ראשי מאמרים מדריך ציוד לצלם הנוף המתחיל

מדריך ציוד לצלם הנוף המתחיל

0
0

לאור המצב טיולי צילום טבע ונוף בחו”ל כנראה ייאלצו להידחות, אבל בארץ יש נופים מדהימים לצילום שזמינים לנו גם בתקופה זו ולכן החלטו דווקא בעת הזאת לייצר מדריך בסיס קצר למי רוצה לצאת ולצלם נופים ושוקל מה הציוד הנדרש לו.

אומרים שהאדם מאחורי המצלמה הוא הרכיב המרכזי בצילום מוצלח ולאו דווקא הציוד שברשותו. אין ספק שהיצירתיות והראיה הצילומית מהווים מרכיב מרכזי בצילומי נוף, אך גם לציוד הצילום ישנה חשיבות לא מבוטלת, לא רק באיכות התמונה אלא גם בנוחות העבודה ובתהליך הצילום כולו.

נוף רמת הגולן בשקיעה (צילום: עידו גנוט)

DSC 3654

אם אתם אוהבי שטח וטיולים והחלטתם שאתם רוצים לקחת את צילום הנוף שלב אחד קדימה מעבר לסמארטפון (שגם איתו אגב ניתן להגיע כיום לתוצאות לא רעות בכלל), הכנו לכם רשימה של פריטים להם תזדקקו עם כמה טיפים:

  1. מצלמה – כנראה השינוי המשמעותי ביותר בשדרוג חווית הצילום במעבר מצילום בנייד למצלמה הוא היכולות להחליף עדשות (גם כאן אנו בעיצומה של מהפכה כשעוד ועוד יצרניות משלבות מספר עדשות באורכי מוקד שונים בתוך מכשירים סלולאריים). מצלמות מקצועיות וחצי מקצועיות מסוג רפלקס (DSLR) או Mirrorless (חסרות מראה) מאפשרות לשלוט בכל אפשרויות הצילום באופן ידני; תריס, צמצם, רגישות, נקודות פוקוס, מד אור, איזון לבן ועוד. יכולות אלו יסייעו לכם לממש את החזון הצילומי שלכם במדויק. מצלמות אלו מציעות גמישות רבה, כזו שלא ניתן למצוא במצלמות כיס או בסמארטפונים, טובים ככל שיהיו. השוק מוצף בדגמים שונים ומגוונים וברמות מחירים שונות. כשמדובר במצלמות לצילום נוף לצלמים מתחילים נהוג לשים דגש על גודל ומשקל (אחרי הכל תצטרכו להסתובב עם המצלמה (והעדש/ות) לא מעט בשטח ולא כל אחד ירצה להכביד על עצמו עם סט כבד מידי שבסוף יישאר בבית. מן הבחינה הזאת מצלמות חסרות מראה הן בעלות יתרון. אופציות פופולאריות עם מגוון רחב של עדשות מגיעות מהכיוון של סוני (סדרת ה-A6XXX – כיום ה-A6000/A6100/A6400/A6600), פו’גי עם סדרת ה-XT-XX (ה-X-T20/X-T30) ועם היצע עדשות קומפקטיות קטן בהרבה גם הקנון מסדרת ה-M (כיום ה-M6/M50) והניקון Z50. טווחי המחירים מתחילים מכ-2000 ש”ח (לגוף בלבד) ועד סביב כ-5000 ש”ח (יש כמובן אפשרויות ברמות מחירים גבוהות בהרבה למי שידו משגת או לצלמים מתקדמים יותר. המחירים משתנים כל העת ובכל מקרה אנו ממליצים לגשת לחנות ולהחזיק את המצלמה ביד לפני רכישה בכדי לראות כיצד היא מרגישה ושהיא לא קטנה או גדולה מידי, לא נוחה או כבדה מידי).

גשר הרכבת המחבר את מודיעין וירושלים בשקיעה (צילום: עידו גנוט)

DSC 3704

  1. עדשה –  בחירת עדשה מתאימה תסייע לכם לכלול בתמונה בדיוק את מה שתבחרו. עדשות נמדדות באורך המוקד שלהן, נתון מספרי המוגדר במ”מ (מילימטרים) אשר מגדיר את זווית הראיה של העדשה. למרות שאין הגדרות מוסכמות על כלל הצלמים, עדשה רחבה (כזו שתכלול הרבה מהנוף) תחל בדרך כלל מ-12 או 14 מ”מ ותגיע עד כ- 30 מ”מ (יש גם עדשות רחבות אף יותר הנקראות אולטרה רחבות חלקן מעוותות את התמונה כמו בהסתכלות דרך עינית הדלת למשל וחלקן לא). עדשות בטווח הביניים יהיו לרוב באורכי מוקד של בין 40 ל-60 מ”מ ועדשות טלה יכולות להגיע עד כ-600 מ”מ ומעבר לכך. בשלבים הראשונים של צילום נוף, נבחר בדרך כלל להתמקד בעדשות רחבות, כאלו שיאפשרו לנו לכלול את מירב הנוף הנשקף לפנינו ומהיכולת ליצור תחושת עומק ופרספקטיבה בצילום. עדשות יש לבחור בהתאם ליצרנית המצלמה אותה בחרנו (עדשה של סוני שתתאים למצלמה של סוני, עדשה של פוג’י למצלמה של פוג’י וכו’). ישנן יצרניות צד שלישי להן עדשות המותאמות לאלו של היצרניות המרכזיות (סיגמא, טמרון וטוקינה הן מהשמות הבולטים). אם התקציב מוגבל כנראה שתצטרכו להסתפק לפחות בשלב ראשון בעדשת הקיט שתרכשו עם המצלמה אבל אם יש לכם אפשר להגדיל את התקציב ב-1000-3000 ש”ח לערך תוכלו לרכוש עדשה רחבה או אולטרה רחבה שתספק לכם גם איכות תמונה עדיפה אבל בעיקר זווית רחבה באופו משמעותי. שימו לב רק כי לרוב עדשות אלו פחות מתאימות לצילום אנשים (תלוי באורך המוקד של כל עדשה, טיפ נוסך אם כבר אתם מצלמים אנשים עם עדשות רחבות או בעיקר אולטרה רחבות נסו למקם אותה במרכז הפריים ולא בפינות – כך תקבלו תוצאה פחות מעוותת).

שדה מוריק באביב, צפון הארץ (צילום: עידו גנוט)

DSC 3973

  1. חצובה – כלי שימושי נוסף עבור צלמי נוף הינו החצובה. החצובה מאפשרת לייצב את המצלמה בעת ביצוע חשיפות ארוכות, כאלו שאינן אפשריות באמצעות אחיזה של המצלמה ביד מבלי שהתמונה תצא מטושטשת. בבחירת חצובה יש לקחת בחשבון את משקלה ואורכה כשהיא סגורה (לטובת נשיאה בתיק), כושר הנשיאה שלה ולאיזה גובה היא נפתחת. כמו כן יש לבחור את ראש החצובה, אליו בפועל מתחברת המצלמה. ישנם לא מעט סוגים של ראשים אבל שני סוגים עיקריים: ראש כדורי (ballhead) – המאפשר תנועה חלקה ורציפה על פני שלושת צירי התנועה, וראש “תלת כיווני” (Threeway) – המאפשר שליטה נפרדת בכל ציר על ידי ידית ייעודית (הדבר מאפשר הרבה יותר דיוק בתנועה אבל איטי יותר לתפעול וראשים אלו גם לרוב גדולים יותר פיזית ופחות נוחים לנשיאה. מומלץ מאוד להתנסות בתפעול החצובה טרם הרכישה אצל חברים או בחנות אם הדבר אפשרי. מותגים מומלצים הינם מנפרוטו, בנרו, Sirui, לאופוטו, iFootage  (ואם תרצו להשקיע בחצובה שתישאר איתכם כל החיים כמעט תוכלו לרכוש מוצר של גיצטו, RRS או PMG).

מומלצת בחום לצילומי נוף – חצובה

Tripod

  1. כרטיס זיכרון – כרטיס הזכרון הוא הרכיב עליו נשמרות התמונות שצילמתם. כרטיסי הזיכרון השונים נבדלים בעיקר בנפח ובמהירות. מומלץ לבחור כרטיס במהירות גבוהה בכדי שלא להגביל את יכולת המצלמה לכתוב על הכרטיס, דבר אשר יכול להגביל לנו את קצב הצילום (שווה לקרוא את המדריך שלנו בנושא כרטיסי זיכרון – הוא לא חדש אבל עיקרי הדברים לא ממש השתנו). בצילום בעלי חיים מהירות הזיכרון מקבלת משמעות גבוהה שכן מצלמים בקצב גבוה במיוחד. היצע נפח הכרטיסים הולך וגדל עם השנים והיום ניתן לרכוש במחירים נוחים מאד כרטיסים המסוגלים לשמור מאות ואלפי תמונות. הנפחים המומלצים הינם 64GB ,32GB ואף 128GB בעיקר אם אתם מצלמים גם וידאו ברזולוציה גבוהה בנוסף לסטילס. במצלמות בעלות שני חריצים לכרטיסי זכרון, מומלץ להשתמש בשני כרטיסים זהים לטובת גיבוי בזמן אמת בצילומים חשובים. מותגים מומלצים הינם סאנדיסק, פרוגרייד או קינגסטון.

כרטיסי זיכרון – נפח ומהירות

Circle of cards

  1. פילטרים – ישנם סוגים רבים של פילטרים שיכולים לשמש את צלם הנוף המתחיל. קיימים פילטרים המסוגלים להתגבר על מכשולים בזמן הצילום, כגון פילטר ND מדורג אשר מסייע להוריד את רמת החשיפה בתמונהאו פילטרים המסוגלים להעשיר את התמונה ולתת לצלם כלי נוסף ליצירתיות, כגון פילטר ND מדורג (המסוגל להכהות יותר את השמים ופחות את הקרקע). עם זאת, הפילטר המומלץ בשלב הראשון הוא פילטר מקטב (polarizer), המאפשר לסנן גלים מסויימים של אור ובכך מסייע לבטל אובך והשתקפויות בתמונה (למשל ממים או עלים ירוקים על עצים וצמחים). ברכישת פילטר יש לקחת בחשבון את התאמתו לעדשה (או עדשות) אשר ברשותכם (לכל עדשה כמעט יש קוטר פילטר הרשום לרוב בחלקה הקדמי במ”מ) ולוודא שהוא באיכות טובה שלא תפגע בביצועים האופטיים של העדשה. המבחר וטווח המחירים רב מאד מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום. מותגים מומלצים הינם Hoya, Breakthrough Photograph, Lee, B&W.

נוף חוף סלעי באזור ספרד (צילום: עידו גנוט)

DSC 0139

  1. כונן אחסון – בין אם בזמן הצילומים בשטח ובין אם מול המחשב בבית, את כרטיסי הזיכרון שלכם מומלץ לפנות לתוך כונן ייעודי (הארד דיסק). בעשורים האחרונים שלטו הכוננים המכניים בשוק,אך אלו איטיים משמעותית מן הדורות החדשים של הכוננים מבוססי הפלאש וגם פחות עמידים בשל השילוב של חלקים נעים. בשנים האחרונות כונני ה-SSD ניידים הפכו נגישים וכדאיים במיוחד. כוננים אלו מציעים מהירויות גבוהות משמעותית ואמינות רבה, כמו גם עמידות וכל זאת באריזה קטנה יותר ממרבית הדיסקים הקשיחים המאכניים. כונן SSD יכול להוות אמצעי גיבוי יעיל בשטח בעזרת הסמארטפון או המחשב הנייד וכמו כן יכולים להוות כלי עבודה מרכזי בעמדת העריכה הביתית ולאפשר מהירות קריאה וכתיבה גבוהים מאד אפילו אם הכונן במחשב עצמו אינו מהיר במיוחד (בהנחה שהחיבור לכונן מהיר מספיק). הכוננים מגיעים בנפחים שונים החל מ 512GB ועד כ-2TB (ובקרוב אפילו 4TB). הדגמים החדשים לא רק מהירים יותר אלא גם קטנים וקלים יותר. אחד הכוננים האחרונים שבדקנו כאן בשנה שעברה מבית סנדיסק (ראו ביקורת שלנו על דגם ה-Extreme Portable SSD) שוקל פחות מ-100 גרם וזכה לאחרונה לעדכון בגרסת Pro המביא אותו לקצבי קריאה וכתיבה המגרדים את ה-1000 מגה בייט לשנייה (פי 5 ויותר ממרבית הכוננים המכאניים בשוק). יש  כיום בשוק מגוון רחב של כוננים ממותגים מומלצים כמו סאנדיסק, WD או סמסונג.

קטנים יותר ומהירים יותר – הדור החדש של כונני ה-SSD (בתמונה: SanDisk Extreme PRO Portable External SSD)

Sandisk extreme pro ssd

  1. תיק – עכשיו שהרכבתם מערכת צילום איכותית וכמה כמה אביזרי עזר, יש למצוא את התיק המתאים לשאת את הציוד בנוחות לשטח. ישנם סוגים רבים של תיקים ותרמילים. החל מתיקים המונחים על כתף אחת, דרך תיקי מותניים ועד תרמילי גב בגדלים שונים. אלמנט הנוחות הינו קריטי כאשר נושאים את משקל הציוד בטיולים ובדרכים ולכן מומלץ להגיע לחנות ולנסות בנוחות את הדגמים השונים בעצמכם (אם יש אפשרות בקשו ללבוש את התיק ואף להכניס פנימה משקל כלשהו בשביל לחוש כיצד הוא מונח על הגוף. בבחירת תיק יש לקחת בחשבון את נפחו ולוודא שכל הציוד (כולל אביזרים נלווים) יכנסו אליו בנוחות (וכי יש גם מקום לציוד שאיננו צילומי – אוכל, בגדים ואפילו מים), את תצורת המבנה הפנימי והגישה אליו (מלפנים, מאחור או מהצדדים) ואת היכולת לשאת חצובה. מותגים מומלצים עם הרבה ניסיון בתיקי טיולים ושטח לצלמים הינם F-stop Gear, Mindshift Gear, Tamrac, Lowepro.

תיק הצילום-טיולים האולטימטיבי? 

SNY01225

  1. ידע – לא בדיוק נכנס תחת קטגורית ציוד, אך ידע הינו משאב קריטי בשיפור יכולות הצילום. השקיעו מזמנכם בלמידה, הקשבה וצפייה בעבודות וסרטונים של צלמים המספקים לכם השראה ואף רכשו מדריכים מסודרים או שיעורים פרטיים (אם ניתן בימי קורונה) שיספקו לכם ערך מוסף משמעותי. כמו כן, מצאו את הפורום המתאים לכם בו תוכלו לשתף תמונות ולקבל פידבק אמיתי שאינו מסתכם בלייקים. אם יש לכם זמן לצפות בסרטונים אנו נמליץ לכם להציץ בדף המיוחד שלנו באתר הבת שלנו באנגלית LensVid בו ריכזנו עבורכם סרטונים עם טיפים ממיטב הצלמים בנושא צילומי נוף.

אגם מלאכותי באזור מודיעין (צילום: עידו גנוט)

DSC 7859

לסיכום, יציאה לטבע ולמרחבים היא תמיד חוויה מיוחדת (יותר מתמיד בימי קורונה), ובעזרת שילוב נכון של ציוד מתאים וידע תוכלו ליצור התנסות חיובית ובעיקר לחזור הביתה עם תוצאות צילומיות טובות יותר. תהנו!

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *