ראשי ביקורות\סקירות סוני ECM-B1M – מיקרופון דיגיטלי בביקורת

סוני ECM-B1M – מיקרופון דיגיטלי בביקורת

0
0

היום אנו מפרסמים ביקורת אודות מיקרופון דיגיטלי של חברת סוני – ה-ECM-B1M על שלל תכונותיו המתקדמות המאפשרות לו תקשורת דיגיטלית ישירה עם המצלמה ללא כבלים מציקים או שימוש בסוללות.

סרטון הביקורת מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

בקופסא

סוני מוכרת את המיקרופון עם נרתיק רך ומגן רוח “שעיר”.

עיצוב ובניה

אורכו של המיקרופון 9 ס”מ על 7 ס”מ גובה וברוחב של 2.5 ס”מ. המיקרופונים המובנים (8 במספר) נמצאים בחלק העליון של ה-ECM-B1M.

בחלק התחתון תמצאו את החיבור של המיקרופון ל-Hot-shoe של המצלמה. למיקרופון תושבת מאד מינימאלית עם מעט מאד שיכוך רעידות (עוד ניגע בכך בהמשך הסקירה).

בחלק האחורי של המיקרופון ניתן למצוא את כל המתגים השונים השולטים בפעולת המיקרופון. מדובר באחד המיקרופונים המתקדמים ביותר בשוק מבחינת אפשרויות ותכונות והוא כולל בין השאר אפשרות שינוי בין הקלטה דיגיטלית לאנלוגית, שינוי דפוס הקלטה (עוד על כך מייד), אפשרות סינון רעשים, אפשרות הנחתה מובנית ושליטה ידנית או אוטומטית בעוצמת האודיו המוקלטת.

חשוב להזכיר כי אפשרויות ההקלטה הדיגיטליות של המיקרופון זמינות רק בדגמים חדשים יחסית של סוני (כמו למשל A7rIV, A1, A7IV, A7rV – אם כי זאת רשימה חלקית בלבד). דגמים ישנים דוגמת ה-a6300, a6400, a6500, a6600 אינם תואמים.

Sony ECM B1M 1

תכונות מרכזיות

ה-ECM-B1M נועד לשמש כמיקרופון על המצלמה. הוא מתחבר ישירות ל-hot shoe של מצלמות סוני המודרניות, אינו זקוק לסוללה או לחיבור כבל 3.5 מ”מ ובככזה הוא ייחודי למדי. החיסרון הוא שלא ניתן ממש להשתמש בו במיקום אחר (אלא אם תצליחו לרכוש את כבל הארכה המיוחד של סוני (שקשה מאד להשגה אם לא רכשתם את יחידת ה-XLR של סוני ובכל מקרה מדובר בכבל מאריך יקר וקצר למדי).

אין צורך להדליק או לכבות את המיקרופון משום שהוא מדבר ישירות עם המצלמה (זהו יתרון מאד גדול לעומת מיקרופונים רבים אחרים) וכאמור אין גם צורך בסוללה. מה שאין זה אינדיקטור פעולה על המיקרופון עצמו וחבל. אנו היינו שמחים לראות לפחות אינדיקציה על מסך המצלמה אבל גם שם אין סימון ברור שמחובר מיקרופו דיגיטלי (אם כי באופן עקיף אפשר לגלות זאת בהתאם לדגם המצלמה).

למיקרופון יש אפשרות לשנות את דפוס הקליטה שלו (polar patterns) לאחד משלושה מצבים (עוד פרטים באתר החברה):

  • Super-directional – כיווני ממוקד (בעיקר קדמי).
  • unidirectional – כיווני (קדמי + צדדים).
  • omnidirectional – רב כיווני (קדמי, צדדים ואחורי).

כל אפשרות מתאימה לשימוש שונה, במצב כיווני ממוקד ניתן להקליט מרואיין עם מעט רעשי רקע סביבתיים, במצב כיווני אפשר להקליט מרואיין שאיננו סטטי לחלוטין ורוצים להימנע משינויים דרסטיים בעוצמת הקול ואילו בהקלטה בדפוס רב כיווני אפשר להשתמש כאשר ישנו מרואיין אבל גם מראיים מאחורי המצלמה למשל.

Sony ECM B1M 2

תכונות נוספות ושימוש

בבדיקות שלנו גילינו שאיכות הקול של ה-ECM-B1M טובה עם לא מעט בס ועוצמת קול מתאימה בדרך כלל במצב אוטומטי. במצבים בהם שינויים מהירים וגדולים צפויים בעוצמת הקול המוקלט ישנה הנחתה (attenuation) של כ-20 דציבל.

מההתנסות שלנו בעת צילום ברחוב הנחתה של 10 דציבל תספיק ואם אתם מקליטים בסטודיו בו אתם שולטים במידה רבה בעוצמת הקול הסביבתי 0 דציבל יעבדו היטב.

ל-ECM-B1M יש יחידת עיבוד אותות שנועדה להאזין לרעשי רקע ולבטל או לצמצם אותם. האלגוריתמים אותם שילבה סוני במיקרופון מזהים דיבור ויודעים כיצד להפריד בינו לבין רעשי רקע (עד רמה מסויימת כמובן). ניתן לשמוע הדגמות בסרטון שלנו למעלה.

למיקרופון יש גם פילטר low-cut שמתאים לסילוק רעשים נמוכים כמו מזגנים מאוררים וכו’ (תוכלו לשפוט בעצמכם בדמו שהקלטנו בסרטון).

עוד נושא חשוב שבדקנו הוא רגישות למגע בזמן תפעול. למיקרופון יש shock mount די בסיסי (ולא ניתן לסובב את המיקרופון בשל האופן בו הוא מחובר ל-hot shoe של המצלמה). כתוצאה מכך אם תיגעו במיקרופון או תזיזו את המצלמה יותר מידי ניתן יהיה לשמוע זאת בהקלטה (יחידת ביטוח הרעשים עוזרת כאן אבל אנו ממליצים להיות עדינים בתנועות/מגע עם המצלמה או המיקרופון עצמו).

Sony ECM B1M 3

סיכום

הסוני ECM-B1M הוא מוצר נייד, קומפקטי ואיכותי המשתלב נהדר באקו-סיסטם של מצלמות החברה ומתאים למגוון מצבי צילום ובראשם וולוגים עם יתרון שאין לשום מיקרופון של חברה אחרת – האפשרות להתחבר ישירות למצלמה ולעבוד לא רק ללא סוללה אלא גם ללא כבל למצלמה.

אם יש חיסרון אחד למיקרופון הוא ה-shock mount או התושבת שמחברת את המיקרופון למצלמה. ב-ECM-B1M היא לא גמישה מספיק ולא באמת מנטרלת מספיק רעידות כמו במיקרופונים מקבילים אחרים. היה נחמד אם המיקרופון היה משלב גם tally light בכדי שהמצולם ידע כי המצלמה מקליטה.

Sony ECM B1M 4

מחיר

בחו”ל המיקרופון נמכר תמורת כ-350 דולרים ובארץ סביב כ-1000 ש”ח.

אנו רוצים להודות לסוני אירופה ולחברת ישפאר על אספקת המוצר לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *