ראשי מאמרים השוואות אורך מוקד, מרחק פוקוס והגדלת מאקרו בעדשות: השוואה מקיפה

אורך מוקד, מרחק פוקוס והגדלת מאקרו בעדשות: השוואה מקיפה

0
0

בשבועות האחרונים התמקדנו בפרויקט ייחודי לבחינה של מגוון רחב של עדשות למצלמות חסרות מראה הכולל את אורכי המוקד הפופולאריים (בעדשות פריים) והשוואה של יכולות התקריב שלהן. המטרה של הפרויקט היא לאפשר לרוכשים פוטנציאליים היכרות טובה יותר עם האפשרויות השונות הזמינות בשוק וכלים בכדי לבחור עדשה שתתאים לשימושם.

קצת רקע

המטרה המוצהרת של הפרויקט הנוכחי היא לנסות לעמוד על הקשר בין מספר אורכי מוקד, מרחק פוקוס ויחס הגדלת מאקרו של עדשות שונות (למי שרוצה הרחבה בנושא הגדלת מאקרו מומלץ לעיין במדריך שלנו בנושא צילום מאקרו מלפני מספר שנים). באופן ספציפי בחרנו להתמקד בעדשות בארבעה אורכי מוקד פופולאריים – 24 מ”מ, 35 מ”מ, 50 מ”מ ו-85 מ”מ. כל העדשות שיופיעו כאן הן עדשות למצלמות FF עם פוקוס אוטומטי אשר פותחו עבור מצלמות חסרות מראה בארבעת אורכי המוקד הללו בלבד. זאת כמובן החלטה שרירותית לגמרי אבל אם לא היינו מגבילים את הבדיקה שלנו כנראה שלא היינו מפרסמים את המאמר לעולם ורק עוסקים בהוספה של עוד ועוד עדשות.

אם אתם יודעים על עדשה המתאימה להגדרות ולא מופיעה במאמר – אנא כיתבו לנו בתגובות ואנו נבדוק זאת. שימו לב גם כי כל המידע המופיע במאמר מקורו באתרי היצרניות השונים (מנסיון שלנו הוא לרוב מדויק אם כי נתקלנו בעדשות להן מרחק פוקוס מינימאלי קצר מעט יותר מהמוצהר – בעיקר בעת שימוש בפוקוס ידני).

הסרטון שפרסמנו אודות הפרויקט באתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

24 מ”מ

אורך המוקד הרחב ביותר אותו בחרנו להשוות הוא 24 מ”מ. בקטגוריה זאת קיימות כיום 11 עדשות שונות.

יחס הגדלת מאקרו מקסימאלי מרחק פוקוס מיניאמלי (בס”מ) שם העדשה
1:2 12 Tamron 24mm F/2.8 Di III 1
1:2 14 Canon RF 24mm f/1.8 MACRO IS STM 2
1:5.2 19 Samyang 24mm f/1.8 AF 3
1:5.8 24 Sony FE 24mm f/1.4 GM 4
1:6.6 25 Panasonic LUMIX S 24mm F1.8 5
1:6.7 24.5 Nikon NIKKOR Z 24mm f/1.8 S 6
1:7.1 25 Sigma 24mm f/2 DG DN 7
1:7.6 24 Sigma 24mm f/1.4 DG DN 8
1:7.6 24 Samyang AF 24mm f/2.8 FE 9
1:7.6 24 Sony FE 24mm F2.8 G 10
1:10 30 Viltrox AF 24mm f/1.8 11

ביולי 2022 קנון השיקה את עדשת ה-24 מ”מ המהירה שלה עם יחס הגדלת מאקרו של 1:2.

למי שעוקב אחר הפרסומים באתר זכורה מן הסתם ההשוואה המקיפה שערכנו בין עדשות 24 מ”מ למצלמות סוני מוקדם יותר השנה ובלטה בהן ביכולות התקריב שלה עדשת הטמרון הקומפקטית והזולה עם יחס הגדלה דומה לזה של קנון. משתמשי ניקון נותרים לפחות בשלב זה בלי אופציות טובות במיוחד בקטגוריה ועם עדשת 24 מ”מ עם יחס הגדלה לא מרשים במיוחד.

בצד השני לגמרי של הספקטרום נמצאת עדשת ה-24 מ”מ של חברת וילטרוקס עם מרחק פוקוס הגדול בסנטימטרים מאורך המוקד של העדשה במילימטרים – לא בדיוק סימן טוב (ואכן יחס ההגדלה הוא נמוך במיוחד – 1:10 בלבד).

35 מ”מ

אורך המוקד הפופולארי ביותר בשוק כיום (לפחות כשמדובר במספר העדשות הזמינות מהיצרניות השונות) הוא 35 מ”מ. כאן תמצאו כבר 17 עדשות מיצרניות שונות.

יחס הגדלת מאקרו מקסימאלי מרחק פוקוס מיניאמלי (בס”מ) שם העדשה
1:2 15 Tamron 35mm F/2.8 Di III OSD 1
1:2 17 Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM 2
1:4.1 22 Sony FE 35 mm F1.8 3
1:4.3 25 Sony FE 35mm F1.4 GM 4
1:4.5 24 Panasonic LUMIX S 35mm F1.8 5
1:5 27 Leica APO-Summicron-SL 35mm f/2 ASPH 6
1:5.1 30 Sigma 35mm f/1.2 DG DN Art 7
1:5.2 25 Nikon NIKKOR Z 35mm f/1.8 S 8
1:5.4 30 Sigma 35mm F1.4 DG DN | Art 9
1:5.5 30 Sony-Zeiss Distagon T* FE 35 mm F1.4 ZA 10
1:5.5 29 Samyang AF 35mm f/1.4 FE II 11
1:5.7 27 Sigma 35mm F2 DG DN | Contemporary 12
1:5.8 29 Samyang AF 35mm F1.8 FE 13
1:5.8 30 Samyang AF 35mm f/1.4 FE 14
1:8.3 35 Samyang AF 35mm F2.8 FE 15
1:8.3 35 Sony Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA 16
1:10 40 Viltrox 35mm F/1.8 17

כאמור 35 מ”מ הוא אורך מוקד פופולארי מאד ויש גם לא מעט אופציות עם יכולות תקריב טובות או לפחות סבירות. גם כאן בולטת טמרון עם עדשה בעלת מרחק פוקוס של 15 ס”מ ויחס הגדלה של 1:2 וקנון שוב מציגה עדשה בעלת יכולת תקריב דומה בדמות ה-RF 35mm F1.8 MACRO IS STM עם מרחק פוקוס מינימאלי של 17 ס”מ ויחס הגדלה של 1:2.

שתי עדשות הסוני המהירות הן בעלות יחס הגדלה סביר של 1:4 לערך ומרחק פוקוס של 22-25 ס”מ וגם לפנסוניק יש עדשה עם נתונים דומים למדי. שאר העדשות ברשימה לא מצטיינות במיוחד וגם כאן סוגרת את הרשימה עדשת הוילטרוקס עם מרחק פוקוס מינימאלי של 40 ס”מ ויחס הגדלה נמוך מאד של 1:10.

נוסיף הערה אישית – אנו מאד רוצים לראות עדשות מאקרו של ממש באורך המוקד הזה – שימושי למדי לטובת תקריבים עם יותר רקע סביבתי ונהדר לצילום מזון וגם מוצרים.

50 מ”מ

היסטורית 50 מ”מ הוא אורך המוקד הנפוץ ביותר וגם כאן מגוון רחב של אפשרויות עם לא פחות מ-16 עדשות שונות.

יחס הגדלת מאקרו מקסימאלי מרחק פוקוס מיניאמלי (בס”מ) שם העדשה
1:1 16 Sony FE 50mm f/2.8 Macro 1
1:1 16 Nikon NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 Macro 2
1:4 30 Canon RF 50mm f/1.8 STM 3
1:5 35 Leica APO-Summicron-SL 50mm f/2 ASPH 4
1:5.2 40 Canon RF 50mm f/1.2L USM 5
1:5.5 35 Sony FE 50mm f/2.5 G 6
1:5.8 40 Sony FE 50mm f/1.2 GM 7
1:6.2 40 Samyang 50mm F/1.4 AF II 8
1:6.6 44 Panasonic Lumix S PRO 50mm f/1.4 9
1:6.6 45 Nikon NIKKOR Z 50mm f/1.2 S 10
1:6.6 45 Sony Planar T* FE 50mm f/1.4 ZA 11
1:6.7 45 Samyang AF 50mm F1.4 FE 12
1:7.1 45 Sony FE 50mm f/1.8 13
1:7.1 45 Panasonic Lumix S 50mm f/1.8 14
1:10 55 Viltrox 50mm F1.8 (FE/Z mounts) 15
1:10 60 Leica Summilux-SL 50mm F/1.4 ASPH 16

ב-50 מ”מ אנו רואים לראשונה עדשות מאקרו של ממש, הן מסוני והן מניקון עם מרחק פוקוס של 16 ס”מ ויחס הגדלה של 1:1. גם לקנון עדשה עם יחס הגדלה סביר בקטגוריה בדמות ה-RF 50mm f/1.8 STM עם מרחק פוקוס של 30 ס”מ ויחס הגדלה של 1:4.

שאר העדשות ברשימה אינן בולטות ביכולות התקריב שלהן ושוב וילטרוקס סוגרת את הרשימה יחד עם ה-Leica Summilux-SL 50mm F/1.4 ASPH היקרה (יכולות תקריב הן ממש לא שאלה של מחיר אלא של תכנון אופטי ספציפי).

85 מ”מ

אורך המוקד הפופולארי ביותר לצילום פורטרטים הוא כנראה 85 מ”מ עם 13 דגמים נפרדים.

יחס הגדלת מאקרו מקסימאלי מרחק פוקוס מיניאמלי (בס”מ) שם העדשה
1:2 35 Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM 1
1:7.6 80 Sony FE 85mm f/1.8 2
1:7.6 80 Viltrox AF 85mm f/1.8 FE II 3
1:7.6 80 YONGNUO YN85mm F1.8S DF DSM 4
1:7.9 80 Panasonic LUMIX S 85mm F1.8 5
1:8 80 ZEISS Batis 85mm f/1.8 6
1:8.3 80 Tokina atx-m 85mm F1.8 FE 7
1:8.3 80 Nikon NIKKOR Z 85mm f/1.8 S 8
1:8.3 85 Canon RF 85mm f/1.2L RF USM 9
1:8.3 85 Sony FE 85mm f/1.4 GM 10
1:8.3 85 Samyang AF 85mm F1.4 FE II 11
1:8.4 85 Sigma 85mm f/1.4 DG DN Art 12
1:9 90 Samyang AF 85mm F1.4 FE 13

85 מ”מ אולי פופולארי לצילומי פורטרטים אבל ממש לא לצילומי תקריב. למרות זאת ישנה עדשה אחת בקטגוריה עם יכולת יפה והיא ה-RF 85mm F2 MACRO IS STM של קנון עם מרחק פוקוס מינימאלי של 35 ס”מ בלבד ויחס הגדלה של 1:2.

כל שאר העדשות בקטגוריה נמצאות הרחק מאחור עם מרחק פוקוס של 80 ס”מ ומעלה ויחס הגדלה של קרוב ל-1:8 (לפחות הוילטרוקס איננה אחרונה ברשימה הפעם).

כן נאמר כי אם אתם מחפשים עדשות טלה-מאקרו, תוכלו למצוא את מבוקשכם הן בסוני והן בניקון באורכי המוקד של 90 ו-105 מ”מ בהתאמה כך שאופציות קרובות בהחלט קיימות.

סיכום

כמו שכתבנו בהתחלה, הגבלנו את עצמנו בסקירה הנוכחית לעדשות FF בעלות AF שתוכננו במיוחד לעבודה עם מצלמות חסרות מראה. עם אתם מרגישים בנוח לעבוד עם מתאמים ועדשות DSLR או עם עדשות ידניות, שלא לדבר על שימוש באביזרים כמו טבעות הארכה – השמים הם הגבול, ומספר האופציות הזמינות בשוק עבור כל הפלטפורמות כמעט הוא עצום והרבה מעבר למסגרת הצנועה של הכתבה הנוכחית.

אז מה בעצם למדנו מכל טבלאות המספרים הללו?

נתחיל מכלל אצבע שיעזור לכם לא רק עם העדשות ברשימה הנוכחית אלא לדעתנו עם כל עדשה חדשה שתושק וכנראה אפילו עם עדשות ישנות יותר. אם אתם מחפשים עדשה עם יחס הגדלה טוב, אל תבחרו עדשה עם מרחק פוקוס השווה או גדול יותר מאורך המוקד של העדשה בס”מ (עדשת 35 מ”מ עם מרחק פוקוס של 40 ס”מ היא לא רעיון טוב לתקריב).

נקודה יותר מעניינות אולי גילינו מהסתכלות בנתונים של עדשות שונות עם אורכי מוקד ומרחקי פוקוס זהים אבל יחס הגדלה שונה. דוגמה אחת לכך היא ה-Canon RF 50mm f/1.2L USM לה מרחק פוקוס של 40 ס”מ ויחס הגדלה של 1:5.2. הסאמיאנג 50mm F/1.4 AF II (ביקורת כאן בקרוב) היא בעלת מרחק פוקוס דומה אבל יחס הגדלה מקסימאלי של 1:6.2.

אנו הנחנו כי אורך מוקד דומה עם מרחק פוקוס דומה מחייב (מבחינה אופטית) יחס הגדלה דומה. המספרים מספרים סיפור אחר – לפחות בחלק מהמקרים. איך ייתכן הדבר? ההשערה שלנו – ואתם מוזמנים להעלות השערות משלכם בתגובות, היא שנתוני היצרניות פשוט אינם מדוייקים מספיק בכל המקרים (לדוגמא עדשה המשווקת כבעלת אורך מוקד של 50 מ”מ היא למעשה בעלת אורך מוקד של 54 מ”מ או 47 מ”מ), כך שלא מדובר בעדשות בעלות אורך מוקד זהה ולכן גם ההבדל ביחס ההגדלה.

אנו מקווים להמשיך ולעדכן את הטבלאות המופיעות בכתבה עם נתונים של עדשות חדשות שיושקו בעתיד באורכי המוקד הרלוונטיים ובכך להפוך את הכתבה לשימושית עבור כל מי שמעוניין בעדשות FF עם AF בעלות יכולות תקריב באורכי המוקד הללו.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
  • Depth of field cats head

    צמצם, עומק שדה ומה שביניהם

    הרבה אנשים קונים מצלמות DSLR בימנו וכולנו רוצים להפיק את המרב מהמצלמה החדשה שלנו. אבל לא ל…
  • writing notes idea conference

    מתחילים ללמוד מושגי יסוד

    בכתבה הראשונה הצגנו בפניכם את הקונספט של קאמרה אובסקורה (לשכה אפלה, בעברית). רעיון זה, על …
טען עוד כתבות קשורות
  • 70D vs main

    קנון EOS 70D מול המתחרות

    מוקדם יותר השבוע הכריזה חברת קנון על מצלמת ה-EOS-70D – מצלמת רפלקס מתקדמת בעלת מערכת…
  • Nikon D7100 main

    D7100 מול המתחרות – ההשוואה הגדולה

    בעקבות הכרזתה של הניקון D7100 בשבוע החולף והעניין העצום אשר יצרה המצלמה בשוק, החלטנו לערוך…
טען עוד ב השוואות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *