לאחרונה פרסמה חברת B&H האמריקנית בשיתוף גוף המדיה Kelby One סדרה בת שלושה פרקים העוסקת בהיבטים שונים של שימוש בפילטרים מסוג ND – הן לוידאו והן לסטילס – הסדרה מעניינת הן לצלמים מתחילים אך גם לצלמים מתקדמים יותר ובהחלט שווה צפייה.

אם אינכם מכירים פילטרים מסוג ND תוכלו לחשוב עליהם כמקבילה הצילומית של משקפי שמש. הפילטרים המגיעים בשלל גדלים, צורות וסוגים מאפשרים בראש ובראשונה להקטין את כמות האור המגיעה לחיישן המצלמה. מדוע שנרצה להקטין את כמות האור (הרי לרוב אנו דווקא מנסים למצוא דרכים להגדיל כמות זו)? ובכן, דווקא במקרים בהם הסצינה אותה אנו מצלמים מוארת במיוחד (חישבו על צילום באמצע הקיץ בשעת צהריים למשל – בוודאי כאן בישראל), במצב כזה בהחלט יכול להיות שנזדקק לאמצעי אשר יצמצם את כמות האור. כאשר אנו מצלמים וידאו הדבר בולט אפילו יותר משום שאנו נדרשים במקרים רבות לשמור על מהירות תריס קבועה ונמוכה יחסית (1/50 או 1/60 שנייה) ואם איננו רוצים לסגור צמצם ולאבד את עומק השדה הרדוד – הדרך הטובה היותר היא להשתמש בפילטר ND. יש עוד סיבות רבות להשתמש בפילטר ND כמו למשל במקרה של חשיפות ארוכות באור יום (למשל לצילום בו מים זורמים הופכים לבנים וחלקים או עננים נעים לאורך השמיים ונותנים תחושה של תנועה לתמונה סטטית ועוד).

פילטר מקטב – משקפי שמש לעדשה והרבה יותר

maxresdefault

ישנם סוגים שונים של פילטרים מסוג ND – ישנם פילטרים בעלי כהות משתנה (לרוב על ידי סיבוב הפילטר), ישנם פילטרים בעלי כמות שונות על פני הפילטר (למשל כשאנו רוצים כהות רבה יותר בשמיים אך נמוכה יותר באזור הקרקע וישנן גרסאות שונות של פילטרים אלו – עגולות – להרכבה ישירה על העדשה או מלבניות להרכבה בתוך מתאם (בו ניתן להכניס יותר מפילטר אחד בהתאם לצורך).

שלושת הסרטונים מציגים את היסודות של השימוש בפילטרים מסוג ND – מה קיים, איך משתמשים, מתי, למה, אילו עזרים נוספים ישנם, טיפים, טריקים וגרסאות שונות. לכל מי שלא מכיר את הנושא – ואפילו למי שכבר התנסה בשימוש ורוצה הרחבות – הסרטונים הבאים בהחלט מומלצים:

חלק א’ – היכרות, שימושים, סוגים ועוד

[youtube]https://youtu.be/Fcxzx8U69xA[/youtube]

חלק ב’ – מעבר לבסיס

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Oi8luAFlyDQ[/youtube]

The final video in this series looks at creative uses for ND filters, using ND filters with film cameras, issues such as the x-effect and lens flare. Finally Becker mentions Xume filter system

חלק ג’ – טיפים, טריקים וחידושים 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=qpr1SNFS6Cc[/youtube]

הסדרה הנוכחית של B&H וקלבי היא פרומו טוב לסקירה שאנו מתכננים לערוך בעוד מספר שבועות בנוגע לפילטרי ND באתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid (סקירה על פילטר ספציפי – לא נגלה בשלב זה איזה – שבעקבותיה אנו מקווים להמשיך בסקירה של פילטרים נוספים).

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *