ראשי מגזין בלעדי: מדוע קרס שוק הצילום ב-2013?

בלעדי: מדוע קרס שוק הצילום ב-2013?

9
0

ב-2013 קרס שוק הצילום. הנתונים המפתיעים הללו עולים מתוך מספרים רשמיים שפורסמו לאחרונה ביפן ואנו מביאים אותם כאן לראשונה באופן מלא כולל נסיון להבין את הגורמים לקריסה הפתאומית.

כבכול שנה אנו עוקבים באופן הדוק אחר נתוני הייצור והמכירות העולמיים בשוק הצילום כפי שהם מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association). נתונים אלו הם נתונים רשמיים שמקורן בחברות הצילום עצמן (בניגוד להערכות שונות המתפרסמות על ידי גורמים כאלו ואחרים מפעם לפעם).

את מגמת הקריסה ראינו כבר כאשר התפרסמו הנתונים מן המחצית הראשונה של 2013 – אבל היו שקיוו שהשוק יתאושש בצורה משמעותית במחצית השנייה של השנה – זה לא קרה.

נפתח בהצצה אל הנתון הקשה מכולם – כמות המצלמות (הכוללת – מכל הסוגים והדגמים – של כלל החברות) שיוצרה בעולם ב-2013 ביחס לשנים שעברו.

Cameras-all-2013

כפי שניתו לראות מדובר על ירידה חסרת תקדים (אולי אי פעם בשוק הצילום) של כ-40% בשנה אחת. תוכלו לשים לב גם ששנת השיא בעולם הצילום הייתה 2010 ומאז אנו נמצאים בירידה מתמדת עם נפילה חזקה ביותר ב-2013.

נעבור לנתוני העדשות (עדשות הרפלקס וחסרות המראה בלבד כמובן).

lenses-all-2013

הנתונים כאן לדעתנו מעניינים לא פחות – שוק העדשות צמח בצורה יפה מאד מאז 2009 באחוזים ניכרים בכל שנה כששנת השיא הייתה 2012 עם למעלה מ-30 מליון עדשות שיוצרו ונמכרו ברחבי העולם. אלא ששנת 2013 הביאה לא רק לירידה עצומה בתחום המצלמות (אותה ניתן “לתרץ” כקשורה לשוק המצלמות הקומפקטי לכאורה), אלא גם לירידה משמעותית בשוק העדשות אשר צנח בלא פחות מ-20% בשנה אחת.

אם נעבור לבחון באמת את מה שהתרחש בתחום המצלמות הקומפקטיות נוכל לראות את עוצמת המכה שספג התחום בשנה החולפת.

compact-2013

כפי שניתן לראות מאז שנת השיא – 2010 נמצא שוק המצלמות הקומפקטיות בנפילה חופשית, כאשר 2013 ראתה נפילה מטאורית של לא פחות מ-45% במכירות (חישבו על כך – בשנה אחת נמחקה כמעט מחצית מן השוק – מעט מאד מגזרים היו מסוגלים לעמוד במכה שכזאת – לא כל שכן מגזר שספג ירידות מתמשכות בשנתיים הקודמות).

כאמור יש כאלו שחשבו שהפגיעה בשוק הצילום מוגבלת לתחום המצלמות הקומפקטיות. הגרף הבא המתאר את כמות מצלמות הרפלקס והמצלמות חסרות המראה (יחד) אשר נמכרו בחמש השנים האחרונות.

dslr-mirorrless-2013

בדומה למצב בתחום העדשות גם כאן אנו רואים מגמה דומה – עלייה שנתית נאה בין 2009-2012 ונפילה משמעותית ב-2013 לרמות הקרובות לאלו בהן היה השוק שנתיים קודם לכן.

אם רוצים לבחון את החלוקה בין מצלמות רפלקס למצלמות חסרות מראה בשנתיים האחרונות מצטיירת תמונה ברורה מאד.

dslr-mirorrless-2012-2013

כפי שניתן לראות שוק הרפלקס ירד בכ-19% בין 2012 ל-2013 ואילו שוק המצלמות חסרות המראה נפגע קשה יותר וספג ירידה של לא פחות מ-25% בשנה אחת. בעיננו הנתון המעניין יותר בגרף הוא לא האחוזים אלא דווקא המספרים המוחלטים (והיחסים ביניהם). למרות כל “הרעש” התקשורתי שעושות המצלמות חסרות המראה בעולם – הן מהוות רק אחוז זעום מסך כל המצלמות שנמכרות – ב-2013 נמכרו בעולם כולו רק 3 מליון מצלמות חסרות מראה (של כלל היצרניות) לעומת 13 מליון מצלמות רפלקס. מעניינת לא פחות היא העובדה שמתוך 3 המליון הללו כמעט כל מצלמה שלישית נמכרה ביפן (!) – השוק האירופאי והשוק האמריקני פשוט אינם מאמצים במספרים גדולים מצלמות חסרות מראה למרות מה שאולי ניתן היה לחשוב מהמידע בתקשורת.

לסיום אנו מביאים טבלה נוספת המציגה מה חזו האנליסטים של חברת IDC (אחת החברות הגדולות בתחומה) לשוק המצלמות חסרות המראה ב-2012 לעומת הנתונים בפועל.

IDC-numbers-vs-real-world

כפי שניתן לראות (בכחול) התחזית של חברת IDC דיברה על 5.4 מליון חסרות מראה ב-2012, על לא פחות מ-9.1 מליון חסרות מראה ב-2013 ועל זינוק אדיר ל-13 מליון השנה. בפועל כפי שכבר הבנתם המספרים (באדום) אפילו לא קרובים לתחזית וב-2013 הפער בין התחזית לנתונים בפועל עמד על 300% – למי ניתנה הנבואה כבר אמרנו…).

באתר הבת שלנו LensVid פרסמנו אמש סרטון יחד עם אינפוגרפיקה ייחודית אותה הכנו בשבועות האחרונים המבוססת על הנתונים החדשים (כולל כמה פיסות מידע שלא מופיעות בטבלאות שבידיעה זו).

 אינפוגרפיקה – שוק הצילום ב-2013 – הנתונים המלאים (לחצו להגדלה)

Infographic-1920-1200-01

אחרי שעברנו על הנתונים כולם נשאלת כמובן השאלה המתבקשת – מה קורה כאן? מדוע קרס שוק הצילום ב-2013?

אנו מודעים ל-2 מגמות מרכזיות שהשפיעו ככל הנראה על המצב:

  1. העליה המרשימה במכירת ניידים בעלי מצלמות איכותיות – עליה זו השפיעה ללא ספק על הירידה האדירה בשוק המצלמות הקומפקטיות – אלא שמצלפונים איכותיים יחסית היו גם ב-2012 ובכל מקרה במרבית המקרים הסמרטפונים לא יכולים להיות אחראים לירידה במכירת מצלמות רפלקס או מצלמות חסרות מראה.
  2. המשבר הכלכלי העולמי – המשק העולמי ממשיך לדשדש והדבר פגע ללא ספק ברכישת מצלמות וציוד צילום הנתפסים במידה רבה כמותרות. יחד עם זאת חשוב לזכור כי המשבר העולמי איתנו מאז 2008 ולפחות לפי הידוע לנו 2013 לא הייתה שנה קשה משמעותית מ-2012 מבחינת הכלכלה הגלובאלית (יש המטילים חלק מהאחריות על השוק הסיני שלא צמח אולי כמתוכנן, אך אפילו אם הדבר נכון, קשה להאשים את סין בירידות הגדולות במכירות באירופה או ארה”ב שנראו ב-2013).

אז מה באמת עומד מאחורי הקריסה הגדולה? אם לומר את האמת אין לנו הסבר שלם. מה שחמור יותר אולי – חברות הצילום עצמן אינן אופטימיות במיוחד ביחס ל-2014 וכבר קיצצו את תחזיות המכירות שלהן לשנה הנוכחית… אנו נמשיך לעקוב ואתם מוזמנים לשתף ולנסות להציע פתרונות לחידה של 2013 בתגובות.

לידיעות קודמות בנושא:

  • סיכום נתוני מכירות צילום עולמיות 2009.
  • סיכום נתוני מכירות צילום עולמיות 2010.
  • סיכום נתוני מכירות צילום עולמית 2011.
  • סיכום המחצית הראשונה של 2013.
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

9 תגובות

  1. Avatar

    ג.

    04/03/2014 ב 4:12 PM

    בשלות הציוד – הציוד שקיים בידי אנשים כבר מספיק בשל / מתאים לצרכי המשתמשים, ולכן כבר אין את הדחף לשדרג.

    השב

  2. Avatar

    ענן

    04/03/2014 ב 4:34 PM

    אני עדיין חושב שה”אשם” העיקרי הוא הסמארטפון. לא כל כך בגלל איכות הצילום כמו בזכות האפשרות לשתף תמונות באיכות סבירה באופן מיידי ברשתות החברתיות.

    אז לעניות דעתי השילוב של מצלמות סבירות בכל/רוב הדגמים יחד עם עליה בתפוצת הסמארטפונים והנגישות הגבוהה לרשתות החברתיות הביא לקריסה. אנשים רוצים כאן ועכשיו, פאסט פוד, אינסטגרם, הכל מוביל לאותה מסקנה.

    דוגמא טובה יכולה לבוא מהסקירה של וואסים אחמד (https://www.43rumors.com/guest-post-by-wasim-ahmad-why-journalists-should-consider-small-format-mirrorless-cameras/) בה הוא מציין את ה Wi-Fi כסוג של killer feature במצלמה מכיוון שזה מאפשר לו לפרסם תמונות באופן כמעט מיידי אך באיכות העולה על טלפון סלולרי.

    דוגמה לצורך הזה אפשר לראות אצל צלמי עיתונות כמו רויטרס ואי-פי שמעבירים תמונות למערכת בזמן שיא ע”מ להקדים את המתחרים.

    השב

  3. Avatar

    צלם ועורך

    04/03/2014 ב 4:45 PM

    משבר בשוק כמו כל משבר, נובע מחוסר איזון.
    כיום בשוק הצילום ישנה תחושה של פחד וחוסר וודאות…
    בריפלקסיות-
    מצד אחד שוק של מצלמות ללא מראה שלכאורה הולך וגדל ומצד שני פיתוח איטי אך קיים של המצלמות הנוכחיות.
    בקומפקטיות-
    פיתוח של מצלמות קומפקטיות לצד סמרטפונים בעלי מצלמות שלא נופלות באיכותן מאלה.
    פעם הייתה תחושה שהיצרניות הגדולות מתאימות את עצמן לצרכי הלקוחות וכיום התחושה שהחברות מתאימות את עצמן לצרכי המסחר בשוק והתחרות שיש בו.
    להבדיל מהשינוי והמעבר מעולם מצלמות הפילם לעולם הדיגיטלי שבו אמנם היה שינוי דרסטי אך היה כיוון ברור וכל היצרניות ראו לפניהן את מסלולן, עכשיו אין כיוון ברור…
    כאילו היצרניות מחכות לראות את הביקוש ומצד הלקוחות מחכים לראות את ההיצע, נוסיף לזה משבר גלובלי ויוצא שכולם רודפים אחרי הזנב של עצמם ונוצר חוסר איזון בין כולם.
    סביר להניח שהזמן וחוק הג’ונגל יעשו את שלהם, מהפכונת קטנה שתטרוף מחדש את הקלפים, יצרניות יפלו ואחרות יתחזקו, הטכנולוגיה תתפתח, השוק יקבל כיוון ברור והאיזון ישוב על כנו.

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    04/03/2014 ב 4:53 PM

    אין ספק שהחיסרון של תקשורת בחלק גדול ממצלמות הרפלקס (מרבית חסרות המראה עודכנו כבר אל הן מהוות חלק ממש קטן מהשוק) השפיע.

    שוק הצילום איחר מאד את הרכבת של מצלמות מחוברות – אנחנו דיברנו על כך עוד ב-2009 אבל צריך לזכור שזה שוק מאד איטי ומסורבל שלמרות שאנו רואים בו כל הזמן חדשנות לכאורה – שתי היצרניות המובילות בו מאד מאד שמרניות.

    2013 הייתה סטירת לחי מצלצלת – כל החברות יצטרכו לעשות חושבים טוב טוב מה הן הולכות לעשות כי אם לא הן פשוט יקרסו (וזה יהיה מהיר וכואב – בהתחלה הקטנות אבל גם הגדולות יסבלו – וזה כמובן ישפיע גם עלינו כצרכנים).

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    04/03/2014 ב 4:53 PM

    דעתי היא ש-WIFI לא מספיק. ההתעסקות עם החיבור של המצלמה לנייד היא עניין די מציק (כן גם עם NFC – למי יש כח לעשות את זה כל הזמן שמדליקים ומכבים את המצלמה). המצלמה בדיוק כמו הסמרטפון חייבת להיות מחוברת (3G/LTE) ישירות לרשת בלי תלות בנייד עם אפליקציות מובנות משלה. היחידה שניסתה את זה הייתה סמסונג עם ה-Galaxy Camera הראשונה – זה לא הצליח להם והם זנחו את זה בדגם החדש (WIFI בלבד). בסופו של דבר לדעתי זה פשוט חייב להגיע.

    ולמרות כל מה שכתבתי – גם זה לא מצייר לדעתי תמונה מלאה על מה שקרה כי זה היה נכון גם לשנים שקדמו לכך.

    השב

  6. Avatar

    אדי

    04/03/2014 ב 6:25 PM

    גם שיא הרזולוציה בפורמטים קטנים סביב ה 24 מגה-פיקסל מתחיל להיראות גבולי מבחינת גודל כל פיקסל על החיישן, ואין הרבה מעבר לזה (אם רוצים לשמור על סף-רעש סביר) בטכנולוגיה הנוכחית של חיישני CMOS

    – אין עוד הרבה להמריא מכאן בטכנולוגיה הנוכחית.

    דיברו לפני שנה על פריצת הדרך הטאיוואנית בפיתוח מצע הגרפן (Graphene)למשטחי צילום, מצע (Lattice) שיאפשר חיישן מדור עתידי בעל רגישות מוגברת לאור, בסדר גודל של פי 10K מחיישני CCD או פי אלף מחיישני CMOS – שזו כבר קפיצת-מדרגה ממשית לאפשרויות שאנחנו לא מכירים כיום.

    השב

  7. Avatar

    לוי

    04/03/2014 ב 8:17 PM

    השוק הצילום קרס בגללי. כי לא קניתי את 7D MARK II. ונשארתי עם ה 500D. וגם לא קניתי את המחליפה של 400MM 5.6 IS. וגם לא קניתי את המחליפה של 100-400 הישנה. וכל זה בשיתוף פעולה עם קנון הנדיבים במידע כלפי הלקוחות שלהם.

    השב

  8. Avatar

    אדי

    04/03/2014 ב 11:01 PM

    עידו, נובע ממה שאתה אומר שבתחרות בין המעטים שישרדו, לא תהיה ברירה אלא להןריד מחירים, וזה תמיד חגיגה לצרכניםץ

    בתחילת שנות השמונים והתשעים היה מצב דומה שגרר ירידה גדולה של מירים, בתחילת האלפיים (אולי בגלל המעבר לדיגיטל) היתה קפיצה גדולה למחירים אסטרונומיים.

    אני זוכר מ 2002 מצלמות של 3 ו 4 מגה-פיקסל ביותר מאלפיים דולר

    השב

  9. Avatar

    עידו גנוט

    05/03/2014 ב 12:00 AM

    גם אני הגעתי לאותה מסקנה – מצד שני אני לא בטוח שזה קורה ואולי יש לך כל מיני סיבות אחרות שאנחנו לא מודעים אליהן. בכל מקרה גם אם נניח תהיה ירידת מחירים בשלב הראשון – אם לא נראה התאוששות משמעותית בשוק הצילום – לא יהיה מנוס ממצב בו חברות יצטרכו להחליט אם לסגור חטיבות צילום או למכור/לאחד עם חברות אחרות כי נפח השוק לא יצדיק זאת יותר (לדעתי זה יגיע מהר מכפי שאחדים עשויים לחשוב אם לא יהיה שינוי השנה). וזה כמובן לא טוב לנו הצרכנים.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *