ראשי ביקורות\סקירות עדשת Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS Sport בביקורת

עדשת Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS Sport בביקורת

1
0

אנו שמחים לפרסם היום ביקורת מקיפה על עדשת ה-Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS Sport. עדשה זו שהושקה מוקדם יותר השנה היא בעלת הזום הארוך ביותר למצלמות חסרות מראה (Full Frame) בשוק ומספקת טווח המתאים למגוון רחב של סוגי צילום. אנו בדקנו את תכונותיה, יכולותיה, יתרונותיה וחסרונותיה לאורך החודשים האחרונים ומביאים לכם סקירה מקיפה יחד עם סרטון ביקורת.

סרטון הביקורת מתוך האתר בשפה האנגלית שלנו LensVid.com

רקע

בשנת 2018 השיקה סיגמא את הגרסה המקורית של עדשת ה-60-600 מ”מ – אז למצלמות DSLR – ה-60-600mm F4.5-6.3 DG OS HSM Sports. באותן שנים התעשיה כבר הייתה במגמת מעבר למצלמות חסרות מראה ולכן הבחירה של סיגמא להשיק את העדשה בפורמט זה הייתה מעט מוזרה. חמש שנים קדימה ואנו מקבלים את העדשה בגרסה מעודכנת עם כל השדרוגים המתבקשים והטכנולוגיות שהחברה פיתחה בזמן שחלף מאז הוצגה הגרסה המקורית.

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשת בטרם נעבור לבחון את ביצועיה.

מבנה אופטי

לסיגמא 60-600mm מבנה אופטי הכולל לא פחות מ-27 אלמנטים ב-19 קבוצות כולל 2 אלמנטים מסוג FLD ושלושה מסוג SLD.

מבנה אופטי מורכב

60-600mm-front-glass

חומרים

העדשה מרגישה מסיבית ועשויה ממגנזיום וחומרים מורכבים.

גודל ומשקל

העדשה גדולה וכבדה. אורכה 29 ס”מ כשהיא סגורה ו-39 ס”מ כשהיא פתוחה לגמרי. משקלה עומד על כ-2.5 ק”ג – העדשה הכבדה ביותר שסקרנו כאן באתר.

טבעות

לעדשה טבעת זום גדולה ורחבה בחלק הקדמי וטבעת פוקוס קרוב יותר למצלמה. לטבעת הזום התנגדות משמעותית וטווח הסיבוב שלה מ-60 ל-600 מ”מ עומד על קצת יותר מ-90 מעלות.

לעדשה יש מעט zoom creep כשהיא מוחזקת כלפי מטה (לא מפתיע ביחס לעדשה במשקל כזה)  אבל סיגמא השכילה לשלב בעדשה נועל זום כך שאפשר לדאוג שהעדשה לא תיפתח לכם בתיק בטעות בזמן נסיעה.

טבעת הפוקוס קלה הרבה יותר להזזה ואפשר לעשות זאת בקלות גם עם אצבע אחת.

העדשה במצב פתוח – טבעת הזום מקדימה

60-600mm-open

כפתורים ומתגים

לסיגמא 60-600 מ”מ שורה ארוכה מאד של מתגים וכפתורים. היא כוללת בין היתר:

  • מתג לשינוי מ-AF/MF.
  • מגביל פוקוס עם שלושה מצבים (מלא, 6 עד אינסוף ו-0-6 מטר).
  • מייצב בן 3 מצבים (כבוי, רגיל ומצב panning).
  • וכפתור מצבים מיוחדים (כך מסבירים את תיפקודו בסיגמא).

בנוסף לכל אלו לעדשה 3 כפתורים ברי תכנות ואת מתג נעילת הזום אותו הזכרנו קודם.

כפתורים ומתגים על העדשה

60-600mm-buttons

אטימה

לפי סיגמא העדשה אטומה למים/אבק.

תושבת

העדשה בעלת כיסוי FF ומגיעה בתושבת E למצלמות סוני ו-L לסיגמא/לייקה/פנסוניק.

מגן שמש ואביזרים

לסיגמא 60-600 מ”מ מגוון מפתיע של אביזרים. העדשה מגיעה בקופסא גדולה הכוללת לא רק מגן שמש מפלסטיק עם נעילה (המוסיף בערך 8.5 ס”מ לאורכה) אלא גם מחזיקים לרצועוה שמגיעה עם המצלמה (רצועה בסיסית אבל כזאת שעושה את העבודה ומאפשרת לשאת את המצלמה והעדשה בצורה נוחה יותר על הצוואר). בנוסף מגיעים עם העדשה מעטפת מרופדת לכיסוי מגן השמש (תוספת שאנו לא בדיוק סגורים על הצורך בה) ונרתיק נשיאה.

הנרתיק עשוי מעולה והוא מרופד וכולל רצועה. הבעיה היחידה הוא שהוא לא מכיל מקום למצלמה. לו היו מייצרים בסיגמא מקום למצלמה בנרתיק היינו מקבלים מוצר שימושי באמת. ועדיין מדובר בתוספת נחמדה.

הרבה אביזרים

60-600mm-accesories

צמצם

לעדשה צמצם בעל 9 להבים ואנו נראה בהמשך כיצד הדבר בא לידי ביטוי בבוקה.

פילטר

לעדשה אלמנט קדמי עצום והיא תומכת בפילטרים בקוטר 105 מ”מ.

רגלית

העדשה מגיעה עם רגלית מתפרקת וקולר שאינו ניתן להסרה. מצד אחת הרגלית רחוקה מספיק מהעדשה לייצר אחיזה נוחה (זה לא מובן מאליו וטעות שיצרניות עושות בתכנון רגליות מפעם לפעם), והיא גם מגיעה עם חיבור ARCA מובנה (משהו שהיה צריך להיות סטנדרטי מזמן אבל לצערנו הוא לא), הרגלית עצמה קצרה מאד וקשה עד בלתי אפשרי לייצב את העדשה כשהיא פתוחה על גימבל (גימבל סטילס, לא גימבל וידאו).

אנו מקווים שיצרנית צד שלישי תציע רגלית ארוכה יותר בהמשך. בצד החיובי נספר כי הקולר עובד בצורה מעולה וכולל קליקים ברורים בעת הגעה ל-90 מעלות (עוד משהו שהיה צריך להיות סטנדרטי ולצערנו איננו כזה).

רגלית ARCA – רק למה כל כך קצרה?

60-600-foot

ביצועים

פוקוס

בדקנו את ביצועי הפוקוס של העדשה בסטודיו והתוצאות היו מהירות ומדוייקות, אפילו בתאורה נמוכה. אלא שהעדשה לא נועדה לצילומי סטודיו ולשם כך בחנו אותה בתנאי אמת בשטח במעקב אחר עצמים מהירים. כאן דברים החלו להיות מורכבים יותר. אפילו על ה-A1 וה-A7R V שלנו שאמורות להיות שתי מצלמות העילית הנוכחיות של סוני מבחינת מיקוד (עם קושחה מעודכנת) נתקלנו בבעיות בלא מעט מקרים וחלק מהתמונות לא התקבלו בחדות מקסימאלית. בצילומי מטס יום העצמאות למשל מוקדם יותר השנה השתמשנו ב-A7R V וניסינו להתמקד על כמה מטוסים עם העדשה בוידאו ללא הצלחה וגם בסטילס היו לא מעט פספוסים (ניתן לראות קטע קצר בסרטון למעלה). למרות שמספר תמונות יצאו סבירות ואולי אפשר לייחס זאת למהירות תריס (במקרה זה מרבית התמונות צולמו במהירות של 1/1000 בלבד) היו הרבה מאד פספוסים.

אלא שזה לא היה המקרה היחיד ונתקלנו בבעיות דומות גם בצילומים במקומות אחרים (סובייקטיבית נראה לנו כי ה-A7R V מושפעת מכך יותר מה-A1 אבל לא פשוט להוכיח זאת בשטח). אנו לא בטוחים האם מדובר בבעיה של העדשה הספציפית בה אנו עשינו שימוש, עניין תפעולי כלשהו או סיבה אחרת אבל בפועל תוצאות המעקב אחרי אובייקטים בתנועה לא היו טובות מספיק לדעתנו.

בבדיקה שערכנו גילינו שהעדשה איננה פרפוקאלית (שינוי הזום לא ישאיר את הפוקוס על האובייקט), וה-focus throw שלה לא לינארי ממש כמו שאר עדשות סיגמא למצלמות סוני (עם מצלמות פנסוניק למשל ניתן להגדיר פוקוס לינארי במצלמה עם עדשות סיגמא אם כי לא יצא לנו לבחון את הנושא).

עבור מי שמעוניין במספרים הינה שינוי הצמצם לפי אורך המוקד בעדשה:

  • 60mm – f/4.5
  • 80mm – f/5
  • 140mm – f/5.6
  • 360mm – f/6.3

עדכון: אחרי שפרסמנו את הגרסה האנגלית של סקירה זו הזדמן לנו לצאת לצלם עם צלם טבע וותיק העובד עם עדשות מהליין המקצועי של סוני (כולל ה-600 מ”מ f4). בעוד אנחנו הנתנסנו בעבודה עם ה-600 מ”מ של סוני הוא עבד עם הסיגמא 60-600 מ”מ ולדבריו למרות שמהירות הפוקוס שלה לא דומה לזאת של הסוני (נזכיר, מדובר בעדשה שעלותה כ-13 אלף דולר) היא בהחלט סבירה גם בעקיבה אחר עצמים בתנועה (חשוב לציין כי גם כאן מדובר בעניין סובייקטיבי ובזמן התנסות קצר בעוד לנו היו מספר חודשים לעבוד עם העדשה).

מייצב

לעדשה ישנו מייצב חדש ומתקדם המספק רשמית עד 7 סטופים של ייצוב (לסיגמא 150-600 בגרסת ה-DN יש 4 בלבד למשל). את התוצאות אנו ראינו בעיקר כשמסתכלים בעינית וניכר שיפור משמעותי ביותר כאשר המייצב מופעל בעיקר בסטילס. במצב וידאו פחות הרגשנו את פעולת המייצב בעינית. בכל מקרה אפילו עם 7 סטופים – מדובר בעדשה גדולה כבדה וארוכה מאד ואנו ממליצים ככל האפשר לעבוד איתה עם חצובה או מונופוד.

חדות תמונה

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות), אנו אגב הוספנו לו כמה תוספות משלנו לאחרונה אותן ניתן לראות בתמונות למטה. את הבדיקות ביצענו עם מצלמת ה-A7R V של סוני עם רזולוציה של 60 מגה פיקסל.

תוספת אחת לעניין הבדיקה. הסטודיו שלנו ארוך מאד – כ-17 מטר מקצה לקצה. למרות זאת אין לנו יכולת לבדוק את מלוא התרשים (רוחבו יותר מ-1.5 מטר) ב-600 מ”מ.

בדקנו את העדשה ב-4 אורכי מוקד ו-4 צמצמים שונים במרכז ובפינות הפריים. התחלנו ב-60 מ”מ וגילינו לשמחתנו חדות מעולה במרכז בצמצם פתוח שלא השתפרה עם סגירתו.

סיגמא ב-60 מ”מ בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/4.5, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11

Sharpness 60mm center scaled

בפינות הפריים התוצאה דומה עם חדות טובה מאד, אבל ניתן לראות לא מעט עיוות כרומטי.

סיגמא ב-60 מ”מ בדיקת חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה f/4.5, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11

Sharpness-60mm-corners

ב-150 מ”מ אנו רואים שוב חדות טובה מאד בצמצם פתוח עם שיפור סביב f/5.6-f/8 במרכז הפריים.

סיגמא ב-150 מ”מ בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/5.6, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Sharpness-150mm-center

גם בפינות ב-150 מ”מ רואים חדות טובה עם שיפור דומה עם סגירת צמצם אבל הפעם עם פחות עיוות כרומטי.

סיגמא ב-150 מ”מ בדיקת חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה f/5.6, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Sharpness-150mm-corners

ב-300 מ”מ נראה שהאיכות הטובה ביותר מתקבלת סביב f/8 במרכז הפריים.

סיגמא ב-300 מ”מ בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/5.6, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Sharpness-300mm-center

בפינות האיכות הטובה ביותר מתקבלת בין f/8-f/11.

סיגמא ב-150 מ”מ בדיקת חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה f/5.6, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Sharpness-300mm-corners

לבסוף אנו מגיעים ל-600 מ”מ ושוב האיכות הטובה ביותר מתקבלת בין f/8-f/11 הן במרכז והן בפינות אבל כמו ב-60 מ”מ ניתן לראות עיוות כרומטי (ועוד נחזור אליו).

סיגמא ב-600 מ”מ בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/6.3, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Sharpness-600mm-center

סיגמא ב-600 מ”מ בדיקת חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה f/6.3, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Sharpness-600mm-corners

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

מרחק הפוקוס המינימאלי של העדשה הוא 45 ס”מ באורכי המוקד קצרים יחסית אבל תצטרכו להרחיק עד 2.6 מטר ב-600 מ”מ. יחס ההגדלה המירבי עומד על 1:2.4 (מעולה) והוא מושג סביב 200 מ”מ.

מבחינת חדות בתקריב בדקנו את העדשה ב-60 מ”מ שם ניתן לראות חדות טובה בצמצם פתוח עם שיפור ב-f/5.6  גם במרכז וגם בפינות.

סיגמא ב-60 מ”מ בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל למעלה f/4.5, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11

Close-up-60mm-center

סיגמא ב-60 מ”מ בדיקת חדות בתקריב בפינות הפריים – שמאל למעלה f/4.5, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11

Close-up-60mm-corner

ב-300 מ”מ החדות סבירה ב-f/5.6 עם שיפור משמעותי בין f/8-f/11 הפינות לעומת זאת לא חדות בשום צמצם.

סיגמא ב-300 מ”מ בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל למעלה f/5.6, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Close-up-300mm-center

סיגמא ב-300 מ”מ בדיקת חדות בתקריב בפינות הפריים – שמאל למעלה f/5.6, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Close-up-300mm-corner

ב-600 מ”מ החדות טובה במרכז בצמצם פתוח עם שיפור בין f/8.-f/11 הפינות נראות חדות יותר מב-300 מ”מ ובאופן מפתיע חדות יותר בצמצם פתוח.

סיגמא ב-600 מ”מ בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל למעלה f/6.3, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Close-up-600mm-center

סיגמא ב-600 מ”מ בדיקת חדות בתקריב בפינות הפריים – שמאל למעלה f/6.3, ימין למעלה f/8, שמאל למטה f/11 ימין למטה f/13

Close up 600mm corner scaled

נשימה (Breathing)

נשימה כנראה לא תעסיק הרבה ממשתמשי העדשה הזאת אבל תשמחו לשמוע שהיא נמוכה למדי (גם אם לא אפסית) כפי שניתן לראות בסרטון שלנו.

עיוות צבע (CA)

הזכרנו את נושא העיוות הכרומטי עוד בבדיקת החדות. בבדיקה הייעודית ראינו כי העיוות ניכר מאד במיוחד בזוויות רחבות יחסית של העדשה ובעיקר בפינות הפריים.

בדיקת עיוות כרומטי ב-4 אורכי מוקד פינות הפריים  – למטה מימין 60 מ”מ f/5.6, למטה משמאל 150 מ”מ ב-f/5.6, למעלה מימין ב-300 מ”מ f/5.6 ולמעלה משמאל 600 מ”מ ב-f/6.3

CA

החזרים (Flare)

למרות שלעדשה אלמנט קדמי עצום היא מתמודדת יפה עם החזרים. בכל מקרה אנו ממליצים על מגן השמש גם לצורך הגנה על חלקה הקדמי של העדשה.

האפלת פינות (Vignette)

בדקנו את נושא האפלת הפינות הן בקצה הרחב והן בקצה הטלפוטו. ב-60 מ”מ ישנה האפלה  בצמצם פתוח שמשתפרת ב-f/5.6 אם כי לא נעלמת לגמרי. ב-600 מ”מ ההאפלה בפינות הרבה יותר משמעותית והיא יורדת במעט רק ב-f/8 ולכן אנו ממליצים להשאיר את תיקון האפלה מופעל במצלמה.

בדיקת עיוות כרומטי ב-2 אורכי מוקד  – למטה מימין 60 מ”מ f/5.6, למטה משמאל 60 מ”מ ב-f/4.5, למעלה מימין ב-600 מ”מ f/8 ולמעלה משמאל 600 מ”מ ב-f/6.3

Vignette

עיוות גאומטרי

בבדיקה שלנו זיהינו עיוות גאומטרי הופכי (pincushion) ב-60 מ”מ ברמה מינימאלית וב-300 מ”מ הוא ניכר יותר. לא יכולנו לבדוק את העיוות ב-600 מ”מ בשל מגבלות אורך הסטודיו שלנו.

עיוות גאומטרי ב-60 מ”מ

60mm

עיוות גאומטרי ב-300 מ”מ

300mm

בוקה

נושא הבוקה של העדשה מעניין מאד. את התוצאות הטובות ביותר מבחינת הבוקה קיבלנו סביב 300 מ”מ עם כדורי אור עגולים וגדולים בצמצם פתוח.

בדיקת בוקה ב-4 אורכי מוקד  – למטה מימין 600 מ”מ f/6.3, למטה משמאל 300 מ”מ ב-f/5.6, למעלה מימין ב-150 מ”מ f/5.6 ולמעלה משמאל 60 מ”מ ב-f/4.5

Bokeh

תמונות לדוגמא

הקיץ הזה היה חם מאד ולכן למרות שהעדשה הייתה ברשותנו תקופה ארוכה, השעות הטובות לצילום עם העדשה (האיטית למדי) הן גם השעות הלוהטות ביותר ביום ולכן לא הספקנו לצלם כמות תמונות גדולה יחסית כפי שהיה מתבקש. ועדיין אנו מביאים בפניכם מספר תמונות שצולמו עם ה-A1 וה-A7R V של סוני עם העדשה (התמונות לא עברו שום עריכה פרט להקטנה/קרופ).

7R501297 7R501335 7R501353 7R501366 7R501374 7R501396 7R501455 7R504136 7R504281 7R504312 A1 06081 A1 06329 A1 06467 A1 06485 A1 06508 A1 06577 A1 06686 A1 07235 A1 08906

סיכום

הגיע זמן הסיכומים. ה-Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS Sport מעמידה אותנו בהתלבטות לא פשוטה. מצד אחד לעדשה הזאת יש הרבה מאד תכונות חיוביות. איכות הבניה שלה מעולה, היא כוללת רגלית עם חיבור ARCA, ושלל תכונות מתקדמות (מגביל פוקוס, מייצב איכותי, נעילת זום ועוד). לעדשה יכולות תקריב מרשימות (בעיקר סביב 200 מ”מ) ויותר מכל איכות התמונה שלה טובה מאד (אולי אפילו באופן מפתיע ביחס לעדשת זום 10X יומרנית שכזו).

אז למה הזכרנו התלבטות? נתחיל אולי ממה שכמעט מובן מאליו. העדשה גדולה ובעיקר כבדה מאד בדגש על כבדה בחלקה הקדמי כשהיא פתוחה מה שמקשה על ייצוב ידני שלה ואחיזה ללא חצובה או מונופוד לאורך זמן (ונזכיר גם שהרגלית קצרה מידי לייצוב על גימבל).

גם אם אתם יכולים לחיות עם כל המגבלות האלו, מה שגרם לנו להתלבטויות המשמעותיות ביותר היה נושא המיקוד של העדשה על עצמים נעים. ערכנו הרבה מאד בדיקות במתארים שונים ועם גופים שונים. והמסקנות שלנו לא חד משמעיות. בוידאו במיוחד על ה-A7R V היו לעדשה קשיים מיקוד משמעותיים מאד. עם ה-A1 היא תפקדה טוב יותר אבל גם שם נתקלנו בסטילס ובוידאו בלא מעט פספוסים (מעבר למה שהיינו מגדירים כנסבל). משתמשים אחרים דווחו פחות על בעיות כאלו ומכאן ההתלבטות שלנו (והאפשרות שמדובר בבעיה נקודתית).

אנחנו נמליץ כמו תמיד כי בבחירות של עדשות מאד רצוי לקרוא ו/או לצפות במספר רב של ביקורות בלתי תלויות וגם לקרוא ביקורות משתמשים ואם יש אפשרות לנסות את העדשה לפני הרכישה (השאלה מחבר, בחנות או השכרה) ולבדוק כיצד היא פועלת במתאר הצילום שלכם ועם הציוד שלכם – כדאי מאד לעשות זאת.

מעבר לכל אלו אם אין לכם צורך ספציפי באורכי המוקד שבין 60-150 מ”מ אולי מומלץ לבחון גם את עדשות ה-150-600 מ”מ של סיגמא וטמרון (או ה-200-600 של סוני) שרובן קלות יותר וקטנות יותר (וחלקן גם זולות יותר).

עדשת ה-Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS Sport

60-600mm-front

מחיר וזמינות

מחיר הרשמי של העדשה עומד בארץ על כ-8000 ש”ח והיא זמינה לרכישה בגרסה לסוני או לפנסוניק/לייקה.

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט על אספקת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

תגובה אחת

  1. Avatar

    ilan

    12/09/2023 ב 6:33 PM

    מחיר מעולה לעדשה מעולה , יש לי 150-600 ספורט והתמונות מעולו.!!!

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *