ראשי מגזין בלעדי: מה קרה לשוק הצילום ב-2018?

בלעדי: מה קרה לשוק הצילום ב-2018?

0
0

אנו מפרסמים היום את מדד שוק הצילום (בחלוקה לפי מצלמות מסוגים שונים ועדשות) לשנת 2018 בהתבסס על נתונים רשמיים של יצרניות הצילום ואלו מצביעים על מגמה ברורה שהחלה לפני יותר מחצי עשור שמעלה כמה נקודות שחשוב להבין וראוי לנתח.

כבכול שנה, אנו עוקבים אחר נתוני שוק הצילום (מסורת שהתחלנו כאן ב-MegaPixel עוד בשנת 2009). נתונים אלו מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association). אלו נתונים רשמיים שמקורם בחברות הצילום עצמן (בניגוד להערכות שונות המתפרסמות על ידי גורמים כאלו ואחרים מפעם לפעם). נציין כי הנתונים מגיעים בעיקר מהחברות היפניות (חברות כמו לייקה לדוגמא אינן מוסרות נתונים אם כי צייס דווקא כן, מצד שני אלו מהוות חלק קטן מהשוק ובכל מקרה ואינן משפיעות מהותית על המגמה הכוללת).

כמו תמיד, נתחיל עם הנתון המרכזי ביותר – כמות המצלמות שיוצרו בשנת 2018.  אם בשנת 2010 שהייתה שנת השיא בייצור מצלמות יוצרו 121 מליון מצלמות, הרי שבשנת 2013 – שנת הנפילה הגדולה בשוק יוצרו רק כמחצית – 61 מליון. שנתיים מאוחר יותר והשוק נחתך שוב כמעט במחצית – ל-35 מליון מצלמות. ב-2016 ראינו עוד נפילה אדירה ל-23 מליון מצלמות בלבד, ומה ב-2017? הפתעה! השוק הצליח לעצור את הנפילה החופשית שנמשכה כמעט מאז ראשית העשור ואף לעלות מעט (אבל באמת רק מעט לכ-25 מליון מצלמות מכל הסוגים – קומפקטיות, רפלקס וחסרות מראה). אבל מה קרה ב-2018? אם תתבוננו בגרף למטה תראו שב-2018 שוב חזר שוק הצילום ליפול עם פחות מ-20 מליון מצלמות (קרוב יותר ל-19 מליון) ירידה של 24% ביחס לשנה החולפת.

כמות המצלמות (הכללית) אשר יוצרו לפי שנים

כמות המצלמות (הכללית) אשר יוצרו לפי שנים

הנתון השני ברשימה שלנו קשור לייצור עדשות (אנו מדברים כאן על עדשות התואמות למצלמות בעלות עדשות מתחלפות מכל הסוגים – גם רפלקס וגם חסרות מראה). במקרה זה שנת השיא הייתה 2012 עם 31 מליון עדשות שיוצרו – מאז אנו נמצאים בירידה (מתונה אמנם ביחס למה שקורה בתחום המצלמות הכללי) וב-2018 ראינו עוד נפילה בתחום העדשות – קצת מעל 18 מליון עדשות – ירידה נוספת של כ-7% ביחס לשנה שעברה.

כמות העדשות (מכל הסוגים) אשר יוצרו לפי שנים

כמות העדשות (מכל הסוגים) אשר יוצרו לפי שנים

שוק המצלמות הקומפקטיות (מצלמות בעלות עדשות שאינן מתחלפות) ממשיך את הצניחה המטאורית שלו שהחלה מהשיא בשנת 2010 בה נמכרו בעולם 108 מליון כאשר שש שנים מאוחר יותר בשנת 2016 נמכרו 12.4 מליון מצלמות בלבד. ב-2017 ראינו הפתעה – עליה ל-13.3 מליון מצלמות (אין לנו ממש הסבר) אבל ב-2018 ראינו שוב נפילה גדולה (עצומה למעשה – 36% פחות מצלמות קומפקטיות ביחס ל-2017). ברור לגמרי ששוק המצלמות הקומפקטיות צפוי להיעלם כמעט לגמרי בשנים הקרובות לטובת מצלמות קומפקטיות.

כמות המצלמות הקומפקטיות שנמכרו לפי שנים

כמות המצלמות הקומפקטיות שנמכרו לפי שנים

כאשר אנו בוחנים את פלח השוק של מצלמות עם עדשות מתחלפות – כלומר גם מצלמות DSLR וגם מצלמות חסרות מראה אנו רואים ירידה מתמשכת משנת השיא – 2012 (אז נמכרו כ-21 מליון מצלמות) ועד 2016 (אז נמכרו 11.3 מליון מצלמות בלבד) עם עליה קלה (שוב) בשנת 2017 (ל-11.7 מליון מצלמות). מה קרה ב-2018 – עוד נפילה – לראשונה מאז 2009 יוצרו פחות מ-11 מליון מצלמות בעלות עדשות מתחלפות.

מצלמות עם עדשות מתחלפות – נתונים לפי שנה – 2009-2020

מצלמות עם עדשות מתחלפות - נתונים לפי שנה

כדאי לבחון גם את החלוקה בין כל סוגי המצלמות המרכזיות בשוק – קומפקטיות, רפלקס וחסרות מראה. התמונה כאן מעניינת במיוחד. ראינו כבר את הירידה בתחום המצלמות הקומפקטיות וגם את הירידה בשילוב בין חסרות מראה ומצלמות רפלקס אבל מעניין לראות כי בעוד מצלמות רפלקס יורדות באופן הדרגתי ברור לאורך השנים החל מ-2012 (אז נמכרו מספר שיא של 16 מליון מצלמות רפלקס לעומת 4 מליון חסרות מראה) ועד למצב הנוכחי בשנת 2018 בה נמכרו רק 6.6 מליון מצלמות רפלקס לעומת 4.2 מליון מצלמות חסרות מראה. אנו לא רחוקים מהיום בו יימכרו יותר מצלמות חסרות מראה ממצלמות רפלקס. לא פחות חשוב לשים לב שהמצלמות חסרות המראה כמעט ולא זינקו במכירות ולמעשה אפילו ירדו לאורך מספר שנים (ב-2012 נמכרו כ-4 מליון שירדו לאזור ה-3 מליון מ-2013 ועד 2016) וחזרו לעלות מעט רק לאחרונה (4.1 מליון ב-2017 ו-4.2 מליון ב-2018). ברור לגמרי שהעליה בתחום חסרות המראה איננה מפצה מבחינת כמות המכירות על הירידה שאנו רואים במכירת מצלמות רפלקס (שלא לדבר כמובן על מצלמות קומפקטיות שמוחלפות כנראה ברובן המוחלט על ידי הסמרטפונים).

נתוני CIPA כוללים לא רק מידע אודות כמות המצלמות/עדשות שיוצרו (ולמעשה גם ברובן המוחלט נמכרו – מצלמות אינן יושבות כמעט לעולם זמן רב במחסנים והייצור תואם במידה רבה את המכירות), אלא גם נתונים על הכנסות ממכירת המצלמות (אנו חייבים להודות שנתונים CIPA מעט לא ברורים בנקודה זאת – אתם מוזמנים לנסות לפענח את המשמעות המדויקת מהמסמך הבא של CIPA). כך או כך מהנתונים עולה תמונה מעניינת ששווה להתייחס אליה. כמו שהזכרנו בשנת 2018 ירדה כמות המצלמות (הכוללת) שנמכרה ב-24% ביחס לשנה שלפניה. לעומת זאת ההכנסות של היצרניות ירדו רק ב-4.5% – מפתיע. בעדשות הנתון לא פחות מפתיע – לעומת ירידה של כ-7% באותה תקופה ראינו עליה בהכנסות של כ-5%.

איך קורה שממכירה של פחות מצלמות ועדשות מרוויחות החברות (הרבה) יותר כסף? ישנן 2 תשובות אפשריות ושתיהן מובילות אותנו למסקנה איתנו אנו רוצים לסיים את הכתבה. הראשונה היא שב-2018 נרכשו מצלמות ועדשות יקרות יותר (כלומר אלו שבכל זאת רכשו ציוד רכשו ציוד יקר יותר – ובסבירות גבוהה גם איכותי יותר או אם תרצו מקצועי יותר). התשובה השנייה היא שהחברות בחרו להעלות מחירים (בחלק מהמקרים בצורה די משמעותית) וזאת בכדי לכסות על ההפסדים הנובעים מהצמצום המתמשך בשוק.

כאן אנו מגיעים למסקנה החשובה ביותר שאנו יכולים לגזור לגבי שוק הצילום כפי שהוא נראה בראשית 2019. לאחר שנים של ירידה (יש יאמרו קריסה) מתמשכת השוק נכנס לסוג של מעגל קסמים. בכדי לייצר מצלמות (ועדשות) חדשות ומתקדמות יש צורך בכסף משמעותי לפיתוח. פיתוח הוא יקר אבל בשוק שהולך וקטן כל הזמן אין מקורות כספיים ולכן הדרך היחידה היא להעלות מחירים. אף שהמחירים עשויים לעזור לממן את סבב הפיתוח הבא הם יגררו בסבירות גבוהה צמצום במכירות (פחות אנשים יוכלו להרשות לעצמם רכישה של מצלמות ועדשות יקרות) מה שיצמצם את השוק בהמשך ויחייב עליית מחירים נוספת וכך הלאה וכך הלאה.

מתי יסתיים מעגל הקסמים הזה? הנחה סבירה היא שברגע שהירידה במכירות תיעצר אלא שמלבד עליה חלשה מאד במצלמות חסרות מראה (וקפיצה קטנה ובלתי מוסברת בשנת 2017) לא נראה שהשוק בדרך להתייצבות. גם אם השוק כן יתייצב בשנה-שנתיים הקרובות לא בטוח שגודלו יאפשר לכל יצרניות הצילום לשרוד (אנו ממשיכים להיות מופתעים מהשרידה של חברות כמו אולימפוס ופנטקס בתחום וגם ניקון במידת מה לאור נתוני המכירות).

האם 2019 תשנה את המצב? קשה להעריך – מצד אחד קנון וניקון השיקו מצלמות חסרות מראה (FF) ראשונות לקראת סוף השנה שעברה (ראינו עליה זעומה במכירת מצלמות חסרות מראה בשלושת החודשים האחרונים של 2018 ביחס לשנה שלפניה אבל לא מעבר לאחוזים בודדים) וגם פנסוניק וסיגמא צפויות להיכנס לזירה בשנה הקרובה עם דגמים משלהן ויש בכך אולי סימן מסוים לאופטימיות – מצד שני מדובר במוצרים לא זולים במיוחד שספק אם יכולים לנפק נפח מכירות משמעותי מספיק בכדי להרים את התעשיה כולה. אנו כרגיל נמשיך לעקוב.

האינפוגרפיקה השנתית שלנו אודות שוק הצילום ב-2018

Infographics2018 5000 1

מה קרה לשוק הצילום ב-2018 – סרטון מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2009.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2010.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2011.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2013.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2014.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2015 (מתוך אתר הבת שלנו – LensVid).
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2016.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2017.
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *