ראשי ביקורות\סקירות 5 עדשות 24 מ”מ ראש בראש (סוני, טמרון, סיגמא, סאמיאנג ווילטרוקס)

5 עדשות 24 מ”מ ראש בראש (סוני, טמרון, סיגמא, סאמיאנג ווילטרוקס)

0
0

לאחר שלושה חודשים של בדיקות ומבחנים אנו גאים להביא בפניכם את השוואת העדשות המקיפה ביותר שפורסמה עד היום בעברית למצלמות סוני. לא פחות מחמש עדשות 24 מ”מ ראש בראש עמדו למבחן והתוצאות – לפניכם.

לפני שנתחיל ראוי להכיר את המתמודדות שלנו ואלו מגיעות מחמש יצרניות שונות:

  • Sony FE 24mm F1.4 GM
  • Samyang AF 24mm F1.8 FE
  • Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F051)
  • Sigma 24mm F2 DG DN | Contemporary
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE

ישנן בשוק עוד שתי עדשות 24 מ”מ (עם AF) למצלמות סוני שלא הזדמן לנו לבדוק בסקירה הנוכחית – שתיהן קומפקטיות וקלות יותר מכל העדשות שאנו סקרנו – הראשונה היא הסוני FE 24mm f/2.8 G והשנייה היא ה-24mm f/2.8 של חברת סאמיאנג. אנו מקווים שיתאפשר לנו לבחון אותן בעתיד.

ביקורת הוידאו המקיפה שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו נפתח עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשות בטרם נעבור לבחון את ביצועיהן.

מבנה אופטי

מבחינת המבנה האופטי לעדשת הסוני הכי הרבה אלמנטים אופטיים אם כי לא הכי הרבה אלמנטים אופטיים מורכבים (תואר השייך לסאמיאנג). הינה הפירוט (אנו נראה בהמשך כיצד הדבר בא לידי ביטוי, אם בכלל בביצועים של העדשות השונות):

  • Sony FE 24mm F1.4 – לסוני 13 אלמנטים ב-11 קבוצות כולל 3 אלמנטים מסוג ED וזוג אלמנטים מסוג XA.
  • Samyang AF 24mm F1.8 – לסאמיאנג 11 אלמנטים ב-8 קבוצות כולל שלושה אלמנטים מסוג HR, שני אלמנטים מסוג ED ושני אלמנטים אספריים.
  • Tamron 24mm F/2.8 – לטמרון 10 אלמנטים ב-9 קבוצות כולל 3 מסוג Low Dispersion ואלמנט אספרי יחיד.
  • Sigma 24mm F2 – לסיגמא 13 אלמנטים ב-11 קבוצות כולל שניים מסוג SLD, שניים.מסוג FLD ושני אלמנטים אספריים.
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – לוילטרוקס 11 אלמנטים ב-9 קבוצות כולל שני אלמנטים מסוג ED ושני אלמנטים אספריים.

חמש עדשות 24 מ”מ Full Frame עומדות למבחן

Sny 24mm all lenses

חומרים

עדשות הסוני, סאמיאנג והטמרון כולן עשויות פלסטיק. מתוך השלוש בולטת הסוני במיוחד עם תחושה של חומר ומבנה פרימיום איכותי.

הסיגמא והוילטרוקס עשויות כולן מתכת. הסיגמא עשויה ממגנזיום (בדומה לשאר ליין ה-I של החברה) ומרגישה נפלא ביד. הוילטרוקס בנויה אף היא ממתכת אבל לא ניכר שיש לה את אותה איכות בנייה מעולה שיש לסיגמא והדבר בא לידי ביטוי במיוחד בטבעות וב-Hood ואנו עוד נחזור לשני אלו בהמשך.

עדשת הטמרון 24 מ”מ

Tamron-24mm-on-Sony-A7R-IV

גודל ומשקל

ישנם הבדלים גדולים מאד במשקל בין חמשת העדשות כפי שאפשר לראות כשהסוני שוקלת כמעט כפול מהסאמיאנג (נזכיר כי שתי עדשות ה-24 מ”מ שלא בחנו כאן קלות אף יותר):

  • Sony FE 24mm F1.4 – 504g
  • Samyang AF 24mm F1.8 – 266g
  • Tamron 24mm F/2.8 – 275g
  • Sigma 24mm F2 – 426g
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – 385g

מבחינת אורך ללא מגן השמש והכיסוי האחורי כל העדשות די קרובות אחת לשנייה כשהסוני היא הארוכה ביותר והטמרון הקצרה ביותר.

  • Sony FE 24mm F1.4 – כ-10 ס”מ (13 ס”מ עם מגן שמש).
  • Samyang AF 24mm F1.8 כ-7.5 ס”מ (11 ס”מ עם מגן שמש).
  • Tamron 24mm F/2.8 – כ-7 ס”מ (9 ס”מ עם מגן שמש).
  • Sigma 24mm F2 –כ-8 ס”מ (10 ס”מ עם מגן שמש).
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – כ-8.5 ס”מ (11 ס”מ עם מגן שמש).

עדשת הוילטרוקס 24 מ”מ

Viltrox-24mm-on-Sony-A7R-IV

טבעות

מבין חמשת העדשות רק לטמרון ולסאמיאנג יש טבעת יחידה כאשר לשלוש העדשות האחרות זוג טבעות (פוקוס, וצמצם).

לסוני יש טבעת פוקוס מעולה, עם תנועה חלקה והתנגדות טובה וקלה לאחיזה ושימוש. העדשה היא גם היחידה עם אפשרות ל-de-click לטבעת הצמצם למי שמעדיף זאת בעיקר בוידאו. טבעת הצמצם צרה אמנם אבל נוחה בסך הכל ועובדת מצוין (כולל מצב אוטומטי לשינוי צמצם מהמצלמה).

עדשת הסוני 24 מ”מ מסדרת ה-GM

Sony-24mm-f-1-4-GM

הטבעת על עדשת הסאמיאנג היא רחבה יחסית והיא אמורה לשמש לא רק לפוקוס אלא גם לשינוי צמצם למשל (עוד על כך מייד). יש לה יותר התנגדות מלטבעת בעדשת הסוני אבל היא איננה חלקה כמו טבעת הפוקוס בסוני אם כי היא בהחלט סבירה לשימוש. לתחושתנו בדיוק כמו בוילטרוקס גם בסאמיאנג יש מעט מידי טקסטורה על הטבעת ולכן האחיזה פחות נוחה מזו של עדשות אחרות.

לטמרון טבעת פוקוס רחבה עם טקסטורה נוחה לאחיזה בדומה לסוני אם כי היא איננה חלקה כמו הסוני אך עדיין פועלת היטב (אנו נעסוק בכל נושא הפוקוס בסעיף הביצועים).

לסיגמא זוג טבעות מתכת בדומה לשאר עדשות ליין ה-I של החברה. אנו מאד אוהבים את העיצוב של הסדרה הזאת, הוא אסתטי אבל גם איכותי מאד. הבעיה היחידה שיש לנו עם טבעת הפוקוס הוא שהיא קרובה מידי למגן השמש ולכן לא תמיד כל כך נוחה לאחיזה (אם תסירו את מגן השמש הבעיה תעלם כמובן). לטבעת הצמצם קליקים ברורים וגם לה, כמו לסוני מצב אוטומטי (אבל אין אפשרות לשינוי צמצם חלק כמו בסוני).

לוילטרוקס שתי טבעות מתכת. טבעת הפוקוס רחבה יחסית ומציגה הרבה התנגדות. לטבעת הצמצם בעדשה שקיבלנו הייתה התנהגות מוזרה. היא זזה ללא קליקים אבל היה ניתן לשמוע רעשים מהעדשה בעת שינוי הצמצם ולכן בחרנו להשאיר את הטבעת על מצב אוטומטי באופן קבוע ולשנות צמצם מהמצלמה.

כפתורים ומתגים

לעדשות הטמרון והוילטרוקס אין כפתורים או מתגים. לעדשת הסיגמא יש מתג AF/MF בלבד.

לעדשות הסוני והסאמיאנג יש יותר אפשרויות. לשתי העדשות יש כפתור focus hold בר-תיכנות (מהמצלמה) ולסאמיאנג יש מתג costum המאפשר שינוי ממצב שליטה בצמצם דרך העדשה למצב פוקוס ידני. התכונה הזאת לא עבדה לנו באופן מושלם וכמו שכתבנו בביקורות קודמות על עדשות סאמיאנג הכוללות את “החידוש” הזה – היינו מעדיפים מתג AF/MF פשוט ויעיל.

מתג ה-costum על עדשת הסאמיאנג 24 מ”מ f/1.8

Samyang-24mm-switch

לסוני יש מתג AF/MF, כפתור focus hold וכאמור גם מתג de-click לטבעת הצמצם, כולם פעלו ללא דופי.

מתג ה-de-click על עדשת הסוני 24 מ”מ GM

Sony-24mm-switch

אטימה

לעדשות הטמרון והוילטרוקס אין למיטב הבנתנו אטימה לאבק/מים.

לשלושת העדשות האחרות יש אטימה לפחות בחלק האחורי המתחבר למצלמה אבל לא הזדמן לנו לבחון את הנושא לעומק בצילום בגשם.

תושבת

עדשות הסוני, טמרון והסאמיאנג מגיעות בתושבת E בלבד (למצלמות סוני, והן כמו שתי האחרות בעלות כיסוי FF). עדשת הסיגמא מגיעה גם בתושבת L – לפנסוניק, לייקה וסיגמא ובאופן מעניין עדשת הוילטרוקס מגיעה גם בגרסה למצלמות ניקון Z.

ראוי לציין כי לוילטרוקס יש עוד טריק מעניין שלא נתקלנו בו עד כה – בסמוך לתושבת ישנו חיבור USB-C לעדכון קושחה ישירות לעדשה מהמחשב (לסאמיאנג וטמרון יש מתאם נפרד למטרה זו).

חיבור USB-C ליד התושבת בעדשת הוילטרוקס 24 מ”מ

Viltrox-24mm-USB

מגן שמש

כל העדשות הגיעו עם מגן שמש ולכולן מגן שמש מפלסטיק פרט לסיגמא (בוילטרוקס מגן שמש מפלסטיק למרות גוף המתכת והחיבור שלו הרגיש מעט רופף לעיתים).

ראוי לציין כי לסוני יש בד קטיפה שחור בחלק הפנימי של מגן השמש שאמור למנוע בצורה טובה יותר החזרים (מזכיר לנו כמה עדשות ותיקות של קרל צייס).

צמצם

לעדשות הסיגמא, סאמיאנג והוילטרוקס 9 להבי צמצם בעוד שלטמרון 7 בלבד ולסוני 11.

עדשת ה-24 מ”מ של סיגמא מסדרת ה-i

Sigma-24mm-on-Sony-A7R-IV

פילטר

הופתענו לראות שקוטר הפילטר בעדשת הסוני הגדולה ושל הטמרון הקטנה זהים – 67 מ”מ וזאת למרות ההבדל העצום בקוטרו של האלמנט הקדמי בשתי העדשות.

לסיגמא קוטר פילטר של 62 מ”מ, לסאמיאנג 58 מ”מ ולוילטרוקס 55 מ”מ.

ביצועים

אנו בחנו את כל העדשות בשורה ארוכה של מבחנים זהים וכמו שתראו מיד התוצאות מסקרנות בהחלט.

פוקוס

כשמדובר בפוקוס אנו בדקנו מספר אספקטים של כל עדשה. ראשית רצינו לבחון את ה-focus-throw בעת מיקוד ידני (רק לשם ההבהרה כל העדשות שנבחנו עושות שימוש בטכנולוגיית focus by wire). התוצאות לפניכם:

  • Sony FE 24mm F1.4 – כ-180 מעלות..
  • Samyang AF 24mm F1.8 – כ-180 מעלות.
  • Tamron 24mm F/2.8 – כמעט 360 מעלות.
  • Sigma 24mm F2 – בין 270-450 מעלות.
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – כ-270 מעלות.

כפי שניתן לראות יש הבדלים לא קטנים בין העדשות. הדבר המרכזי שגילינו מלבד ההבדלים הללו הוא שלעדשת הסיגמא יש פוקוס ידני שאיננו לינארי. המשמעות היא שאם תסובבו את העדשה מהר יותר תוכלו להגיע מהר יותר לקצה טווח הפוקוס ולעומת זאת אם תסובבו אותה לאט יותר תוכלו לקבל טווח גדול יותר (למעשה טווח עצום כ-450 מעלות או סיבוב ורבע לערך של הטבעת מקצה לקצה).

אם אתם מצלמים רק סטילס אולי אין בעיה אם ההתנהגות הזאת מבחינתכם אבל אם אתם רוצים לצלם וידאו ולשלוט ידנית בפוקוס (במיוחד עם follow focus) מדובר בבעיה רצינית. אנו לא יודעים האם יש דרך לפתור אותה באמצעות שינוי כלשהו במצלמה (ה-lens dock של סיגמא איננו תואם לעדשה), אם אתם מכירים פתרון לנושא נשמח לשמוע.

השלב הבא הוא בדיקות AF עבור כל אחת מהעדשות (אפשרות לראות קטע קצר מכל בדיקה בסרטון למעלה). שמחנו לראות שכל העדשות צלחו את שינוי הפוקוס גם בתאורת יום וגם בתאורת לילה (על ה-A1 של סוני) גם בצילומי סטילס וגם במצב וידאו. יחד עם זאת גילינו מספר נקודות שראויות לציון ומבדילות בין העדשות השונות.

הסוני באופן לא מפתיע היא בעלת הפוקוס הטוב ביותר – שקט, זריז ומדויק ובשונה מכל שאר העדשות בעל מעבר חלק מנקודה לנקודה במצב וידאו – משהו שאף עדשה אחרת לא עשתה כברירת מחדל (כל הבדיקות נערכו על מצלמת הסוני A1 באותן הגדרות פוקוס).

הסאמיאנג, סיגמא והוילטרוקס הפגינו כולן פוקוס זריז ושקט אם כי ללא המעבר החלק בוידאו כמו בסוני (לפחות לא בלי שינויים בהגדרות העדשה/מצלמה). בצילום סטילס הסיגמא הרשימה אותנו במיוחד עם מנוע הפוקוס שלה שהיה מהיר אפילו מזה של סוני.

העדשה היחידה שלא הרשימה אותנו בתחום הפוקוס היא הטמרון. מנוע הפוקוס שלה מרעיש ונע בקליקים ולא מרגיש איכותי כמו המנועים של יתר העדשות בסקירה שלנו.

מייצב תמונה

לאף אחת מחמש העדשות שבדקנו אין מייצב מובנה (כולן נסמכות על המייצב במצלמה) ולמעשה אנו לא מכירים אף עדשת 24 מ”מ למצלמות סוני הכוללת מייצב.

חדות

כפי שאנו בודקים תמיד ערכנו השוואה של חמשת העדשות באמצעות בדיקה של צילומי התרשים המקצועי שלנו מבית Imatest כפי שאלו צולמו באמצעות הסוני A1 במרכז ובפינות הפריים.

חשוב לנו לציין שאין דרך פשוטה להשוות כל כך הרבה עדשות בו זמנית ולכן אנו מציגים את התוצאות של כל עדשה בנפרד עם פרשנות.

  • Sony FE 24mm F1.4 GM – במרכז הפריים בצמצם פתוח הסוני חדה ביותר. הפינות גם הן חדות מאד למרות שכהות יחסית כפי שנראה בהמשך. מהבדיקה שלנו עולה שאין יתרון גדול בסגירת הצמצם לקבלת חדות עודפת מעבר לצמצם הפתוח, עובדה מרשימה מאד כשמדובר בעדשת f/1.4.

סוני – חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה f/1.8, שמאל למטה f/2.8, ימין למטה f/4

Sony-24MM-sharpness-center

סוני חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה f/1.8, שמאל למטה f/2.8, ימין למטה f/4

Sony-24MM-sharpness-corners

  • Samyang AF 24mm F1.8 FE – בצמצם פתוח הסאמינג מעט רכה במרכז, היא משתפרת ב-f/2.8 ומגיעה לשיא החדות ב-f/4. בפינות אנו רואים חדות בינונית בצמצם פתוח שמשתפרת מאד ב-f/2.8.

סאמיאנג – חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Samyang -24MM-sharpness-center

סאמיאנג – חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Samyang -24MM-sharpness-corners

  • Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F051) – בצמצם פתוח הטמרון חדה יחסית במרכז הפריים והופכת חדה מאד בצמצם f/4. בפינות לעומת זאת תצטרכו לעלות עד f/5.6 לחדות טובה ועד f/8 לחדות מקסימאלית. הערה חשובה אחת שהפכה ברורה ברגע שהצבנו את הטמרון באותה נקודה כמו כל שאר העדשות במבחן – העדשה רחבה יותר באופן משמעותי מיתר העדשות שבדקנו (בהנחה שכל שאר העדשות אכן מייצגות זווית של 24 מ”מ, הטמרון רחבה לפחות ב-2 מ”מ ואולי אף יותר).

טמרון – חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה – 8.f/2, ימין למעלה f/4, שמאל למטה f/5.6, ימין למטה f/8

Tamron-24MM-sharpness-center

טמרון – חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה – 8.f/2, ימין למעלה f/4, שמאל למטה f/5.6, ימין למטה f/8

Tamron-24MM-sharpness-corner

  • Sigma 24mm F2 DG DN | Contemporary – הסיגמא חדה מאד במרכז בצמצם פתוח ומוסיפה רק מעט חדות בצמצם f/2.8. הפינות נראות חדות מאד גם בצמצם פתוח – מרשים.

סיגמא – חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה – f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Sigma-24mm-sharpness-center

סיגמא – חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה – f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Sigma-24mm-sharpness-corners

  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – הוילטרוקס לא מאד חדה בצמצם פתוח במרכז הפריים אבל משתפרת ב-f/2.8 ומגיעה לשיא ב-f/4. בפינות תראו חדות טובה ב-f/2.8 וחדות מקסימאלית סביב f/5.6.

וילטרוקס – חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Viltrox-24mm-sharpness-center

וילטרוקס – חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Viltrox-24mm-sharpness-corners

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

בכדי לבדוק את נושא החדות בתקריב השתמשנו במטרה חדשה ובריג מיוחד אותו בנינו לאחרונה הכולל סרגלים עם אלמנטים אלקטרוניים זעירים. לפני שנגיע לבדיקת החדות בתקריב אנו רוצים להתייחס למרחק הפוקוס וליחס ההגדלה של כל אחת מן העדשות:

  • Sony FE 24mm F1.4 GM – מרחק פוקוס מינימאלי – 23.5 ס”מ (יחס הגדלה מקסימאלי – 1:5.8).
  • Samyang AF 24mm F1.8 FE – מרחק פוקוס מינימאלי – 20.5 ס”מ (יחס הגדלה מקסימאלי – 1:5.2).
  • Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F051) – מרחק פוקוס מינימאלי – 11.5 ס”מ (יחס הגדלה מקסימאלי – 1:2).
  • Sigma 24mm F2 DG DN | Contemporary – מרחק פוקוס מינימאלי – 21 ס”מ (יחס הגדלה מקסימאלי – 1:6.7).
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – מרחק פוקוס מינימאלי – 29 ס”מ (יחס הגדלה מקסימאלי – 1:10).

כפי שניתן לראות לטמרון יחס הגדלה גדול משמעותית מכל יתר העדשות וקרוב לזה של עדשות מאקרו של ממש. מה שחשוב לדעת אבל הוא שבשביל להשיג את יחס ההגדלה הזה החלק הקדמי של העדשה צריך להיות כ-3 ס”מ בלבד מהאובייקט המצולם – בעיה לא פשוטה שכן במקרים רבים העדשה עצמה יכולה להטיל צל על האובייקט.

וכעת לנושא החדות. אנו בדקנו את כל אחת מחמשת העדשות והתוצאות לפניכם:

  • Sony FE 24mm F1.4 GM – במרכז הפריים בצמצם פתוח הסוני מעט רכה, אם תסגרו ל-f/2.8 תקבלו תמונת תקריב חדה ביותר (למעשה העדשה חדה כבר ב-f/1.8). הפינות מגיעות לחדות מקסימאלית בתקריב סביב f/2.8-f/4.

סוני – חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה f/1.8, שמאל למטה f/2.8, ימין למטה f/4

Sony-24mm-close-up

  • Samyang AF 24mm F1.8 FE – גם הסאמיאנג מעט רכה במרכז בצמצם פתוח. סגירה ל-f/2.8 משפרת את החדות משמעותית. בפינות תצטרכו לסגור לצמצם f/4 לחדות משופרת.

סאמיאנג חדות בתקריב – מרכז הפריים – משמאל f/1.8, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Samyang-24mm-close-up

  • Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F051) – הטמרון איננה חדה במיוחד במרכז ב-f/2.8 או ב-f/4 ותצטרכו כנראה לסגור אפילו יותר בכדי לקבל חדות טובה. בפינות המצב דומה. אנו לא פוסלים את האפשרות שעם הטמרון בעלת הזווית הרחבה אנו רואים גם את השפעות עיוות השדה (field curvature) על התמונה המפיקה חדות גבוה יותר במרכז מאשר בפינות.

טמרון חדות בתקריב – מרכז הפריים – משמאל f/2.8  ומימין f/4

Tamron-24mm-close-up

  • Sigma 24mm F2 DG DN | Contemporary – גם לסיגמא נדרשת סגירה קלה של הצמצם בכדי לשפר חדות – ל- f/2.8 לחדות גבוהה ול-f/4 לחדות מקסימאלית בתקריב. בפינות תמונה דומה.

סיגמא חדות בתקריב – מרכז הפריים – משמאל f/2, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Sigma-24mm-close-up

  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – הוילטרוקס רכה מעט בצמצם פתוח אבל משתפרת מאד במרכז בצמצם f/2.8 ובפינות מציגה חדות טובה ב-f/2.8 עם שיפור קל נוסף ב-f/4.

וילטרוקס חדות בתקריב – מרכז הפריים – משמאל f/1.8, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Viltrox-24mm-close-up

נשימה (Breathing)

אנו בדקנו את הנשימה (שינוי הפריים בעת שינוי נקודת המיקוד של העדשה – משמעותי במיוחד בצילום וידאו) עם כל אחת מהעדשות על הסוני A1 (וגם את עדשת הסוני על מצלמת ה-A7 IV שלנו לה יש כרגע תיקון נשימה מובנה) וכמו שאפשר לראות בסרטון למעלה לסוני לסיגמא ולטמרון יש נשימה מאד ברורה על מצלמת ה-A1.

לסאמיאנג כמעט ואין נשימה כלל – מרשים מאד, ולוילטרוקס נשימה מועטה למדי.

עיוות צבע (CA)

שמחנו לראות שלאף אחת מהעדשות אין עיוות צבע בולט במבחן שלנו. יחד עם זאת אין זה אומר שבעולם האמיתי לא תראו CA עם אף אחת מן העדשות שבדקנו (אפילו עם עדשת הסוני ראינו פה ושם מעט CA בצילום עם שמש חזקה מאחורי האובייקט).

סוני – CA – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה f/1.8, שמאל למטה f/2.8, ימין למטה f/4

Sony-24mm-GM-CA

סאמיאנג CA – מרכז הפריים – משמאל f/1.8, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Samyang-24mm-CA

טמרון CA – מרכז הפריים – משמאל f/2.8  ומימין f/4

Tamron-24mm-CA

סיגמא CA – מרכז הפריים – משמאל f/2, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Sigma-24mm-CA

וילטרוקס CA – מרכז הפריים – משמאל f/1.8, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Viltrox-24mm-CA

החזרים (Flare)

כל העדשות אותן בדקנו לא היו חפות מהחזרים אבל כמה מהן הראו זאת בצורה בולטת במיוחד בעת צילום מול תאורה חזקה (דוגמאות ניתן לראות בסרטון למעלה):

  • Sony FE 24mm F1.4 GM – לסוני מספר עיגולים ירוקים קטנים במרכז.
  • Samyang AF 24mm F1.8 FE – לסאמיאנג עיגולים גדולים יותר אבל פחות בולטים בצבע אדום וסגול.
  • Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F051) – לטמרון יש עיגולים גדולים ורכים בצבע אדום וירוק.
  • Sigma 24mm F2 DG DN | Contemporary – ההחזרים בסיגמא נשלטים בצורה טובה יחסית עם עיגול מרכזי גדול ושניים קטנים בצבע ירוק במרכז.
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – עדשת הוילטרוקס מאד רגישה להחזרים עם מספר עיגולים גדולים ואדומים במרכז – אנו ממליצים להישמר מאד מצילום מול תאורה ישירה עם עדשה זו.

האפלת פינות (Vignette)

בדיקת האפלה בפינות הפריים תמיד הייתה נושא מורכב לבחינה בעדשות רחבות. למצלמות סוני יש תיקון האפלה מוצלח (כמו גם לחלק ניכר מתוכנות העריכה כיום) ולכן לטעמנו לא מדובר בנושא מאד קריטי ובכל זאת ראוי לבחון אותו (יש לקחת רק בחשבון שלמרות מאמצנו היו לנו כמה תוצאות מעט תמוהות דווקא בצמצמים סגורים מהם אנו חושבים שכדאי להתעלם).

  • Sony FE 24mm F1.4 GM – לסוני יש לא מעט האפלת פינות בצמצם פתוח אשר מתבהרת סביב f/2.8 (אנו היינו מתעלמים כאמור מהתוצאה שקיבלנו בצמצם f/4).

סוני – האפלת פינות  – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה f/1.8, שמאל למטה f/2.8, ימין למטה f/4

Sony-24MM-vignette

  • Samyang AF 24mm F1.8 FE – לסאמיאנג יש האפלת פינות בינונית בצמצם פתוח אשר ממשיכה לרדת בהדרגה עד ל-f/4 אבל לא נעלמת לגמרי.

סאמיאנג – האפלת פינות – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Samyang-24MM-vignette

  • Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F051) – בהתחשב בכך שהטמרון היא עדשת f/2.8 יש לה לא מעט האפלה בפינות אשר יורדת בהדרגה בין f/5.6-f/8.

טמרון – האפלת פינות – שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה f/4, שמאל למטה f/5.6, ימין למטה f/8

Tamron-24MM-vignette

  • Sigma 24mm F2 DG DN | Contemporary – לסיגמא ביצועי האפלה לא רעים בצמצם פתוח עם שיפור משמעותי בין f/2.8-f/4 ושיפור נוסף סביב f/5.6.

סיגמא – האפלת פינות – שמאל למעלה – f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Sigma-24MM-vignette

  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – לעדשת הוילטרוקס האפלה חזקה ומשמעותית בפינות בצמצם פתוח. היא יורדת בהדרגה בין f/4-f/5.6.

וילטרוקס – האפלת פינות – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4, ימין למטה f/5.6

Viltrox-24MM-vignette

עיוות חבית (Barrel Distortion)

בדקנו את כל חמשת העדשות מבחינת עיוות גאומטרי והתוצאות המעניינות לפניכם (כל התוצאות הושגו בעת שמנגנון התיקון של המצלמה כבוי כמובן):

  • Sony FE 24mm F1.4 GM – לסוני אין כמעט שום עיוות גאומטרי. אם בכלל לעדשה יש מעט מאד עיוות חבית הופכי (לא אופייני לעדשות רחבות).

סוני – עיוות גאומטרי

Sony-24mm-barrel

  • Samyang AF 24mm F1.8 FE – הסאמיאנג הפגינה תוצאות טובות במבחן העיוות הגאומטרי עם מעט עיוות חבית.

סאמיאנג – עיוות גאומטרי

samyang-24mm-barrel

  • Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F051) – לטמרון (לה זווית רחבה יותר מלכל העדשות האחרות במבחן שלנו) יש עיוות חבית מאד מובהק כפי שאפשר לראות.

טמרון – עיוות גאומטרי

Tamron-24mm-barrel

  • Sigma 24mm F2 DG DN | Contemporary – הסיגמא אמנם איננה רחבה כמו הטמרון אבל עיוות החבית שלה דומה מאד.

סיגמא  – עיוות גאומטרי

Sigma-24mm-barrel

  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – לוילטרוקס כמעט ואין עיוות גאומטרי – אם כבר אנו רואים מעט עיוות חבית הופכי בקצוות הפריים (בחלק העליון של הפריים).

וילטרוקס – עיוות גאומטרי

Viltrox-24mm-barrel

בוקה

אנו בדקנו את הבוקה של כל חמשת העדשות והממצאים שלנו לפניכם:

  • Sony FE 24mm F1.4 GM – לסוני בוקה פנטסטי עם עיגולים נקיים ועגולים במרכז הפריים בצמצם פתוח. לדעתנו בוקה אידאלי מגיע דווקא סביב f/1.8 עם איזון נכון בין עיגולים גדולים לעגולים בחלק משמעותי מהפריים.

סוני – בוקה – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה f/1.8, שמאל למטה f/2.8, ימין למטה f/4

Sony 24mm bokeh scaled

  • Samyang AF 24mm F1.8 FE – עם עדשת הסאמיאנג גילינו כי למרות שהאזורים שאינם בפוקוס נראים חלקים ונעימים ועיגולי האור נקיים הם אינם עגולים במיוחד גם לא במרכז הפריים אפילו לא אם תסגרו לצמצם f/2.8 (שם עיגולי האור גם הופכים קטנים משמעותית).

סאמיאנג בוקה – משמאל f/1.8, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Samyang-24mm-bokeh

  • Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F051) – בכדי לקבל הפרדה טובה מהרקע תצטרכו לצלם אובייקט קרוב מאד לעדשה ובכל מקרה עיגולי האור קטנים למדי ולא עגולים גם במרכז בגלל הצמצם הסגור.

טמרון בוקה – משמאל f/2.8  ומימין f/4

Tamron-24mm-bokeh

  • Sigma 24mm F2 DG DN | Contemporary – לסיגמא יש עיגולי אור נקיים שהופכים לעגולים סביב f/2.8 אבל הם קטנים משמעותית מאלו של סוני.

סיגמא בוקה – משמאל f/2, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Sigma-24mm-bokeh

  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – בצמצם פתוח לעדשה עיגולי אור גדולים יחסית אשר הינם עגולים למדי במיוחד במרכז הפריים אך אינם חלקים לגמרי (ניתן לראות בהם onion rings).

וילטרוקס בוקה – משמאל f/1.8, במרכז f/2.8 ומימין f/4

Viltrox-24mm-bokeh

תמונות לדוגמא

אנו צילמנו מספר תמונות לדוגמא עם כל אחת מהעדשות וגם מספר תמונות על חצובה מאותה הזווית עם כל 5 העדשות ביום ובלילה בכדי להראות כיצד מתפקדת כל עדשה (שימו לב שבתנאי אמת בצילומי חוץ ישנם תמיד הבדלים הנובעים משינויי תאורה טבעיים). התמונות כולן צולמו עם סוני A1 ולא עברו כל עיבוד פרט להקטנה.

צילומי יום עם כל אחת מהעדשות:

סוני 24 מ”מ

Sony-24mm

סאמיאנג 24 מ”מ

Samyang-24mm

טמרון 24 מ”מ

Tamron-24mm

סיגמא 24 מ”מ

Sigma-24mm

וילטרוקס 24 מ”מ

Viltrox-24mm

צילומי לילה עם כל אחת מהעדשות:

סוני 24 מ”מ

Sony-24mm

סאמיאנג 24 מ”מ

Samayng-24mm

טמרון 24 מ”מ

Tamron-24mm

סיגמא 24 מ”מ

Sigma-24mm

וילטרוקס 24 מ”מ

Viltrox-24mm

מספר צילומים עם כל עדשה:

סוני 24 מ”מ

Sony 24mm 8 Sony 24mm 4 1 Sony 24mm 3 1 Sony 24mm 2 1

סאמיאנג 24 מ”מ

Samyang 24mm 3 1 Samyang 24mm 2 1 Samyang 24mm 5 Samayang 24mm 4 1

טמרון 24 מ”מ

Tamron 24mm 3 1 Tamron 24mm 1 1 Tamron 24 4 1 Tamron 2 1

סיגמא 24 מ”מ

Sigma 24mm 2 1 Sigma 24mm 6

וילטרוקס 24 מ”מ

Viltrox 3 1 Viltrox 24mm 2 1 Viltrox 24mm 6

סיכום

מי היא אם כן עדשת ה-24 הטובה ביותר? ובכן, זאת הייתה ביקורת ארוכה ומורכבת מאד ויש לנו מסקנות ברורות עבור כל אחת מהעדשות שבדקנו ואנו מביאים אותן כאן בפניכם:

  • Sony FE 24mm F1.4 – הסוני היא ללא ספק המנצחת הגדולה של הביקורת שלנו. יש לה איכות אופטית פנטסטית, ביצועי AF מעולים, איכות בנייה מצויינת ושורה של תכונות שימושיות והיא ללא ספק ראויה ללתואר ה-GM שלה. החיסרון היחיד של העדשה מלבד מחירה הגבוה הוא ביצועי ה-breathing שלה (אם אתם עובדים עם ה-A7 IV ניתן לעקוף את הנושא ובתקווה גם עם מצלמות סוני נוספות בעתיד אם כי תמיד יהיה ויתור מסוים על רוחב הפריים) וגם הגדלת המאקרו של העדשה בינונית למדי (אם כי איכות התמונה בתקריב טובה).
  • Samyang AF 24mm F1.8 – הסאמיאנג אותה בדקנו היא אופציה מעניינת למי שמעוניין בעדשה קלה עם ביצועים טובים, אם אתם מוכנים לעבוד ב-f/2.8 ומעלה תקבלו ביצועים טובים מאד לכל רוחב הפריים עם ביצועי תקריב טובים האפלת פינות ו-flare נמוכים ומפתיע במיוחד – כמעט ללא נשימה בוידאו. ה-AF אמנם לא ברמה של הסוני אבל הציג ביצועים טובים גם כן. בצד הפחות חיובי איכות הבניה של העדשה בסיסית למדי והדבר היחיד שלא אהבנו בעדשה הוא מתג ה-custom שהיה מציק למדי.
  • Tamron 24mm F/2.8 –   הטמרון היא העדשה הזולה בבדיקה שלנו. העדשה חדה יחסית במרכז הפריים בצמצם פתוח וחדה מאד החל מצמצם f/4. נקודת החוזק המרכזית של העדשה היא יכולות התקריב שלה עם יחס הגדלה של 1:2 אבל חשוב לזכור שלצורך הגדלה מירבית תאלצו למקם את העדשה במרחק של כ-3 ס”מ מהמטרה (ובכל מקרה אנו ממליצים על צילום בצמצם f/5.6 ומעלה לתוצאות מיטביות). לעדשה כה זולה יש מן הסתם גם לא מעט חסרונות – כפי שראינו ביצועי ה-flare, האפלת הפינות והנשימה אינם טובים במיוחד אבל הדבר שהפריע לנו יותר מכל היה מנוע הפוקוס הרועש וה”קפיצתי”. היינו שמחים מאד לראות גרסה מעודכנת של העדשה על אופטיקה משופרת ובעיקר עם מנוע פוקוס חדש שתציג את אותן יכולות תקריב (גם אם המשמעות תהיה תוספת במחיר).
  • Sigma 24mm F2 – סדרת ה-i של סיגמא ממשיכה להרשים אותנו בביצועים ובאיכות הבניה שלה וה-24 מ”מ f/2 איננה שונה במובן זה מאחיותיה. העדשה חדה מאד גם בצמצם פתוח במרכז הפריים וחדה מאד לרוחב כל הפריים מ-f/2.8. החדות בתקריב החל מ-f/2.8 טובה מאד וכך גם הביצועים מבחינת האפלת הפינות, ה-flare והעיוות הכרומטי. לעדשה פוקוס מהיר במיוחד, למעשה מהיר יותר מזה של עדשת הסוני אם כי הוא לא מפגין את אותה תנועה חלקה כמו הסוני. לעדשה מעט מאד נקודות חולשה, הראשונה היא שלא אהבנו את העבודה שהפוקוס איננו לינארי (זה יפריע במיוחד למי שרוצה לעבוד בוידאו עם מיקוד ידני עם העדשה) והיה ללא ספק נחמד אם לעדשה היו ביצועי תקריב מעט טובים יותר (בעיקר בכל הקשור ליחס ההגדלה). מעבר לכך לכך לסיגמא יש כאן עוד עדשה מוצלחת מאד מסדרת ה-i.
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – זאת הייתה עדשת ה-FF הראשונה של חברת Viltrox שאנו בוחנים כאן ואנו שמחים מאד לראות את התחרות בשוק העדשות מתרחבת לשחקניות חדשות (במיוחד כשמדובר בעדשה עם מערכת AF – לא עניין של מה בכך). למען האמת ביצועי ה-AF של העדשה הפתיעו אותנו לטובה והיו זרירזים ושקטים למדי. החדות במרכז סבירה ומשתפרת סביב f/2.8 אבל תצטרכו לסגור צמצם ל-f/5.6 בכדי לקבל חדות טובה על פני כל הפריים. גם הנשימה של העדשה מינימאלית יחסית. לעדשה יש כמובן גם מספר חסרונות כפי שאפשר לצפות מעדשה מאחת השחקניות החדשות יותר בשוק בכלל זה האפלת פינות, flare וביצועי תקריב (ויחס הגדלה – נושא ש-Viltrox לא שמה עליו דגש גם בעדשות אחרות שלה אגב). בכל מקרה יהיה מעניין לראות את הדור הבא של עדשות החברה הסינית בהמשך.

כמובן שעבור רבים התמחור של כל עדשה הוא פקטור מרכזי בבחירה שלהם איזו עדשה לרכוש וכאן דברים הופכים למעניינים הרבה יותר.

עדשות 24 מ”מ יתרונות וחסרונות

24mm-lenses

מחירים

המחירים הרשמיים של העדשות שבדקנו היום נעים בכל הטווח שבין 200 דולר ל-1400 דולר כך שישנן ללא ספק עדשות 24 מ”מ שמתאימות לכל כיס.

  • Sony FE 24mm F1.4 –מחיר – $1400 (כ-5500 ש”ח בארץ).
  • Samyang AF 24mm F1.8 –מחיר – $450 (כ-2100 ש”ח בארץ).
  • Tamron 24mm F/2.8 –  מחיר – $200 (כ-1300 ש”ח בארץ).
  • Sigma 24mm F2 –  מחיר – $640 (כ-2400 ש”ח בארץ).
  • Viltrox AF 24mm F1.8 FE – מחיר – $430 (כ-2100 ש”ח בארץ).

ראוי להזכיר גם את המחירים של שתי העדשות שלא בדקנו כאן – הסוני  24mm f/2.8 Sony G  אשר נמכרת תמורת כ-600 דולרים (כ-2700 ש”ח בארץ) ועדשת ה-24mm F/2.8 הקומפקטית של סאמיאנג הנמכרת תמורת כ-200 דולרים בלבד (כ-1500 ש”ח).

אנו מבקשים להודות לכל החברות והיבואנים שסיפקו לנו את העדשות עבור הסקירה הנוכחית ובהן: יבאונית סוני – ישפאר, יבואנית טמרון – קאמרה, יבואנית סאמיאנג – samyang.co.ilיבואנית סיגמא – שפע ספוט ולחברת וילטרוקס.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *