ראשי חדשות ניקון D600 ובעיות האבק – הסיפור המלא

ניקון D600 ובעיות האבק – הסיפור המלא

7
0

מזה מספר שבועות שהרשת רוחשת בעקבות שורה של כתבות במספר רב של אתרים נבחרים אשר גילו לכאורה בעיה הגורמת להצטברות אבק יתרה על החיישן של מצלמת הניקון D600. כעת מתבררים פרטים נוספים על הפרשה ואנו ב-MegaPixel בחרנו לעשות לכם קצת סדר בדברים.

ה-D600 היא מצלמת ה-Full Frame החדשה של ניקון והיא זוכה ללא מעט ביקורות חיוביות ברשת כאופציה זולה אך איכותית לדגמים המקצועיים יותר של החברה. גם אנחנו כזכור הספקנו להתנסות במצלמה לזמן קצר בתערוכת פוטוקינה 2012 וחזרנו עם התרשמות חיובית למדי (אם כי יש גבול למסקנות שניתן להסיק משימוש כה קצר). נושא האבק על החיישן אשר תפס לא מעט כותרות בעיתונות המקצועית לאחרונה החל כפי הנראה מבדיקה אותה האתר Lensrentals (האתר של אחת מחנויות השכרת ציוד הצילום הגדולות בארה”ב הידוע בבדיקות שהוא עורך על כמויות גדולות מאד של מצלמות ועדשות).

ניקון D600 – בעיות אבק על החיישן? (צילום: אופיר אילוז)

Nikon D600

הסיפור החל לפני כחודש כאשר רוג’ר סיקלה (Roger Cicala) אחד מאנשי הצוות הטכני של Lensrentals פרסם מאמר העוסק בבעיית האבק על החיישן. לדבריו, בממוצע 1 מכל ארבע מצלמות החוזרות מהשאלה זקוקה לניקוי אבק. במקרה של ה-D600 כל 20 מצלמות ה-D600 אותם בדק וחזרו מהשאלה נזקקו לניקוי. הצטברות אבק על החיישן היא עניין מוכר במצלמות רפלקס. במקרה של מצלמות של חברות השכרה – אליהן היחס נוטה להיות פחות “עדין” ממצלמות רגילות (ממש כמו מכוניות מושכרות) לא מפתיע כלל כי ניקוי חיישן יהפוך להיות עניין נפוץ יותר והדבר קורה גם עם מצלמות רבות אחרות. אלא שעם ה-D600 נראה היה כי הצורך בניקוי תכוף בהרבה.

שילוב של 20 תמונות מ-20 מצלמות D600 שונות המראות את אזורי הצטברות האבק על החיישן – שימו לב לצד השמאלי (מקור: lensrentals)

D600 Dust 1

לא פחות בעייתי- נראה מבדיקות שערכו ב-Lensrentals כי ההצטברות כוללת חלקיקים גדולים יחסית אשר התרכזו בצד שמאל של החיישן (בעיקר, אם כי לא רק) בחלק העליון. ב-Lensrentals ציינו כי בניגוד למקרים דומים שהתגלו במצלמות בעבר – לא מדובר בחלקיקים שמנוניים אלא בחלקיקי אבק שהצטברו על החיישן וניתן לסלקם בקלות יחסית עם אמצעי ניקוי מתאים (היו צלמים מקצועיים אחרים שטענו כי גם לכלוך אחר הופיע על החיישן אך העניין לא חד משמעי).

ההשערה של Lensrentals באשר לסיבה להצטברות האבק קשורה למרווח הגדול יחסית בין החיישן לתריס במצלמה (גדול יותר מזה המוכר לדבריהם ממצלמות ניקון אחרות). ההשערה של Lensrentals הייתה שהתריס נוטה לעלות ולהרים איתו בדרך כלשהי חלקיקי אבק. ב-Lensrentals שיערו גם כי בעיה זו תצטמצם ככל שיעבור הזמן.

ואכן השבוע פרסמו Lensrentals מאמר המשך אשר כלל בדיקה מחודשת (אם בפעם הראשונה נבדקו 20 מצלמות אחרי השאלה אחת או שתיים, כעת כל מצלמה שנבדקה הושאלה בממוצע 4-5 פעמים). מסתבר כי כעת רק 11 מבין 20 המצלות שיצאו להשאלה חזרו ונזקקו לניקוי (בניגוד לכל ה-20 שנזקקו לניקוי בפעם שעברה). המספר הזה נמוך משמעותית אך עדיין גבוה יותר מהממוצע במצלמות אחרות (לדברי Lensrentals בערך 5 מכל 20 מצלמות זקוקה לניקוי חיישן לאחר שחזרה מהשאלה). לא פחות חשוב – בבדיקה החוזרת התגלה כי פיזור האבק על החיישן אחיד יותר והאבק עצמו קטן ודק יותר.

שילוב של 20 תמונות מ-20 מצלמות D600 שונות – לאחר שימוש בעיית האבק מצטמצמת והפיזור הופך אחיד (מקור: lensrentals)

D600 Dust 2

נושא האבק על ה-D600 עלה גם בלא מעט אתרים אחרים (כאן למשל) ואף הוגשה עצומה אליה הצטרפו כמה מאות משתמשים הטוענים כי המצלמות אותן רכשו הגיעו עם לכלוך בתוך הגוף הגורם לבעיה (וזאת כנראה הסיבה לכך שהוא מצטמצם עם הזמן). אחרים טוענים כי המקור ללכלוך קשור לפגם ייצור וכי גם ללא החלפה של עדשות תהיה הצטברות לכלוך על החיישן. התגובה של ניקון עד עתה הייתה לאקונית למדי. בתשובה לשאלה של האתר imaging-resource נמסר מניקון:

“Measures to reduce effects of dust or foreign matter are optimized for each model. Therefore, the dust reduction system’s internal mechanism varies with each model,” the Nikon statement reads. “If the effects of dust or foreign matter on photographs become bothersome, customers are encouraged to consult their local Nikon service center.”

גם אנו ניסינו לברר את הנושא מול ניקון אך טרם זכינו לתשובה. בינתיים הצלם הקנדי Kyle Clements צילם סדרת סרטוני Time-lapse המראים את הבעיה.

הסרטון הראשון של Clements (סרטונים מאוחרים יותר שלו ניתן למצוא כאן) מציג מצלמת D600 שלא הוחלפה בה עדשה ועדיין הצטבר עליה אבק

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=_cY30lEMv8o[/youtube]

בשורה התחתונה:

  • מן הבדיקה של Lensrentals עולה כי לפחות לקבוצה משמעותית של מצלמות D600 אשר ברשותם יש בעיה של צבירת אבק על החיישן.
  • הבעיה קיימת יותר בצד שמאל בחלק העליון של החיישן.
  • לאחר זמן מה (ולאחר ניקוי חיישן כמובן) הבעיה ככל הנראה דועכת, אם כי היא עדיין משמעותית יותר מאשר במצלמות אחרות.
  • משתמשים שונים ציינו כי הבעיה מתרחשת גם ללא החלפת עדשות כלל (!).
  • חלק מן המשתמשים אשר נתקלו בבעיה ציינו כי לאחר צילום כ-3000 תמונות לערך ישנה דעיכה בהצטברות האבק.

האם הבעיה צריכה להניא מישהו מלרכוש D600 – אנו לא חושבים כך, אך יכול להיות שאם אינכם חייבים לרכוש את המצלמה בהקדם האפשרי, מומלץ כי תמתינו מעט ואולי ניקון עצמה תשפר את בקרת האיכות או תפתור את הבעיה בדרך אחרת. אם אתם בוחרים לרכוש את המצלמה שימו לב לנושא הצטברות האבק (צלמו תמונה של דף או משטח לבן לגמרי בצמצם סגור – f/16 לדוגמא ובידקו האם ניכרים “לכלוכים” ברורים באזור כלשהו על הפריים). אם ישנם לכלוכים רצוי לנקות את החיישן (בחנות שרכשתם או במעבדה מוסמכת – אם כי ניתן כידוע גם לבד – אך כדאי להיזהר).

אנו נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

7 תגובות

  1. Avatar

    ערן

    30/11/2012 ב 5:49 PM

    דרך קצת שונה אבל יותר ברורה בזיהוי נקודות אבק, היא חשיפה ארוכה של שנייה בערך עם צמצם סגור מקסימלית תוך כדי תנועת יד, לכיוון רקע אחיד. כל נקודות האבק יצאו ברורות וחדות – וכך קל יותר לזהות אותן

    השב

  2. Avatar

    תומר

    30/11/2012 ב 6:04 PM

    ערן, רעיון טוב

    השב

  3. Avatar

    תומר

    30/11/2012 ב 6:16 PM

    אני אוסיף גם – לצלם תמיד ב-ISO מינימלי בשביל שלא יתווסף רעש מבלבל, ובחשיפה גבוהה בשביל להבליט את הנקודות הכהות (אפר להוסיף פיצוי חשיפה של 1+ למשל). כאמור, צמצם סגור עד הסוף.

    השב

  4. Avatar

    אדי

    02/12/2012 ב 3:22 PM

    צבירת אבק בתא החשיפה היא בעיה אינהרנטית רצינית של כל המצלמות עם סידור לעדשות מתחלפות, ואין מספיק תשומת לב מצד היצרנים, לאטימת העדשות (ולא רק המצלמות) מפני העברה של אבק אל תוך המצלמה. מכאנית, העדשה מתפקדת כמו בוכנה, והיא שואבת אויר ואתו אבק ולכלוך אל תוך המנגנון. ישנן פה ושם עדשות מוגנות מהכנסת אבק, אבל הן מיעוט ולא סטנדרד.

    מצלמות קומפקטיות עם עדשה קבועה לא סובלות מהפגע הזה, אם כי אין מניעה עקרונית שגם שם, העדשה הקבועה תכניס לכלוך למנגנון, אלא ששם כנראה היצרנים מעדיפים להתגבר מראש על הבעיה בעזרת תיכנון נכון.

    בכל מקרה, במערכת שבה אתה נאלץ לפתוח לאויר את תא החשיפה כדי להחליף עדשה, תא החשיפה נשאר פעור לליכלוך ואבק עד סגירתו מחדש, וגם אז הראי של הרפלקס, מנפנף מדי פעם את כל אבק והליכלוך מעל החיישן, בתנועת מנגל נמרצת

    השב

  5. Avatar

    U

    02/12/2012 ב 4:15 PM

    תודה רבה עידו על הסיקור מקווה שניקון יסדרו את זה עם הזמן…

    אבל כרגע למי שיש מצלמה כזאת איזה חבילת ניקיון הוא צריך?
    והאם היא מצליחה להוריד הכל?

    וכל כמה זמן ממוצע התמונות/חוסר שימוש
    שיצטרכו לנקות מהאבק המצטבר הזה..
    כי אין לזה אומדן מסוים כל אחד והמצלמה שלו…

    השב

  6. Avatar

    עידו גנוט

    02/12/2012 ב 6:22 PM

    אדי – הבעיה כאן לפחות לפי חלק מן המשתמשים היא שהמצלמות צוברות לכלוך (אולי אבק הוא בכלל לא המונח הנכון) גם מבלי שמחליפים עדשה כלל. גם אם בדרך פלא נכנס אבק מועט דרך העדשה הוא לא אמור לצטבר בכמויות כאלו על החיישן כפי שרואים בתמונות ובבדיקות של lensrentals וכנראה גם אצל משתמשים אחרים. יש כאן בעיה עמוקה יותר כפי הנראה.

    לגבי השאלה של U – קודם כל תבדוק שיש במצלמה שלך בכלל בעיה – אולי דווקא התמזל מזלך ואין אבק או לכלוך במצלמה שלך. גם אני וגם ערן ותומר סיפקנו דרכים פשוטות לביצוע הבדיקה. אם תגלה שיש אבק בכמות משמעותית (מעט אבק תמיד צפוי שיהיה) תוכל או ללכת למעבדה/חנות ומוסמכת ולבקש ניקוי אולי אפילו היכן שרכשת) או לנסות (בזהירות רבה!) לנקות בעצמך (יש קישור בכתבה איך לעשות זאת).

    השב

  7. Avatar

    U

    02/12/2012 ב 7:28 PM

    עידו,תודה רבה.
    אבל כרגע אני מאוד מתעניין בצילום אבל אין לי את הכסף לקנות את הניקון D600…ברגע שיהיה ואוכל גם להשקיע עוד כסף בעדשות אז אני אקנה…כרגע אני מאוד מתעניין בכל מה שקשור לצילום…
    ואוהב לקרוא ולהשוואות מצלמות…

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *