מגזין מגמות בלעדי: מדוע קרס שוק הצילום ב-2013? ע״י עידו גנוט פורסם ב 04/03/2014 9 0 ב-2013 קרס שוק הצילום. הנתונים המפתיעים הללו עולים מתוך מספרים רשמיים שפורסמו לאחרונה ביפן ואנו מביאים אותם כאן לראשונה באופן מלא כולל נסיון להבין את הגורמים לקריסה הפתאומית. כבכול שנה אנו עוקבים באופן הדוק אחר נתוני הייצור והמכירות העולמיים בשוק הצילום כפי שהם מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association). נתונים אלו הם נתונים רשמיים שמקורן בחברות הצילום עצמן (בניגוד להערכות שונות המתפרסמות על ידי גורמים כאלו ואחרים מפעם לפעם). את מגמת הקריסה ראינו כבר כאשר התפרסמו הנתונים מן המחצית הראשונה של 2013 – אבל היו שקיוו שהשוק יתאושש בצורה משמעותית במחצית השנייה של השנה – זה לא קרה. נפתח בהצצה אל הנתון הקשה מכולם – כמות המצלמות (הכוללת – מכל הסוגים והדגמים – של כלל החברות) שיוצרה בעולם ב-2013 ביחס לשנים שעברו. כפי שניתו לראות מדובר על ירידה חסרת תקדים (אולי אי פעם בשוק הצילום) של כ-40% בשנה אחת. תוכלו לשים לב גם ששנת השיא בעולם הצילום הייתה 2010 ומאז אנו נמצאים בירידה מתמדת עם נפילה חזקה ביותר ב-2013. נעבור לנתוני העדשות (עדשות הרפלקס וחסרות המראה בלבד כמובן). הנתונים כאן לדעתנו מעניינים לא פחות – שוק העדשות צמח בצורה יפה מאד מאז 2009 באחוזים ניכרים בכל שנה כששנת השיא הייתה 2012 עם למעלה מ-30 מליון עדשות שיוצרו ונמכרו ברחבי העולם. אלא ששנת 2013 הביאה לא רק לירידה עצומה בתחום המצלמות (אותה ניתן "לתרץ" כקשורה לשוק המצלמות הקומפקטי לכאורה), אלא גם לירידה משמעותית בשוק העדשות אשר צנח בלא פחות מ-20% בשנה אחת. אם נעבור לבחון באמת את מה שהתרחש בתחום המצלמות הקומפקטיות נוכל לראות את עוצמת המכה שספג התחום בשנה החולפת. כפי שניתן לראות מאז שנת השיא – 2010 נמצא שוק המצלמות הקומפקטיות בנפילה חופשית, כאשר 2013 ראתה נפילה מטאורית של לא פחות מ-45% במכירות (חישבו על כך – בשנה אחת נמחקה כמעט מחצית מן השוק – מעט מאד מגזרים היו מסוגלים לעמוד במכה שכזאת – לא כל שכן מגזר שספג ירידות מתמשכות בשנתיים הקודמות). כאמור יש כאלו שחשבו שהפגיעה בשוק הצילום מוגבלת לתחום המצלמות הקומפקטיות. הגרף הבא המתאר את כמות מצלמות הרפלקס והמצלמות חסרות המראה (יחד) אשר נמכרו בחמש השנים האחרונות. בדומה למצב בתחום העדשות גם כאן אנו רואים מגמה דומה – עלייה שנתית נאה בין 2009-2012 ונפילה משמעותית ב-2013 לרמות הקרובות לאלו בהן היה השוק שנתיים קודם לכן. אם רוצים לבחון את החלוקה בין מצלמות רפלקס למצלמות חסרות מראה בשנתיים האחרונות מצטיירת תמונה ברורה מאד. כפי שניתן לראות שוק הרפלקס ירד בכ-19% בין 2012 ל-2013 ואילו שוק המצלמות חסרות המראה נפגע קשה יותר וספג ירידה של לא פחות מ-25% בשנה אחת. בעיננו הנתון המעניין יותר בגרף הוא לא האחוזים אלא דווקא המספרים המוחלטים (והיחסים ביניהם). למרות כל "הרעש" התקשורתי שעושות המצלמות חסרות המראה בעולם – הן מהוות רק אחוז זעום מסך כל המצלמות שנמכרות – ב-2013 נמכרו בעולם כולו רק 3 מליון מצלמות חסרות מראה (של כלל היצרניות) לעומת 13 מליון מצלמות רפלקס. מעניינת לא פחות היא העובדה שמתוך 3 המליון הללו כמעט כל מצלמה שלישית נמכרה ביפן (!) – השוק האירופאי והשוק האמריקני פשוט אינם מאמצים במספרים גדולים מצלמות חסרות מראה למרות מה שאולי ניתן היה לחשוב מהמידע בתקשורת. לסיום אנו מביאים טבלה נוספת המציגה מה חזו האנליסטים של חברת IDC (אחת החברות הגדולות בתחומה) לשוק המצלמות חסרות המראה ב-2012 לעומת הנתונים בפועל. כפי שניתן לראות (בכחול) התחזית של חברת IDC דיברה על 5.4 מליון חסרות מראה ב-2012, על לא פחות מ-9.1 מליון חסרות מראה ב-2013 ועל זינוק אדיר ל-13 מליון השנה. בפועל כפי שכבר הבנתם המספרים (באדום) אפילו לא קרובים לתחזית וב-2013 הפער בין התחזית לנתונים בפועל עמד על 300% – למי ניתנה הנבואה כבר אמרנו…). באתר הבת שלנו LensVid פרסמנו אמש סרטון יחד עם אינפוגרפיקה ייחודית אותה הכנו בשבועות האחרונים המבוססת על הנתונים החדשים (כולל כמה פיסות מידע שלא מופיעות בטבלאות שבידיעה זו). אינפוגרפיקה – שוק הצילום ב-2013 – הנתונים המלאים (לחצו להגדלה) אחרי שעברנו על הנתונים כולם נשאלת כמובן השאלה המתבקשת – מה קורה כאן? מדוע קרס שוק הצילום ב-2013? אנו מודעים ל-2 מגמות מרכזיות שהשפיעו ככל הנראה על המצב: העליה המרשימה במכירת ניידים בעלי מצלמות איכותיות – עליה זו השפיעה ללא ספק על הירידה האדירה בשוק המצלמות הקומפקטיות – אלא שמצלפונים איכותיים יחסית היו גם ב-2012 ובכל מקרה במרבית המקרים הסמרטפונים לא יכולים להיות אחראים לירידה במכירת מצלמות רפלקס או מצלמות חסרות מראה. המשבר הכלכלי העולמי – המשק העולמי ממשיך לדשדש והדבר פגע ללא ספק ברכישת מצלמות וציוד צילום הנתפסים במידה רבה כמותרות. יחד עם זאת חשוב לזכור כי המשבר העולמי איתנו מאז 2008 ולפחות לפי הידוע לנו 2013 לא הייתה שנה קשה משמעותית מ-2012 מבחינת הכלכלה הגלובאלית (יש המטילים חלק מהאחריות על השוק הסיני שלא צמח אולי כמתוכנן, אך אפילו אם הדבר נכון, קשה להאשים את סין בירידות הגדולות במכירות באירופה או ארה"ב שנראו ב-2013). אז מה באמת עומד מאחורי הקריסה הגדולה? אם לומר את האמת אין לנו הסבר שלם. מה שחמור יותר אולי – חברות הצילום עצמן אינן אופטימיות במיוחד ביחס ל-2014 וכבר קיצצו את תחזיות המכירות שלהן לשנה הנוכחית… אנו נמשיך לעקוב ואתם מוזמנים לשתף ולנסות להציע פתרונות לחידה של 2013 בתגובות. לידיעות קודמות בנושא: סיכום נתוני מכירות צילום עולמיות 2009. סיכום נתוני מכירות צילום עולמיות 2010. סיכום נתוני מכירות צילום עולמית 2011. סיכום המחצית הראשונה של 2013. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …