בצמצם פתוח. ההאפלה בולטת יותר אצל הסוני דווקא ואצל הסיגמא גם ניתן לראות ירידה בהאפלה מהר יותר כאשר סוגרים צמצם לסביבות f/4 (מומלץ להשאיר את התיקון דולק).

בדיקת האפלה – שמאל למעלה סוני f/1.2, ימין למעלה סוני f/1.4, שמאל למטה סיגמא f/1.2 ימין למטה סיגמא f/1.4

Vignette - wide open

שמאל למעלה סוני f/2.8, ימין למעלה סוני  f/4, שמאל למטה סיגמא f/2.8 ימין למטה סיגמא f/4

Vignette - f-2-8-f-4

עיוות גאומטרי

כאשר מכבים את תיקון העיוות במצלמה לשתי העדשות מעט עיוות חבית הופכי (pincushion distortion) לסיגמא יותר מלסוני. ממולץ להשאיר את התיקון פעיל ובכל מקרה לא מדובר בעיוות משמעותי מאד.

בוקה

עיגולי הבוקה בשתי העדשות זהים כמעט לחלוטין, עגולים ונקיים למדי במרכז הפריים בצמצם פתוח ודמויי עין חתול כשעוברים לקצוות כפי שניתן לראות בדוגמא למטה.

שמאל למעלה סוני f/1.2, ימין למעלה סוני f/1.4, שמאל למטה סיגמא f/1.2 ימין למטה סיגמא f/1.4

Bokeh

תמונות לדוגמא

אנו קיבלנו את העדשה החדשה של סיגמא כאמור לפני ההכרזה הרשמית ולכן היו לנו בסך הכל ימים ספורים לצלם איתה. הינה מספר תמונות שצילמנו עם ה-A1 וה-A7R V של סוני עם העדשה (התמונות לא עברו שום עריכה פרט להקטנה/קרופ).

7R506076 7R506256 7R506280 7R506308 7R506389 7R506424 A1 01878 A1 01948 A1 02266

סיכום

הסיגמא 50 מ"מ f/1.2 היא עדשה מרשימה מאד. בבדיקה שלנו היא הציגה ביצועים מעולים עם חדות טובה משל הסוני – בייחוד בפינות ובצמצם פתוח, חדות טובה גם בתקריב, נשימה נמוכה מאד גם בלי התיקון במצלמה של סוני, פחות האפלת פינות מובנית מהסוני ובוקה זהה פחות או יותר לזה של סוני וכל זה במשקל נמוך יותר ולא פחות חשוב (וניגע בכך בהמשך) במחיר נמוך באופן משמעותי.

אז האם יש לסיגמא גם חסרונות? התשובה הקצרה היא כן. בסיגמא (ולמען ההגינות לדעתנו בשום יצרנית צד שלישי של עדשות E) לא הצליחו עדיין להגיע לאותה רמת דיוק פוקוס בצילום עצמים בתנועה מהירה כמו סוני עצמה. אם אתם מתכננים לרכוש את העדשה לצילום ספורט או עצמים בתנועה מהירה (ילדים, כלבים, רקדניות וכל מה שבאמצע) היינו מציעים לכם לשקול את הסוני במקום או לפחות להיות מוכנים לאחוז מסוים של תמונות מפוספסות. מצד שני למי שמחפש עדשת פורטרטים/תאורה נמוכה איכותית ביותר – הסיגמא 50 מ"מ f/1.2 מסדרת הארט היא אופציה מעולה ומומלצת בחום.

מי ה-50 מ"מ הנבחרת?

sigma-vs-sony-50mm-infra-red

מחיר וזמינות

ישנו הבדל לא קטן במחיר בין שתי העדשות. הסוני נמכרת בחו"ל תמורת כ-1900 דולר ואילו הסיגמא זמינה (או תהיה זמינה במהלך אפריל 2024) תמורת כ-1400 דולר.

בישראל מחירה הרשמי של הסוני עומד על כ-8700 ש"ח והסיגמא נמכרת רשמית תמורת כ-5800 ש"ח.

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט על אספקת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *