המלצות רכישה מאמרים המלצות קנייה למחצית הראשונה של 2013 ע״י עידו גנוט פורסם ב 05/04/2013 27 1 מה עושים כשמקבלים פעם אחר פעם את אותה השאלה בדיוק? כותבים מדריך העונה עליה כמובן. מטרתה של הכתבה הנוכחית היא לסייע לכם לבחור את המצלמה המתאימה ביותר לצרכים ולתקציב שלכם והיא תספק לכם דגמים והסברים וגם כמה כמה טיפים כלליים יותר. הכתבה הנוכחית איננה מדריך קנייה (כזה כבר היה לנו באתר ואנו נחדש אותו בתקופה הקרובה). היא לא נועדה לספק התייחסות כללית לדברים אותם יש לבחון בעת רכישת מצלמה (רובם אגב אינם משתנים על פני השנים), אלא נכתבה במטרה לספק המלצות קנייה של ממש – רשימה קצרה ותמציתית של דגמים המיועדים לתקציב/קהל יעד נתון. שוק הצילום השתנה מאד בשנים האחרונות והכתבה הנוכחית צפויה לשקף באופן ברור את השינוי הזה כפי שאנו רואים אותו. אם בעבר מי שרצה לצלם את הילדים משחקים בחצר או כמה תמונות בטיול לחו"ל היה רוכש מצלמה קומפקטית (או מצלמת אולטרה זום), היום חלק גדול מאותם אנשים עושים זאת באמצעות המצלמה במכשיר הנייד אשר השתפרה מאד ביחס למה שהיה מקובל עד לפני שנים ספורות בלבד. מן הצד השני, אם לפני שנים ספורות רק חובבים "רציניים" וצלמים מקצועיים הרשו לעצמם לרכוש מצלמות רפלקסיות, כיום מצלמות אלו הפכו לנחלתם של רבים ומחיריהן (במיוחד של הדגמים הבסיסיים) הפכו זולים למדי. בנוסף קטגוריה חדשה של מצלמות צצה לה בין המצלמות הקומפקטיות למצלמות הרפלקס – מצלמות חסרות מראה. מצלמות אלו מנסות לשלב את הטוב בשני העולמות – הן קטנות וקלות באופן משמעותי ממרבית מצלמות הרפלקס, אך מספקות איכות תמונה העולה בהרבה כמעט על כל מצלמה קומפקטית (למי שמתעניין בנושא או שוקל לרכוש מצלמה מקטגוריה זו אנו ממליצים בחום על קריאת המדריך השלם למצלמות חסרות מראה אשר הינו המסמך המקיף ביותר בעברית בנושא). מצלמה רפלקסית – כבר מזמן לא עניין לצלמים מקצועיים ובעלי ממון בלבד המשמעות של התהליך המתמשך המוזכר למעלה הוא ירידה דרסטית במכירות של מצלמות קומפקטיות (ובמידה מסוימת גם מצלמות אולטרה זום). בכתבה הנוכחית החלטנו ללכת צעד אחד קדימה ולהימנע כמעט לחלוטין מלהמליץ על מצלמות קומפקטיות (פרט לדגמים מסוימים מאד – ראו בהמשך). הסיבה? במצב השוק הנוכחי אנו מאמינים כי עבור הרוב המוחלט של הרוכשים הפוטנציאליים רכישה של מצלמה קומפקטית בסיסית (מתחת ל-1000 ש"ח) ואפילו דגמים מתקדמים מעט יותר (המתומחרים לרוב עד 1500 ש"ח לערך) פשוט איננה משתלמת לאור הדומיננטיות של המצלמות הסלולאריות מצד אחד, והמחירים הנמוכים של מצלמות רפלקס ומצלמות חסרות מראה מצד שני המספקות איכות תמונה גבוהה בהרבה. יחד עם המצלמות הקומפקטיות אנו נמנעים לחלוטין מלהמליץ בכתבה הנוכחית גם על מצלמות אולטרה זום (מכונות לעיתים דמוי SLR או מצלמות גשר). אף שהקונספט של זום ענק נשמע טוב בדפי השיווק ובפרסומות של חברות הצילום ובחנויות, בפועל מעטים זקוקים לו באמת וגרוע מכך – איכות התמונה של הרוב המוחלט של דגמי האולטרה זום מקבילה לזו של מצלמות קומפקטיות בסיסיות. הסיבה? גודלו של החיישן. הגודל כן קובע – חיישנים בגדלים שונים (צילום: אופיר אילוז) משום שהכתבה הנוכחית איננה מדריך קנייה למצלמות, אלא על מסמך המרכז המלצות רכישה, לא ניכנס לעומק הסוגיה, אך די אם נאמר כי כלל האצבע הטוב ביותר בנוגע לאיכות התמונה של מצלמה דיגיטלית הוא לבחור במצלמה בעלת החיישן הגדול ביותר שתוכלו להרשות לעצמכם. החיישן הוא המקבילה המודרנית לסרט הצילום – ככל שהוא גדול יותר הוא מסוגל ללקט יותר אור דבר, המשפיע באופן ישיר על איכות התמונה המתקבלת (כמו גם שורה של היבטים אחרים כמו עומק שדה לדוגמא). מכיוון שמרבית המצלמות הקומפקטיות מגיעות כיום עם חיישנים שאינם גדולים בהרבה מאלו המצויים במצלמות של מכשירים סלולאריים, ההבדל באיכות התמונה לא יהיה גדול מאד. לעומת זאת כל המצלמות הרפלקסיות (והרוב המוחלט של המצלמות חסרות המראה) מגיעות עם חיישנים גדולים במאות אחוזים מאלו של מצלמות קומפקטיות – ולכן אין זה מפתיע לגלות כי איכות התמונה טובה באופן משמעותי. נתון זה מרבית חברות הצילום אינן טורחות להבליט בדפי הפרסום הצבעוניים ובאתרי האינטרנט מלאי התוכן השיווקי שהן מעלות. התרשים הבא מציג הבדלים בין גדלי חיישנים של מצלמות שונות. מימין תוכלו למצוא חיישן טיפוסי של מצלמה סלולארית ("1/3.2) ולצידו חיישן טיפוסי של מצלמה קומפקטית/מצלמת אולטרה זום ("1/2.3). כפי שניתן לראות חיישנים אלו הינם זעירים ממש ביחס לחיישן סטנדרטי המצוי במרבית מצלמות הרפלקס כיום (APS-C). להבדל זה משמעות רבה מאד באיכות התמונה – במיוחד בתנאי צילום קשים (צילום בתוך מבנה, צילום בתנאי תאורה נמוכים ועוד). תנאים אלו אינם נדירים כפי שאפשר לחשוב שהרי רובנו מבלים ומצלמים גם בתוך הבית ובשעות הערב ובכל מקרה גם בתנאי תאורה טובים למצלמות בעלות חיישנים גדולים יתרונות אחרים (צבעים, טווח דינאמי ועוד). יתרון נוסף של חיישנים גדולים היא האפשרות לקבל הפרדה טובה של האוביקט המצולם מן הרקע דבר שכמעט בלתי אפשרי לקבל במצלמות בעלות חיישנים קטנים. תרשים גדולי חיישנים במצלמות שונות (לחצו להגדלה) לאחר שנתתם מבט קצר בתרשים קשה לחזור אחורה וקשה לטעות. מדוע לרכוש מצלמה בעלת חיישן זעיר כשבעלות לא גבוהה בהרבה ניתן לרכוש כיום מצלמה בעלת חיישן גדול פי כמה ובעלת איכות תמונה טובה בהרבה? לדעתנו אין ממש סיבה. ולכן המדריך הנוכחי לא יכלול אף מצלמה בעלת חיישן קטן ותתחיל מרף רכישה בסיסי של כ-2000-2500 ש"ח. מה לגבי אלו המעוניינים במצלמה אך אינם רוצים להוציא סכום שכזה? עבורם יש לנו שתי תשובות אפשריות – הראשונה, המשיכו לצלם עם הסלולארי וחסכו כסף לרכישת מצלמה איכותית יותר בהמשך (לא מדובר בסכום גבוה מאד כיום). האפשרות השנייה היא רכישה של מצלמה רפלקסית/חסרת מראה משומשת (ראו לוח יד שנייה). תתפלאו לשמוע, אבל אפילו מצלמה רפלקסית בת 4 או 5 שנים שעלותה כיום פחות מ-2000 ש"ח תספק תמונה איכותית בהרבה כמעט מכל מצלמה קומפקטית שתמצאו בשוק (כולל מצלמות קומפקטיות יקרות מאד). רגע לפני שנעבור להמלצות הקנייה עצמן, אנו מציעים שינוי מחשבתי קטן אך חשוב. אל תשאלו עוד "איזו מצלמה לרכוש" מעתה תשאלו "איזו מצלמה ואיזו עדשה לרכוש". כמעט בכל הזדמנות בה אנו נשאלים אנו עומדים על חשיבותה של העדשה כחלק "ממערכת הצילום". למעשה, ככל שהתקציב העומד לרשותכם לרכישת ציוד צילום גבוה יותר, כך אנו ממליצים לתת משקל גבוה יותר לעדשות. זאת מתוך השאיפה הבסיסית לחלק את תקציב הרכישה קרוב ככל הניתן לרף של 50% תקציב לרכישת המצלמה ו-50% תקציב לרכישת עדשה (או לעדשות). אף שהדבר קשה עד בלתי אפשרי כשמדובר בתקציב בסיסי, ככל שהתקציב גדל נפתחות עוד ועוד אפשרויות. לעיתים אפילו נמליץ לרכוש מצלמה ישנה יותר (וזולה) עם עדשה איכותית יותר (ויקרה) דבר אשר עשוי להשפיע על תוצאות הצילום שלכם הרבה יותר מן השילוב ההפוך (מצלמה יקרה ועדשה זולה). בכל מקרה אם אין לכם עדשה (או עדשות) המתאימות למצלמה אותה ברצונכם לרכוש, קחו בחשבון שתצטרכו לשקלל גם אותה בעלות הרכישה (ואנו נתייחס לכך גם בהמלצות הרכישה שלנו בהמשך). אל תשכחו לקחת בחשבון גם את העדשות – פנסוניק GX1 וליין העדשות של החברה תכלס – על מה אנו ממליצים? אחרי ההקדמה הארוכה הגיע זמן לגשת להמלצות עצמן. חילקנו את ההמלצות שלנו לרמות משתמשים ותקציבים. אף שאין בהכרח קשר בין השניים (צלם מתחיל יכול להיות בעל תקציב גדול מ-2000 ש"ח וסטודנט לצילום יכול לרכוש סט של מצלמה ועדשה שתתאים לצרכיו גם בפחות מ-5000 ש"ח), אנו מאמינים כי עבור מרבית המשתמשים הקישור בין תקציב לרמה מדויק למדי, אך כמו תמיד אנו ממליצים להישאר עם ראש פתוח ולקחת את ההמלצות כקריאת כיוון ולא כתורה מסיני. מתחילים – 2000-2500 ש"ח האיכותית – ניקון D3200 (ראו ביקורת שלנו). אפשרויות נוספות בסדר יורד: ניקון D5100, ניקון D3100 וקנון 600D. עלות-תועלת – קנון 1100D (ניתן להשיגה עם עדשת הקיט הבסיסית – 18-55 מ"מ – מתחת ל-2000 ש"ח). קטנה וקלה – פנסוניק LUMIX DMC-GX1 (עם עדשת הקיט 14-42 מ"מ הבסיסית – עבור מי שמחפש מקסימום קומפקטיות ישנה גרסה מתקדמת וקטנה יותר לעדשה זו אם כי היא מייקרת את הרכישה באופן משמעותי). מה לגבי עדשות? – בתקציב בסיסי לא ניתן להכניס עדשה מתקדמת יותר מעדשת הקיט הבסיסית (18-55 מ"מ בקנון או ניקון או 14-42 מ"מ בפנסוניק). ניקון D3200 – האיכותית בקטגוריה הבסיסית (צילום: עידו גנוט) מתחילים פלוס – 3000-4500 ש"ח האיכותית – ניקון D5200. אפשרויות נוספות בסדר יורד: קנון 60D, ניקון D5100. עלות-תועלת – ניקון D90. קטנה וקלה – סוני NEX-6. אפשרות נוספת למי שמחפש מצלמה קטנה במיוחד אך איכותית היא הסוני RX100 (זאת היא המצלמה הקומפקטית היחידה המופיעה בהמלצות הנוכחיות ולמרות שאיכות התמונה שלה נמוכה מכל מצלמה אחרת המופיעה בכתבה, היא טובה מספיק בכדי להכניס אותה לרשימה, במיוחד בזכות השילוב המצוין שעשתה סוני בין גודל ומשקל קומפקטיים וחיישן גדול יחסית ואיכותי). מה לגבי עדשות? גם כאן חוזרות להן עדשות הקיט הבסיסיות (18-55 מ"מ) עבור קנון וניקון כאופציה אחת, אך רף המחיר הגבוה יותר מאפשר גם שילוב של עדשות אחרות, שימושיות ולעיתים גם איכותיות יותר. עדשת ה-18-105 מ"מ בניקון וה-18-135 מ"מ בקנון הן הבחירה שלנו לעדשות זום כלליות אך בהתחשב בדגם המצלמה שתבחרו התקציב מאפשר גם רכישה של עדשות אחרות או עדשות נוספות (לדוגמא עדשה זולה ומהירה דוגמת ה-50 מ"מ f/1.8 של קנון או ניקון אשר יאפשרו לכם צילום גם בתנאי תאורה נמוכה). עבור הסוני NEX-6 אנו ממליצים על עדשת הקיט 16-50 מ"מ החדשה והקומפקטית במיוחד. כדאי לקחת בחשבון שלסוני היצע עדשות קטן בהרבה מזה הזמין לקנון וניקון ואם אתם מתכננים בעתיד להתפתח בתחום הצילום הדבר עשוי להגביל אתכם (אם כי שווה להזכיר כי החברה התחייבה להרחיב את ליין העדשות בשנים הקרובות). סוני RX100 – למי שחייב מצלמה קטנה במיוחד חובבים וסטודנטים לצילום – 5000-8000 ש"ח האיכותית – ניקון D7100. אפשרויות נוספות בסדר יורד: ניקון D7000, קנון 7D וקנון 60D. עלות-תועלת – ניקון D7000. אפשרויות נוספות לתקציב נמוך או לחילופין להשקעה מוגדלת ברכישת עדשות – ניקון D90 או קנון 60D. קטנה וקלה – סוני NEX-6. אפשרויות נוספות (מעט יותר "אקזוטיות" ובוודאי לא כאלו המתאימות לכל אחד) הן: פוג'יפילם X-PRO1 או פוג'יפילם XE-1 (שלושת הדגמים הללו פחות מומלצים עבור סטודנטים לצילום). מה לגבי עדשות? – בקטגוריית המחיר הנוכחית לעדשות מקום נכבד בהתאם לאופן בו תבחרו לחלק את התקציב העומד לרשותכם. עדשת ה-18-105 מ"מ בניקון וה-18-135 מ"מ בקנון ממשיכות גם לכאן (כעדשות רב תכליתיות לשימוש כללי), אך במקביל נפתחות עוד מגוון רחב של אפשרויות נוספות בהתאם לאופי וסוג הצילום בו אתם מעוניינים להתמקד. להלן כמה אפשרויות (מומלץ כמובן לעיין במערכת המפרטים שלנו המציגה את כל מגוון העדשות של היצרניות השונות): עדשות זום מהירות דוגמת ה- 17-50mm F2.8 של סיגמא או הדגם המקביל של טמרון, אם אתם מחפשים אורך מוקד ארוך יותר עדשות דוגמת ה-70-300 מ"מ של ניקון או קנון בהתאמה (אם כי סביר שתרצו לקחת עדשה נוספת להשלמת הטווח הרחב-נורמאלי כמו עדשת הקיט הבסיסית או עדשה אחרת). בתקציב האמור ניתן למצוא מספר דגמים של עדשות לצילום מאקרו, פורטרטים או עדשות בעלות זווית רחבה המתאימה לצילומי נוף ארכיטקטורה ועוד – הכל בהתאם לצורך. ניקון D7100 – האיכותית בקטגוריה הערה: עבור לא מעט משתמשים מרמה זו לא מדובר במצלמה ראשונה וברשותם עדשה או עדשות קודמות אשר עשויות להשפיע על בחירתם במצלמה של חברה כזו או אחרת. גם הרגלים של שימוש בממשק של אחת היצרניות או בארגונומיה של חברה מסוימת עשויים להשפיע מאד על הבחירה. עבור מי שברשותו עדשות תואמות וביכולתו להקדיש את התקציב כולו לרכישת מצלמה, נפתחות אופציות נוספות בקטגוריית המחיר הנוכחית (בעיקר בקצה העליון של הסקאלה). שתי אופציות בולטות ומעניינות במיוחד הן דגמי ה-6D של קנון וה-D600 של ניקון (בנוגע לאחרונה אנו ממליצים בשלב זה לעקוב אחר ההתפתחויות בסוגיות הלכלוך על החיישן). מצלמות אלו עושות שימוש בחיישני Full Frame גדולים ואיכותיים (מקבילים לאלו המשמשים בדגמים המקצועיים של קנון וניקון), אך המצלמות עצמן תוכננו לשימושם של חובבים מתקדמים. חשוב לקחת בחשבון כי מצלמות אלו מחייבות שימוש בעדשות המותאמות לעבודה עם חיישני Full Frame (עדשות יקרות יותר בדרך כלל אשר עשויות לייקר את הרכישות העתידיות שלכם בתחום הצילום). קנון 6D – קופצים למגרש של הגדולים מה הלאה? – 10,000 ש"ח ומעלה בתחום הצילום השמיים הם הגבול. תקציב של 10,000 ש"ח אולי נשמע גבוה, אבל בפועל מרבית המצלמות המקצועיות החדשות עולות כיום יותר מכך (אם כי ניתן למצוא דגמים ישנים יותר בפחות) וזאת מבלי שלקחנו בחשבון רכישה של עדשות. אנו לא מתכוונים להמליץ על מצלמה מקצועית כזאת או אחרת בכתבה הנוכחית. חשוב להבין כי צלמים מקצועיים (וגם חובבים ברמת המחיר הזו) מונעים בדרך כלל משיקולים מורכבים ושונים מאד. הצרכים של צלם אירועים אינם זהים לאלו של צלם סטודיו או לאילו של צלם עיתונות או ספורט. צלמים בקטגוריה זו מגיעים לעיתים קרובות עם רקע וניסיון המוביל אותם ליצרן כזה או אחר (אם בשל שימוש קודם בציוד של אותה החברה או מסיבות אחרות). אפשר להשוות את ההבדל בין התאמת ציוד צילום לצלם בקטגוריה הנוכחית לבין בחירת ציוד לצלמים בקטגוריות הנמוכות יותר, להבדל בין רכישת חליפה מוכנה מחנות כולבו לבין תפירה בהתאמה אישית אצל חייט. אם אתם שייכים לקטגוריה ומתלבטים מה לרכוש – אנו נשמח להיות החייטים שלכם. לייקה S – יש מצלמה לכל צלם ולכל כיס (צילום: אופיר אילוז) כמה טיפים לסיכום לסיכום רצינו להתייחס למספר נקודות: הכתבה הנוכחית מתייחסת להמלצות הרכישה שלנו על סמך המוצרים המצויים כיום בשוק. מוצרים חדשים מוכרזים כל העת ויש להמשיך ולעקוב. העובדה שמירב ההמלצות בכתבה הנוכחית הן למצלמות של חברת ניקון איננה מקרית. החברה הספיקה לעדכן את כל ליין המצלמות שלה בחודשים האחרונים בעוד שקנון טרם ביצעה מהלך דומה אך היא צפויה לעשות זאת בתקופה הקרובה. כמעט בכל הרמות ניתן לבחור מצלמה זולה יותר (למשל את אחת ההמלצות מן הרמה הנמוכה יותר) ולנצל את יתרת הכסף לרכישת עדשות. חשוב לקחת בחשבון לפני הרכישה הוצאות נוספות כגון כרטיס זיכרון, תיק צילום ופילטר הגנה לעדשה. אל תתפתו תמיד לדגם החדש ביותר. לעיתים ההבדלים בין דגמי מצלמות קטנים למדי, אך ההבדלים במחיר (במיוחד קרוב לזמן הכרזתה של מצלמה חדשה) גדולים. רכישה של דגם אחד אחורה (לעיתים אפילו יותר מאחד) יכולה לחסוך לכם כסף רב אותו תוכלו לנצל לרכישת ציוד צילום נוסף. אנו תמיד ממליצים לעשות מאמץ ולהחזיק ביד את המצלמה בטרם הרכישה – אם בחנות או אצל חבר. יכול להיות שתגלו שהמצלמה גדולה או קטנה מכפי שחשבתם, שהאחיזה בה איננה נוחה לכם או שהשליטה בתפריטים היא לא בדיוק מה שציפיתם – חבל לרכוש ולהצטער אחר כך. אם לאחר שקראתם את הכתבה אתם עדיין מתלבטים באיזה דגם של מצלמה או עדשה לבחור הפורומים שלנו הם מקום מצוין לקבל תשובות. הינה כמה הנחיות קצרות לקבלת תשובה מהירה וטובה: בחרו בפורום הרלוונטי (מצלמות רפלקסיות ועדשות/מצלמות חסרות מראה וכו'). ציינו מה התקציב שלכם (אם אפשר ציינו כמה תרצו להקדיש למצלמה וכמה לעדשה/עדשות). ציינו מה סגנון הצילום שלכם (האם אתם מצלמים בעיקר אנשים, נופים, בניינים, ספורט, מאקרו או שאין לכם העדפה מיוחדת). ציינו בכמה מילים מה הרקע שלכם בתחום (עם אילו מצלמות צילמתם עד כה, האם ברשתכם ציוד קודם כמו עדשות של חברות מסוימות והאם יש לכם העדפה לחברה כזו או אחרת בהתבסס על ניסיון העבר). רכישה נעימה. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …