ראשי ביקורות\סקירות סיגמא 14 מ”מ f/1.4 בביקורת – האולטרה רחבה המהירה בשוק במבחן

סיגמא 14 מ”מ f/1.4 בביקורת – האולטרה רחבה המהירה בשוק במבחן

0
0

אחרי לא מעט חודשי התנסות אנו שמחים לפרסם היום את הביקורת שלנו על עדשת הסיגמא 14 מ”מ f/1.4 מסדרת ה-Art שהושקה בשנה שעברה. זאת היא עדשת ה-14 מ”מ המהירה בשוק ואנו זכירו לא רק להשתמש בה, אלא גם להשוות אותה לעדשת הסוני 14 מ”מ f/1.8 עם תוצאות מעניינות.

ביקורת הוידאו בשפה האנגלית מתוך את הבת שלנו LensVid.com

רקע

תכנון עדשה אולטרה רחבה מהירה הוא לא עניין פשוט ובשוק יש מספר מצומצם יחסית של עדשות כאלו. בעבר השיקה סיגמא את עדשת ה-14mm F1.8 DG HSM | Art למצלמות DSLR (לעדשה גם דגם הכולל מתאם מובנה למצלמות סוני) אבל ב-2023 החליטו בחברה שלא להשיק גרסה מוקטת של עדשה זו למצלמות חסרות מראה אלא ללכת צעד אחד קדימה ולהשיק את עדשת ה-14 מ”מ המהירה בשוק – ה-14mm F1.4 DG DN מסדרת ה-Art.

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשת בטרם נעבור לבחון את ביצועיה.

מבנה אופטי

ל-14 מ”מ מבנה אופטי הכולל לא פחות מ-19 אלמנטים ב-15 קבוצות כולל ארבע אלמנטים אספריים, שלושה מסוג FLD ועוד אלמנט מסוג SLD.

המבנה האופטי של עדשת ה-14 מ”מ f/1.4 (מקור: סיגמא)

מבנה אופטי 14 מ"מ סיגמא

חומרים

על פי סיגמא לעדשה יש מבנה העשוי מחומרים קלי משקל במיוחד כולל חומרים מורכבים (polycarbonate TSC) וכן מגנזיום אשר נועדו להפוך את העדשה לעמידה והיא אכן מרגישה כך ביד.

גודל ומשקל

העמידות הזאת בשילוב עם המבנה האופטי המורכב והאלמנט הקדמי הגדול באים על חשבון הגודל והמשקל של העדשה. מדובר בעדשה לא קצרה – כ-17 ס”מ עם כיסויים, שמשקלה למעלה מ-1.2 ק”ג – לא קלה בשום קנה מידה וזה בהחלט מורגש.

טבעות

לעדשה טבעת פוקוס רחבה יחסית ועוד טבעת צמצם צרה עם נעילה (במצב אוטומטי – בהחלט שימושי).

לעותק שלנו של העדשה היה רעש קל בעת סיבוב טבעת הפוקוס (כאילו גרגרי חול חדרו לתוך העדשה, אלא שעדשת הניסוי שלנו נשמרה בתנאים מעולים אפילו בזמן שהיינו במדבר אז אנו מתייחסים לכל העניין כאנומליה נקודתית). מעבר לכך שתי הטבעות מספקות התנגדות טובה וניתן להתאים את טבעת הצמצם למצלב קליק או De-click (סטילס/וידאו) בהזזת מתג.

כפתורים ומתגים

ה-14 מ”מ היא אחת מהעדשות המתקדמות ביותר של סיגמא מבחינת אפשוריות שליטה, מתגים וכפתורים. היא כוללת מתג מעבר בין מצב פוקוס ידני לאוטומטי, כפתור AFL (בר תכנות מהמצלמה), מתג MFL שמונע שינוי פוקוס בטעות (טוב לצילום כוכבים למשל) ומתג לנעילת טבעת הצמצם במצב אוטומטי וכן כפתור ה-De-click. קשה לבקש יותר.

מגוון רחב של אפשרויות שליטה

Sigma 14mm side

אטימה

לפי סיגמא העדשה אטומה למים/אבק.

תושבת

העדשה בעלת כיסוי FF ומגיעה בתושבת E למצלמות סוני ו-L לסיגמא/לייקה/פנסוניק.

מגן שמש ואביזרים

לעדשה מגן שמש קצר מובנה (לא ניתן להסרה) וכן כיסוי עדשה עבה במיוחד וייחודי עם זוג תאים נסתרים (עוד על כך מיד). העדשה מגיעה עם תיק נשיאה מרופד והחלק הקדמי בנוי כך שאפשר להרכיב על העדשה אלמנט חימום לצילום בתנאים קרים במיוחד (פחות רלוונטי אולי לישראל אבל אם אתם יוצאים לטיול באזור הארקטי ורוצים לצלם את הזוהר הצפוני – בהחלט כן).

מחמם עדשה אופציונאלי לצילום בתנאי קור קיצוניים

מחמם עדשה

צמצם

לעדשה צמצם בעל 11 להבים ואנו נראה בהמשך כיצד הדבר בא לידי ביטוי בבוקה.

פילטר

בדומה לעדשות 14 מ”מ אחרות אין אפשרות לחבר לעדשה פילטר קדמי בהברגה ישירה (האלמנט הקדמי גדול ולא ישר) אבל יש אפשרות להשתמש בפילטרים אחוריים וכמו שהזכרנו קודם כיסוי העדשה כולל שני תאים נסתרים בחלק הפנימי שמאפשרים אחסון של פילטרים כאלו (לנו לא היו זמינים פילטרים מסוג זה אז לא יכולנו לנסות ולברר עד כמה הם אפקטיביים).

רגלית

לעדשה קולר המחובר לרגלית ושני אלו ניתנים להסרה בקלות. מה שפחות אהבנו היא העובדה שהרגלית קרובה מאד לגוף העדשה ולא ניתן להניח אצבעות בינה לבין העדשה (אפילו לא עם ידיים קטנות יחסית כשלנו) מה שאומר שלא ניתן להחזיק את המצלמה מהרגלית בעת נשיאה – לא נוח במיוחד. עוד חיסרון די מוזר הוא העובדה שלקולר אין קליקים בזוויות של 90 מעלות כמו שיש בעדשות סיגמא אחרות (אין דרך לדעת במדויק מתי העדשה ישרה או ניצבת – בסיגמא 60-600 מ”מ אותה בדקנו לאחרונה אין בעיה כזאת למשל, מוזר כבר אמרנו?).

מעבר לכל אלו אנו כן יכולים לומר לחיוב שלרגלית יש בסיס Arca משהו שהיה צריך להפוך לסטנדרטי מזמן בכל הרגליות של כל החברות.

ביצועים

פוקוס

בשונה ממבחני עדשות אחרים שעשינו כאן לא התמקדנו בבדיקות פוקוס. עדשות אולטרה רחבות הרבה פחות רלוונטיות לבדיקות מסוג הזה ולמרות שראינו מפעם לפעם פספוסי פוקוס בעבודה עם העדשה אנו נוטים לחשוב שהם קשורים יותר לשימוש שלנו ופחות לעדשה עצמה. הפוקוס בכל מקרה מהיר מאד ושקט.

מייצב

לעדשה אין מייצב אופטי (והיא כנראה גם לא ממש צריכה אחד). בסרטון הראנו כיצד העדשה מתפקדת עם המייצב במובנה ב-A7R V שלנו במספר מצבים שונים.

חדות תמונה

כמו תמיד ערכנו את מבחן החדות באמצעות תרשים ה-IMATEST שלנו. את הבדיקה עשינו לא רק עם הסיגמא 14mm F1.4 DG DN אלא גם עם עדשת הסוני 14mm f/1.8 GM שהועמדה לרשותנו למספר שעות בסטודיו והתוצאות כפי שתראו מייד מעניינות מאד.

נתחיל עם הסיגמא וכמו שאפשר לראות במרכז הפריים בצמצם פתוח החדות טובה למדי אבל אפשר לראות שיפור ברור סביב f/2 הן בחדות והן בניגודיות.

חדות סיגמא 14 מ”מ f/1.4 במרכז הפריים – שמאל למעלה (f/1.4), ימין למעלה (f/1.8), שמאל למטה (f/2), ימין למטה (f/2.2)

Sigma sharpness-f-1-4-8-2-2-center

חדות סיגמא 14 מ”מ f/1.4 במרכז הפריים – שמאל למעלה (f/2.8), ימין למעלה (f/4), שמאל למטה (f/5.6), ימין למטה (f/8)

Sigma sharpness-f-2-8-f-8-center

 

הפינות הן סיפור אחר לגמרי. כפי שניתן לראות אפילו בצמצם f/5.6 הפינות אינן חדות בבדיקה שלנו והן נעשות סבירות סביב צמצם f/8 בלבד. אנו נחזור למה שאנו חושבים שעומד מאחורי הנושא עוד רגע אבל קודם כל נבחן את ביצועיה של הסוני.

חדות סיגמא 14 מ”מ f/1.4 בפינת הפריים – שמאל למעלה (f/1.4), ימין למעלה (f/1.8), שמאל למטה (f/2), ימין למטה (f/2.2)

Sigma sharpness-f-1-4-8-2-2-corner

חדות סיגמא 14 מ”מ f/1.4 בפינת הפריים – שמאל למעלה (f/2.8), ימין למעלה (f/4), שמאל למטה (f/5.6), ימין למטה (f/8)

Sigma sharpness-f-2-8-f-8-corner

במרכז בצמצם f/1.8 הסוני נראית חדה למדי עם שיפור סביב f/2 ויותר מכך סביב f/2.2. הפינות אינן חדות עד צמצם f/5.6 עם שיפור נוסף סביב f/8.

חדות סוני 14 מ”מ f/1.8 במרכז הפריים – שמאל למעלה (f/1.8), ימין למעלה (f/2), שמאל למטה (f/2.2), ימין למטה (f/2.8)

Sony 14mm f 1 8 f 2 8 center

חדות סוני 14 מ”מ f/1.8 במרכז הפריים – שמאל למעלה (f/2.8), ימין למעלה (f/4), שמאל למטה (f/5.6), ימין למטה (f/8)

Sony-14mm-f-2-8-f-8-center

חדות סוני 14 מ”מ f/1.8 בפינת הפריים – שמאל למעלה (f/1.8), ימין למעלה (f/2), שמאל למטה (f/2.2), ימין למטה (f/2.8)

Sony 14mm f 1 8 f 2 8 corner

חדות סוני 14 מ”מ f/1.8 בפינת הפריים – שמאל למעלה (f/2.8), ימין למעלה (f/4), שמאל למטה (f/5.6), ימין למטה (f/8)

Sony-14mm-f-2-8-f-8-corner

אז מה קורה פה בעצם? את הבדיקות שראיתם למעלה ביצענו עם פיצוי העיוות במצלמה במצב כבוי. כאשר מפעילים את הפיצוי מקבלים תמונה מתוקנת (וקטנה יותר) אבל משופרת וזאת בדגש על העיוות הגאומטרי אליו נחזור בהמשך. עוד נקודה חשובה היא המרחק. את התרשים שלנו היינו צריכים לצלם ממרחק קרוב יחסית (פחות ממטר), עבור מרבית הצלמים מרחקי העבודה עם העדשות הללו יהיו גדולים יותר באופן משמעותי מה שעשוי לצמצם במידה מסויימת את הנראות של חלק מן הבעיות הללו. כך או כך ברור לנו מהבדיקות שהסוני חדה יותר מהסיגמא בצמצמים פתוחים במרכז ובעיקר בפינות.

השוואת חדות בפינת הפריים בין הסוני (שמאל) לסיגמא (ימין) בצמצם f1/.8

Sony-vs-sigma-f-1-8-center-and-corners

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

מרחק הפוקוס המינימאלי של הסיגמא עומד על 30 ס”מ, כ-5 ס”מ יותר מהסוני, לשתיהן יחס הגדלת מאקרו חלש מאד – 1:10 ו-1:10 בהתאמה (לא בדיוק עדשות שנועדו לעבודות תקריב).

במרכז הפריים החדות טובה יחסית בצמצם פתוח אבל ניכר שיפור ברור סביב f/2.8.

חדות בתקריב סיגמא 14 מ”מ f/1.4 במרכז הפריים – שמאל (f/1.4), מרכז (f/1.8), ימין (f/2.8)

Close up sharpness

בפינות הפריים תמונת המצב דומה אבל החדות חלשה בצמצם פתוח ומשתפרת מאד סביב f/2.8 אם כי בסופו של דבר אותן השפעות שראינו במבחן החדות הרגיל בפינות ניכרות גם כאן.

חדות בתקריב סיגמא 14 מ”מ f/1.4 הפינת הפריים – שמאל (f/1.4), מרכז (f/1.8), ימין (f/2.8)

Close up sharpness-corner

נשימה (Breathing)

כפי שאפשר לראות בסרטון שלנו לעדשה בהחלט יש אפקט של נשימה במצב וידאו.

עיוות צבע (CA)

סיגמא עשתה עבודה יפה עם ה-14mm f/1.4 מבחינת עיוות צבע ואפילו בצמצם פתוח כמעט ולא ניכר עיוות וסגירה קלה של הצמצם מעלימה כל זכר של עיוות כזה.

עיוות צבע סיגמא 14 מ”מ f/1.4 – ימין (f/1.4), שמאל (f/1.8), מרכז (f/2.8)

CA

החזרים (Flare)

מצד שני לעדשה יש הרבה החזרים כאשר ישנו מקור אור בולט בפריים. זה בעיה די נפוצה בעדשות אולטרה רחבות (בוודאי כאלו עם אלמנט קדמי  כה גדול וקמור). מגן השמש קטן והתועלת שלו מוגבלת ולכן צריך להיזהר בעת צילום לכיוון מקורות אור חזקים (ראו הדגמה בסרטון למעלה).

האפלת פינות (Vignette)

לעדשה יש האפלת פינות מאד בולטת בצמצם פתוח והיא יורדת בהדרגה כשסוגרים צמצם אבל עדיין קיימת במידה מסויימת אפילו סביב F/4.

האפלת פינות סיגמא 14 מ”מ f/1.4 – שמאל למעלה (f/1.4), ימין למעלה (f/1.8), שמאל למטה (f/2.8), ימין למטה (f/4)

vignette-small sigma-f-1-4

לסוני אגב אותה הספקנו לבדוק במבחן זה (לא היה לנו לצערנו זמן לבדוק את הסוני בכל המבחנים), יש הרבה פחות האפלה אם כי מסיבה לא ברורה במבחן שלנו האפלה לא ירדה יותר מידי כשסגרנו צמצם.

האפלת פינות סוני 14 מ”מ f/1.8 – שמאל למעלה (f/1.8), ימין למעלה (f/2.8), שמאל למטה (f/4), ימין למטה (f/5.6)

vignette-small sony f-1-8

עיוות גאומטרי

כעת אנו מגיעים למה שעשוי להסביר אולי לפחות חלק מהתוצאות שקיבלנו במבחני החדות והוא העיוות הגאומטרי. כשאנו בוחנים את הסיגמא מול הסוני ניתן לראות בבירור שלמרות שגם לסוני יש עיוות מסוים (קיים כמעט בכל העדשות האולטרה רחבות אגב), לסיגמא יש עיוות חבית עצום מה שגורם כנראה גם בין השאר להבדל החדות בין מרכז הפריים לפינות. כאמור שימוש בתיקון אוטומטי של עיוותים במצלמה צפוי לעזור אבל יש לו מחירים (בין השאר הסיגמא נראית לנו פחות רחבה מהסוני).

עיוות גאומטרי – משמאל סיגמא ומימין סוני

14MM sigma vs sony lens distortion

בוקה

הופתענו לטובה כשמדובר בבוקה של העדשה. עיגולי האור במיוחד במרכז הפריים בצמצמים פתוחים יחסית עגולים ונקיים אפשר לראות זאת גם בתמונת המבחן שלנו מהסטודיו וגם בתמונת רחוב שצילמנו בלילה. שימו לב כמובן שבכדי לקבל בוקה שכזה לרוב תצטרכו לצלם אובייקט קרוב יחסית למצלמה.

7R509329 7R509402

תמונות לדוגמא

אנו השתמשנו בעדשה על פני תקופה ארוכה יחסית של מספר חודשים. להלן מספר תמונות שצילמנו עימה עם מצלמת ה-A7R V (עבדנו גם עם ה-A1 אם כי פחות). התמונות לא עברו עריכה כלשהי פרט לקרופ.

7R509399 7R509391 7R509370 7R503000 7R502993 7R502966 7R502957 7R501020 7R501014 7R501011 7R501006 7R501001 7R500997 7R500857 7R501009

באוגוסט 2023 יצאנו עם העדשה יחד עם חבורה של צלמים אסטרונומיים לשטח אש באזור פארן (כמובן באישור, בסופ”ש) בכדי לצלם את מטר הפרסאידים (איסטר אג מגניב בנושא בלינק מגוגל). עבורנו הייתה זאת התנסות ראשונה בסוג צילום זה אבל עבור חלק מהחברה שליוו אותנו מדובר בעניין שגרתי לגמרי ובהחלט מדובר בחוויה מומלצת, אם כי מספר המקומות בארץ בהם לא קיים זיהום אור בלילה הוא נמוך מאד אז רצוי להתייעץ עם מי שמכיר.

מספר תמונות מאזור פארן

7R500542 7R500846 7R500853

השוואה בין שתי תמונות כוכבים (פינת הפריים) בצמצם f/2.8 משמאל סיגמא ומימין סוני

sony vs sigma stars

סיכום

הסיגמא 14mm F1.4 DG DN היא ללא ספק עדות למה שהמהנדסים של חברת סיגמא יכולים לעשות כשמאפשרים להם לחשוב מחוץ לקופסא ולפתח עדשה אולטרה רחבה ומהירה במיוחד שלא הייתה קיימת עד כה בעולם.

לעדשה יש לא מעט תכונות חיוביות, החל מאיכות הבניה ובמבנה המסיבי, הפוקוס המהיר והשקט, מגוון התכונות וכפתורי השליטה המרשים (העולה אפילו על זה של עדשת הסוני המקבילה), רמות נמוכות של עיוות כרומטי וחדות טובה במרכז ובאופן מפתיע בוקה נאה (אם האובייקט שלכם קרוב מספיק) שלא לדבר כמובן על הצמצם הבהיר מאד.

ה-SIGMA 14mm f/14 DG DN

SIGMA 14mm f/14 DG DN

מהבדיקות שלנו עולות גם כמה וכמה מגבלות. ראשית מדובר בעדשה מאד כבדה ודי מסורבלת (בטח בהשוואה לסוני). אנו לא חובבים גדולים של הרגלית איתה היא מגיעה (היא קרובה מידי לגוף ומסיבה לא ברורה סיגמא וויתרו על הקליקים המעידים על זווית ישרה של העדשה). כל האלו הן נקודות פחות קריטיות אולי אבל שני הנושאים המשמעותיים יותר הם החדות בפינות (והעיוות הגאומטרי המשמעותי מאד שיש לעדשה בלי תיקון) וכמובן המחיר.

לו הייתה העדשה מתקיימת בואקום בו הסוני 14 מ”מ f/1.8 לא הייתה קיימת יכול להיות שבסיגמא היו יכולים לשכנע אותנו שמחירה של העדשה מוצדק לנוכח הטכנולוגיה והתכונות המתקדמות שהיא כוללת בשילוב עם הייחודיות שלה. אלא שהעדשה לא קיימת בואקום, הסוני כן קיימת בשוק ומציגה ביצועים מעולים ונמכרת בסכום נמוך יותר (אם כי נראה שלאחרונה העלו דווקא בסוני את המחיר בחו”ל והוא זהה כרגע למחירה של הסיגמא).

כאן בעצם אנו מגיעים לשאלה המרכזית לדעתנו מאחורי הביקורת. האם יש בכלל שוק לעדשת 14 מ”מ עם צמצם f/1.4 ומי קהל היעד שלה? מרבית צלמי הנוף/ארכיטקטורה המקצועיים לא זקוקים לצמצם כה מהיר (ולמעשה נוטים לצלם בצמצמים סגורים בהרבה), יוצאים מהכלל הם אולי צלמי טיימלפס ליליים אבל מדובר בקבוצה מאד מצומצמת בסך הכל.

הקבוצה השנייה שאליה גם מכוונים באופן מוצהר בסיגמא היא צלמים אסטרונומיים. הצלמים אליהם אנו התלוונו במהלך הנסיעה שלנו לדרום סיפרו לנו כי הם לא מצלמים לרוב בצמצמים כה פתוחים ואפילו עם הסוני הנטיה היא לצלם סביב f/2 או f/2.2 בכדי להבטיח חדות מקסימאלית. המקום היחיד בו אולי יש לעדשה יתרון הוא בצילומי וידאו בתנאי תאורה נמוכים כמו למשל צילומים של הזוהר הצפוני, אבל שוב מדובר בנישה מאד מצומצמת.

אנו נשמח לשמוע את דעתכם – האם אתם רואים שימוש נוסף לצמצם הפתוח של הסיגמא 14mm F1.4 DG DN? כתבו לנו בתגובות.

אז מי זקוק לעדשת 14 מ”מ עם צמצם f/1.4?

SIGMA 14mm f/14 DG DN

מחיר וזמינות

בחו”ל נמכרת הסיגמא 14mm F1.4 DG DN תמורת כ-1600 דולרים, מחיר זהה לדגם ה-14 מ”מ f/1.8 של החברה (אם כי זה דווקא ירד במחיר לאחרונה בשל מבצע). הסוני נמכרה תמורת כ-100 דולרים פחות (אך נראה כי מחירה עלה).

בארץ מחירה הרשמי של העדשה עומד על כ-5200 ש”ח לדגם ה-L וכ-6000 ש”ח לדגם בתשובת E של סוני. עדשת הסוני 14 מ”מ נמכרת בייבוא רשמי תמורת כ-6500 ש”ח.

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט יבואנית סיגמא על אספקת העדשה לביקורת. תודה מיוחדת לשלושת הצלמים שליוו אותנו לצילומי הלילה בדרום ובהשוואה לעדשת ה-14 מ”מ של סוני – רון קשינבסקי, גיא גפן ומתן שרון.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *