ראשי מגזין אוקטובר 2021: הסערה המושלמת מגיעה לשוק הצילום

אוקטובר 2021: הסערה המושלמת מגיעה לשוק הצילום

1
1

אחרי עשור לא פשוט ונפילה גדולה בשנת הקורונה הראשונה, ראה שוק הצילום התאוששות קלה במחצית הראשונה של השנה אך כעת הדברים נראים שוב הרבה פחות אופטימיים עם שורה של בעיות בתחומי הייצור, בשרשראות האספקה והשינוע אשר מעלות מחירים ומקשות על זמינות המוצרים. העתיד הקרוב, לא וורוד.

רקע – שוק הצילום 2010-2021

עבור כל מי שלא קרא (או צפה) בסקירה שלנו אודות מה שהתרחש בשוק הצילום בעשור שבין 2010 ועד לסוף שנת הקורונה הראשונה, מומלץ לעושת זאת כאן (כולל כל הנתונים המספריים והמשמעויות שלהם).

שוק הצילום בעשור (פלוס) החולף והשפעת השנה הראשונה של הקורונה – טבלה אחת מתוך הכתבה המקיפה שלנו אודות שוק הצילום

Cameras 2007 2020

בקצרה נזכיר רק כי הקורונה אולי השפיעה לרעה של שוק הצילום בשנה שעברה אבל הנפילה התחילה שנים לפני כן (איפשהו בין 2010-2013 תלוי איזה מדדים אתם רוצים לבדוק) ובעיקרה נבעה מהמעבר לשימוש בטלפונים חכמים עם מצלמות שהלכו והשתפרו עם השנים.

ל-2021 נכנס שוק הצילום עם תקוות לחזור לפחות למספרים שראינו ב-2019. הדבר היה אפשרי אולי אם היינו ממשיכים במגמה של תחילת השנה, במיוחד לאור ההכרזות הגדולות שלפני החגים הנוצריים, אבל כפי שנראה מייד למציאות חוקים משלה ושורה של גורמים צפויים להשפיע כמעט על כל מי שירצה לרכוש ציוד צילום בחודשים הקרובים (ולא רק ציוד צילום).

2021 – “הסערה המושלמת”

בשנת 1997 פרסם העיתונאי האמריקני סבסטיאן יונגר את ספרו “The Perfect Storm” (שלימים הפך גם לסרט בכיכובו של ג’ורג’ קלוני). הוא עשה זאת לאחר שיחה עם מטאורולוג בכיר שציין כי בפניו כי הצטברות התנאים שהובילה לסופה הייתה “מושלמת”. מאז הפך הביטוי “סערה מושלמת” למושג שגור לתיאור שורה של מצבים שהצטברותם הובילה לקטסטרופה.

כשמדובר במתרחש בשוק הצילום בשלהי 2021 המונח קטסטרופה כנראה לא רחוק מאד מהמציאות. מה בעצם קרה ב-2021 והוביל למצב שבו השקות נדחות או מתבצעות ללא יכולת לספק את המוצרים, מלאים אוזלים בחנויות ומתחדשים באיטיות והמחירים לא מפסיקים לעלות?

נתחיל מהעובדה הלא משמחת שהבעיה שאנו מדברים עליה לא ייחודית לשוק הצילום (למרות מצבו עוד הרבה לפני פרוץ המגפה). כמעט כל תחומי הייצור בעולם כמו גם שרשראות האספקה במרבית התעשיות הושפעו במידה כזו או אחרת מהמצב העולמי אבל הצטברות שורה ארוכה של גורמים יחד העצימה את המשבר פי כמה – בייחוד כעת.

הינה כמה נקודות שיתנו לכם קצת פרספקטיבה על המתרחש:

  • נכון לחודש מרץ השנה רק 40% ממשלוחי המכולות בעולם הגיעו במועד המתוכנן (המצב לא השתפר מאז). נזכיר כי משלוחי מכולות בדרך הים מהווים כ-90% מסך משלוחי הסחורות בעולם.

עיכובים במשלוחים ומחירים מאמירים

Container ship

  • נכון לסוף ספטמבר 2021 עלו עלויות השילוח במכולה מסין לארה”ב בצורה חסרת תקדים (מ-1600 דולר ב-2019 ליותר מ-15,000 דולר כיום). הדבר נובע בין השאר מעליה דרמטית בביקוש, זמני המתנה ארוכים בנמלים כתוצאה מהגבלות קורונה, מיעוט מכולות (שלא נפרקות מהר מספיק בכדי לעמוד בביקוש) וכן ממחסור בעובדי נמל שיצר פקקי ענק בנמלים בסין ובמקומות נוספים בעולם. בסין אגב מיוצרות כיום כרבע מכלל הסחורות בעולם.

מכולות תקועות בנמל

Containers in cargo shipyard

  • הפסקות חשמל באזורים שלמים של סין בתקופה האחרונה הובילו לסגירת מפעלים וירידה בייצור לראשונה מאז החלה סין להתאושש מהקורונה. הדבר נובע ממחירי הפחם העולים בסין (הפחם מספק 70% מתחנות הכוח בסין) ומבחירה של תחנות כוח מסוימות להפסיק ייצור חשמל מפחם יקר על פני מכירה של חשמל בהפסד (מחירי החשמל בסין מפוקחים על ידי הממשלה אך מחירי הפחם משתנים בהתאם למצב השוק). גם יחסים בינלאומיים השתרבבו לעניין בדמות חרם לא רשמי ממושך שמקיימת סין מסיבות פוליטיות על ייבוא פחם מאוסטרליה אשר צמצם את זמינותו עוד יותר (בסין מתחילים אבל כנראה להבין שהלכו רחוק מידי בנושא זה).
  • הלחץ לייצר יותר כתוצאה מהגידול העולמי בדרישה לסחורות (מכל הסוגים כמעט) הוביל גם לעליה דרמטית במספר השריפות במפעלים (150% יותר השנה מבשנה שעברה על פי דיווחים מרחבי העולם) מה שפגע באופן ישיר בתפוקה.
  • החוסרים בחומרי גלם כמו מוליכים למחצה, אלומיניום, פלסטיק וקרטון (האחרונים המשמשים לא רק לייצור אלא גם לאריזה) הגיע לשיא (יותר מ-600% יותר מבשנה שעברה).

חוסרים בחומרי גלם לייצור

Coils of copper

  • שורה של אירועים מקומיים (חסימת תעלת סואץ במרץ, אירועים מזג אויר קיצוניים כמו הוריקן לורה שבפגע במפעלים פטרוכימיים בטקסס ואירועים נוספים באזורים שונים בעולם) החריפו עוד יותר את בעיות הייצור והאספקה העולמיות.
  • כתוצאה מזינוק בדרישה (ויצרניות מסוימות שאגרו מלאים גדולים) נוצר מחסור בפרוסות סיליקון (Wafers) במיוחד כאלו בקוטר 200 מ”מ המשמשות לייצור מגוון עצום של מוצרי אלקטרוניקה כולל בתחום הצילום (שריפה גדולה במפעל ביפן והסופה בטקסס החריפו אף יותר את המצב). הגדלת הייצור צפויה לקחת שנים שכן הקמת מפעלים חדשים לייצור שבבים היא עסק ממושך ויקר. מומחים רבים פסימיים ומאמינים שהמשבר בתחום זה לא צפוי להסתיים אפילו עד סוף השנה הבאה.

פרוסת סיליקון – דרישה חסרת תקדים מובילה לחוסרים ברבים ממוצרי האלקטרוניקה

wafer 200mm

כל אלו מהווים רק חלק ממכלול הבעיות העצום שיצר את אותה “סופה גלובלית מושלמת” המשלבת קשיי ייצור, בעיות אספקה, שינוע, ודרישה גוברת (בין השאר בשל מחסור מתמשך) המובילים בסופו של דבר לעליית מחירים מצד אחד ולמדפים מתרוקנים מצד שני.

ומה בארץ?

אף שאנו עוקבים אחר המתרחש בעולם ומכירים את מרבית העובדות המצוינות בכתבה לא מהיום, לא באמת הבנו את חומרת המצב כאן בארץ עד שערכנו במקרה בשבוע שעבר שיחה בנושא אחר עם מיכאל בזק מחברת קאמרה שמהלכה נדהמנו לשמוע כי החברה (המשווקת הגדולה בארץ של ציוד צילום) מקבלת בימים אלו בממוצע עד 50% פחות סחורה מכל היצרנים איתם היא עובדת (ואפשר להניח שהמצב אצל חנויות ויבואנים אחרים חמור לא פחות).

לא זו בלבד אלא שהחברה מעריכה שהמצב בתקופה הקרובה רק ילך ויעשה גרוע יותר בשל התרחבותן של חלק מהבעיות אותן הזכרנו קודם. הדבר לא ישפיע רק על הזמינות של מוצרים קיימים, אלא גם על אלו של מוצרים שזה עתה הוכרזו או על הכרזות צפויות (קנון R3, ניקון Z9 וכנראה גם סוני A7 IV ולא מעט עדשות לא יגיעו למלאי בקרוב או יגיעו בכמויות מזעריות ורבות מהיצרניות כבר התנצלו על העיכובים הצפויים).

השורה התחתונה היא שכדאי לתכנן רכישות ציוד בצורה קצת אחרת בתקופה הקרובה, להבין את המצב, לברר זמינות ולקחת בחשבון שזמני ההמתנה ללא מעט פריטי ציוד יהיו ארוכים מאד.

אנקדוטה משלנו לסיום באותו הנושא. לפני מספר שבועות רכשנו לסטודיו שלנו עמוד תאורה מסיבי על ידית העלאה/הורדה – מוצר מקצועי יקר וכבד (וגם איכותי מאד). רצינו להזמינו דרך היבואן בארץ אבל לאחר בירור התגלה כי יש כרגע מחסור אצל היצרן והמוצר צפוי להיות זמין רק בפברואר 2022!

מכיוון שלא רצינו להמתין הצלחנו לאתר יחידה של המוצר אצל חנות בחו”ל ששלחה אותו לישראל בתוך כשבוע אבל בעלות גבוה משמעותית מהמחיר שהיינו משלמים עליו בארץ. בעיות זמינות כאלו יהפכו בתקופה הקרובה להרבה יותר נפוצות ולאור הכתוב למעלה הן גם לא הולכות להיעלם בקרוב…

  • תמונה ראשית מתוך עטיפת ה-DVD לסרט The Perfect Storm
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

תגובה אחת

  1. Avatar

    יעקב

    28/12/2021 ב 8:39 AM

    כתבה איכותית ומעולה!

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *