ראשי ביקורות\סקירות גודוקס P2400 בביקורת – ויהי אור

גודוקס P2400 בביקורת – ויהי אור

0
0

אנו שמחים במיוחד להביא בפניכם היום פרויקט עליו עבדנו קרוב לחצי שנה והגיע לסיומו בשבוע שעבר. כחלק מן הפרויקט היינו הראשונים בעולם לבחון באופן עצמאי ולפרסם סרטון מקיף על התאורה (מבזק סטודיו) החזקה ביותר שהשיקה חברת גודוקס אי פעם. כחלק מן הביקורת צילמנו לא פחות משלוש הפקות ייעודיות שונות שנועדו לבחון את יכולותיה המתקדמות של התאורה במתארים מגוונים.

סרטון הביקורת המקיף כפי שפורסם באתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

רקע – Power packs

רובנו מכירים את המבזקים הקטנים אותם ניתן לחבר למצלמה וכנראה גם את מבזקי הסטודיו (strobes באנגלית) המאפשרים עוצמה גבוה יותר בדרך כלל ועבודה עם מגוון אביזרי ריכוך גדולים. אבל יש תחום נוסף של מבזקים שמוכר לחלק מן הוותיקים בעולם הצילום ולמי שעבד בצילום סטודיו והוא ה-Power packs. אלו נמצאים בשימוש מזה עשרות שנים (את הדגם הראשון שלה הציגה חברת פרופוטו עוד ב-1968 בתערוכת פוטוקינה ז”ל).

בעבר ה-Power packs היו נפוצים הרבה יותר. בעידן שבו רגישות המצלמות (עוד בתקופת הפילם) הייתה נמוכה משמעותית והיה צורך בהרבה יותר אור לצורך צילום. באותה תקופה היצע מבזקי הסטודיו היה נמוך יותר ולא היה קיים המגוון העצום (והמחירים הזולים) הקיימים היום בשוק שלא לדבר על מבזקים עם סוללות מובנות שהפכו נפוצים מאד בשנים האחרונות.

למרות השינויים בשוק הצילום ה-Power packs לא נעלמו מהנוף לגמרי. במקום זאת הם נדחקו לנישה צרה יחסית של צלמי סטודיו מקצועיים “גבוהים” שיכולים להרשות לעצמם את המחיר של המבזקים הללו וזקוקים ליכולות המתקדמות ולאמינות הגבוהה שלהם.

למי שמעולם לא התנסה בעבודה עם Power packs חשוב להסביר כי אלו לעולם לא יוכלו להתחרות ביחס העלות תועלת של מבזקי סטודיו רגילים אבל למי שמחפש עוצמה מקסימאלית, יכולת הקפאת אובייקט, אמינות גבוהה ועבודה ממושכת בהבזקות רציפות – קשה מאד להתחרות במה ש-Power packs מודרניים מסוגלים להציע.

במשך שנים שלטו בכיפה בתחום ה-Power packs שתי חברות מרכזיות מאירופה – פרופוטו וברונקולור (בארה”ב ישנם עוד מספר מצומצם של מותגים ששרדו ובאירופה נמכרים גם מוצרים של חברת הנסל). עוצמתם של Power packs נמדדת בוואט שנייה (Ws) ואפשר למצוא דגמים הנעים מכ-600Ws (עוצמה שקיימת גם במבזקי סטודיו רגילים) ועד אלפים רבים (מה שלא תמצאו בשום מבזק רגיל). אחת העוצמות הפופולארית כיום לדגמים המתקדמים היא כ-2400Ws וזאת היא בדיוק עוצמתו של ה-P2400 של חברת גודוקס.

בניגוד למבזקים רגילים המכונים בלעז monolights משום שהמבזק כולו הוא יחידה אחת (יחידת הכוח ו/או הסוללה יחד עם המבזק וה-Modeling lamp), ה-Power packs בנויים אחרת. ה-Pack הוא יחידת השליטה והאנרגיה של המבזק, הוא נמצא על הרצפה ואליו מחובר בכבל ראש המבזק. נפוץ לראות Power packs עם יותר מראש מבזק אחד, ל-P2400 יש אפשרות לחבר שני ראשים כפי שנראה בהמשך, ואפשר למצוא כאלו עם 3 ואפילו נדירים עם חיבור ל-4 ראשים שונים הניתנים לשליטה מה-Power pack (נזכיר כי בעבר לא היו שלטים אלחוטיים כפי שיש היום והשליטה הייתה מתבצעת מה-Power pack עצמו המחובר בכבל למצלמה).

הגודוקס P2400 – עוצמה בעטיפה מסיבית

A1 05956

גודוקס P2400 – מבנה ועיצוב

ה-P2400 הוא מוצר מאד מסיבי. גוף ה-pack עשוי מתכת ובחלק העליון והתחתון הוסיפה גודוקס גומי עבה. ה-P2400 נועד לעבודה בעיקר בסטודיו ולכן איננו עמיד למים/אבק. מן הצד החיובי אנו יכולים לומר מההתנסות שלנו איתו כי גם כמה נפילות על הצד לא גרמו לו נזק כלשהו. כן כדאי לזכור שמדובר במוצר כבד – סביב 11 ק”ג ולמרות שהוא בנוי עם ידית אחיזה אנחנו יצרנו לו מעמד DIY גלגלי (והצענו גם לגודוקס ליצור אביזר דומה שהופך את ה-P2400 להרבה יותר נוח לניוד בסטודיו).

כל השליטה והחיבורים של ה-P2400 נמצאים בחלקו העליון. בצד השמאלי תמצאו מתג ההדלקה/כיבוי, חיבור כבל החשמל (מדובר במבזק הפועל על חשמל בלבד ללא סוללה ולו כבל מיוחד המגיע עם המוצר), חיבור USB-C לעדכון קושחה, שני חיבורי 3.5 מ”מ לטובת כבלי סינכרון פלאש (נראה שניתן גם לחבר כך שתי יחידות של P2400 יחד ולעבוד במקביל, לנו לא הזדמן לעשות זאת) ובמרכז ידית הנשיאה.

בצד הימני העליון תמצאו מסך צבעוני ברור מאד בן 3.5 אינצ’, כפתור בחירה בין שני הראשים וכפתור הדלקה וכיבוי של ה-Modeling lamp (עוד על כך מייד) עבור כל ראש, כמו גם כפתור הדלקה וכיבוי של האידיקציה הקולית (צליל הביפ למי שאוהב או רגיל לכך) ואפשרות להבזיק הבזקת ניסוי (או פריקה) כפתור לחיבור העוצמות בין שני הראשים (עוד על כך מייד) וכפתור לתפריטים. על הבחירה שולטת גלגלת איכותית מאד עם אפשרות לחיצה – נוח ופשוט.

ה-P2400 מאפשר הפעלה סימטרית או א-סימטרית של הראשים. כלומר ניתן לשלוט בכל ראש בנפרד ולתת לו עוצמה שונה או להגדיר כי שני הראשים יספקו אותה עוצמה (או אפילו עוצמות שונות אבל ישתנו בהתאמה – שימושי למצבים בהם רוצים להעלות או להוריד את עוצמת ההארה של האור הראשי והמשני יחד או למשל כשעובדים עם תאורות משני הצדדים של האוביקט המצולם).

שימו לב שניתן לתת לכל אחד מהראשים כל עוצמה מ-4Ws ועד 2400Ws. כמובן כל עוד אתם לא עוברים בסך הכל את ה-2400Ws (כך שאם תחליטו להשתמש בעוצמה המלאה של הפלאש תצטרכו להשתמש רק בראש אחד, לא לדאוג הפלאש כה חזק עד שתתקשו למצוא מצבים בהם הדבר באמת נדרש ואנו נעסוק בכך בהמשך).

חלקו העליון של ה-P2400 עם החיבורים, הכפתורים והמסך

A1 05959

גודוקס H2400P – ראש עוצמתי

עם ה-P2400 שלנו הגיעו שני ראשים (אפשר גם לקנות את ה-P2400 ללא ראשים אגב). הראשים שקיבלנו הם הראשים הסטנדרטיים מסוג H2400P, הם כבדים למדי, בנויים היטב (אם כי כמובן כוללים כיסוי זכוכית ונורה כך שניגוד ל-P2400 אנו ממש לא ממליצים לנסות להפיל אותם, הם לא ישרדו את זה והם עולים לא מעט בעצמם), לכל ראש חיבור Bowens איכותי, ידית נעילה (היא עובדת היטב אבל עם מרככים כבדים תצטרכו להפעיל כוח בכדי לנעול אותה), חיבור למטריה אם תעדיפו אחת וכבל המגיע מחובר לראש.

הכבל באורך של כ-4 מטרים לא ניתן לפירוק מצד הראש (רק מצד ה-P2400). אנו לא חובבים גדולים של הבחירה הזאת אם כי אפשר והיו כאן שיקולים טכניים שאנו לא מודעים אליהם (אחרי הכל הרבה מאד חשמל זורם לכל ראש כזה). בצד החיובי גודוקס כן מאפשרת רכישה בנפרד של כבלים מאריכים (5 או 10 מטרים) ואנו בהחלט מתכוונים לרכוש לפחות כבל מאריך אחד כזה וזאת משום שבחלק מהצילומים הצלחנו להגיע למקסימום המרחק מה-P2400 – אז קחו זאת בחשבון. עוד משהו לקחת בחשבון – לכל ראש ישנו מאורר הנמצא בפעולה מתמדת (גם במצב המתנה) והוא איננו שקט במיוחד. ה-P2400 עצמו אגב אינו מרעיש למיטב הבנתנו.

P2400 – תכונות מרכזיות

מבחינת גודוקס יש ל-P2400 שלוש תכונות מרכזיות שהופכות אותו למוצר הבכיר בקטגוריה (לפחות כשמדובר במבזקים של החברה):

  1. מצב טמפרטורת צבע אחידה – השינוי המקסימאלי במצב זה בין הבזקה להבזקה עומד על פי גודוקס על 75 מעלות קלווין בלבד (אנו נבחן זאת בהמשך).
  2. Modeling lamp מסוג לד בעוצמה של 60 וואט – לכל ראש מסוג H2400P נורת LED מובנית חזקה מאד. מדובר בחידוש בליין של גודוקס (אולי אפילו חידוש עולמי, בטח בעוצמה כזו). ניתן לשנות את ה-Modeling lamp מ-1%-100% או להגדיר כי ה-Modeling lamp ישתנה באופן פרופורציונאלי לעוצמת הפלאש עצמו. על פניו ניתן להשתמש ב-Modeling lamp גם לצילום וידאו (למשל עבור BTS בעת עבודה על סט), אנו נבחן את יכולותיו בהמשך הביקורת וניגע בנקודה זו בדיוק ובשאלה אם כדאי לכם לעשות זאת.
  3. מהירות הבזקה קצרה במיוחד – באופן רשמי הפלאש מסוגל להגיע ל-1/17,800 שנייה (נתון המתייחס ל-t/0.1 – ראו הסבר על הנושא כאן), אנו ערכנו מספר ניסויים גם בנושא זה.

מעבר לשלושת הנקודות הללו אליהן מתייחסת גודוקס בהרחבה בחומרים הרשמיים שהיא מפרסמת, ישנו נושא חשוב נוסף והוא היכולת של ה-P2400 לעבוד ברציפות בקצב מהיר במיוחד של צילום גם בעוצמות גבוהות יחסית מה שהופך אותה למתאימה למי שזקוק לצילום רצפים מהירים וגם לטובת נושא זה ערכנו שורה של בדיקות במסגרת הסקירה שלנו ונגיע אליהן מיד.

תפרטים

ל-P2400 יש תפריט הכולל 19 אפשרויות, חלקן לא ברורות מספיק לטעמנו – ערכנו את הרשימה הבאה בכדי להבהיר כמה מהן:

  1. Color – שלושה מצבים, off (מצב זה מיועד לצילום רצף מהיר על חשבון דיוק הצבע), מצב Standard המשמר צבע אבל מאפשר גם מהירות מסויימת ומצב optimum עם דיוק צבע מקסימאלי (והקרבה של קצב הצילום).
  2. Wireless mode – כאן תוכלו לבחור בין כבוי (לשימוש עם כבל סינק המתחבר למצלמה), 2.4 ג’יגהץ לטריגרים סטנדרטיים, ותמיכה בטריגרים ישנים (433Hz).
  3. Channel –בחירת ערוץ הפלאש בין 1-32.
  4. ID –בחירת מזהה הפלאש: כבוי או 1-99.
  5. Socket 1 group – בחירת הקבוצה עבור פלאש 1 בין  A-F או 0-9.
  6. Socket 2 group – בחירת הקבוצה עבור פלאש 2 בין  A-F או 0-9.
  7. Receiver – אפשרות זאת לא מוגדרת לדעתנו בצורה ברורה על ידי גודוקס אבל למיטב הבנתנו היא מאפשרת שימוש בפלאש במצב אופטי S1 ו-pre-flash ב-S2 או כבוי.
  8. Modeling light options – בחירה של מצב ה-Modeling light כ-Con/Inter.
  9. Backlight – תאורה אחורית למסך של ה-P2400 ממינוס 3 עד פלוס 3.
  10. Delay – השהיה של הפלאש עד 30 שניות (או כבוי).
  11. Unites – מסכות – 1-3 מסכות (הסבר לגבי מסכות של גודוקס).
  12. 1-ALT – מצב בחירת מסכות עבור פלאש 1 – כבוי 1/2.
  13. 2-ALT – מצב בחירת מסכות עבור פלאש 2 – כבוי 1/2.
  14. Step – בחירה של צורת הצגת העוצמה על המסך של ה-P2400 – מספרים שלמים או שברים.
  15. Multi – מצב סטרובוסקופי (הבזקה מהירה ברצף), בחירה בין פועל לכבוי – ההגדרה עצמה של מספר וקצב ההבזקות נעשית מהמסך הראשי.
  16. Recycle –  אפשרות זו מספקת בחירה בין standard and max במצב max המחייב חיבור 220V (תזכרו שהפלאש מיועד גם לשוק האמריקני) הפלאש מסוגל לקצב Recycle של 0.7 שניות בין הבזקות בעוצמה מלאה!
  17. Language – בחירת שפה (אנגלית/סינית).
  18. Reset – ריסט להגדרות הפלאש.
  19. Times – סופר את מספר ההבזקות של הפלאש.

מבחנים והערות

אנו ערכנו על פני החודשים הרבים בהם עבדנו עם ה-P2400 שורה של מבחנים ובדיקות ויש לנו גם כמה התרשמויות כלליות יותר מהעבודה עם המערכת:

  • עוצמה – 2400Ws היא עוצמה אדירה. רק לשם הפרופורציות, כל ארבעת הפלאשים האחרים שלנו (שני AD400 PRO, יחידה אחת של QT400III ואחת של AD200 PRO) מספקים בערך חצי מהעוצמה של ה-P2400. למעשה הוא כה חזק שהוא יכול לגרום לחשיפת יתר של כל החלל המרכזי בסטודיו שלנו (שאיננו קטן כלל – בערך 80 מ”ר) בצמצם f/10. כשהתחלנו להשתמש בפלאש לא חשבנו שנגיע לעוצמה שעולה על 1/8 ממה שה-P2400 מסוגל להפיק, אבל לאחרונה ערכנו מספר צילומים עם ריכוך משולש (שלוש שכבות ריכוך – סופטבוס שתי שכבות+מרכך מסגרת גדול) והשתמשנו באחד הראשים בעוצמה שבין 1/2-1/4. למי שצריך להאיר חללים גדולים מאד, עובד במרחקים גדולים יותר או עם מרככים עצומים – עוצמת האור של ה-P2400 היא ממש לא מותרות.
  • קצב הבזקה (מבחן מעשי עם הסוני A1) – כאמור אחת החוזקות הגדולות של ה-P2400 (ומה שמבדל אותו מעבר לעוצמה שלו ממבזקי סטודיו “רגילים”) הוא היכולת שלו לתמוך ברצף מהיר של הבזקות. לשם כך שילבו כאמור בגודוקס את מצב ההקפאה (color>off בתפריט) ובמצב זה הצלחנו לצלם לא פחות מ-13 פריימים ברצף עם ה-A1 במצב HI+ (תריס אלקטרוני) בעוצמה של 1/64 ו-8 תמונות ברצף בעוצמה של 1/32. בקצב מעט איטי יותר ניתן לצלם עם ה-A1 כמעט ללא הפסקה. שימו לב שמצבי ה-color האחרים הדבר לא אפשרי ותקבלו רצף הכולל תמונות ללא הבזקה (שחורות), אנו חווינו זאת על בשרנו בהפקה הראשונה שצילמנו (ראו בהמשך).
  • הבזקות “מפוספסות” (Misfires) – ה-P2400 הוא סוס עבודה ומסוגל לעבוד ולעבוד במשך שעות רבות בסטודיו בקצב מהיר (היו לנו איתו כבר לא מעט ימי צילום ממושכים). למרות זאת יש לו לעיתים רחוקות גם הבזקות מפוספסות. זה די נדיר וסביר להניח שזה לא קורה בהכרח בגלל ה-P2400 עצמו אלא בגלל ענייני תקשורת או הפרעות סביבתיות המשפיעות על הקשר בין הטריגר למבזק – בכל מקרה שווה לזכור זאת.
  • אחידות צבע – ערכנו מספר בדיקות של אחידות צבע בשלושת מצבי הצבע של ה-P2400. מבחינה של מספר רב של תמונות שצולמו ב-1/128 עוצמה בכל אחד מהמצבים גילינו כי במצב הקפאה התנודות בין תמונה לתמונה מבחינת הטמפרטורה יכולות להגיע גם ל-500 מעלות קלווין. במצב Standard השינוי המקסימאלי שראינו היה כ-150 מעלות קלווין ובמצב דיוק הצבע המקסימאלי כל התמונות שצילמנו היו בעלות טמפרטורה זהה פרט לאחת (וגם היא ב-50 מעלות יותר בלבד). קחו בבקשה בחשבון שעשויים להיות הבדלים גדולים יותר בטמפרטורה בעת צילום בעוצמה גבוהה יותר, ועדיין מדובר בנתון מרשים.
  • צריכת חשמל – אחד מהגולשים של אתר הבת שלנו ביקש מאיתנו לערוך בדיקה של צריכת החשמל של ה-P2400. לנו העניין נראה חסר חשיבות אבל בארה”ב בהרבה מקומות יש חשיבות רבה לנושא הצריכה (זיכרו כי בארה”ב החיבורים הרגילים הם בני 110V עם מגבלות שלא קיימות כאן בארץ והרבה תשתיות חשמל ישנות מאד). התוצאות שקיבלנו יפתיעו אתכם כנראה. במצב המתנה כשהוא דולק ה-P2400 צורך בין כ-20-40 וואט. הבזקה בודדת בעוצמה מלאה מפלאש יחיד צורכת כ-1300 וואט לערך והבזקה משולבת בעוצמה מלאה משני המבזקים כ-1600 וואט ולעיתים גם יותר. ההפתעה הגדולה מגיעה מצילום רצף. אם תעברו למצב הקפאה ותאפשרו ירי מהיר של הבזקות בעוצמה מלאה תוכלו להגיע גם לצריכה של 3000 וואט – בהחלט משהו המצריך תשתית חשמלית ראויה.
  • שליטה מה-Power pack – אנו אוהבים את המסך הברור והנוח של ה-P2400 וגם את השליטה מהכפתור הגדול והכפתורים הנוספים. מאד קל ונוח לעבודה. הבעיה העיקרית היא שלא מצאנו שום דרך לעבוד עם ה-P2400 והטריגר האלחוטי באופן שבו שינוי ב-P2400 ישנה משהו בטריגר (השליטה היא מהטריגר ל-P2400 ולא ההפך). זה חבל משום שזאת הייתה יכולה להיות דרך נוחה מאד לעבוד בעיקר כשהטריגר נמצא על המצלמה במקום שאינו נגיש לצלם (למשל בצילום כלפי מטה). אם אתם מכירים דרך בה ניתן לבצע זאת (גם עם מבזקים אחרים של גודוקס) – נשמח לשמוע.
  • שימוש בפלאש בעוצמה מינימאלית – המגבלה הבאה מציקה אולי יותר וגם היא קשורה לעבודה עם השלט. כל השלטים של גודוקס מסוגלים להגיע לעוצמה מינימאלי של 1/256 (במקרה הטוב). הבעיה היא שה-P2400 מסוגל לרדת לעוצמה מינימאלית של 1/512 (והוא למיטב ידיעתנו היחיד מבית גודוקס שמסוגל לכך). שוחחנו עם גודוקס ולמעשה אין דרך כרגע להשתמש בטריגר בכדי לרדת למהירות זו. אנו מאד מקווים שגודוקס תאפשר זאת בעדכון קושחה קרוב.
  • Modeling light – ערכנו בדיקות מקיפות ל-Modeling light של ה-P2400 באמצעות הספקטרומטר שלנו (הסקוניק C800) וקיבלנו את התוצאות הבאות:
    טמרפטורת צבע – 4811 קלווין.
    עוצמה – 2320 לוקס.
    CRI – מדידה 90.9 כללי (R9= 59 ו-R12=65).
    להלן התוצאות שקיבלנו:
    Untitled 05 4766K ColorRendering Untitled 05 4766K SpectralDistribution Untitled 05 4766K TM30 Untitled 05 4766K WhiteBalance
    לאור התוצאות האלו אנו ממליצים בחום לא להשתמש ב-Modeling light של ה-P2400 לשום מטרה פרט לסיוע ויזואלי באופן שבו האור נופל על האוביקט (קצת מפתיע לראות שחברה שיודעת לייצר תאורות LED איכותיות כל כך נופלת בנקודה זו – אבל יכול להיות שקשה לייצר LED שידע לפעול כה קרוב לנורת פלאש רבת עוצמה ולשרוד באיכות טובה). עוד נקודה חשובה – ה-Modeling light חם באופן יחסי (4800K ולא 5600K או אפילו 6000K כמו הפלאש עצמו).
  •  הקפאת אובייקט – נקודה מעניינת במיוחד עם ה-P2400 קשורה ליכולתו להקפיא תנועה. רשמית הפלאש מסוגל להגיע ל-1/17,850 שנייה ב-t0.1 (במצב הקפאה) ב1/512 עוצמה. אלא שכפי שציינו כרגע אין באמת אפשרות לעבוד עם הפלאש ב-1/512 עוצמה עם הטריגר במצבו הנוכחי ולכך המקסימום האפשרי הוא 1/16,390 – ב-1/256 עוצמה. הצלם Robbert Dijkstra מהאתר lighting rumors אשר הינו הצלם הראשון (והיחיד מלבדנו) שפרסם ביקורת על ה-P2400 ערך בדיקה וגילה שמהירויות ההקפאה שגודוקס מציינת עבור הפלאש מדויקות.בכדי לקבל קצת פרופורציות. בכדי להקפיא נוזלים למשל יש צורך במהירות של לפחות 1/3000 שנייה (t0.1) ואדם קופץ סביב 1/2800 שנייה או פחות (הערכות אלו סיפק הצלם הבריטי קרל טיילור אשר התייחס לכך בהרחבה באתר שלו). אנו בדקנו את הנושא בעצמנו ועם ה-P2400 ניתן להגיע לעוצמה של 1/64 ולקבל סביב 1/3000 שנייה t0.1 (במצב הקפאה) – מרשים למדי (תוכלו לראות תמונה שצילמנו במצב זה למטה – שימו לב לחדות של הטיפות – ללא מריחה).

תמונה אותה צילמנו לטובת הקפאת רסס – שימו לב לטיפות – צולם ב-1/64 עוצמה (ב-1/3050th @t0.1) עם ה-P2400

הקפאת אובייקט P2400

הפקות

ה-P2400 הוא מוצר מיוחד, לא בכל יום אנו זוכים להיות הראשונים לערוך בדיקה כה מקיפה של מוצר פרימיום ברמה כזו (כאמור נכון לזמן כתיבת שורות אלו אין עוד ביקורת וידאו עצמאית כלשהי של ה-P2400 וגם ביקורות כתובות כמעט ולא קיימות, לא מפתיע כשמדובר במוצר נישה במחיר שאינו בדיוק שווה לכל כיס – עוד על כך בהמשך).

מסיבה זו החלטנו ליצור עבור הסקירה שלנו לא פחות משלוש הפקות נפרדות שנועדו לבחון היבטים שונים של הפלאש.

צילום סייף

הפרויקט הראשון שבחרנו היה צילום סייף. הרעיון היה לבחון שילוב של הקפאת תנועה מהירה באולם גדול עם צילום רצף באמצעות הסוני A1. את הפרויקט הזה עשינו בשלב מוקדם מאד לאחר שקיבלנו את ה-P2400 (לפני שלמדנו להכיר חלק מהתכונות המתקדמות של התאורה). הרעיון להפקה הראשונה היה להצליח לצלם את הסייפים והסייפות בפעולה מהירה בעוד הרקע יהיה שחור לגמרי.

רעיונות הם כמובן דבר מצוין אבל למציאות יש רצונות משלה והתכנון שלנו קצת לקה בחסר כנראה. ראשית האולם היה גדול אבל גם מואר מאד ואנו היינו צריכים להילחם מצד אחד באור הקיים, בהחזרים מהקירות ומצד שני להאיר את הסייפים בעוצמה מספיקה מכיוון נכון תוך כדי שהם נעים קדימה ואחורה (תוכלו לראות קצת מאחורי הקלעים בסרטון למעלה).

עבודה עם רפלקטורים בסביבה כזאת התבררה כממש לא אופטימאלית (במבט לאחור stipbox עם גריד היה כנראה עדיף אם כי גם הוא כנראה לא היה פותר את כל הקשיים), והתוצאות הסופיות יצאו לכל היותר סבירות (עם לא מעט עזרה מפוטושופ).

כמובן שמכל התנסות לומדים ובמקרה הזה מעבר לבחירה בריכוך שונה למדנו גם כי התאורה לא יכולה לעמוד בצילום רציף עם ה-A1 באף אחד ממצבי הצבע (אחרת קיבלנו רצף הכולל הרבה תמונות שחורות).

תמונות סייף שצולמו עם ה-P2400

A1 06899 edited 1 scaled A1 07151 edited A1 06588 edited A1 06760

A1 06899 editedA1 07000 edited

צילום Poi

הפרויקט הבא כבר היה מוצלח יותר מבחינתנו והוא שאב השראה מסרטון רשמי של גודוקס עם הצלמים לוק ודויד אדמונסון בו צילמו השניים אומנית הולה הופ (סרטון פנטסטי ומומלץ מאד). בצירוף מקרים מעניין לנו הזדמן לעבוד עם אומנית Poi (כדורי אור צבעוניים זוהרים) מוכשרת בשם הילה רחימוב אשר עובדת בעצמה עם חישוק אור והיא אפשרה לנו לקבל תמונות מעניינות למדי.

המטרה בהפקה הזאת הייתה לשלב בין הקפאה של הפלאש לחשיפה ארוכה בכדי לקבל מריחה של החישוק/הכדורים וכל זאת על רקע חשוך. כמו במקרה של צילומי הסייף, האתגר היה קבלה של רקע חשוך לחלוטין בזמן הצילומים. אנו צילמנו גם בסטודיו שלנו (הניתן להחשכה באופן מלא) עם רקע מבד שחור בעל אטימות אור גבוהה וגם בהמשך על הגג הגדול של הסטודיו.

התנאים בסטודיו ועל הגג אפשרו לנו לצמצם מאד את כמות האור ברקע אבל לא לבטל אותה לחלוטין. בסטודיו הדבר לא התאפשר בשל החזרים מהקירות ועל הגג בשל זיהום אור מבניינים סמוכים (חשוב לזכור כי בניגוד לתמונות בהן המטרה להקפיא את הפריים כולו אז אנו יכולים להעלות את מהירות התריס במצלמה עד ל-1/400 במקרה של הסוני A1 ולצמצם למינימום את האור שאינו מגיע מהפלאש, בצילום הנוכחי היינו צריכים להוריד את מהירות התריס בכדי ללכוד את תנועת החישוק/כדורים.

עם קצת סיוע מפוטושופ החשכנו את הרקע ואתם יכולים לראות את התוצאות למטה. בעולם אידאלי היינו לוקחים את ה-P2400 לקחת יער חשוכה ומצלמים שם אבל הדבר יחייב שימוש בגנרטור (או בימינו הפעלה מסוללה של רכב חשמלי המאפשר זאת).

הילה רחימוב וה-Poi

A1 02079 scaled A1 02098 scaled A1 02548 A1 02944 A1 02967 A1 02999 A1 03060 A1 03097 scaled A1 03101 scaled A1 03143

צילום אופנה/ביוטי

משלושת הפרויקטים שבחרנו לערוך עבור ה-P2400 המוצלח ביותר היה לדעתנו פרויקט צילום הביוטי אותו ערכנו לפני מספר שבועות (הרבה בזכות הצוות הנהדר ששיתף איתנו פעולה וראוי לתודה מיוחדת – הדוגמנית הנפלאה דריה גרומבה, הסטייליסטית המקצועית שרון נתנוב והמאפרת מרים בוזלי).

עם יד על הלב אפשר להרים הפקה שכזאת גם עם תאורות הסטודיו הקיימות שלנו, מצד שני חשוב לזכור שהפקות כגון אלו הם “הלחם והחמאה” של חלק גדול מצלמי הסטודיו המקצועיים הבכירים שהם קהל היעד של ה-P2400. הידיעה שה-P2400 יעמוד בימי הפקה ממושכים כאלו עם מצלמה תובענית כמו ה-A1 ולא פחות חשוב יספק תוצאות קונסיסטנטיות מבחינת צבע וללא פספוסים הוא חשוב ביותר עבורם ומנסיוננו הפלאש עמד בכל אלו ללא שום בעיה.

בסיום הצילומים הקלטנו גם קטע מאחורי הקלעים קצר בו אנו מראים את האופן בו השתמשנו בציוד עבור ההפקה (מופיע כחלק מהסרטון בראשית העמוד, את האודיו היינו אגב צריכים להקליט שוב מאוחר יותר). למי שמזהה את התמונות, חלק קטן מהן כבר פורסם בסקירה הגדולה שלנו של עדשת ה-135 מ”מ.

מעבר לשלושת הפרויקטים הייחודיים הללו עבדנו כמובן באופן רצוף עם ה-P2400 בסטודיו בחודשים האחרונים על מספר רב של צילומים, חלקם גם עבור לקוחות ויש לנו רק דברים טובים לומר על האופן בו המערכת תפקדה.

דריה גרומבה בסשן צילומי ביוטי עם ה-P2400

A1 03576 A1 03573 A1 03507 A1 03767 A1 03763

סיכום

הגיע הזמן לסכם את הביקורת שלנו על ה-P2400. אחרי חודשים רבים של עבודה עם הפלאש המתקדם של גודוקס על פרויקטים אישיים, צילומים מסחריים עבור לקוחות ושלושה פרויקטים יעודיים  שהובאו כאן בהרחבה, דעתנו היא שמדובר במוצר מרשים ביותר בכל קנה מידה.

ה-P2400 הוא מוצר נישה המיועד לקהל מצומצם של צלמי סטודיו מקצועיים הזקוקים לטופ של הטופ מבחינת יכולות וביצועים. עבור מרבית הצלמים המקצועיים דווקא דגם ה-Godox AD1200 PRO (הקטן והזול משמעותית עם ראש פלאש יחיד) הוא אופציה הרבה יותר אטרקטיבית – לא רק בשל גודלו או מחירו אלא במיוחד משום שהוא כולל תכונות כגון TTL ו-HSS שחסרות ב-P2400 וחשוב יותר אולי – כולל בטריה מובנית נשלפת המאפשרת לו לפעול מכל מקום גם ללא חיבור לחשמל.

אז מה הטעם בעצם ב-P2400 ומי באמת זקוק לו וליכולותיו המתקדמות? לדעתנו מתוך הקבוצה של צלמי הסטודיו המקצועיים מי שיכול להנות במיוחד מיכולותיו של הפלאש המתקדם של גודוקס הם צלמים העובדים עם מרככים גדולים במיוחד (או מספר “שכבות” של מרככים), צלמים הזקוקים לעבודה במרחב ובמרחק גדול מהאוביקט ואלו הזקוקים לאמצעי המסוגל להקפיא תנועה באופן מושלם. מעבר לכך כמובן היכולות לעבוד בצורה קונסיסטנטית במיוחד עם טמפרטורת צבע והיכולת להבזיק באופן רציף גם בעוצמות גבוהות בקצב גבוה הן תכונות שיועילו בוודאי להרבה צלמים.

במשך שנים נתפסה גודוקס כחברה עם מוצרים זולים שעושים את העבודה. בשנים האחרונות החליטה גודוקס להרחיב מאד את היצע המוצרים שהיא מייצרת ונכנסה לשווקים נוספים כולל תחום האודיו עם ליין רחב, עולם יוצרי התוכן עם שורה של מוצרים ניידים ותחום הוידאו המקצועי עם תאורות LED עד לעוצמה של 600W. מבחינתה של גודוקס זה טבעי לחלוטין שדווקא בתחום הליבה של החברה – ייצור פלאשים ומוצרים נלווים תבחר החברה להתפתח וליצור מוצרים שיתחרו בדגמים המקצועיים ביותר הקיימים כיום בשוק מבית פרופוטו וברונקולור.

ה-P2400 הוא מוצר הדגל של גודוקס בתחום הפלאש המקצועי והוא למעשה חלק מקבוצה שלמה של מוצרים חדשים של החברה הכוללת כרגע גם ראש Ring חדש וסדרה של סופטבוקסים פרבוליים מקצועיים אותם אנו מקווים לבחון בהמשך.

מי בעצם זקוק ל-P2400?

A1 05965

מחיר

אי אפשר כמובן לסיים ביקורת מבלי לדבר על מחיר וה-P2400 הוא ללא צל של ספק מוצר פרימיום יקר. מחירו הרשמי עומד על $6200 בחו”ל (בערכה עם שני ראשים) אם כי בימים אלו הוא מוצע ב-B&H במכירה מיוחדת במחיר זול יותר באופן משמעותי (יש צורך כמובן לברר התאמות מבחינת חשמל ומשלוחים ארצה למי שמעוניין להזמין בדרך זו). חשוב להבהיר כי המוצרים המקבילים מבית פרופוטו וברונקולור (לברונקולור דגם מעט שונה עם עוצמה גבוהה יותר ושלושה ראשים לפרופוטו דגם עם שני ראשים בעל עוצמה דומה) עולים משמעותית יותר.

למי ששמעדיף את ה-Godox AD1200 PRO עם ראש יחיד וסוללה – מחירו נגיש הרבה יותר ועומד בחו”ל על כ-1600 דולר.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *