ביקורות\סקירות עדשות סאמיאנג AF 85mm F1.4 FE II בביקורת ע״י עידו גנוט פורסם ב 12/01/2023 0 0 היום אנו מפרסמים את הראשונה מבין שתי ביקורות על עדשות סאמיאנג מהסדרה השנייה שהושקה במהלך 2022 למצלמות סוני. העדשה הנוכחית היא הסאמיאנג AF 85mm F1.4 FE II – גרסה מעודכנת עם מגוון שיפורים ובסקירה הנוכחית תוכלו ללמוד עליה וגם לראות השוואה שלה לעדשות מקבילות של סוני וסיגמא. AF 85mm F1.4 – דור שני כאמור העדשה שנבחן היום היא דור שני לעדשות הפורטרט המהירות של סאמיאנג והיא הושקה באמצע 2022. אנו עבדנו עם העדשה בחודשים האחרונים והספקנו לצלם איתה מספר הופעות ולצלם איתה במצבים שונים הן עם הסוני A1 ולאחרונה גם עם הסוני A7R V החדשה. לעדשה שיפורים הנוגעים לאטימות למזג האויר, שיפורים בתחום הפוקוס, השליטה והתפעול והיא משלבת רבים מהחידושים שסאמיאנג שילבה בשנים האחרונות בעדשות העדכניות שלה כפי שנראה מייד. סרטון הביקורת שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com מבנה וחומרים כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשה בטרם נעבור לבחון את ביצועיה של העדשה וגם להשוותה לעדשות מקבילות מבית סוני וסיגמא. מבנה אופטי לעדשה 11 אלמנטים ב-8 קבוצות כולל ארבעה אלמנטים מסוג HR ואלמנט ED אחד. חומרים העדשה עשויה מחומר פלסטי קשיח ומתכת ומספקת תחושה קלה יחסיתי ביד. גודל ומשקל אורכה של העדשה 11 ס"מ ומשקלה כ-540 גרם בלבד. הסאמיאנג AF 85mm F1.4 FE II על הסוני A7R V טבעות לעדשה טבעת יחידה ורחבה באמצעותה ניתן לשלוט בפוקוס אבל גם בצמצם (על ידי שינוי מתג). לטבעת טקסטורה נעימה למגע והיא נעה בחופשיות אם כי התנועה פחות חלקה מזו של עדשות הסוני וסיגמא 85 מ"מ המקבילות. כפתורים ומתגים בדומה לעדשות סאמיאנג האחרות אותן סקרנו כאן בשנתיים האחרונות גם כאן אנו רואים כפתור Hold בר תכנות (מהמצלמה) ומתג בורר בין שני מצבים. ניתן לשנות את פעולתם של המצבים אם מחברים את העדשה לתושבת של סאמיאנג (מתחברת למחשב עם USB ונמכרת בנפרד). כך תוכלו לבחור לעבור ממצב AF/MF או משליטה בצמצם ל-AF (או MF). כמו שאמרנו פעמים רבות בעבר – הרעיון נחמד אבל אנחנו עדיין מעדיפים טבעת צמצם נפרדת ומתג מעבר בין AF/MF כמו שמקובל אצל הרבה יצרניות אחרות. אטימה העדשה אטומה לאבק או מים בלא פחות מ-7 מקומות על פי סאמיאנג. תושבת העדשה בעלת כיסוי FF ומגיעה בתושבת E למצלמות סוני בלבד בשלב זה. מגן שמש העדשה מגיעה עם מגן שמש מפלסטיק ועימו אורכה מגיע לכ-16 ס"מ. צמצם לעדשה 9 להבי צמצם (אנו נראה בהמשך כיצד הדבר משפיע על הבוקה). פילטר לעדשה אפשרות לחיבור פילטר קדמי בקוטר 72 מ"מ. ביצועים כעת אנו מגיעים לליבת הביקורת וכאן הזדמן לנו להשוות את ביצועיה של הסאמיאנג 85 מ"מ f/1.4 דור II לאלו של הסוני 85 מ"מ f/1.4 מסדרת ה-GM (העדשה וותיקה מאד בשלב זה – הושקה בפברואר 2016 ואנו משערים שתוחלף בעתיד הלא רחוק), ולסיגמא 85 מ"מ f/1.4 בה אנו משתמשים באופן קבוע מזה מספר שנים. פוקוס בדקנו את ביצועי המיקוד של שלושת העדשות הן בצילום סטילס והן בצילום וידאו (ראו תוצאות בסרטון). בשני המקרים החלטנו על מבחן קשה במיוחד של אובייקט בתנועה מהירה ובלתי צפויה הנע אל המצלמה בתנאי תאורה משתנים. המבחנים נעשו עם הסוני A1 וכמו שתוכלו לראות בסרטון אף אחת מהעדשות לא הרשימה במיוחד (לדעתנו עדשות 85 מ"מ מהירות מהדור הנוכחי פשוט לא כוללות מנוע פוקוס מהיר מספיק בכדי להתמודד בהצלחה עם שינויי פוקוס כה מהירים, חשוב לזכור כי עדשות עם צמצמים בהירים מאד כוללות לרוב אלמנטים גדולים וכבדים יותר מה שהופך את המשימה לעוד יותר מורכבת). במבחן הסטילס הסיגמא הציגה אחוזי דיוק גבוהים מעט יותר מהסוני הוותיקה והסאמיאנג הגיעה למקום השלישי: 7/21 – סאמיאנג 15/23 – סיגמא 14/26 – סוני בדקנו את שלושת העדשות גם בצילום וידאו עם שינוי פוקוס אוטומטי מהיר. הסיגמא והסוני הציגו ביצועים טובים ומהירים יחסית, הסאמיאנג פעלה גם היא הייטב אבל לעיתים נדירות קרה שהפוקוס "ברח" והדבר תואם גם להתנסות שלנו עם העדשה בחודשים האחרונים (אנו השתמשנו בסאמיאנג 85 מ"מ לצילום הפתיח/סיום במרבית סרטוני הביקורת שלנו בחודשים האחרונים). עוד נקודה שראוי להזכיר היא שלסאמיאנג ולסיגמא מנועי פוקוס שקטים יחסית בעוד שלסוני הוותיקה מנוע פוקוס רועש למדי (זקוקה לעדכון כבר אמרנו?). עוד בדקנו את ה-focus throw של שלושת העדשות. מהבדיקה שלנו אף אחת משלושת העדשות איננה מספקת פוקוס לינארי אמיתי (פוקוס לינארי משמעותו שסיבוב עדשה לזווית מסויימת תוביל תמיד לאותו שינוי בפוקוס – הדבר חשוב במיוחד בצילום וידאו ועבודה עם follow focus). אף שסוני מצהירה של-85 מ"מ שלה יש תמיכה בפוקוס לינארי – התוצאה שקיבלנו איננה מאשרת זאת (אם כי התוצאה בהחלט קרובה יותר מאשר עם שתי העדשות האחרות). סוני, סיגמא וסאמיאנג במבחן ראש בראש מייצב לאף אחת משלושת העדשות אין מייצב אופטי (בנקודת הזמן הנוכחית אנו לא מכירים עדשות 85 מ"מ f/1.4 עם מייצב אופטי אם כי לטמרון, צייס וגם לקנון עדשות מיוצבות איטיות יותר באורך מוקד זה). חדות תמונה כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקות ביצענו עם מצלמת ה-A1 של סוני עם רזולוציה של 50 מגה פיקסל. במרכז הפריים הסאמיאנג חדה למדי בצמצם פתוח עם שיפור סביב f/2-f/2.8. סאמיאנג 85 מ"מ בדיקת חדות מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 בפינות הסאמיאנג באופן מפתיע חדה גם בצמצם פתוח אם כי הפינות כהות מאד (כפי שנראה גם בהמשך). סאמיאנג 85 מ"מ בדיקת חדות פינות הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 הסיגמא חדה בצמצם פתוח (אולי מעט יותר מהסאמיאנג) אבל הפינות הרבה פחות חדות. סיגמא 85 מ"מ בדיקת חדות מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 סיגמא 85 מ"מ בדיקת חדות פינות הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 הסוני היא אולי החדה מהשלוש במרכז ובפינות בצמצם פתוח אם כי ההבדל ביחס לסאמיאנג איננו משמעותי מאד. סוני 85 מ"מ בדיקת חדות מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 סוני 85 מ"מ בדיקת חדות פינות הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 מרחק פוקוס (וחדות בתקריב) אף אחת משלושת העדשות איננה עדשת מאקרו (או אפילו קרוב לכך) אבל מבין השלוש לסוני יש יתרון מסוים עם מרחק פוקוס מינימאלי של 80 ס"מ לעומת 85 ס"מ לסיגמא ולסמאמיאנג. כפי שקל לשער לסוני יחס הגדלה עדיף (1:7.6 ואילו לסיגמא 1:8.4 ולסאמיאנג 1:8.3). כאשר מדובר על חדות הפריים בתקריב אף אחת מן העדשות איננה חדה במיוחד בצמצם פתוח אבל החל מ-f/2 אפשר לראות שיפור משמעותי בכל השלוש במרכז הפריים כאשר הסוני ראשונה, הסיגמא מעט אחריה ואחריה הסאמיאנג. סאמיאנג 85 מ"מ בדיקת חדות תקריב, מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 סיגמא 85 מ"מ בדיקת חדות בתקריב, מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 סוני 85 מ"מ בדיקת חדות בתקריב, מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 נשימה (Breathing) לסיגמא ולסאמיאנג הרבה מאד נשימה (נשימה היא שינוי בפריים בעת שינוי פוקוס. רלוונטי מאד בעת צילום וידאו). לסוני לעומת זאת הרבה פחות נשימה אם כי זאת עדיין קיימת. לעומת זאת אם אתם משתמשים באחד הגופים החדשים של סוני עם פיצוי נשימה הסוני 85 מ"מ נתמכת ומבדיקה שערכנו עם הסוני A7R V החדשה הנשימה אכן נעלמת לגמרי (ראו דוגמא בסרטון שלנו). עיוות צבע (CA) בדקנו עיוות כרומטי בשלושת העדשות (עם תיקון עיוות כבוי במצלמה). לנו נראה כי לסיגמא הכי מעט עיוות כרומטי בעוד שלסוני ולסאמיאנג בערך אותה רמת עיוות (גם היא נמוכה). סאמיאנג 85 מ"מ בדיקת CA, מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 סיגמא 85 מ"מ בדיקת CA, מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 סוני 85 מ"מ בדיקת CA, מרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 החזרים (Flare) מבין שלושת העדשות ראינו כי לסאמיאנג הכי הרבה flare בעת צילום מול מקור אור חזק (ראו סרטון שלנו). האפלת פינות (Vignette) בעוד שלשלושת העדשות יש האפלה מאד משמעותית (כאשר פיצוי ההאפלה כבוי במצלמה) בצמצם פתוח אם סוגרים את הסאמיאנג בין f/2.8-f/4 רואים שיפור משמעותי כאשר הסאמיאנג מציגה תוצאה טובה בהרבה מהסיגמא וסביב f/4 גם מעט טובה מהסוני. סאמיאנג 85 מ"מ בדיקת נאפלה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 סיגמא 85 מ"מ בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 סוני 85 מ"מ בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 עיוות חבית (Barrel Distortion) בעוד לסוני ולסאמיאנג מעט מעט עיוות גאומטרי (ניתן לראות מעט סביב הצד השמאלי התחתון בשתי העדשות במקרה שלנו), לסיגמא עיוות גאומטרי (עיוות חבית הופכי) מאד משמעותי עם פיצוי עיוות גאומטרי כבוי. סאמיאנג 85 מ"מ בדיקת עיוות גאומטרי סאמיאנג 85 מ"מ בדיקת עיוות גאומטרי סוני 85 מ"מ בדיקת עיוות גאומטרי בוקה לסיגמא יש עיגולי בוקה גדולים, בייחוד ב-f/2 ונקיים למדי. יחד עם זאת הם לא עגולים אפילו לא במרכז הפריים. סאמיאנג 85 מ"מ בדיקת בוקה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 לסיגמא גם כן עיגולים גדולים ונקיים סביב f/2 אבל הם עגולים יותר מאלו של הסאמיאנג. סיגמא 85 מ"מ בדיקת בוקה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 הסוני מספקת כנראה את התוצאות הטובות ביותר (גם היא סביב f/2) מבחינת הבוקה. סוני 85 מ"מ בדיקת בוקה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה – f/2, שמאל למטה – f/2.8, ימין למטה – f/4 תמונות לדוגמא בחודשים האחרונים צילמנו לא מעט תמונות עם הסאמיאנג 85 מ"מ ואנו מביאים כמה מן התוצאות לפניכם. התמונות צולמו עם הסוני A1 (וחלקן הקטן עם ה-A7R V) ולא עברו עריכה (פרט להקטנה). סיכום לסאמיאנג הייתה מטרה ברורה עם ה-85 מ"מ החדשה שלה והיא ליצור עדשה קלה, חדה ומהירה במחיר נגיש עם העיצוב והפונקציונאליות מן הדור החדש של עדשות החברה. סאמיאנג יכולה לסמן V על כל המטרות הללו עם העדשה. היא מספקת חדות טובה גם בצמצם פתוח לכל רוחב הפריים וזאת יחד עם עיוות כרומטי וגאומטרי נמוכים, משקל קל וארגונומיה שתואמת לשאר העדשות החדשות של החברה. אם אנו משווים את העדשה לסיגמא 85 מ"מ f/1.4 ולסוני 85 מ"מ GM הוותיקה שתי האחרונות מובילות בחלק ניכר מן הפרמטרים שבדקנו (הדבר בולט לדעתנו במיוחד בתחום הפוקוס בעת מעקב אחר תנועה מהירה כפי שראינו בבדיקות הפוקוס שלנו). מצד שני קיים גם פער מחיר משמעותי לטובת הסאמיאנג ואם עיקר העבודה שלכם היא צילום פורטרטים סטטיים יחסית, הסאמיאנג בהחלט צפויה לספק לכם תוצאות טובות בעלות מופחתת למדי. סאמיאנג AF 85mm F1.4 FE II מחיר אם מדברים על עלות, הסאמיאנג 85 מ"מ f/1.4 סימן II נמכרת בחו"ל תמורת 750-800 דולר בעוד הסיגמא נמכרת בין 970-1200 דולר ואילו הסוני נמכרת תמורת כ-1800 דולר. בארץ מחירה הרשמי של העדשה אצל היבואן עומד על 2650 ש"ח (הסיגמא עולה כ-1000+ ש"ח יותר והסוני סביב 6500 ש"ח). אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשה לצורך הבדיקה. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …