למעלה משלוש שנים עברו מאז פרסמנו כאן את המלצות הקנייה שלנו למחצית הראשונה של שנת 2013 ועם עליית האתר החדש של MegaPixel אנו מוצאים לנכון לפרסם מדריך מעודכן הכולל דגמים חדשים וכן כמה דגשים אשר עלו בעקבות שורה ארוכה של שאלות אשר נשאלנו במהלך התקופה שחלפה.

בכתבה הנוכחית אנו צפויים לחזור על חלק מן הדגשים שפרסמנו במדריך הקודם ולהרחיב בכמה נקודות חשובות שלא היו מספיק ברורות במדריך הקודם. לאור השינויים בשוק נתייחס הפעם יותר למצלמות קומפקטיות בעלות חיישנים גדולים אשר הפכו בתקופה האחרונה לנישה חשובה בשוק ולהתרחבות של שוק המצלמות חסרות המראה (כמו בכתבה הקודמת נמליץ גם הפעם בחום על קריאת המדריך השלם למצלמות חסרות מראה אשר הינו המסמך המקיף ביותר בעברית בנושא וגם אם הדגמים בו כבר התחלפו בחלקם – מרבית העקרונות המנחים בו עדיין תקפים במידה רבה).

כמו במדריך הקודם – מי שלא מעוניין בהקדמות והסברים מוזמן לקפוץ ישר לסעיף “תכלס על מה אנו ממליצים” בהמשך.

איך ניגשים לבחירת מצלמה דיגיטלית?

כמו ברכישת כל מוצר כמעט ישנם שני שיקולי על מרכזיים – תקציב ומולו צרכים. מטרתו של המדריך הנוכחי הוא למצוא עבור נישות התקציב השונות את הפתרונות הרלוונטיים מבחינת צרכים. לא נוכל לגעת כמובן בכל נישות התקציב (לא ניגע בנישה שמתחת ל-1500-2000 ש”ח או מעל 8000 ש”ח – עוד על כך בהמשך) וכמובן שלא נוכל להתייחס לכל מגוון הדרישות והצרכים, אך ננסה לכסות את החלק המרכזי של השוק ואת הדרישות הפופולאריות יותר.

מבחינה תקציבית גם הפעם חילקנו את המדריך ל-3 חלקים מרכזיים (עם התייחסות כללית נוספת לתקציבים גבוהים יותר). החלוקה הנוכחית תהיה:

  • מתחילים – עבור כל מי שאין לו רקע בצילום או לבעלי תקציב קטן יחסית – 1500-2500 ש”ח.
  • מתחילים פלוס – עבור צלמים מתחילים עם תקציב גדול מעט יותר או צלמים שזאת מצלמתם השנייה – 3000-4000 ש”ח.
  • חובבים וסטודנטים לצילום – עבור מי שמעוניין להיכנס בצורה רצינית יותר לתחום ולהתפתח בו – 5000-8000 ש”ח.

אחרי שפירטנו את התקציבים השונים מגיעה השאלה המורכבת יותר של צרכים – מדוע אתם רוכשים מצלמה, מה אתם רוצים לצלם ומה המגבלות שלכם. במקום להלאות אתכם עם שורה ארוכה של צרכים ומגבלות הרכבנו עבורכם רשימה קצרה הכוללת דרישות ומגבלות פופולאריות (נשמח לשמוע מכם עוד בתגובות באתר ובפייסבוק):

  • צילום כללי – אנשים, נופים, מבנים, בעלי חיים, ללא העדפה מיוחדת וללא מגבלות מיוחדות של גודל או משקל.
  • צילום כללי/טיולים/קל משקל – סוגי הצילום זהים למקרה הקודם אך למטיילים (ולא רק להם) יש לעיתים קרובות מגבלות גודל ומשקל (ולעיתים גם סיבות אחרות כמו פחד מגניבה) המחייבות אותם לבחור מצלמות קטנות ככל האפשר.
  • צילום כללי/דגש על וידאו – וידאו הפך מרכזי למדי בשנים האחרונות ונכלל במרבית המצלמות הנמכרות כיום בשוק, אך לא כל המצלמות מדגישות את נושא האיכות והתפעול של צילום וידאו במידה שווה.
  • צילום ספורט/אקסטרים (ותנועה מהירה) – חובבי צילום כדורגל, כדורסל, ספורט אתגרי או מוטורי (ולעיתים אפילו סתם חובבי צילום עם ילדים אקטיביים במיוחד) נדרשים לרוב למצלמות ועדשות בעלות ביצועים מתקדמים יותר.
  • צילום טבע ונוף – לנישה זאת נכנס מגוון רחב יחסית של תת קטגוריות כאשר לכל אחת דרישות שונות המחייבות עדשות שונות (ולעיתים גם מצלמות שונות) – מצילום נופים, מאקרו (חרקים/פרחים וכו’) ועד צילום ציפורים.

הרשימה הקצרה הזאת נועדה לעזור לכם למצוא את עצמכם מבחינת הצרכים – מניסיוננו שתי הקבוצות הראשונות הן הגדולות ביותר ואליהן משתייכים רוב הרוכשים הפוטנציאליים כשההבדל המרכזי בין הקבוצות הוא בשאלת הגודל והמשקל. שימו לב כי נכון להתייחס ל-3 קבוצות בנושא הגודל – מצלמות כיס (כאלו המסוגלות להיכנס לכיס המכנס) – מעט מאד מצלמות עליהן אנו מוכנים להמליץ נכנסות לקטגוריה זו (עוד על הסיבה לכך בסעיף הבא), מצלמות קטנות וקלות (לרוב מצלמות חסרות מראה עם עדשות קיט קומפקטיות) – מצלמות אלו ניתן להכניס בקלות אפילו לתיק יד קטן, ולבסוף מצלמות סטנדרטיות (מצלמות רפלקס רגילות, מצלמות חסרות מראה עם עדשות גדולות יותר ומצלמות אולטרה זום מסוימות).

נסכם את הסעיף עם השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם לפני שאתם ממשיכים לקרוא?

  • מה התקציב המקסימאלי הכולל שלי עבור מצלמה + עדשה (בהנחה שאין ברשותכם עדשה מתאימה), כמו גם עזרים הכרחיים כמו כרטיס זיכרון, תיק/נרתיק נשיאה (ומומלץ למדי גם פילטר הגנה לעדשה).
  • מה הייעוד המרכזי של המצלמה – מהם הדברים המרכזיים אותם ברצוני לצלם.
  • האם יש לי מגבלות גודל ומשקל – רובנו מעדיפים מצלמה קלה יותר (וחלקנו גם קטנה יותר), אך האם מדובר עבורנו בשיקול קריטי?

חיישנים קטנים – תקציבים קטנים – על מה לא נמליץ לכם בשום אופן

הרכיב היחיד החשוב ביותר בכל מצלמה הוא החיישן. ישנם רכיבים חשובים רבים אחרים (מעבד, מערכת פוקוס, רכיבי שליטה וארגונומיה כללית ועוד ועוד), אך החיישן הוא ליבה של המצלמה הדיגיטלית והשפעתו על איכות התמונה המתקבלת בכל הפרמטרים הרלוונטיים (רגישות, צבע, טווח דינאמי וכו’) היא קריטית.

כלל האצבע שלנו הוא פשוט – חיישנים גדולים יותר מספקים איכות תמונה טובה יותר. ככל שגודל החיישן גדול יותר כך תשתפר איכות התמונה שתקבלו בדגש על נושא הרגישות (חיישן גדול יותר = שטח גדול יותר לקליטת האור המגיע מן העדשה ויוצר את התמונה). חיישנים קטנים יספקו תמונה איכותית פחות במיוחד בתנאי תאורה נמוכים (ולא, אנו לא מדברים בהכרח על צילום בשעות הלילה, אלא כמעט על כל צילום בתנאי תאורה שמחייבים העלאת רגישות המצלמה – כמו למשל צילום בתוך בית).

עד לפני מספר שנים רוב המצלמות שיוצרו בעולם היו מצלמות קומפקטיות (מצלמות שהעדשה בהן איננה ניתנת להחלפה). הרוב המוחלט של מצלמות אלו כללו חיישנים קטנים מאד – זהים כמעט בגודלם לחיישנים המצויים כיום במצלמות סלולאריות. התוצאה היא איכות תמונה שאיננה עולה בהרבה על זאת של מצלמה סלולארית (למצלמות הייעודיות עדיין קיים יתרון בכל הנוגע לזום, תפעול וארגונומיה כללית, אך אלו אינם מצדיקים בעיננו רכישת מצלמה ייעודית שאין לה יתרון משמעותי באיכות התמונה – במיוחד לא לאור ירידת המחירים של המצלמות עם החיישנים הגדולים והשיפור המתמיד באיכות של הצילום הסלולארי מן הצד השני).

המהפך הגדול בשוק הצילום התרחש בשנת 2013 שהייתה שנת משבר בשוק (ראו כתבה נרחבת: “מדוע קרס שוק הצילום ב-2013?“). קריסה זו לא רק הביאה עימה ירידה אדירה בכמות הכוללת של המצלמות שנמכרו בעולם, אלא גם שינוי דרמטי במבנה שוק הצילום. כל חברות הצילום הגדולות הפסיקו לחלוטין (או כמעט לחלוטין) להשקיע בפיתוח מצלמות בעלות חיישנים קטנים (נישה שנמחקה כמעט לגמרי כתוצאה מהגידול העצום בשוק המכשירים הניידים). בשל כך כמעט כל המצלמות בעלות החיישנים הקטנים הנמכרות כיום הן מיושנות למדי, ומכאן שלא רק שאיכות התמונה שלהן ירודה בשל גודלו של החיישן, אלא שהן עצמן מיושנות טכנולוגית ביחס למצלמות בעלות החיישנים הגדולים מן השנים האחרונות משום שהיצרניות אינן מעוניינות עוד להשקיע בהן (ובצדק).

הנקודה השנייה נוגעת למחירי המצלמות בעלות החיישנים הגדולים. אלו ירדו משמעותית עוד לפני שנת 2013 ודגמים חדשים שהוכרזו מאוחר יותר הורידו את הרף אף יותר. מכאן שבמדריך הרכישה הנוכחי אנו מסוגלים להמליץ על מצלמות החל מרמת מחיר של בין 1500-2000 ש”ח.

מה בנוגע למי שתקציבו נמוך אף יותר? אנו מקבלים לא אחת פניות להמלצות רכישה עבור מצלמות בסכומים של עד 1000 ש”ח ולעיתים אף מתחת. התשובה שלנו לפניות אלו היא בדיוק התשובה שנתנו במדריך הקודם – אך הפעם ביתר שאת (הן בשל השיפור באיכותן של המצלמות הסלולאריות והן בשל הירידה במחירי המצלמות בעלות החיישנים הגדולים) – עשו אחת מן השתיים: המשיכו לצלם עם הסלולארי וחסכו כסף לרכישת מצלמה איכותית יותר בהמשך (עוד 500-1000 ש”ח אינם סכום כה משמעותי כיום). האפשרות השנייה היא רכישה של מצלמה רפלקסית/חסרת מראה משומשת. תתפלאו לשמוע, אבל אפילו מצלמה רפלקסית או חסרת מראה בת 4 או 5 שנים שעלותה כיום פחות מ-1000 ש”ח תספק תמונה איכותית בהרבה מכל קומפקטית זולה “חדשה” שתוכלו לרכוש בחנות.

הסעיף הנוכחי אולי לא יהפוך אותנו לפופולאריים במיוחד, בעיקר עבור מי שתקציבו מוגבל מאד, אבל אנו עומדים מאחוריו במאת האחוזים ולאחר שקראתם אותו אנו מקווים שאתם מבינים את הסיבות שמאחוריו.

לא נמליץ לכם על מצלמות עם חיישנים קטנים

PowerShot-S120-flash

מילה על עדשות

לפני שניגש לתכלס אנו מרגישים מחויבות עמוקה לומר מילה בנוגע לעדשות. אף שהדגשנו את העניין ככל יכולתנו במדריך הקודם, אנו מרגישים כי מרבית השאלות שאנו מקבלים מגולשים עוסקות אך ורק במצלמה. חשוב להבין – כאשר אתם רוכשים מצלמה אתם רוכשים פלטפורמה צילומית – חצי אחד שלה הוא המצלמה (או הגוף/Body) ואילו החצי השני הוא העדשה או העדשות. בנקודה זאת חשוב להבין כי אם יש לנו כוונה להתפתח בתחום הצילום בעתיד, הבחירה שלנו ביצרנית מסוימת משמעותה שנוכל להשתמש עם המצלמה אך ורק בעדשות המיועדות אליה (כך לדוגמא לא תוכלו להשתמש בצורה יעילה בעדשות קנון על מצלמה של ניקון ולהפך, עדשות של יצרניות צד שלישי קיימות לעומת זאת בדרך כלל עבור כלל היצרניות המרכזיות). המשמעות ארוכת הטווח היא כי אם תרצו בהמשך הדרך לרכוש מספר עדשות יהיה לכם קושי לעבור למצלמה של חברה מתחרה. מסיבה זו מומלץ להשקיע בכל זאת מחשבה בשאלה מי היצרנית שעימה אנו רוצים לפתוח את דרכנו הצילומית (למען ההגינות נזכיר כי ציוד ניתן למכור, לעיתים אף לא בהפסד גדול מאד ואנשים עושים זאת כל העת ועוברים בין יצרניות – אך העניין בוודאי אינו מתאים לכל אחד).

מעבר לסוגיית בחירת היצרנית, לעדשה השפעה עצומה על איכות התמונה שתקבלו במספר רב של פרמטרים. למעשה עבור חלק לא מבוטל של המשתמשים, השקעה בעדשה איכותית יותר תספק יחס עלות/תועלת גדול בהרבה מהשקעה בדגם מצלמה יקר יותר. ההמלצה שלנו היא לנסות ולשאוף לחלוקת תקציב של 50%-50% בין המצלמה לעדשה/עדשות בעת רכישה. כמובן שהדבר איננו אפשרי במקרה של תקציבים נמוכים בהם עלות המצלמה “מחסלת” את מרבית התקציב (ולא משאירה הרבה מעבר לתקציב רכישה לעדשת קיט בסיסית), אך משתמשים חייבים להבין את חשיבות נושא העדשות ולשאוף לרכישה של עדשות איכותיות יותר גם אם הדבר בא על חשבון דגם המצלמה, אחרי הכל דגמי מצלמות מוחלפים בממוצע אחת ל-2-3 שנים הן בידי החברות והן בידי חלק לא מבוטל מן המשתמשים, בעוד שעדשות יכולות להישאר שימושיות עשור אחרי רכישתן ולעיתים גם הרבה יותר.

אתם כנראה לא באמת זקוקים לסיגזילה… (צילום: אופיר אילוז)

sigzilla
תכלס – על מה אנחנו ממליצים?

מתחילים – 1500-2500 ש”ח

  • האיכותית – ניקון D3300. ה-D3300 היא עדיין המצלמה המומלצת שלנו לצלם המתחיל בתקציב נמוך. היא מספקת איכות תמונה מצוינת, פשוטה להפעלה, קלה וקטנה יחסית. גם הניקון D5200 המעט ישנה יותר אך בעלת המסך המפרקי היא אופציה (מעט יותר יקרה) בקטגוריה זו. שווה להזכיר כי בחריגה קלה מאד מהתקציב ניתן להשיג כבר את הקנון EOS 700D עם עדשת הקיט שאמנם לא מספקת איכות תמונה עדיפה אבל מתאימה יותר לוידאו וכוללת גם מסך מפרקי למי שהדבר חשוב לו (עדכון: לאחר כתיבת שורות אלו הכריזה ניקון על ה-D3400 – מחליפתה של ה-D3300 – למצלמה חיי סוללה משופרים ויכולת שליחת תמונות למכשיר סלולארי המכונה Snapbridge – מעבר לכך היא כוללת שינויים מינוריים ולכן יש לבחון אותה אל מול ה-D3300 בעיקר בהיבט העלות).
  • עלות-תועלת – בתקציב מעט יותר נמוך מהניקון ניתן למצוא את ה-EOS 1300D של קנון (דגם בסיסי יותר מה-EOS 700D של החברה שהזכרנו זה עתה). לטעמנו ההבדל במחיר אינו מצדיק זאת אבל כאשר כל שקל חשוב זאת היא אופציה נוספת. למי שהתקציב חנוק ממש ישנם גם הדגמים הישנים יותר בסדרה – EOS 1200D וה-EOS 1100D במחירים מצחיקים ממש (ההבדלים אגב בין כל שלושת הדגמים לא גדולים).
  • קטנה וקלה – למי שמחפש מצלמה קטנה וקלה במיוחד סדרת ה-RX100 של סוני יכולה להיות אופציה מצוינת. החיישן אמנם קטן מזה של הקנון/ניקון באופן די משמעותי, אך הוא עדיין גדול משמעותית מזה של מכשירים סלולאריים ומצלמות קומפקטיות פשוטות והמצלמה עצמה נכנסת בכיס המכנס (מה ששום מצלמת רפלקס לא תעשה). בתקציב הנוכחי נכנסת רק המצלמה מן הדור הראשון (RX100) אבל אפשר וכבר בעתיד הלא רחוק יירד מחירה של ה-RX100  II כך שנוכל להמליץ עליה גם במסגרת קטגוריה זו.
  • מה לגבי עדשות? – בתקציב בסיסי לא ניתן בדרך כלל  להכניס עדשה מתקדמת יותר מעדשת הקיט הבסיסית (18-55 מ”מ בניקון/קנון, בסוני RX100 אינכם זקוקים לעדשה כי המצלמה מגיעה עם עדשה מובנית שאיננה ניתנת להחלפה).

לא תמיד חייבים ללכת על הדגם הכי חדש – ניקון D3400

d3400-bk-18-55-vr-frt34l-1-850x795

מתחילים פלוס – 3000-4500 ש”ח

  • האיכותית – D7200. מחירה של המצלמה המקצועית למחצה המצוינת של ניקון ירד פלאים בתקופה האחרונה. מה שכן, רכישה שלה במסגרת התקציב הנוכחי תשאיר אתכם עם מעט מאד תקציב לעדשות (ראו בהמשך) ולכן אופציות טובות מאד נוספות יכולות להיות הניקון D7100 הישנה יותר (עדיין מצלמה מעולה למי שמחפש יותר מסתם מצלמה בסיסית ותשאיר לכם הרבה יותר כסף לעדשות) או הניקון D5300 (או אם תתעקשו ממש ה-D5500 שלא מחדשת הרבה מידי מעבר לדגם הקודם). למי שנושא הוידאו חשוב (ובעיקר הפוקוס האוטומטי הרציף בוידאו), ה-80D של קנון היא אופציה – אבל כמו ה-D7200 גם היא מצמצמת מאד את אפשרויות הבחירה לעדשות ולכן גם ה-70D הקודמת של קנון המספקת גם היא פוקוס עוקב מוצלח למדי בוידאו, והיא אפשרות טובה למי שזקוק לכך.
  • עלות-תועלת – אם תצליחו להשיג אחת, ה-D5200 הוותיקה של ניקון עדיין תספק לכם איכות תמונה טובה למדי במחיר זול ותשאיר לכם ביד יותר כסף לטובת עדשות.
  • קטנה וקלה – הסוני A6000 חסרת המראה אולי מעט ישנה אבל עדיין אופציה מצוינת והיא קטנה וקלה מאד (לא להכנסה לכיס אבל בוודאי לתיק או ארנק בינוני עם עדשת הקיט). אם המחיר יירד בהמשך השנה נוכל להמליץ בכל פה על ה-A6300 החדשה והמעולה שמציגה יכולות שאינן נופלות מה-D7200 מבחינות רבות (ובמובנים מסוימים כמו למשל נושא הוידאו, אף עולות בהרבה על הניקון) וכל זאת בגוף קומפקטי ביותר.
  • מה לגבי עדשות? הנושא כאן הופך להיות הרבה יותר סבוך. אם אתם בוחרים להוציא סכום משמעותי על מצלמה תאלצו שוב להסתפק בעדשת הקיט הבסיסית (18-55 מ”מ בקנון או ניקון או 16-50 מ”מ בסוני). אם תשקיעו באופן יותר שיוויוני במצלמה ובעדשה (לפי ההמלצה החמה שלנו) אז אנו מציעים ללכת על עדשת הקיט הארוכה יותר – 18-140 מ”מ בניקון ו-18-135 מ”מ בקנון (בסוני נושא העדשות בטווח מחירים זה מעט מורכב יותר ובאופן כללי חשוב לזכור כי היצע העדשות של סוני מצומצם יותר אם כי הוא מתרחב כל העת).

ניקון D7200 לצד הניקון D7100 – בחירות מעולות למתקדמים יותר

DSC_0010

חובבים וסטודנטים לצילום – 5000-8000 ש”ח

  • האיכותית – אין הרבה הבדל בין הקטגוריה הקודמת לנוכחית מבחינת ההמלצה על המצלמה הנוכחית אם כי כאן קל לנו יותר להמליץ על ה-D7200 של ניקון ללא חשש בשל התקציב הרחב יותר המכסה גם עדשת קיט מתקדמת (18-140 מ”מ). גם שאר האפשרויות רלוונטיות בדיוק כמו בסעיף הקודם – D5300/D5500 של ניקון והקנון 80D. אפשרות נוספת המתאימה לחובבי צילום ספורט/אקסטרים (כמו גם טבע) ובכלל מי שרוצה מצלמה בעלת יכולת צילום רצף מהירה ומערכת פוקוס מעולה – היא ה-7D Mark II של קנון אשר אמנם איננה מספקת את אותה איכות תמונה כמו ה-D7200 של ניקון אבל עולה עליה בקצב הצילום, גודל החוצץ, הוידאו ועוד (לחובבי התחום המצלמה המובילה בקטגוריה הזאת במחיר נמוך מ-10 ש”ח לפחות) היא הניקון D500 החדשה – אבל בנקודת הזמן הנוכחית היא חורגת תקציבית מהמסגרת שהצבנו וזאת ללא עדשה כלל).
  • עלות-תועלת – כל הבחירות מהסעיף הקודם תקפות גם פה (סדרת ה-D5200/D5300/D5500 של ניקון) וכך גם ה-D7100 של החברה או ה-70D של קנון אם הוידאו משמעותי במיוחד בעינכם.
  • קטנה וקלה – הסוני A6300 היא ללא ספק הכוכבת החדשה של המצלמות חסרות המראה (בעלות חיישני ה-APS-C) ועם עדשת הקיט שלה היא קטנה וקלה אך מספקת איכות מרשימה (מצד שני אם תוכלו לחיות עם מעט יותר גודל אך עדיין במשקל נמוך יחסית מומלץ לבחון שדרוג לעדשת ה-18-105 מ”מ F4 של סוני שתספק לכם יותר טווח, צמצם משופר ואיכות אופטית טובה יותר. אפשרות קצת שונה למשתמשים חובבי רטרו עם סבלנות ומוכנות להשקיע זמן בלימוד המצלמה (וקריאה חוזרת של מדריך ההפעלה!) היא הפוג’יפילם X-T1 (לאחרונה אגב הוכרז דגם ה-X-T2 עם שורה של שיפורים כולל וידאו 4K, חיישן חדש ועוד). מצלמה זאת מעט גדולה יותר מהסוני אבל עדיין קטנה משמעותית ממצלמות הרפלקס של קנון/ניקון והיא מספקת איכות תמונה גבוהה מאד (קרובה או זהה לסוני A6300 ולניקון D7200), עם אפשרויות תפעוליות מתקדמות מאד (אך כאמור כאלו המחייבות סבלנות ולימוד). שווה להזכיר גם כי לפוג’י ליין עדשות איכותי ביותר (אך יקר).
  • מה לגבי עדשות? – בקטגוריית המחיר הנוכחית לעדשות מקום נכבד בהתאם לאופן בו תבחרו לחלק את התקציב העומד לרשותכם. בתקציב האמור ניתן למצוא מספר דגמים של עדשות לצילום מאקרו, פורטרטים או עדשות בעלות זווית רחבה המתאימה לצילומי נוף ארכיטקטורה ועוד – הכל בהתאם לצורך. בגדול ההמלצה שלנו לצלמים מתחילים היא עדשת קיט ארוכה (18-140 מ”מ בניקון 18-135 מ” בקנון ובסוני כאמור 18-105 מ”מ) ובהמשך לרכוש עדשות ייעודיות על פי הצורך.
  • הערה: עבור לא מעט משתמשים מרמה זו לא מדובר במצלמה ראשונה וברשותם עדשה או עדשות קודמות אשר עשויות להשפיע על בחירתם במצלמה של חברה כזו או אחרת. גם הרגלים של שימוש בממשק של אחת היצרניות או בארגונומיה של חברה מסוימת עשויים להשפיע מאד על הבחירה.
    עבור מי שברשותו עדשות תואמות וביכולתו להקדיש את התקציב כולו לרכישת מצלמה, נפתחות אופציות נוספות בקטגוריית המחיר הנוכחית (בעיקר בקצה העליון של הסקאלה). שתי אופציות בולטות ומעניינות במיוחד הן דגמי ה-6D של קנון וה-D610 של ניקון (שתי אלו עשויות אגב להיות מוחלפות בחודשים הקרובים לאחר פרסום כתבה זו בדגמים חדשים). מצלמות אלו עושות שימוש בחיישני Full Frame גדולים ואיכותיים (דומים לאלו המשמשים בחלק מהדגמים המקצועיים של קנון וניקון), אך המצלמות עצמן תוכננו לשימושם של חובבים מתקדמים. חשוב לקחת בחשבון כי מצלמות אלו מחייבות שימוש בעדשות המותאמות לעבודה עם חיישני Full Frame (עדשות יקרות יותר בדרך כלל ולעיתים גם כבדות יותר אשר עשויות לייקר את הרכישות העתידיות שלכם בתחום הצילום – בחירה שלא מתאימה בהכרח לכל צלם).

מי אמר שיש רק קנון/ניקון/סוני – לחובבי הרטרו הסבלניים – פוג’יפילם

maxresdefault

מה הלאה? – 10,000 ש”ח ומעלה

בתחום הצילום השמיים הם הגבול. תקציב של 10,000 ש”ח אולי נשמע גבוה, אבל בפועל מרבית המצלמות המקצועיות החדשות עולות כיום יותר מכך (אם כי ניתן למצוא דגמים ישנים יותר בפחות כמובן) וזאת מבלי שלקחנו בחשבון רכישה של עדשות.

כמו בכתבה הקודמת אנו לא מתכוונים להמליץ על מצלמה מקצועית כזאת או אחרת. צלמים מקצועיים (ולרוב גם חובבים ברמת המחיר הזו) מונעים בדרך כלל משיקולים מורכבים ושונים מאד. הצרכים של צלם אירועים אינם זהים לאלו של צלם סטודיו או לאילו של צלם עיתונות או ספורט. צלמים בקטגוריה זו מגיעים לעיתים קרובות עם רקע וניסיון המוביל אותם ליצרן כזה או אחר (אם בשל שימוש קודם בציוד של אותה החברה או מסיבות אחרות). אפשר להשוות את ההבדל בין התאמת ציוד צילום לצלם בקטגוריה הנוכחית לבין בחירת ציוד לצלמים בקטגוריות הנמוכות יותר, להבדל בין רכישת חליפה מוכנה מחנות כולבו לבין תפירה בהתאמה אישית אצל חייט – וכאן כאמור מדובר על התאמה אישית לפי מידה.

אם אתם שייכים לקטגוריה ומתלבטים מה לרכוש – אנו נשמח להיות החייטים שלכם ולשם כך נפתח בקרוב עמוד המלצות רכישה בפייסבוק (ועד אז התגובות לכתבה הן גם אופציה). 

השמיים הם הגבול – הסלבלאד פרארי מישהו? (צילום: אופיר אילוז)

hasselblad-frari-box

סיכום

לסיכום, כמו בכתבה הקודמת, רצינו להתייחס למספר נקודות:

  • הכתבה הנוכחית מתייחסת להמלצות הרכישה שלנו על סמך המוצרים המצויים כיום בשוק. מוצרים חדשים מוכרזים כל העת ויש להמשיך ולעקוב.
  • העובדה שחלק ניכר מן ההמלצות במדריך הנוכחי (כמו בקודם) הן למצלמות של חברת ניקון איננה מקרית. במיוחד בפלח שוק מצלמות הכניסה הרפלקסיות, ניקון מספקת לטעמנו בנקודת הזמן הנוכחית תמורה טובה יותר לכסף על פני על קנון (ובהנחה שהגודל אינו משחק תפקיד משמעותי, אז גם על מרבית היצרניות האחרות).
  • כמעט בכל הרמות ניתן לבחור מצלמה זולה יותר (למשל את אחת ההמלצות מן הרמה הנמוכה יותר) ולנצל את יתרת הכסף לרכישת עדשות (לפעמים זה גם מומלץ).
  • חשוב לקחת בחשבון לפני הרכישה הוצאות נוספות כגון כרטיס זיכרון, תיק צילום ופילטר הגנה לעדשה (ובכל מקרה בצילום אם תרצו, ההוצאות אף פעם לא נגמרות – תמיד יהיה מוצר עזר כזה או אחר שתגלו לפתע שיכול לסייע לכם).
  • אל תתפתו תמיד לדגם החדש ביותר. לעיתים ההבדלים בין דגמי מצלמות קטנים למדי, אך ההבדלים במחיר (במיוחד קרוב לזמן הכרזתה של מצלמה חדשה) גדולים. רכישה של דגם אחד אחורה (לעיתים אפילו יותר מאחד) יכולה לחסוך לכם כסף רב אותו תוכלו לנצל לרכישת ציוד צילום נוסף.
  • אנו תמיד ממליצים לעשות מאמץ ולהחזיק ביד את המצלמה בטרם הרכישה – אם בחנות או אצל חבר. יכול להיות שתגלו שהמצלמה גדולה או קטנה מכפי שחשבתם, שהאחיזה בה איננה נוחה לכם או שהשליטה בתפריטים היא לא בדיוק מה שציפיתם – חבל לרכוש ולהצטער אחר כך.

אם לאחר שקראתם את הכתבה אתם עדיין מתלבטים באיזה דגם של מצלמה או עדשה לבחור – עמוד המלצות הרכישה בפייסבוק שלנו הוא המקום להתייעץ.

  • ציינו מה התקציב שלכם (אם אפשר ציינו כמה תרצו להקדיש למצלמה וכמה לעדשה/עדשות).
  • ציינו מה סגנון הצילום שלכם (האם אתם מצלמים בעיקר אנשים, נופים, בניינים, ספורט, מאקרו או שאין לכם העדפה מיוחדת).
  • ציינו בכמה מילים מה הרקע שלכם בתחום (עם אילו מצלמות צילמתם עד כה, האם ברשתכם ציוד קודם כמו עדשות של חברות מסוימות והאם יש לכם העדפה לחברה כזו או אחרת בהתבסס על ניסיון העבר).

רכישה נעימה.

טען עוד כתבות קשורות
  • main buying guide

    המלצות קנייה למחצית הראשונה של 2013

    מה עושים כשמקבלים פעם אחר פעם את אותה השאלה בדיוק? כותבים מדריך העונה עליה כמובן. מטרתה של…
טען עוד ב המלצות רכישה

תגובה אחת

  1. Avatar

    שניר

    02/07/2017 ב 12:20 PM

    שלום, לא הצלחתי להבין מהו גודל החיישן המינימלי למצלה טובה מבחינת הכותבים של המדריך?

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *