ראשי מגזין מה קרה לשוק הצילום ב-2022

מה קרה לשוק הצילום ב-2022

0
0

כפי שאנו מפרסמים בכל חודש פברואר גם השנה אנו מביאים בפניכם את נתוני שוק הצילום בשנה החולפת והפעם מבט על מה שהתרחש ב-2022 בעולם שמנסה להתאושש מהמגפה ומתמודד על מלחמה באירופה וקשיים משמעותיים בשרשראות האספקה הגלובליות.

כמו בכל שנה, אנו עוקבים אחר נתוני שוק הצילום (מסורת שהתחלנו ב-MegaPixel עוד בשנת 2009). הנתונים מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association) והפעם התמקדנו בייחוד בתקופה שמאז 2019.

הסרטון השנתי שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com בנושא שוק הצילום בשנה החולפת

2022 בשוק הצילום

כפי שנראה מייד 2022 הייתה דומה במובנים רבים לשנת 2021 ומצביעה על המשך של אותן המגמות – ירידה כללית במכירות (ובמקביל עליה במחירי המוצרים), החלשות נוספות עד כדי כמעט העלמות של שוק הקומפקטיות (לטובת הסמרטפונים) והתחזקות נוספת של שוק חסרות המראה על חשבון ה-DSLR.

מכירת מצלמות בעולם

הרבה צ’יפים עברו בשוק העולמי מאז הגיעה תעשיית הצילום לשיא מכירות מדהים של יותר מ-120 מליון מצלמות בשנה (אי שם בתחילת העשור שעבר) אבל את מה שאנו רואים מאז פרצה המגפה העולמית אפילו חוזי השחורות של שוק הצילום לא צפו. אם ב-2019 (שנה שראתה בעצמה חיתוך של עשרות אחוזים במכירות לעומת השנה הקודמת) נמכרו בעולם קצת פחות מ-15 מליון מצלמות, בשנת הקורונה הראשונה נמכרו 8.7 מליון מצלמות בלבד. ואם חשבתם שמדובר באפקט המיידי של המגפה והעניינים יחזרו לקדמותם בשנה שאחריה – אז לא – ב-2021 ראינו ירידה נוספת ל-8.3 מליון ובשנה החולפת כבר עמדו המכירות על גבול ה-8 מליון מצלמות בשנה בכל העולם.

נתוני ייצור מצלמות גלובליים מ-2007-2022

camera-sales-globally-2022-heb

מצלמות עם עדשות קבועות מול מתחלפות

כמובן שלא ניתן להתעלם מן “הפיל” שבחדר. שוק הצילום סובל מזה שנים מירידה אדירה בשל התחזקותם של הסמרטפונים. בכל שנה אנו רואים סמרטפונים עם מצלמות מתקדמות יותר ויכולות עיבוד טובות יותר (ובשנים הקרובות נראה כנראה עוד ועוד AI נכנס לתחום שכבר כיום מבוסס לא מעט על שיפורי תוכנה). הסמרטפונים פגעו בעיקר במצלמות ה-point and shoot עם העדשות הקבועות ואלו כמעט הוכחדו מן השוק (למעט דגמים בודדים של מספר יצרניות מצומצם).

המגמה הזאת קיימת ומתגברת מאז 2013 לערך אבל בשלושת השנים האחרונות כמעט ולא נותרו מכירות בתחום זה של השוק כפי שאפשר לראות מהגרף הבא:

fixed-lens-camera-sales-globally-2022-heb

נקודת האור הקטנה היחידה שאנו רואים היא התאוששות מינורית בנתוני המצלמות עם העדשות המתחלפות. אם ב-2020 הגענו לשיא שלילי של 5.2 מליון מצלמות בשנה (משיא חיובי של 21 מליון יחידות ב-2012), הרי שב-2021 ראינו 5.3 מליון מצלמות ובשנה החולפת 5.9 מליון. לא מדובר בהבדלים גדולים אבל לכל הפחות נראה שהירידות הסתיימו (עד המשבר העולמי הגדול הבא).

interchangable-lens-camera-sales-globally-2022-heb

חסרות מראה מול DSLR

שאלה שהעסיקה אותנו לא מעט בשנים האחרונות היא קצב האימוץ של מצלמות חסרות מראה אל מול ה-DSLR הוותיקות. אמנם לקנון ולניקון לקח זמן “לקפוץ על העגלה” באופן מלא אבל שתי החברות מחוייבות כיום לחלוטין לעתיד חסר המראה ולמרות שקנון עודנה מייצרת ומוכרת לא מעט מצלמות רפלקס, ברור לחלוטין שהנתונים הללו נמצאים במגמת שינוי.

ב-2019 עוד יוצרו קצת יותר מצלמות רפלקס ממצלמות חסרות מראה אבל החל מ-2020 חל היפוך מגמה ואנו רואים ירידה בייצור מצלמות רפלקס (עם קפיצה מפתיעה ולא ממש מוסברת ב-2021) עד לשפל של 1.8 מליון יחידות בלבד ב-2022. מכירות מצלמות חסרות מראה התחזקו בשנה החולפת ל-4.1 מליון יחידות (פי 2 כמעט מב-2021) ואלו קרובות לשיא המכירות שהושג ב-2018 (4.2 מליון). ועדיין מדובר במספרים נמוכים מאד מנקודת מבט גלובלית.

DSLR-VS-MIRRORLESS-cameras-globally-2022-heb-1

שוק העדשות

לפני שנביט הלאה מילה על שוק העדשות. גם כאן השיא היה ב-2012 עם יותר מ-31 מליון עדשות וזה ירד בהדרגה עד ל-2019 עם קצת פחות מ-14 מליון עדשות. ב-2020 ראינו נפילה דרמטית ל-8.8 מליון עדשות ומאז שנתיים של עליות קלות לסביבות 10 מליון יחידות בשנה החולפת.

Lenses-globally-2022-heb

אגב נתון מעניין נוסף העולה מהמספרים של CIPA. שוק העדשות בשנה החולפת התחלק כמעט בדיוק באמצע בין עדשות למצלמות Full Frame לעדשות למצלמות עם חיישנים קטנים יותר.

מבט לעתיד

שוק הצילום נמצא כפי שאפשר לראות מהנתונים, קרוב מאד “לתחתית החבית” (במילים אחרות – לא נשאר כמעט לאן לרדת). בשנים האחרונות ראינו עוד ועוד ירידות, רובן קשורות לצמצום במכירת מצלמות עם עדשות קבועות או מצלמות כניסה זולות שהוחלפו בעיקר על ידי הסמרטפונים. בפועל לפלח השוק הזה לא נותר כמעט לאן לרדת הלאה (אפשר לחזות בזהירות שנראה אולי ירידה נוספת של מצלמות עם עדשות קבועות בשנה-שנתיים הקרובות לסביב מליון יחידות לשנה ואז, אולי התייצבות).

מה שנותר משוק הצילום אם נניח את המצלמות עם העדשות הקבועות בצד הוא בעיקר התחום המקצועי יותר שמספק ברמה העולמית בין 2-4 מליון מצלמות בשנה אליו צריך להוסיף עוד 2-3 מליון חובבים ברמות שונות. אם נחבר את שני אלו אנו מקבלים שוק צילום כולל של 5-7 מליון מצלמות בשנה (זיכרו כי מדובר בכל שוק הצילום של כל היצרניות המרכזיות בכל העולם). האם ניתן להמשיך ולפתח מוצרים לשוק נישתי כל כך קטן, מה גם שעלויות הפיתוח של טכנולוגיות חדשות רק עולות ועולות?

לנו קשה לענות על השאלה הזאת כפי שהיה לנו קשה לענות גם לפני שנתיים ושלוש. עובדתית שוק הצילום שרד עד כה למרות כל המהלומות שהוטחו בו מכל הכיוונים (החל בפגיעה המתמשכת מכיוון שוק הסמרטפונים וכלה במגיפה ובהשפעות של הפגיעה בשרשראות האספקה העולמיות, עליית מחירי השילוח והשפעות עקיפות כאלו ואחרות של המלחמה באירופה). מעבר לכל אלו מרחפת כל העת עננת המיתון הגלובלי אשר עשוי להרים ראשו ב-2023 וצפוי לפגוע עוד יותר בכושר הקנייה של קהילת הצילום ובחברות עצמן. קשה להתסכל קדימה על שוק הצילום ולהישאר אופטימיים ובכל זאת הצורך בצילום (מקצועי) כנראה לא הולך לשום מקום ואנו צפויים לראות עוד לא מעט תהפוכות בשוק. נמשיך לעקוב גם בשנה הבאה.

כתבות קודמות בסדרה

אנו מסקרים את שוק הצילום מזה כמעט עשור וחצי ואתם יכולים לקרוא/לצפות בכל הכתבות הקודמות בסדרה שלנו בקישורים הבאים:

  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2009.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2010.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2011.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2013.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2014.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2015 (מתוך אתר הבת שלנו – LensVid).
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2016.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2017.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2018.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי – מה קרה לשוק הצילום 2010-2020 – הנפילה.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי – 2021.
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *