ראשי מגזין בלעדי: מה קרה לשוק הצילום ב-2017?

בלעדי: מה קרה לשוק הצילום ב-2017?

0
0

כבכול שנה, אנו עוקבים אחר נתוני שוק הצילום (מסורת שהתחלנו כאן ב-MegaPixel עוד בשנת 2009). נתונים אלו מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי של בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association). אלו נתונים רשמיים שמקורם בחברות הצילום עצמן (בניגוד להערכות שונות המתפרסמות על ידי גורמים כאלו ואחרים מפעם לפעם). נציין כי הנתונים מגיעים אך ורק מהחברות היפניות (חברות כמו צייס ולייקה לדוגמא אינן מוסרות נתונים אך הן מהוות חלק קטן מהשוק בכל מקרה ואינן משפיעות מהותית על המגמה הכוללת).

כמו תמיד, נתחיל עם הנתון המרכזי ביותר – כמות המצלמות שיוצרו בשנת 2017.  אם בשנת 2010 שהייתה שנת השיא בייצור מצלמות יוצרו 121 מליון מצלמות הרי שבשנת 2013 – שנת הנפילה הגדלה בשוק יוצרו רק כמחצית – 61 מליון. שנתיים מאוחר יותר והשוק נחתך שוב כמעט במחצית – ל-35 מליון מצלמות. ב-2016 ראינו עוד נפילה אדירה ל-23 מליון מצלמות בלבד, ומה ב-2017? הפתעה! השוק הצליח לעצור את הנפילה החופשית שנמשכה כמעט מאז ראשית העשור ואף לעלות מעט (לא להתרגש אין פה שום דבר שקרוב אפילו לחזרה למספרים של 2013 שלא לדבר על 2010 מבחינת נפח כולל של מצלמות) אבל בשנה החולפת יוצרו/נמכרו כ-25 מליון מצלמות מכל הסוגים (קומפקטיות, רפלקס וחסרות מראה).

total-cameras-per-year

הנתון השני ברשימה שלנו קשור לייצור עדשות (אנו מדברים כאן על עדשות התואמות למצלמות בעלות עדשות מתחלפות מכל הסוגים). במקרה זה שנת 2012 הייתה שנת השיא עם 31 מליון עדשות שיוצרו – מאז אנו נמצאים בירידה (מתונה אמנם ביחס למה שקורה בתחום המצלמות הכללי). שנת 2016 הייתה הגרועה ביותר מאז ראשית העשור עם 19 מליון עדשות בלבד וב-2017 ראינו עליה מינורית ל-19.4 מליון יחידות.

lenses-per-year

כתבנו כאן לא פעם ולא פעמיים על הצילום הסלולארי שכמעט והכחיד את שוק המצלמות הקומפקטיות – אז הינה המספרים לפניכם: בשנת 2010 – שנת השיא של ייצור מצלמות כאמור – נמכרו בעולם 108 מליון מצלמות עם עדשות בלתי מתחלפות מכל הסוגים. שש שנים מאוחר יותר בשנת 2016 נמכרו 12.4 מליון מצלמות בלבד. מה קרה ב-2017 אתם שואלים? עוד הפתעה – עליה ל-13.3 מליון מצלמות. מה ההסבר? אנחנו לא יודעים לומר בוודאות, היצע גדול יותר של מצלמות קומפקטיות עם חיישנים גדולים יכול אולי להסביר את העליה (מלבד ניקון כמעט לכל החברות יש כיום כאלו וחלקן לא רעות בכלל).

compact-cameras

מה לגבי מצלמות רפלקס? כאן דווקא אין הפתעות. מגמת הירידה שאנו רואים מאז 2012 נמשכת ואם ב2016 נמכרו בעולם 8.2 מליון מצלמות DSLR אזי ב-2017 ראינו ירידה ל-7.5 מליון (ואפשר להניח שלולא ה-D850 של ניקון המספר היה נמוך אפילו יותר). מצד שני אנחנו סוף סוף רואים התחלה של עליה בשוק חסרות המראה – למעשה 2017 הייתה השנה הטובה ביותר אי פעם בתחום עם 4.1 מליון יחידות (ב-2016 נמכרו 3.1 מליון יחידות והכי קרוב לכך הגענו בשנת השיא 2012 עם 4 מליון יחידות).

interchangble-lens-cameras

אז מה המשמעות של כל זה בעצם? אם המגמה הנוכחית תימשך גם ב-2018, נראה שנעצרה הנפילה בשוק הצילום אחרי ירידות שנמשכו לא מעט שנים וכמעט חיסלו את התחום. האם נראה לצילום עדנה מחודשת בשנים הקרובות? אנחנו מרשים לעצמנו להישאר ספקנים. אפשר ונראו עוד עליות קלות כפי שהיו השנה אבל המספרים הכוללים כנראה לעולם לא יחזרו לאלו שראינו בתחילת העשור. מה שבוודאות ישתנה הוא היחס בין מצלמות הרפלקס למצלמות חסרות המראה. למעשה מה שראינו ב-2017 היה כנראה רק ההקדמה לשינוי הגדול יותר שנראה בשנה-שנתיים הקרובות. אם תסתכלו בטבלה הבאה תוכלו לראות את היחס בין ייצור ומכירת מצלמות הרפלקס לבין אלו של המצלמות חסרות המראה לאורך השנים האחרונות:

DSLR-vs-mirrorless

ברור לגמרי שאם המגמה הזאת תימשך כבר בראשית העשור הבא יימכרו יותר מצלמות חסרות מראה ממצלמות רפלקס (ונזכיר רק כי השנה צפויות קנון וניקון עצמן להשיק מצלמות חסרות מראה מקצועיות – בפעם הראשונה, ונראה שגם הן הבינו לאן הרוח נושבת).

בראשית השבוע נפרסם גם באתר הבת שלנו LensVid.com ידיעה עם סרטון בדיוק בנושא זה ונביא אותו גם כאן. בנתיים נמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות בתחום ונזכיר שוב כי ביפן תיפתח בהמשך החודש תערוכת CP+ 2018 ואנו צפויים לפיכך כבר בזמן הקרוב ללא מעט הכרזות מעניינות במיוחד.

עדכון: מה קרה בעולם הצילום ב-2017 – סרטון מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

לידיעות קודמות בנושא:

  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2009.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2010.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2011.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2013.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2014.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2015 (מתוך אתר הבת שלנו – LensVid).
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2016.
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *