ראשי ביקורות\סקירות סוני מול סאמיאנג: מבחן עדשות ה-135 מ”מ

סוני מול סאמיאנג: מבחן עדשות ה-135 מ”מ

0
0

אחרי חודשים של בדיקות, מבחנים ועבודה בשטח אנו גאים להביא בפניכם היום השוואה מקיפה בין שתי עדשות 135 מ”מ למצלמות סוני בתושבת E – הסוני FE 135mm f/1.8 GM והסאמיאנג AF 135mm f/1.8 FE.

עדשת הסוני 135 מ”מ מסדרת ה-GM הושקה בפברואר 2019 והפכה עד מהרה לאחת מעדשות הפורטרטים הנחשקות ביותר עבור מצלמות סוני. הסאמיאנג 135 מ”מ f/1.8 הושקה בפברואר השנה במחיר נמוך משמעותית. אנו יצאנו לברר האם הדבר ישיפיע לרעה על ביצועיה ומה היתרונות והחסרונות של כל אחת משתי העדשות.

ביקורת הוידאו מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשות בטרם נעבור לבחון את ביצועיהן.

מבנה אופטי

לסוני 13 אלמנטים ב-10 קבוצות כולל אלמנט XD אלמנט סופר ED ואלמנט ED.

לסאמיאנג 13 אלמנטים ב-11 קבוצות כולל אלמנט U-ASP, שני אלמנטים מסוג HR ושלושה אלמנטים מסוג ED.

הסוני 135 מ”מ מסדרת ה-GM

A1 03982

חומרים

שתי העדשות בנויות מצוין מחומר פלסטי/מורכב עם ליבה מתכתית. הסוני מרגישה שונה ועשויה מחומר ומרקם המזכיר את שאר עדשות ה-GM מהשנים האחרונות.

גודל ומשקל

הסוני כבדה יותר עם משקל הקרוב ל-1 ק”ג לעומת פחות מ-800 גרם של הסאמיאנג (בשני המקרים בלי מגן השמש).

אורכן של שתי העדשות כמעט זהה סביב 13.5 ס”מ אם כי הסאמיאנג מעט יותר רחבה (8.5 ס”מ לעומת כ-8 ס”מ של הסוני).

קלה יותר – סאמיאנג

A1 03985

טבעות

לסוני שתי טבעות, טבעת פוקוס קדמית רחבה יחסית וטבעת צמצם צרה בחלק הקרוב יותר למצלמה. טבעת הפוקוס חלקה ובעלת התנגדות מעולה. טבעת הפוקוס נעה בקליקים או במצב חלק עם הגדרה אוטומטית להפעלה מהמצלמה.

לסאמיאנג רק טבעת אחת והיא גדולה ורחבה וניתן לבחור באמצעות תחנת העגינה והמחשב האם להשתמש בה לטובת פוקוס בלבד או גם לטובת שינוי צמצם (עוד על כך מיד).

יש הבדל מסוים בטקסטורה של הגומי על טבעות הצמצם של שתי העדשות אבל שתיהן נוחות בסך הכל לאחיזה (הסוני אולי מעט נוחה יותר).

כפתורים ומתגים

הסוני עמוסה בכפתורים ומתגים. היא כוללת מתג AF/MF, מגביל פוקוס עם שלושה מצבים (מלא, 0.7-2 מטר, ו-1.5 מטר עד אינסוף), ובצד השני מתג de-click וכן שני כפתורים ברי תכנות.

לסאמיאנג מתג בר תכנות (כמו במספר עדשות אחרות של החברה) ואנו ממליצים מאד לרכוש את תחנת העגינה בכדי להיות מסוגלים לשנות את ההגדרות של העדשה ודרכו ניתן לשנות בין השאר את פעולת טבעת הפוקוס (כפי שהזכרנו קודם) ולשלוט גם בצמצם.

גם לסאמיאנג יש מתג מגביל פוקוס עם מרחקים זהים כמעט לאלו של הסוני וכפתור בר תכנות יחיד.

המתגים השונים על עדשת הסאמיאנג

A1 03975

אטימה

שתי העדשות רשומות באתרי היצרן כעמידות לאבק/מים (אנו בדקנו אותן בקיץ ובכל מקרה ממעטים לצלם בגשם) ולשתיהן אטם גומי בבסיס העדשה.

תושבת

שתי העדשות מכסות חיישן FF ומתאימות לתושבת E של סוני.

מגן שמש

לשתי העדשות מגיני שמש דומים יחסית באורך 7 ס”מ מפלסטיק. למגן השמש של סוני יש כיסוי בד שחור פנימי לצמצום החזרים וכפתור לנעילה.

צמצם

לשתי העדשות 11 להבי צמצם.

11 להבי הצמצם של הסוני 135 מ”מ GM

Sony-135mm-iris

פילטר

לשתי העדשות התאמה לפילטר בקוטר 82 מ”מ.

ביצועים

פוקוס

נושא הפוקוס, במיוחד בהשוואה בין עדשות מקוריות לעדשות צד שלישי הוא קריטי ביותר (ולעיתים קרובות מתגלים כאן הבדלים לא מבוטלים) ולכן הקדשנו הרבה מאד זמן ומאמץ לבחינה מקיפה של הנושא בביקורת הנוכחית.

עוד לפני שנעסוק בבדיקת פוקוס אוטומטי בשתי העדשות רצינו לבדוק את נושא הפוקוס הידני. טבעת הפוקוס בעדשת הסוני חלקה להפליא ונוחה מאד. לעומתה טבעת הפוקוס בעותק של עדשת  הסאמיאנג שקיבלנו לא הרגישה חלקה באותה המידה. למרות זאת היא תפקדה בצורה טובה בסך הכל ועשתה את העבודה.

נושא חשוב נוסף בכל הקשור לפוקוס ידני הוא ה-focus throw. בעוד טווח סיבוב הפוקוס בסוני עומד על כ-90 מעלות לערך והוא לינארי (כלומר בכל פעם שתוסבבו את טבעת הפוקוס עד לנקודה מסוימת תקבלו את אותו מרחק מישור הפוקוס בלי קשר למהירות בה סובבתם את הטבעת), בסאמיאנג לעומת זאת הפוקוס איננו לינארי וסיבוב איטי יותר ישנה את מרחק מישור הפוקוס הרבה פחות מסיבוב מהיר.

פוקוס לינארי חשוב בדרך כלל לצלמי וידאו אשר רוצים להיות מסוגלים לחזור על אותה פעולת מיקוד בצורה מדוייקת. אנו יכולים לקוות שסאמיאנג תאפשר לשנות את הפוקוס ללינארי באמצעות עדכון קושחה ושינוי הגדרות דרך התוכנה עם תחנת העגינה (אם כי כרגע הדבר לא אפשרי ואין לנו מידע רשמי אם שינוי כזה יגיע בעתיד או לא).

כעת נעבור לבחינת הפוקוס האוטומטי בשתי העדשות. אנו בדקנו את שתי העדשות בסטודיו שלנו בתנאי תאורה טובים ובתנאי תאורה קשים במיוחד (ISO 12,800) עם מצלמת ה-A1 של סוני בסטילס ובוידאו. הצבנו שתי מטרות במרחק 3 מטר האחת מהשנייה ובדקנו את המיקוד של המצלמה פעם אחר פעם בתנאים השונים. כפי שניתן לראות בסרטון שלנו בראשית המאמר, שתי העדשות הציגו ביצועים מעולים בכל המצבים שנבדקו ודייקו במיקוד כל עוד אנחנו הצבנו את הריבוע על המטרה כראוי.

בדיקות בסביבת סטודיו מבוקרת הם כמובן עניין אחד אבל אנחנו רצינו לראות כיצד שתי העדשות מתפקדות בעולם האמיתי בסביבה מאתגרת ולכן לקחנו את העדשות לסקייטבורד פארק במודיעין סמוך לשעת השקיעה בכדי לצלם סטילס ווידאו של עצמים הנעים במהירות עם תריס אלקטרוני וקצב צילום מהיר ב-A1. אנו עוד נחזור לתמונות בהמשך אבל בגדול היינו אומרים שאחוז התמונות (והסרטונים) בפוקוס שקיבלנו משתי העדשות היה פחות או יותר זהה.

נזכיר כי על הנייר לסוני יתרון מבחינת קצב הצילום המהיר עם תריס אלקטרוני על הסוני A1 (עד 30 פריימים לשנייה) לעומת הסאמיאנג אבל בפועל לא באמת חשנו הבדל בין שתי העדשות ושתיהן היו מהירות מאד עם המצלמה.

מייצב תמונה

לשתי העדשות אין מייצב ולמעשה אנו לא מכירים אף עדשת 135 מ”מ מקבילה הכוללת מייצב (עדשת הצייס Batis 135mm כוללת מייצב אבל היא עדשת f/2.8). היה נחמד לראות מייצב באחת מהעדשות אבל הדבר היה הופך אותן כנראה לגדולות, כבדות ויקרות אף יותר.

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות אנו הוספנו לו סרגלים עם פרטים קטנים למידע נוסף). את הבדיקות של שתי העדשות ביצענו עם מצלמת ה-A1 של סוני עם רזולוציה של 50 מגה פיקסל.

במרכז הפריים בצמצם פתוח הסוני נראית אולי מעט יותר חדה אבל עם תיקון האברציות המובנה מכובה במצלמה היא גם הרבה יותר כהה (אנו ממליצים ככלל להשאיר אותו דולק תמיד ואנו מכבים אותו רק לצורך בדיקות בכדי לבחון את ביצועי העדשה בלי תיקונים אוטומטיים של המצלמה). בכל מקרה שתי העדשות הציגו ביצועי חדות מעולים במרכז בצמצם פתוח וביצועי חדות פנטסטיים בצמצם f/2.8.

חדות במרכז הפריים – סוני (שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8), וסאמיאנג (שמאל למטה – f/1.8, ימין למטה f/2.8)

sharpness-center

בפינות הפריים שתי העדשות חדות במידה דומה בצמצם פתוח ואין ממש הבדלים ביניהן מלבד כאמור העובדה שהסוני מציגה תמונה כהה יותר כאשר התיקונים האוטומטיים במצלמה כבויים.

חדות בפינות הפריים – סוני (שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8), וסאמיאנג (שמאל למטה – f/1.8, ימין למטה f/2.8)

sharpness-corners

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

לשתי העדשות מרחק פוקוס מינימאלי מרשים למדי. הסוני מסוגלת להתמקד ממרחק של כ-68 ס”מ ואילו הסאמיאנג מסוגלת לעשות זאת ממרחק קרוב אף יותר – 66 ס”מ (שימו לב כי מדובר במרחק פוקוס קרוב משמעותית מזה של מרבית עדשות ה-85 מ”מ למשל).

יחס הגדלת המאקרו של שתי העדשות גם הוא טוב ועומד על 1:4 לסוני ו-1.4.1 לסאמיאנג – לא עדשות מאקרו אבל בהחלט שימושי לתקריב.

אם נתבונן על איכות התמונה בתקריב נגלה שהסוני אולי מעט יותר חדה מהסאמיאנג במרכז בצמצם פתוח אבל ההפרש קטן ובפינות קשה לנו מאד לחוות דעה משום שעומק השדה כה רדוד במרחק קרוב עד שאפילו סטייה זעירה ביישור שבין החיישן למטרה תגרום לאחד או שני הצדדים לצאת מפוקוס.

חדות בתקריב במרכז הפריים – סוני (שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8), וסאמיאנג (שמאל למטה – f/1.8, ימין למטה f/2.8)

close up sharpness center scaled

נשימה (Breathing)

על ה-A1 שתי העדשות הפגינו הרבה מאד נשימה בעת שינוי פוקוס.

לסוני יש יתרון על הנייר משום שהיא אחת העדשות הנתמכות על ידי סוני לתיקון נשימה על מספר מצומצם של מצלמות. לסוני A1 היכולת הזאת טרם הגיעה נכון לזמן כתיבת שורות אלו אבל ל-A7 IV שלנו דווקא כן ולכן רצינו לבדוק האם הבעיה נפתרת כאשר נפעיל את היכולת הזאת על ההמצלמה עם הסוני 135 מ”מ GM. התשובה שלנו (כפי שתוכלו לראות בעצמכם בסרטון למעלה) היא לא ממש חד משמעית ונראה כי גם אם יש שיפור כלשהו בנשימה (וגם זה בסימן שאלה) הבעיה לא ממש נפתרת ולסוני יש עוד עבודה בעניין (בכל מקרה חשוב לזכור שתיקון נשימה יוצר קרופ נוסף לעדשה).

עיוות צבע (CA)

במבחן שלנו שתי העדשות הפגינו עמידות מרשימה מאד לעיוות כרומטי גם בצמצם פתוח – מרשים.

ללא עיוות כרומטי – סוני (שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8), וסאמיאנג (שמאל למטה – f/1.8, ימין למטה f/2.8)

Sony and samyang 135mm CA

החזרים (Flare)

מן הצד השני לשתי העדשות רגישות גבוהה לתאורה ישירה גם עם מגן השמש ואנו ממליצים להיזהר בעת צילום מול אור ישיר חזק (ראו דוגמא בסרטון).

האפלת פינות (Vignette)

עם תיקון האפלה כבוי במצלמה הסוני מראה לא רק פינות כהות אלא תמונה כללית חשוכה בצמצם f/1.8. הפינות (והתמונה) משתפרות רק סביב f/4-f/5.6.

האפלת פינות סוני – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה – f/4 ימין למטה f/5.6

vignetter-Sony

הסאמיאנג מציגה סיפור קצת שונה. בצמצם פתוח התמונה כהה מאד גם כן אבל היא מתבהרת מאד כבר בצמצם f/2.8 והופכת לנקיה למדי בין f/2.8-f/4.

האפלת פינות סאמיאנג – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה – f/4 ימין למטה f/5.6

Vignetter-samyang

עיוות חבית (Barrel Distortion)

שתי העדשות לא מציגות עיוות חבית או עיוות חבית הופכי (pincushion) משמעותי כלשהו.

ללא עיוות חבית/הופכי נראה לעין – סוני

Sony-135-gm-barrel

 

גם היא ללא עיוות חבית/הופכי נראה לעין – סאמיאנג

Samyang-135-barrell

בוקה

הבוקה של שתי העדשות נעים למדי וגם דומה במידה רבה. לעיתים כדורי האור בסוני נראים עגולים יותר ולעיתים אלו של הסאמיאנג. אפשר לומר שיש לנו תיקו במקרה זה. בכל אופן כפי שתראו בחלק מהתמונות מיד – שתי העדשות מספקות הפרדה מעולה מהרקע יותר מכל עדשה אחרת שבדקנו בשנים האחרונות.

בוקה של עדשת הסוני בצמצם f/1.8

Sony-bokeh-f-1-8

בוקה של עדשת הסאמיאנג בצמצם f/1.8

samyang-bokeh-f-1-8

תמונות לדוגמא

אנו עבדנו עם שתי העדשות במשך תקופה ארוכה של מספר חודשים וצילמנו בעיקר עם מצלמת ה-A1 שלנו אלפים רבים של תמונות בסטודיו ובחוץ, בעבודות מסחריות, פרויקטים אישיים ובצילומים פרטיים. כל התמונות הבאות צולמו עם ה-A1 ומוצגות ללא עריכה פרט לחיתוך (אלא אם צויין אחרת).

תמונות כלליות סוני:

A1 00191 A1 00234 A1 00277 A1 00322 A1 00344 A1 00374 e1655400694299 A1 00473 A1 00519 A1 07860 A1 07949 e1655400748945

תמונות כלליות סאמיאנג:

A1 04652 A1 05698 A1 05688 A1 05646 A1 05612 A1 05503 A1 05452 A1 05418 A1 05375 A1 04755 A1 04694

התנסות מעניינת הייתה לנו עם הסוני 135 מ”מ GM בהופעה של מירי מסיקה שם צילמנו ממרחק של כ-15 מטרים מהבמה בה התקיימו תנאי תאורה מורכבים מאד ועשן – התוצאות (שוב ללא שום עריכה) מדברות לדעתנו בעד עצמן.

כל התמונות הבאות צולמו בהופעה של מירי מסיקה במודיעין עם עדשת הסוני 135 מ”מ GM (ללא עריכה)

A1 01415 A1 01474 A1 01589 A1 01657 A1 01684 A1 01722 A1 01851

לבסוף, עבור פרויקט מקיף שיפורסם כאן בעתיד הקרוב הכולל סקירה של אחת ממערכות התאורה המתקדמות ביותר בשוק כיום לצלמי סטילס ערכנו הפקת אופנה/ביוטי מיוחדת וצילמנו עם שתי העדשות (במקרה זה בצמצם f/14 אגב). אנו מביאים בפניכם שתי תמונות (אחת מכל עדשה ועם מראה שונה). שימו לב כי התמונות הבאות ערוכות אבל כדאי לומר כי למרות העריכה לא הוספנו חידוד כלשהו – פשוט כי לא היה בכך שום צורך לדעתנו – שתי העדשות היו חדות ביותר.

סוני 135 מ”מ, צמצם f/14

Sony-135mm-gm

סאמיאנג 135 מ”מ, צמצם f/14

sMAYANG-135MM

לבסוף כאמור צילמנו בסקייטבורד פארק. הצלחנו להפיק כמה תמונות סבירות אבל חשוב לנו לציין כי עם שתי העדשות היו לנו בהחלט גם פספוסים ומדובר בתנאי צילום מורכבים של מעקב תנועה מהיר בשעת שקיעה ובחלק מהמקרים גם מול אור ישיר.

סוני 135 מ”מ

Sony 135mm-skate-1 A1 04186

סאמיאנג 135 מ”מ

A1 04370 A1 04469 A1 04629 A1 04632 A1 04653

סיכום

כעת הגיע זמן הסיכומים. למרות שעדשות 135 מ”מ אף פעם לא יהיו כנראה פופולאריות כמו עדשות 85 מ”מ לצילום פורטרטים, אם עומד לרשותכם מרחק העבודה המספיק (והתקציב) תוכלו להפיק מהן תוצאות פנטסטיות ובמקרה של שתי העדשות אותן בחנו היום באמת יוצאות דופן באיכותן כמעט בכל קטגוריות הבדיקה שלנו.

מבחינת איכות בנייה, שתי העדשות בנויות מצוין עם יתרון מסוים לסוני, לה יש גם מספר תכונות שלא קיימות בסאמיאנג (טבעת צמצם נפרדת עם De-click וגם פוקוס לינארי). מצד שני לסאמיאנג משקל נמוך יותר אם כי היא מעט עבה יותר.

מבחינת ביצועים כאמור שתי העדשות מעולות גם בצמצם פתוח על פני כל הפריים. אנו חיפשנו הבדלים ללא הפסקה והעמדנו את שתי העדשות במבחני חדות, פוקוס ובתנאי צילום מורכבים מאד ולא הצלחנו למצוא באף אחת מהן נקודות חולשה משמעותיות (מלבד אולי נושא הנשימה שלא חזק באף אחת מהן).

אז אם אתם מתלבטים באיזה עדשה לבחור השורה התחתונה צריכה להיות עד כמה חשובות לכן התכונות המבניות העדיפות של הסוני GM (איכות בנייה משופרת, טבעת צמצם, פוקוס לינארי, כפתור בר תכנות נוסף ואפשרות ל-De-Click לצמצם). אם אתם יכולים לחיות בלי אלו, אנו לא רואים סיבה שלא לבחור בעדשה של סאמיאנג, אבל לדעתנו באיזה עדשה שלא תבחרו מבין השתיים אתם לא צפויים להתאכזב.

אף אחת מהן לא תאכזב אתכם 

Sony-Samyang 135mm

מחיר

הסוני נמכרת בארץ במחיר רשמי של כ-7500 ש”ח.

הסאמיאנג נמכרת בארץ במחיר רשמי של כ-3400 ש”ח.

אנו רוצים להודות לחברת ישפאר יבואנית סוני על השאלת העדשה לביקורת. אנו רוצים להודות גם ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשה לצורך הבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *