ראשי ביקורות\סקירות סאמיאנג AF 50mm F1.4 FE II בביקורת

סאמיאנג AF 50mm F1.4 FE II בביקורת

0
0

היום אנו מפרסמים את הסקירה השנייה אודות עדשות סאמיאנג דור II שהושקה בסוף שנת 2021 למצלמות סוני. הסאמיאנג AF 50mm F1.4 FE II אותה נבחן הפעם היא גרסה מעודכנת עם מגוון שיפורים ובסקירה הנוכחית תוכלו ללמוד עליה וגם לראות השוואה שלה לעדשת הסוני-צייס 55 מ”מ f/1.8.

AF 50mm F1.4 – דור שני

כאמור העדשה שנבחן היום היא דור שני לעדשות הפורטרט המהירות של סאמיאנג והיא הושקה בנובמבר 2021. אנו עבדנו עם העדשה בחודשים האחרונים במקביל לעדשת ה-85 מ”מ של החברה והספקנו לצלם איתה הן עם הסוני A1 ולאחרונה גם עם הסוני A7R V החדשה.

בדומה ל-85 מ”מ החדשה יותר אותה סקרנו כאן ממש לא מזמן גם ל-50 מ”מ שיפורים הנוגעים לאטימות למזג האויר, לתחום הפוקוס, השליטה והתפעול והיא משלבת רבים מהחידושים שסאמיאנג הכניסה בשנים האחרונות לעדשות העדכניות שלה כפי שנראה מייד.

סרטון הביקורת שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשה בטרם נעבור לבחון את ביצועיה של העדשה.

מבנה אופטי

לעדשה 11 אלמנטים ב-8 קבוצות כולל שלושה אלמנטים מסוג HR, שניים מסוג U-ASP ואלמנט ED אחד.

חומרים

העדשה עשויה מחומר פלסטי קשיח ומתכת ומספקת תחושה קלה ביד.

גודל ומשקל

אורכה של העדשה 9.5 ס”מ ומשקלה כ-420 גרם בלבד.

טבעות

לעדשה טבעת יחידה ורחבה באמצעותה ניתן לשלוט בפוקוס אבל גם בצמצם (על ידי שינוי מתג). לטבעת טקסטורה נעימה למגע והיא נעה בחופשיות אם כי התנועה פחות חלקה מזו של עדשות הסוני-צייס 55 מ”מ למשל.

כפתורים ומתגים

בדומה לעדשות סאמיאנג האחרות אותן סקרנו כאן בשנתיים האחרונות גם כאן אנו רואים כפתור Hold בר תכנות (מהמצלמה) ומתג בורר בין שני מצבים. ניתן לשנות את פעולתם של המצבים אם מחברים את העדשה לתושבת החיצונית של סאמיאנג (מתחברת למחשב עם USB ונמכרת בנפרד). כך תוכלו לבחור לעבור ממצב AF/MF או משליטה בצמצם ל-AF (או MF). כמו שאמרנו פעמים רבות בעבר – הרעיון נחמד אבל אנחנו עדיין מעדיפים טבעת צמצם נפרדת ומתג מעבר בין AF/MF כמו שמקובל אצל הרבה יצרניות אחרות.

כפתורים ומתגים על ה-AF 50mm F1.4 FE II

AF 50mm F1.4 FE II

אטימה

העדשה אטומה לאבק ו/או מים על פי סאמיאנג.

תושבת

העדשה בעלת כיסוי FF ומגיעה בתושבת E למצלמות סוני בלבד בשלב זה.

מגן שמש

העדשה מגיעה עם מגן שמש מפלסטיק המוסיף כ-4.5 ס”מ לאורכה של העדשה.

צמצם

לעדשה 9 להבי צמצם (אנו נראה בהמשך כיצד הדבר משפיע על הבוקה).

פילטר

לעדשה אפשרות לחיבור פילטר קדמי בקוטר 72 מ”מ.

ביצועים

כעת אנו מגיעים לליבת הביקורת. כאן הזדמן לנו להשוות את ביצועיה של הסאמיאנג 50 מ”מ f/1.4 דור II לאלו של הסוני-צייס 55 מ”מ f/1.8. זאת רחוקה מלהיות השוואה אידאלית אבל אנו לא חובבים גדולים של עדשות 50 מ”מ וזאת העדשה הקרובה ביותר שהייתה זמינה לנו במהלך הביקורת.

הסאמיאנג והסוני-צייס זו ליד זו

Samyang vs. Sony-zeiss 50mm

פוקוס

בדקנו את ביצועי המיקוד של שתי העדשות הן בצילום סטילס והן בצילום וידאו (ראו תוצאות בסרטון). בשני המקרים החלטנו על מבחן קשה יחסית של אובייקט בתנועה מהירה ובלתי צפויה הנע אל המצלמה בתנאי תאורה משתנים. המבחנים נעשו עם הסוני A1.

במבחן הסטילס הסאמיאנג הציגה בסך הכל אחוזי דיוק טובים. הסוני-צייס למרות גילה המתקדם הציגה ביצועים טובים מאד.

  • 14/16 – סאמיאנג 50 מ”מ
  • 36/37 – סוני-צייס 55 מ”מ

בדקנו את שתי העדשות גם בצילום וידאו עם שינוי פוקוס אוטומטי מהיר. שתי העדשות היו זריזות מאד ולא ראינו בבדיקה פספוסים משמעותיים (ראו סרטון).

עוד בדקנו את ה-focus throw של שתי העדשות. מהבדיקה שלנו שתיהן לא מספקות פוקוס לינארי (פוקוס לינארי משמעותו שסיבוב עדשה לזווית מסויימת תוביל תמיד לאותו שינוי בפוקוס – הדבר חשוב במיוחד בצילום וידאו ועבודה עם follow focus).

מייצב

לשתי העדשות אין מייצב אופטי.

חדות תמונה

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקות ביצענו עם מצלמת ה-A1 של סוני עם רזולוציה של 50 מגה פיקסל.

במרכז הפריים הסאמיאנג חדה למדי בצמצם פתוח עם שיפור קל בעיקר בקונטרסט סביב f/2-f/2.8.

סאמיאנג 50 מ”מ בדיקת חדות במרכז – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4

Samyang-50mm-center

בפינות הפריים הופתענו לראות עד כמה העדשה חדה – אפילו בצמצם פתוח.

סאמיאנג 50 מ”מ בדיקת חדות פינות הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4

Samyang-50mm-corners

הסוני-צייס הפגינה חדות טובה במרכז הפריים בצמצם פתוח (כמובן שמדובר בעדשה איטית יותר ולכן לסאמיאנג יתרון בנקודה זו).

סוני-צייס 55 מ”מ בדיקת חדות במרכז – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה – 8.f/2, שמאל למטה – f/4, ימין למטה – f/5.6

Sony-Zeiss-55mm-center-sharpness

בפינות לעומת זאת הסוני-צייס מראה את גילה המתקדם (העדשה הושקה לפני כעשור) עם חדות לא טובה שמשתפרת רק סביב f/5.6.

סוני-צייס 55 מ”מ בדיקת חדות בפינות – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה – 8.f/2, שמאל למטה – f/4, ימין למטה – f/5.6

Sony-Zeiss-55mm-corner-sharpness

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

שתי העדשות רחוקות מלהיות עדשות מאקרו. לסאמיאנג מרחק פוקוס מיניאמלי של 40 ס”מ (38 ס”מ בבדיקה שלנו עם פוקוס ידני) ויחס הגדלה של 1:6.2.

לסוני צייס מרחק פוקוס מינימאלי רשמי של 50 ס”מ (48 ס”מ בבדיקה שלנו עם פוקוס ידני) ויחס הגדלה של 1:7.1.

כאשר מדובר על חדות הפריים בתקריב גילינו שהסאמיאנג איננה חדה בצמצם פתוח במרכז הפריים (ועוד פחות מכך בפינות שם אנו רואים כנראה השפעות של field curvature) לפחות עד f/4.

סאמיאנג 50 מ”מ בדיקת חדות בתקריב – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4

Samyang close up

הסוני-צייס לעומת זאת הפגינה ביצועים טובים בצמצם פתוח עם שיפור סביב f/2.8.

סוני-צייס 55 מ”מ בדיקת חדות בתקריב – שמאל למעלה f/1.8, ימין למעלה – 8.f/2, שמאל למטה – f/4, ימין למטה – f/5.6

Sony-zeiss-close-up

נשימה (Breathing)

הפתעה חיובית המתינה לנו עם הסאמיאנג במבחן הנשימה שם, בניגוד גמור לעדשת ה-85 מ”מ של החברה, גילינו מעט מאד נשימה (היא לא אפסית אבל בהחלט מצומצמת).

הסוני-צייס לעומת זאת הפגינה הרבה מאד נשימה (עדשה ישנה כבר אמרנו – דוגמאות בסרטון למעלה).

עיוות צבע (CA)

בדקנו עיוות כרומטי בשתי העדשות והסאמיאנג נראית נקיה למדי. לסוני-צייס היה אולי יתרון קל (לא מאד משמעותי) ולדעתנו סביר שהוא נובע יותר ממרחק הבדיקה הקרוב יחסית בו לסוני צייס יתרון כפי שהזכרנו קודם לכן.

סאמיאנג 50 מ”מ בדיקת CA – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4

Samyang 50mm-CA

סוני-צייס 55 מ”מ בדיקת CA – שמאל למעלה f/1.8, ימין למעלה – 8.f/2, שמאל למטה – f/4, ימין למטה – f/5.6

Sony-Zeiss-55mm-CA

החזרים (Flare)

לסאמיאנג התנהגות שונה מלסוני-צייס מבחינת החזרים מול תאורה ישירה. היא הציגה עיגול צהוב גדול במרכז אבל פחות haziness אותו ראינו דווקא בסוני-צייס (ראו סרטון).

האפלת פינות (Vignette)

שתי העדשות כהות מאד בפינות בצמצם פתוח (שוב נזכיר כי הסאמיאנג מהירה יותר בכ-2/3 סטופ). הסאמיאנג משתפרת סביב f/2 עם עוד שיפור משמעותי סביב f/2.8.

סאמיאנג 50 מ”מ בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4

Samyang-50mm-vignette

לסוני-צייס לעומת זאת שיפור רק סביב f/4 אם לא f/5.6.

סוני-צייס 55 מ”מ בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/1.8, ימין למעלה – 8.f/2, שמאל למטה – f/4, ימין למטה – f/5.6

Zeiss-55mm-vignette

עיוות חבית

לשתי העדשות עיוות חבית הופכי (pincushion) קל מאד אם כי נראה שלסוני-צייס מעט יותר ממנו.

סאמיאנג 50 מ”מ בדיקת עיוות גאומטרי

samyang-50mm-barrel

סוני-צייס 55 מ”מ בדיקת עיוות גאומטרי

Sony-zeiss-55mm--barrel

בוקה

שתי העדשות לא הרשימו אותנו מאד בתחום הבוקה. לשתיהן עיגולי אור קטנים מידי ולמרות שבסאמיאנג הם נקיים למדי הם לא עגולים במיוחד אפילו במרכז הפריים.

סאמיאנג 50 מ”מ בדיקת בוקה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4

Samyang-50mm-bokeh

לסוני צייס עיגולים קטנים גם כן (גם כאן לא מדובר בעיגולים מושלמים) אבל הם כוללים onion rings.

סוני-צייס 55 מ”מ בדיקת בוקה – שמאל למעלה f/1.8, ימין למעלה – 8.f/2, שמאל למטה – f/4, ימין למטה – f/5.6

Zeiss-55-bokeh

תמונות לדוגמא

בחודשים האחרונים צילמנו לא מעט תמונות עם הסאמיאנג 50 מ”מ ואנו מביאים כמה מן התוצאות לפניכם. התמונות צולמו עם הסוני A1 (וחלקן הקטן עם ה-A7R V) ולא עברו עריכה (פרט להקטנה).

A1 01660 A1 01670 A1 01675 A1 01676 A1 01680 A1 01708 A1 01750 A1 01764 A1 01785 A1 01795 A1 02146

סיכום

כמו עם עדשת ה-85 מ”מ (החדשה יותר), לסאמיאנג הייתה מטרה ברורה עם ה-50 מ”מ סימן II והיא ליצור עדשה קלה, חדה ומהירה במחיר נגיש עם העיצוב והפונקציונאליות מן הדור החדש של עדשות החברה.

גם כאן סאמיאנג יכולה לסמן V על כל המטרות הללו עם העדשה. למעשה לדעתנו ה-50 מ”מ מוצלחת יותר מעדשת ה-85 מ”מ החדשה של החברה כפי שעולה ממרבית המבחנים שביצענו. היא מספקת חדות טובה גם בצמצם פתוח לכל רוחב הפריים וזאת יחד עם עיוות כרומטי וגאומטרי נמוכים, וביצועי נשימה מפתיעים. היא בעלת משקל קל וארגונומיה שתואמת לשאר העדשות החדשות של החברה.

למעשה החיסרון היחיד של העדשה (פרט אולי לקצת יותר מידי flare מול אור ישיר) היא החדות בתקריב. אבל אם אין לכם כוונה להשתמש בה לתקריבים (והיא ללא ספק לא תוכננה כעדשה כזו) היא לטעמנו אופציה מאד מפתה בעיקר לנוכח המחיר שלה ולמרות התחרות הגוברת בקטגוריה (לאחרונה השיקו סיגמא וסוני עדשות 50 מ”מ f/1.4 חדשות משלהן – שתיהן במחירים גבוהים יותר).

לגבי הסוני-צייס. למרות שלעדשה זו יש לא מעט “חובבים” אנו מעולם לא התלהבנו ממנה (העדשה במבחן אגב היא העדשה הפרטית שלנו), היא אמנם חדה במרכז ובתקריב אבל הפינות פחות מרשימות. לזכותה ייאמר שהיא בנויה מצוין עם טבעת צמצם נפלאה, קומפקטית מאד ובעלת פוקוס זריז אבל במחיר רשמי כפול כמעט מהסאמיאנג ועם צמצם איטי יותר – קשה לנו להמליץ עליה (אלא אם אתם מוצאים אותה ביד 2 במחיר סביר).

הסאמיאנג 50 מ”מ f/1.4 סימן II

סאמיאנג 50 מ"מ

מחיר

אם מדברים על מחירים, הסאמיאנג 50 מ”מ f/1.4 סימן II נמכרת בחו”ל תמורת 640 דולר הסוני-צייס יקרה באופן לא ריאליסטי ונמכרת תמורת כ-1000 דולר.

בארץ מחירה הרשמי של הסאמיאנג אצל היבואן עומד על 2650 ש”ח (הסוני-צייס נמכרת רשמית בארץ החל מ-2200 ש”ח לערך – מחיר מפתיע בהתחשב במחירה הרשמי בחו”ל).

אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשה לצורך הבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *