ראשי מגזין בלעדי: מה קרה לשוק הצילום 2010-2020 – הנפילה

בלעדי: מה קרה לשוק הצילום 2010-2020 – הנפילה

0
2

מוקדם יותר השבוע התפרסמו נתוני המכירות של שוק הצילום לשנת 2020 ואנו מביאים בפניכם היום מסמך מיוחד הכולל ניתוח מקיף, ומעמיק של נתוני שוק הצילום בעשור החולף המציג את מה שהתרחש מאז ראשית העשור והכניסה המסיבית של המצלמות הסלולאריות המתקדמות ועד הקורונה והשפעתה על שוק הצילום.

כבכול שנה, כמעט, אנו עוקבים אחר נתוני שוק הצילום (מסורת שהתחלנו כאן ב-MegaPixel עוד בשנת 2009). נתונים אלו מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association). אלו נתונים רשמיים שמקורם בחברות הצילום עצמן (כלולות בנתונים החברות היפניות הגדולות ועוד מספר חברות נוספות אם כי חברות סיניות או קוראניות אינן נכללות). השנה בניגוד לשנים שעברו החלטנו ללכת הרבה אחורה עם הנתונים בכדי לספק תמונה רחבה יותר על כל העשור שעבר (ואף כמה שנים אחורה במטרה לחדד מגמות), ואנו מקווים שהנתונים יאפשרו לכם להבין מה עבר על שוק הצילום, היכן הוא עומד כיום ואולי גם לנסות לשער יחד איתנו להיכן הוא צפוי ללכת בשנים הבאות.

תוספת: סרטון הוידאו שיצרנו בנושא עבור אתר הבת שלנו LensVid.com בשפה האנגלית

נתוני שוק הצילום בעשור 2010-2020 (וקצת לפני)

הנתון המרכזי איתו אנו נוהגים להתחיל הוא כמות המצלמות שנמכרו בכל שנה. אם אנו מסתכלים על הגרף המופיע למטה אנו יכולים לראות שב-2007 נמכרו בעולם לא פחות מ-100 מליון מצלמות – מספר שטיפס ב-2010 ללא פחות מ-121 מליון בטרם החלה הירידה הגדולה שהביאה לכך שבתוך 3 שנים נחתכה הכמות ביותר מחצי ל-61 מליון (ב-2013) ושלוש שנים מאוחר יותר ב-2016 שוב ביותר מחצי ל-23 מליון יחידות בלבד. אנו קופצים שוב 3 שנים קדימה ושוב אנו רואים ירידה חדה ל-14.8 מליון יחידות ב-2019 שהייתה שנה קשה במיוחד לתעשייה ולבסוף הנתון שכולנו ציפינו לו – 2020 והקורונה הביאו איתם ירידה אדירה נוספת לשוק שכבר ראה הכל, לפחות מ-9 מליון מצלמות.

אם תרצו זאת באחוזים אפשר לומר כך – בתוך עשור בלבד (2010 עד 2020) נמחקו משוק המצלמות יותר מ-92% מסך המכירות, קשה לאמין.

נתוני מכירות המצלמות ברחבי העולם 2007-2020

נתוני מכירות המצלמות ברחבי העולם 2007-2020

הנתון השני אותו יצאנו לבחון קשור לעדשות (הן למצלמות רפלקס והן למצלמות חסרות מראה). מספר העדשות שנמכרו הוא נתון חשוב משום שרבים נוטים לחשוב שעיקר הפגיעה הייתה בשוק המצלמות הקומפקטיות (עם העדשות הקבועות) ולמרות שזה בוודאי נכון, גם המצלמות בעלות העדשות המתחלפות (ה-DSLR ובמידה פחותה כפי שנראה חסרות המראה) נפגעו בצורה משמעותית.

אם נסתכל על הנתונים בתרשים למטה נראה כי הפעם שנת השיא הייתה 2012 עם 31 מליון עדשות שנמכרו ומאז אנו נמצאים כמעט בכל שנה בירידה עם 19 מליון ב-2016, ו-13.8 מליון בלבד ב-2019. ומה קרה בשנת הקורונה שעברה עלינו? לא תופתעו בוודאי לגלות שזאת הפעם הראשונה מזה יותר מעשור בה נמכרו פחות מ-9 מליון עדשות בכל העולם – פחות משליש מהנתון בשיא. ועוד אנקדוטה מספרית אחת. שנת 2020 הייתה השנה הראשונה בה נמכרו יותר עדשות ממצלמות.

נתוני מכירות העדשות ברחבי העולם 2007-2020

נתוני מכירות העדשות ברחבי העולם 2007-2020

השוק שכאמור נפגע בצורה הקשה ביותר כתוצאה מהתחזקות הצילום הסלולארי הוא זה של המצלמות הקומפקטיות (מצלמות בעלות עדשות שאינן מתחלפות). גם פה השיא הגיע ב-2010 עם לא פחות מ-108 מליון מצלמות ואז החלה הירידה. בתוך שלוש שנים בלבד ירד המספר ביותר מחצי ל-44 מליון ב-2013 וב-2016 ראינו ירידה גדולה עוד יותר ל-12.4 מליון מצלמות בלבד. עוד שלוש שנים קדימה ושוב נחתך שוק הקומפקטיות בחצי ל-6.6 מליון. ומה קרה ב-2020? כאן כבר ראינו ירידה חד שנתית עצומה של כמעט 50% ל-3.3 מליון יחידות בכל העולם. אין ספק ששוק המצלמות הקומפקטיות פשוט נמחק – יותר מ-96% מהמצלמות הקומפקטיות פשוט התאדה בתוך עשור אחד בלבד, הסמרטפונים ניצחו.

נתוני מכירות המצלמות הקומפקטיות (עדשות קבועות) ברחבי העולם 2007-2020

נתוני מכירות המצלמות הקומפקטיות (עדשות קבועות) ברחבי העולם 2007-2020

מה קרה אם כן למצלמות בעלות העדשות המתחלפות (שם כולל למצלמות רפלקס/DSLR ולמצלמות חסרות מראה, אנו ניגע ביחס בין שתי קבוצות אלו מייד) בעשור האחרון? ובכן, ממש כמו נתוני העדשות, גם המצלמות בעלות העדשות המתחלפות הגיעו לשיא בשנת 2012 עם לא פחות מ-21 מליון מצלמות שנמכרו בכל העולם. שלוש שנים מאוחר יותר כבר ירד המספר ל-13 מליון בלבד וב-2019 ראינו צניחה משמעותית מאד ל-8.2 מליון יחידות (הנתון הנמוך ביותר מזה כעשור). ומה קרה ב-2020? ניחשתם בוודאי – עוד ירידה תלולה ל-5.2 מליון יחידות בלבד – נתון שמחזיר את התעשיה בערך עשור וחצי אחורה.

נתוני מכירות המצלמות בעלות עדשות מתחלפות (DSLR וחסרות מראה) ברחבי העולם 2007-2020

נתוני מכירות המצלמות בעלות עדשות מתחלפות (DSLR וחסרות מראה) ברחבי העולם 2007-2020

הנתון שיעניין אולי יותר מכל צלמים מקצועיים (וחובבים “מתקדמים”) הוא מה קרה לחלוקה בין מצלמות הרפלקס/DSLR למצלמות חסרות המראה הנראות כאילו הן כובשות את השוק בשנים האחרונות, והאם חסרות המראה מצליחות לא רק לנגוס באחוזים במכירות של מצלמות הרפלקס, אלא גם מבחינה מספרית נטו. התשובה כפי שתראו מייד מאכזבת. ב-CIPA החלו לספק נתונים נפרדים על שוק חסרות המראה סביב 2012 וכפי שאפשר לראות למטה בשנה זו נמכרו 16 מליון מצלמות רפלקס לעומת 4 מליון מצלמות חסרות מראה.

מה שמדהים הוא שמאז המכירות של מצלמות חסרות מראה לא רק שלא עלו (ב-2017 ו-2018 אמנם נמכרו מעט יותר מ-4 מליון יחידות אבל לא בהרבה), אלא שלאורך מרבית העשור ראינו ירידות שהסתיימו במפלה של ממש ב-2020 ל-2.9 מליון יחידות, וזאת למרות ההשקה של מצלמות פופולאריות כגון ה-A7S III וה-R5/R6 של סוני וקנון (חשוב להבין שמרבית שוק המצלמות חסרות המראה עדיין מורכב ממצלמות עם חיישני קרופ – מיקרו 4/3 ו-APS-C ולא מצלמות FF).

ומה קרה לשוק מצלמות הרפלקס הוותיק – שם ראינו ירידות, ירידות ועוד ירידות. מהשיא ב-2021 עם 16 מליון יחידות ועד 2019 עם 4.4 מליון יחידות בלבד. ומה קרה ב-2020? אתם מנחשים נכון – שוק הרפלקס איבד מחצית מגודלו – ל-2.3 מליון יחידות בלבד וב-2020 לראשונה אי פעם, נמכרו בעולם יותר מצלמות חסרות מראה ממצלמות רפלקס (!), מצד שני די בטוח שהמנהלים בחברות הצילום לא חשבו שכך יראה “הניצחון הגדול” של חסרות המראה.

נתוני מכירות המצלמות DSLR מול חסרות מראה ברחבי העולם 2012-2020

נתוני מכירות המצלמות DSLR מול חסרות מראה ברחבי העולם 2012-2020

השפעת הקורונה ומבט לעתיד

מקריאה של הנתונים אין בכלל ספק שהקורונה פגעה קשה מאד בתעשיית הצילום. אבל חשוב להבין שגם לפני פרוץ המגיפה מדובר היה בתעשייה בנפילה חופשית עם הפסדים אדירים לרבות מן החברות המובילות (אם כי יש כאלו שהצליחו בכל זאת להרוויח תוך ניהול סיכונים נכון ושמירה על מבנה רזה וגמיש – סיגמא היא כנראה אחת הדוגמאות הטובות לכך).

ההצטמקות של שוק הצילום אל מתחת ל-10 מליון יחידות הוא נתון שלא מאפשר קיום אמיתי לתעשייה בצורתה הנוכחית. אנו אומרים זאת אמנם כבר מספר שנים, זה במידה רבה היה נכון גם ב-2017 ו-2018 ונכון כפליים ב-2019, אבל אפילו אם ניקוח בחשבון תרחיש אופטימי במיוחד של יציאה עולמית הדרגתית ממשבר הקורונה בחצית השנייה של 2021, כמות המכירות איננה מסוגלת להחזיק את התעשיה כפי שהיא.

מה המשמעויות אם כך? אפשר להניח שהקורונה רק תאיץ תהליכים שהיו קורים בין כה וכה. ב-2020 ראינו את מכירתה של חטיבת הצילום של אולימפוס ל-JIP, האם היא תהיה החברה האחרונה שתעבור תהליכים שכאלו – לא לגמרי ברור, אבל ניקון נמצאת בקשיים כבר זמן רב ולא נופתע אם חברה כלשהי תחליט לרכוש גם אותה. קנון ספגה אמנם הפסדים אבל היא עודנה המובילה במכירות העולמיות וכנראה תמשיך להיות בשנים הקרובות, וסוני ממשיכה לנשוף בעורפה. כיצד הדבר ישפיע על היצרניות הקטנות יותר קשה עוד יותר לדעת, חברה כמו סיגמא למשל אותה הזכרנו קודם הצליחה להמציא את עצמה מחדש בעשור החולף ונראה שגם טמרון מצליחה בנתיים להחזיק את הראש מעל המים. חברות כמו צייס ולייקה מרגישות כאילו הן מתקיימות ביקום מקביל כמעט בו שוק הצילום ממשיך לתפקד והקורונה לא כאן (אם כי לייקה בהחלט לקחה צעד אחורה וצמצמה את כמות ההשקות שלה בשנתיים האחרונות וגם צייס התקשתה מאד לסיים את פיתוח ה-ZX1 שבנתיים לא זוכה להצלחה גדולה ומוגבלת מבחינת שווקים).

מה יקרה ב-2021 מבחינת מכירות? בשלב זה מאד קשה לצפות בעיקר משום שהקורונה עדיין כאן ונראה שהיא לא הולכת לשום מקום (ישראל אולי מדברת על חיסונים ופתיחה של המשק אבל בהרבה מדינות נראה עוד חודשים רבים של סגרים יותר או פחות הדוקים מה שישפיע ישירות על הכלכלה, כוח הקנייה ושוק הצילום עצמו). אם בכל זאת היינו צריכים לשער היינו אומרים כי גם אם תהיה התאוששות קלה ביחס ל-2020 המספרים לא יחזרו לעצמם אפילו לרמה הנמוכה כשלעצמה של 2019, לא אופטימי במיוחד אנחנו יודעים, אבל חשוב להישאר ריאליים גם אם האמת לא נעימה.

עדכון 2: אינפוגרפיקה שוק הצילום 2010-2020 

infographics 2020 scaled

כתבות קודמות בסדרה:

  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2009.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2010.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2011.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2013.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2014.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2015 (מתוך אתר הבת שלנו – LensVid).
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2016.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2017.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2018.
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *