ראשי מגזין מה קרה לשוק הצילום 2020-2021: השפעות המגיפה

מה קרה לשוק הצילום 2020-2021: השפעות המגיפה

0
0

כמו בכל שנה, אנו עוקבים אחר נתוני שוק הצילום (מסורת שהתחלנו ב-MegaPixel עוד בשנת 2009). נתונים אלו מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association) והפעם התמקדנו בנתוני השנתיים האחרונות והשפעות המגיפה כמו גם כמה עדכונים חשובים בנוגע ל-2022 ולמה שצפוי לנו בהמשך השנה.

למי שלא עוקב אחר סדרת הכתבות השנתיות שלנו בנושא (קישורים בסוף הכתבה), המידע עליו אנו מתבססים כאן מגיע מניתוח של נתונים רשמיים שמקורם בחברות הצילום עצמן (כלולות בנתונים החברות היפניות הגדולות ועוד מספר חברות נוספות דוגמת צייס, אם כי חברות סיניות או קוראניות אינן נכללות בנתונים).

קצת רקע (המופיע בהרחבה בכתבה המקיפה שלנו מן השנה שעברה). 2020 הייתה שנה טרואמטית לעולם כולו ותעשיית הצילום לא נפקדה גם היא. מכירות המצלמות באותה שנה ירדו בלא פחות מ-40% אחוזים ביחס ל-2019 (שהייתה בעצמה שנה עם ירידות דרמטיות למדי). בסך הכל ראינו ב-2020 ירידה מ-14.8 מליון מצלמות (2019) ל-8.7 מליון מצלמות שנמכרו בעולם כולו. אם אתם רוצים לקבל קצת פרספקטיבה היסטורית – מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת לא ראתה תעשיית הצילום מכירות בהיקף חד ספרתי – כל כך קשה הייתה הנפילה.

מה קרה לשוק הצילום בעידן ה-CUVID – סרטון מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

נתוני שוק הצילום 2020-2021

למרות שבראשית 2021 היה נראה כאילו תעשיות שונות מתחילות לחזור לשגרה ולצאת מהמשבר, המשך השנה, במיוחד בתחום הצילום הוכיח כי המצב בשטח מורכב הרבה יותר.

אם מסתכלים על המכירה של המצלמות ב-2021 ברחבי העולם ביחס ל-2020 (שכאמור הייתה השנה הגרועה ביותר לשוק הצילום מזה כ-4 עשורים לערך) אנו רואים ירידה נוספת של כ-5% מ-8.7 מליון מצלמות ל-8.3 מליון.

נתוני מכירת מצלמות – שוק הצילום 2007-2021

מכירות שוק הצילום 2007-2021

עיקר הירידה כמו בכל השנים הקודמות הייתה בתחום המצלמות הקומפקטיות (בעלות עדשות לא מתחלפות) שירד מ-3.4 מליון יחידות ל-3 מליון יחידות. נזכיר כי בשיא – אי שם בתחילת העשור הקודם נמכרו לא פחות מ-108 מליון מצלמות קומפקטיות בעולם. אבל זה היה כמובן הרבה לפני שפלפונים חכמים עם מצלמות של 100 מגה פיקסל ובינה מלאכותית היו זמינות לרכישה…

בשלב זה אתם אולי שואלים את עצמכם מה קרה ב”קרב” בין מצלמות הרפלקס למצלמות חסרות המראה. ובכן הקרב הזה כבר הוכרע כנראה גם ברמת היצרניות וגם ברמת השוק. 2020 הייתה השנה הראשונה אי פעם בה עברו המכירות של מצלמות חסרות מראה את אלו של מצלמות ה-DSLR – ביחס של 2.9 מליון חסרות מראה ל-2.3 מליון מצלמות DSLR. ב-2021 נמשכה המגמה הזאת עם עליה קלה במספר המצלמות חסרות המראה שנמכרו ל-3.1 מליון לעומת 2.2 מליון מצלמות DSLR בלבד (אגב לאור מה שנראה כשסגירת קווי ייצור של מצלמות רפלקס מצד קנון וניקון אנו בספק אם בשנה הבאה נראה אפילו מליון מצלמות DSLR נמכרות בעולם).

למרות כל המספרים העגומים יש בכל זאת קרן אור קטנה (או לפחות נתון חיובי אחד) והוא מגיע מהכיוון של נתוני מכירת העדשות הגלובליים. ב-2021 ראינו עליה יפה מ-8.8 מליון עדשות שנמכרו (המספר הנמוך מזה כשני עשורים לערך) ל-9.8 מליון עדשות.

נתוני מכירת עדשות – שוק הצילום 2007-2021

נתוני מכירת עדשת 2007-2021

מה עומד מאחורי העליה הזאת? אנחנו יכולים רק לשער אבל אפשר להניח בזהירות שדווקא העובדה שלא מעט מצלמות שהוכרזו נדחו או היו מצויות במלאי מצומצם אצל המשווקים ולכן קשות להשגה, העביר חלק מתקציבי הרכישה של קהל הצלמים לטובת עדשות אשר נפגעו פחות מהמשבר וסבלו באופן יחסי פחות מחוסרים.

קשיים ברשתות אספקה, מחסור בחומרי גלם ועליות מחירים

באוקטובר 2021 פרסמנו כאן מאמר מקיף שכותרתו “הסערה המושלמת מגיעה לשוק הצילום” והוא עסק בהרחבה בצירוף הנסיבות שהוביל למצב בו שרשראות האספקה העולמיות קורסות וקיימים עיכובים, מחסור ועליות מחירים דרמטיות במחירי השילוח ובעלויות חומרי הגלם וכן במגוון רחב של מוצרים.

מאז הכתבה שלנו בשנה שעברה המחסור רק העמיק. מחירי השילוח ממשיכים להיות גבוהים, וכך גם עלויות חומרי הגלם לתעשייה. אלומיניום לדוגמא המשמש לא מעט בתעשיית הצילום הגיע לשיא של 13 שנה באוקטובר 2021 ולמרות ירידה מסויימת מאז, מחירו עדיין גבוה משמעותית מהתקופה שלפני המשבר.

זמינות הפכה מאז המחצית השנייה של 2021 לנושא מרכזי בשוק הצילום עם מחסור משמעותי בהרבה מוצרים ודחייה בהשקה או בהגעה לשוק של מוצרים אחרים (הניקון Z9 למשל נדחתה רשמית עד לאוקטובר 2022 למרות שהושקה בשנה שעברה ומצלמות בודדות ממנה גם הגיעו לשוק, והיא לא היחידה). מה שפחות מדובר עליו הוא עליית מחירים. מעט יצרניות הודיעו על העלאת מחירים על מוצרים קיימים (אלו היו בעיקר חברות למוצרי עזר בתחום הצילום כמו TILTA לדוגמא).

ב-2021 למרות הירידה בהיקף המכירות (של מצלמות) לעומת השנה שלפני כן, הכניסו חברות הצילום כ-20% יותר ממכירת מצלמות. איך הדבר אפשרי? התשובה פשוטה – העלות הממוצעת של מכירת מצלמה ב-2021 הייתה גבוהה באופן משמעותי ביחס לשנה שלפני כן (מה הסיבות לכך? אנו שוב יכולים בעיקר לשער כי אין מידע זמין על הפילוח בהיקפי המכירות של כל יצרנית, אבל כנראה שהדבר נובע משילוב של רכישה של דגמים יקרים יותר שהושקו ב-2021 יחד עם נטיה כללית של השוק “לזוז” לתחום המקצועי והיקר יותר).

מעבר לכך, מה שאפשר להניח בוודאות גבוה הוא שמוצרים שיושקו במהלך 2022 כבר יכללו את העליה במחירי חומרי הגלם, הייצור והשילוח ולכן אנו צפויים לראות מוצרים חדשים יקרים יותר ממה שהורגלנו עד כה.

קשה להיות אופטימיים באשר למה שצפוי בשוק הצילום ב-2022. גם אם בדרך פלא שוק הצילום יחזור לעצמו והזמינות במחצית השנייה של השנה תהיה טובה, קשה לראות את השנה נגמרת עם נתוני מכירות (בוודאי כאלו של מצלמות), טובים מאלו שראינו בשנתיים החולפות. בנקודת הזמן הנוכחית גם לא ברור כיצד יסתיימו האירועים באירופה ולפחות בטווח הקרוב אנו צפויים לעליות נוספות במחירי חומרי הגלם, הדלקים וגם בזמינות של חומרים ייחודיים החיוניים לתעשיית השבבים (החיוניים לכלל מוצרי האלקטרוניקה) כמו C4F6, ניאון ופלדיום (אחוזים משמעותיים מאלו מגיעים ורוסיה ואוקריאנה) ולכן לא מן הנמנע שהמחסור בשוק השבבים רק יחריף ככל שהאירועים יתמשכו.

כתבות קודמות בסדרה:

  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2009.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2010.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2011.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2013.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2014.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2015 (מתוך אתר הבת שלנו – LensVid).
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2016.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2017.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2018.
  • בלעדי: מה קרה לשוק הצילום 2010-2020 – הנפילה.
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *