ראשי ביקורות\סקירות ביקורות גודוקס ML-60: תאורה קטנה ועוצמתית בביקורת

גודוקס ML-60: תאורה קטנה ועוצמתית בביקורת

0
0

לפני מספר שבועות קיבלנו לידינו את ה-ML-60 של חברת גודוקס הסינית לביקורת.  מדובר בתאורה קטנה וקומפקטית במיוחד אך רבת עוצמה וסוג של אבולוציה מדגם קודם ופופולארי מאד של החברה מלפני מספר שנים.

סרטון הביקורת שלנו באנגלית על הגודוקס ML-60 מאתר הבת שלנו LensVid.com

רקע – COB מוקדמים

ישנם שני סוגים מרכזיים של תאורות LED לצילום בשוק. הסוג הראשון הוא פאנלים המורכבים ממספר רב של נורות לד המצויות במרחק גדול יחסית (מספר מ”מ ולעיתים אפילו ס”מ) אחת מהשנייה דבר המאפשר קירור טוב יותר וקל יותר באופן יחסי לביצוע. הסוג השני והחדש יותר (אם כי לא מדובר בתחליף אלא בשתי טכנולוגיות שונות עם שימושים מעט שונים), הוא תאורות COB או chip on board שהיא למעשה מקור אור נקודתי בו משולבים כמות גדולה מאד של נורות לד זעירות במשטח קטן וצפוף מאד. במקרה זה דרוש הרבה יותר קירור וישנן מורכבויות אחרות הנובעות מהצפיפות הרבה של הלדים הזעירים.

ה-ML-60, קטן, קומפקטי ונייד

Godox ML 60 bW

תאורות COB החלו להגיע לשוק במהלך העשור שעבר (במיוחד במחצית השנייה של העשור) והיא מאפשרת מה שלרוב בלתי אפשרי עם תאורות בתצורת פאנל – יצירת אור קשה. אף שהשימוש באור רך מאד נפוץ והוא נתפס בדרך כלל כדבר הרצוי (בין השאר משום שהוא נוטה להעלים קמטים ופגמים בעור אבל לא רק), חשוב להבין כי אור רך לא ניתן להפוך לקשה בצורה פשוטה, אבל ההפך דווקא כן (באמצעות שימוש בסופטבוקסים ומודיפיירים אחרים) ומבחינה זו או מאפשר גמישות גדולה יותר בעבודה והוא גם מאפשר לרוב מיקוד יותר גדול ותומך בהרבה יותר סוגים של מודיפיירים ביחס לפאנלי LED.

הדורות הראשונים של תאורות COB LED היו חלשים ולא מאד מדוייקים מבחינת צבע, אבל במהלך המחצית השנייה של העשור שעבר החלו להגיע לשוק COB חזקים (300 וואט ואף יותר) וגם נושא דיוק הצבע שופר מאד.

ML-60 – אבולוציה של טכנולוגיית תאורה

ה-ML-60 אותו אנו בוחנים היום הוא במידה רבה הצאצא של אחת מתאורות ה-COB הראשונות של גודוקס והפופולאריות ביותר בשוק לפני מספר שנים – ה-SL-60 (תאורה שרכשנו בעצמנו סביב 2018 ועדיין משמשת אותו נאמנה בסטודיו כתאורה הראשית לצילום הפתיח/סיום של סרטוני הוידאו שלנו באתר הבת LensVid).

למרות שה-SL-60 הייתה תאורה מוצלחת לזמנה (ובהינתן המחיר הנמוך שלה אפילו היום בהתחשב ביחס העלות-תועלת שהיא נותנת – ראו מחירים בהמשך), יש לה לא מעט חסרונות: היא גדולה יחסית, לא ניתן לחבר אליה סוללות מה שהופך אותה למוגבלת בניידות, היא בעלת מאוורר שיש הטוענים שהוא רועש (לנו הוא מעולם לא הפריע, אבל ברשת אפשר למצוא חברה שניסו להחליפו במאורר שקט יותר) והמבנה מרגיש מאד פלסטיקי ולא איכותי כמו גם השלט שאינו מן המתקדמים בשוק.

ה-ML-60 שהושקה בסוף השנה שעברה (כמה שנים טובות אחרי ה-SL-60), מנסה לתקן, כמעט, את כל המגבלות הללו ואפילו לשפר את עוצמת ואיכות האור – האם היא מצליחה בכך? זה בדיוק מה שנברר בשורות הבאות.

ML-60 מאפיינים כלליים

ממש כמו ה-SL-60 גם ה-ML-60 שאנו בוחנים היום היא תאורה הצורכת עד 60W, בעלת טמפרטורה יחידה (5600K) אבל כאן בערך נגמר הדמיון בין השתיים. מדובר בתאורה קטנה הרבה יותר וקלה הרבה יותר, היא בנויה טוב בהרבה, וכוללת תושבת של גודוקס עצמה ולא תושבת bowens כמו ה-SL-60 (יש לכך יתרונות וחסרונות ונדון בכך בהמשך). יש לה מאורר אבל הוא שקט במיוחד וניתן לרכוש אותה לא רק עם חיבור למתח קיר (AC) אלא גם עם מתאם לזוג סוללות L של סוני שיכולות להפוך אותה לניידת ביותר.

מתאם סוללות ה-L הופך את ה-ML-60 לתאורה ניידת

Godox battery

מעבר לכך יש ל-ML-60 נתוני צבע טובים יותר מל-SL-60 מספר אפקטים ואפשר להשתמש בה גם באמצעות ידית האחיזה וגם על עמוד תאורה מה שהופך אותה לורסטילית מאד. אולי הדבר היחיד שעוד נותר דומה לדגם המקורי הוא השלט.

הידית שהגיעה עם החבילה מאד נוחה לשימוש ומאפשרת להחזיק את התאורה בקלות ביד (היא לא כבדה אפילו לא עם הסופטבוקס בו השתמשנו) ומאפשרת להאיר כל נקודה בקלות ובתחתיתה חיבור לעמוד תאורה מה שהופך אותה למאד שימושית גם בעבודה סטטית וגם תוך כדי תנועה. מעבר לזה יש על הידית מספר פינים ממתכת שמאפשרים חיבור של מתאם כפול לסוללות L של סוני (או תואמות).

אנו קיבלנו עם החבילה גם ספק כוח עם מחזיק v-mount וולקו לחיבור לעמוד תאורה – פתרון פשוט אבל די נוח. מעבר לכך ניתן לחבר את התאורה למתאם Bowens S מה שמאפשר חיבור סופטבוקסים ומודיפיירים תואמים אחרים (עוד על הנושא בהמשך).

דור חדש של תאורה – נורות ה-LED של ה-ML-60

Godox ML 60 LEDs

עיצוב ואיכות בנייה

כאמור מדובר בתאורה קטנה מאד – כמה קטנה – 8.7 ס”מ קוטר ואורך של 14 ס”מ בלבד. היא גם קלה מאד – 800 גרם אבל כאמור מרגישה מצוין ביד ולא כמו פיסת פלסטיק (היא בנויה משילוב חומרים של מתכת ופלסטיק קשיח ואיכותי).

העיצוב הכללי של ה-ML-60 מאד פשוט יש לה הברגת 1/4″ 20 סטנדרטית בחלק התחתון, מסך נתונים קטן מאחור ושתי חוגות צהובות ברות לחיצה לשליטה בעוצמת האור ובהגדרות. יש לה גם חיבור DC (והיא מגיעה עם ספק כוח דומה לזה שמגיע עם הרבה מחשבים), וכבל קצר וארוך. הכבל הקצר מאפשר להתחבר למתאם הסוללות והארוך יותר מאפשר להציב את המתאם על עמוד תאורה במקום על הידית המגיעה גם היא עם התאורה. שני הכבלים ננעלים באחד מצידיהם – רעיון נחמד ושימושי אבל היה עדיף אם היה ננעל בשני הצדדים.

אנו קיבלנו את התאורה עם מארז נשיאה קטן ונוח אליו ניתן להכניס את כל האביזרים פרט ל-softbox אותו ניתן לקשור עם וולקרו מעל – בהחלט שימושי.

כל הדברים שקיבלנו עם הערכה שלנו (שימו לב שחלקם נמכרים בנפרד)

Godox kit

ההתנסות שלנו עם ה-ML-60

אנו עבדנו עם ה-ML-60 לא מעט בחודשים האחרונים, בעיקר בצילומי מזון ומוצרים והוא תפקד מעולה. אנו לא חובבים גדולים של השלט והוא גם לא מסוגל לכבות את התאורה (למעשה ניתן לכבות אותה באמצעותו, אבל מדובר בכיבוי “שקר” שכן התאורה ממשיכה לקבל חשמל והמאורר עובד, רק עוצמת האור יורדת לאפס). חבל מאד גם שהתאורה לא מגיעה עם תמיכה באפליקציה. כאשר שמים את התאורה גבוה הכפתורים מאחורי התאורה אינם נגישים ואנו נדרשים להשתמש בשלט (הדי מציק) או בסולם, שתי אופציות שהיינו מעדיפים לוותר עליהן, ולתאורות מתחרות (בעיקר כאלו מבית APUTURE) יש אפליקציות מאד נוחות (אגב בדגמים האחרונים של גודוקס יש אפליקציה חדשה וממה שראינו מתקדמת למדי, חבל שלא יושמה כאן).

צילומי מזון עם ה-ML-60 בסטודיו שלנו

Godox ML 60 in action

משהו שמאד אהבנו הוא התושבת של גודוקס. אנו חייבים לומר כמשתמשי bowens mount וותיקים כי התושבת של גודוקס היא בדיוק מה שה-bowens הייתה צריכה להיות אבל היא לא (כאמור מהנסיון שלנו ל-bowens יש המון בעיות והסופטבוקסים ומודיפיירים אחרים לעיתים ממש נופלים החוצה – הדבר קורה לנו אגב הרבה עם ה-Forza 300 שלנו ולתאורה זו יש כנראה בעיה ספציפית עם תושבת שבנויה גרוע אבל גם תאורות אחרות עם תושבת Bowens לא תמיד “מתנהגות יפה” עם כל התקנים שאמורים להיות תואמים). לעומת כל אלו התושבת של גודוקס מחזיקה מעולה, קטנה ונוחה מאד לשימוש. היא פחות מתאימה למודיפיירים גדולים אבל לתאורה קטנה כמו ה-ML-60 היא אידאלית – נקווה רק כי גודוקס תשיק עוד מודיפיירים תואמים מסוגים שונים (כיום יש כמה בודדים בלבד).

אנו מאד אהבנו את ה-softbox (כינוי AD-S60S) שקיבלנו עם התאורה (הוא נמכר בנפרד או כקיט – שימו לב), הוא נוח מאד לפתיחה ולסגירה עם פתח בצד להכנסת היד (נסגר כמו מטריה) ואפשר לסגור אותו עם שתי שכבות הבד מה שמקצר את זמן הפריסה שלו. יש לו פיזור אחיד מאד ללא ה-Hotspot במרכז האופייני לחלק מהסופטבוקסים הזולים (כאשר משתמשים בשתי שכבות) וה-falloff בפינות מאד רך למרות גודלו הקטן יחסית – בהחלט מומלץ.

בדקנו את האור לא רק עם חיבור לחשמל אלא גם עם זוג סוללות NP-F750 (לא מקוריות). הסוללות בהן השתמשנו כנראה כבר ישנות והחזיקו מעמד בקושי חצי שעה אבל בודקים אחרים שהשתמשו בסוללות גדולות יותר וחדשות יותר (NP-975) הצליחו להגיע לשעה וחצי של הארה ב-100 אחוז עוצמה (שימו לב שנדרשות שתי סוללות להפעלת התאורה). אנו ביקשנו מגודוקס לבחון את האפשרות להשיק מתאם V-mount לתאורה, לא ברור לנו אם הדבר יקרה אבל הם שלחו לנו תמונה של פתרון של חיבור עם כבל D-TAP (הם עצמם לא מוכרים אותו ולא ברור לנו איזה חיבור יתאים והיכן ניתן למצוא אותו – אם אתם יודעים – שתפו אותנו בבקשה בתגובות).

רמות הרעש של ה-ML-60 זניחות לגמרי, למעשה מעבר ל-30 ס”מ לא ניתן בכלל לשמוע את המאורר גם ב-100 עוצמה אחרי הרבה שעות של עבודה. התאורה גם נשארת קרירה למדי גם לאחר שעות רבות מה שאנו לא יכולים לומר על הרבה תאורות אחרות – גודוקס בהחלט עשו פה עבודה מעולה. אפשר אגב לכבות את המאורר מהתפריט אבל זה די מיותר לדעתנו.

השלט – דורש עדכון

ML 60 REMOTE

ביצועים

אנו בדקנו את ה-ML-60 (כמו כל התאורות שאנו בוחנים בחודשים האחרונים) באמצעות הספקטרומטר המקצועי של חברת סקוניק – ה-C-800 (אנו נביא ביקורת אודות המכשיר המדהים הזה בהמשך השנה).

הינה התוצאות שקיבלנו אודות ביצועי העוצמה/צבע של ה-ML-60 (מרחק 1 מ’):

  • טמפרטורת צבע – 5677K.
  • עוצמת אור – 3150 לוקס (ללא רפלקטור); 16,000 לוקס (עם רפלקטור במרכז האור); 1420 לוקס (עם הסופטבוקס שקיבלנו ו-2 שכבות).
  • CRI – תוצאה 96.9 (תוצאות R9 עמדו על 96.4 ו-R12 עמדו על 73.6).
  • TLCI – תוצאה – 97.
  • TM-30-18 – תוצאה 92 (ב-Rf).
  • TM-30-18 – תוצאה 101 (ב-Rg).
  • Spectral Similarity Index או SSI – תוצאה 71 (ב-CIE D55/daylight).

*אנו לא ניכנס בכתבה הזאת להבדלים בין המדידות השונות (נעשה זאת בביקורת על ה-C800 בהמשך, למי שרוצה לחברת סקוניק יש סרטון מעולה בעניין).

התוצאות שקיבלנו עם ה-ML-60 (מרחק 1 מטר ללא רפלקטור)

ML-60 TESTS Untitled 03 5677K SpectralDistribution Untitled 03 5677K TM30

התוצאות למעלה הן עם חיבור לחשמל ישירות, בדקנו גם עם סוללות וקיבלנו תוצאות דומות כך שהשימוש בסוללות איננו מחליש את עוצמת התאורה.

רק לשם ההשוואה בדקנו באותו האופן גם את ה-SL-60W וקיבלנו את התוצאות הבאות (מרחק 1 מ’):

  • טמפרטורת צבע – 5468K.
  • עוצמת אור – 2610 לוקס (ללא רפלקטור); 7160 לוקס (עם רפלקטור במרכז האור – שימו לב שמדובר בסוג אחר של רפלקטור שהוא הרבה פחות ממורכז אבל גם בעל עוצמה אחידה יותר ולכן חלש יותר במרכז).
  • CRI – תוצאה 96.6 (תוצאות R9 עמדו על 88.8 ו-R12 עמדו על 75.9).
  • TLCI – תוצאה – 97.
  • TM-30-18 – תוצאה 92 (ב-Rf).
  • TM-30-18 – תוצאה 100 (ב-Rg).
  • Spectral Similarity Index או SSI – תוצאה 72 (ב-CIE D55/daylight).

התוצאות שקיבלנו עם ה-SL-60 (מרחק 1 מטר ללא רפלקטור)

SL-60 TESTS Untitled 01 5434K SpectralDistribution Untitled 01 5434K TM30

סיכום

ה-ML-60 מהווה עבור גודוקס קפיצה גדולה מאד בכל הקשור למזעור, איכות בניה, רעש, ואיכות צבע ולמעשה כמעט בכל פרמטר חשוב (פרט אולי לנושא השלט/שליטה מאפליקציה שנכנסת לגודוקס ממש עכשיו בדגמים החדשים יותר).

אם אנו משווים את ה-ML-60 לדגם ה-SL-60 שלנו מלפני מספר שנים, הקפיצה הטכנולוגית באמת מרשימה. מצד שני חשוב להבין שה-ML-60 היא לא תאורה שנועדה להחליף תאורות גדולות וחזקות יותר של גודוקס או חברות אחרות – יש גבול למה הטכנולוגיה הקיימת מסוגלת להפיק מ-60W ואם תרצו תאורה המסוגלת להתגבר על השמש למשל תצטרכו הרבה יותר עוצמה, מצד שני כתאורה ראשית ניידת הפועלת קרוב למצולם או כתאורה אחורית (hair/edge light) היא תהיה בחירה מעולה.

מחיר

ה-ML-60 נמכר בחו”ל תמורת 270 דולר אך תמורת מחיר זה ניתן למצוא אותה למעשה עם מגוון קיטים שונים (הכוללים כל מיני אביזרים ועזרים). ה-softbox נמכר לרוב תמורת עוד כ-50 דולר – בהחלט סביר.

אם אתם רק רוצים תאורה קבועה (מחוברת לחשמל) במחיר זול במיוחד עם ביצועים סבירים פלוס ה-SL-60W הוותיקה נמכרת עדיין תמורת כ-130 דולר בלבד.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *