ראשי מאמרים סיכום 2010 בצילום הדיגיטלי

סיכום 2010 בצילום הדיגיטלי

2
0

שנת 2010 החזירה קצת מן האופטימיות ליצרניות הצילום לאחר שנת 2009 אשר התנהלה בצילו של המשבר הכלכלי. למעלה מ-190 מצלמות חדשות הוכרזו ב-2010 ברחבי העולם ואיתן 57 עדשות חדשות. חשוב מכך, 2010 סימנה את ראשיתו של מפנה אמיתי ביחסן של כלל היצרניות כלפי המצלמות חסרות המראה והכרה בקיומו של תחום חדש בעולם הצילום המצוי בין מצלמות הרפלקס הקלאסיות והמצלמות הקומפקטיות.

2010 – מגמות בעולם הצילום

שלוש מגמות בלטו במהלך שנת 2010 ולגביהן הרחבנו לא מעט במהלך השנה:

  • מצלמות חסרות מראה –  למרות ששתי השחקניות המרכזיות לא הציגו ב-2010 את הפיתרונות שלהן בתחום המצלמות חסרות המראה, משיחות שאינן לציטוט אותן ערכנו עימן, ברור לחלוטין שגם קנון וגם ניקון עובדות במרץ על פתרונות משלהן (פתרונות אשר עשויים להיות שונים למדי מאלו הקיימים כרגע בשוק). להערכתנו במהלך 2011 כל השחקניות המרכזיות יציגו מצלמות חסרות מראה מסוג זה או אחר, מרביתן ייצרו לעצמן נישה הממוקמת בין המצלמות הקומפקטיות המתקדמות למצלמות הכניסה הרפלקסיות, הן מבחינת המחיר והן מבחינת הביצועים. במקביל צפויים כנראה ניסיונות מצד חלק מן היצרניות (סוני כבר הצהירה על כך והדגימה אבטיפוס בתערוכת פוטוקינה 2010) לפנות לקהלים מתקדמים ומקצועיים יותר – להערכתנו ההצלחה של ניסיונות אלו טמונה בראש ובראשונה בפתרון טוב לנושא העינית האופטית (פוג’יפילם הציגה ב-X100 כיוון אחד אך ספק אם הוא יאומץ על ידי שחקניות נוספות).

סוני NEX-5 – מגמה חסרת מראה

Sony NEX 5 viewfinder

  • וידאו רפלקסי – היו שטענו כי מדובר בטרנד חולף, התלהבות זמנית וגימיק שיווקי אך בין אם אנו אוהבים זאת או לא הוידאו הרפלקסי כאן כדי להישאר. לא מעט צלמים מקצועיים ובניהם גם צלמים וותיקים אשר את מרבית שנותיהם בילו בעידן האנלוגי אימצו ב-2010 את הוידאו הרפלקסי, ואף שילבו אותו כחלק מעבודתם המקצועית או האמנותית, לא כתחליף לצילום הסטילס אלא כערוץ ביטוי ויצירה נוסף. הקלות בה ניתן לצלם כיום סרטונים באיכות גבוהה משנה את חוקי המשחק והופכת את מצלמת הרפלקס המודרנית לכלי רב שימושי. צוות MegaPixel ערך טבילת אש אינטנסיבית מאד בכל הנוגע לצילום וידאו בתערוכת פוטוקינה. מצד אחד איכות התמונה של מצלמות סטילס דוגמת ה–EOS 5D Mark II בה השתמשנו לצורך ההקלטה של קטעי הוידאו הינה גבוהה מאד (לראיה איכות הוידאו בראיון שערכנו עם חברת לייקה) מצד שני לא מדובר במצלמת וידאו ייעודית ונושא הסוללות והסאונד רחוקים מאד מלהשביע רצון. יש להניח כי בשנה הבאה נראה פתרונות טובים יותר אם כי הרגשתנו משיחה עם היצרניות היא שגם הדור הבא של מצלמות הרפלקס לא יהווה תחליף אמיתי למצלמות וידאו מקצועיות בהיבטים הללו.
  • תלת מימד – המגמה החדשה ביותר והשנויה ביותר במחלוקת במהלך ה-2010 הייתה כניסתו של הצילום בתלת מימד. כמות הפתרונות אשר הוצגו ב-2010 הייתה קטנה – פנסוניק הכריזה על עדשת תלת מימד אחת, פוג’יפילם הציגה את ה-W3 הקומפקטית התלת מימדית וסוני שילבה יכולות צילום פנוראמה תלת מימדי במספר דגמים. אנו צופים שהמגמה תמשיך להתפתח גם ב-2011 אך בקצב איטי יותר מזה שנראה ביחס לשתי המגמות הקודמות. וחשוב לזכור כי לא מעט תלוי גם בקצב החדירה של מסכי תלת מימד לבתים, עניין שאיננו נוגע באופן ישיר לתחום הצילום.

פנסוניק – עדשת תלת מימד רפלקסית

3D panasonic lens

 

פוטוקינה 2010

תערוכת פוטוקינה המתקיימת מידי שנתיים בקלן שבגרמניה נחשבת לברומטר של עולם הצילום. חברות רבות מתכננות את לוח הזמנים להשקות המוצרים שלהן בכדי להתאימו לתערוכה במתרחשת בספטמבר וגם השנה זכו חובבי הצילום והציוד למנה הגונה של הכרזות, חלקן כאלו להן ציפו רבים בקוצר רוח.

צוות MegaPixel החל את ההכנות לתערוכת פוטוקינה 2010 שישה חודשים מראש. בין השאר תואמו ראיונות עם כל אחת מיצרניות הצילום/ציוד הגדולות. ההכנות הרבות והמורכבות נשאו פרי ובתערוכה ערכנו בין 3-4 ראיונות בכל אחד מימי התערוכה בנוסף לצילום סרטונים רבים ואלפי תמונות.

נערת חן מפוטוקינה 2010 מציגה את ה-NX100 של סמסונג

NX100 photokina

במהלך ימי התערוכה ניהלנו יומן מקוון אשר תיעד חלק מן ההתרחשויות מאחורי הקלעים של האירוע. אנו מביאים כאן את הרשימה לפי ימים לאלו המעוניינים להיזכר או שטרם הספיקו לקרוא:

עם שובנו מן התערוכה ערכנו סיכום מקיף במיוחד של כל החידושים אשר הוצגו באירוע תחת הכותרת “סיכום פוטוקינה 2010“. וכמובן גולת הכותרת של התערוכה – סדרת הראיונות המלאה שלנו עם היצרניות (כולל, קנון, ניקון, סוני, פנטקס ורבים אחרים) וכן שורה ארוכה של סרטונים וידיעות מפוטוקינה 2010.

מצלמות השנה של גולשי MegaPixel

בראשית חודש דצמבר הכרזנו על הסקר התשיעי והאחרון לשנת 2010 של האתר MegaPixel. מטרתנו הייתה לבחור באמצעות הגולשים את מצלמת השנה של גולשי האתר.

בחירת הגולשים ברוב של כ-50% מסך כל הקולות הייתה ה-D7000 של חברת ניקון. הבחירה רחוקה מלהפתיע את מי שעקב אחר מה שהתחולל בשוק הצילום בשנת 2010. עם ה-D7000 לקחה ניקון את הדגם הפופולארי ביותר שלה מזה שנים רבות (ה-D90) ושיפרה או שידרגה כמעט כל אספקט שלה.

ה-D7000 של ניקון – מצלמת השנה 2010

D7000 front side1

האם תצליח ה-D7000 לשמור על הכתר גם בשנה הבאה? קשה לדעת ונותר להמתין ולראות מה מתכננת קנון (ובמידה מסויימת גם סוני, פנסוניק וחברות נוספות) לשנת 2011.

 

מן הבלוג – הסיפורים הקלילים לשנת 2010

במסגרת הבלוג שלנו אנו מנסים להביא באופן קבוע סיפורים וידיעות בעלי אופי קליל יותר ונושאים אשר לא היו מגיעים בהכרח לחדשות הרגילות באתר. מספר נושאים היו חביבים עלינו במיוחד ב-2010 וזכו גם לכמות נכבדה של צפיות:

  • Timelapse – סרטונים המורכבים מרצפי תמונות סטילס אינם דבר חדש אך האפשרות להציג סרטונים באיכות גבוהה (HD) באתרי אינטרנט הפכה ב-2010 לעניין נפוץ ואפשרה לנו להביא שורת סרטונים ייחודיים אשר צולמו במקומות שונים בעולם דוגמת מכה שבסעודיה,  דרום מערב ארצות הברית, ווינה שבאוסטריה.
  • זכויות הצלם – נושא נוסף שהעסיק אותנו רבות ב-2010 נגע בזכויות השונות של צלמים (עיתונות ואחרים) ברחבי העולם ויותר מכך באירועים הנוגעים להפרות של זכויות אלו. מקריימר ועד כווית המאבק למען זכותם של צלמים לצלם הוכיח עצמו ב-2010 כמקיף במיוחד.
  • שוברי הקופות – רבי מכר מסתבר יש לא רק בספרים אלא גם במצלמות כמו שניסינו להוכיח בפינה שלנו אשר הוקדשה לנושא והביאה נתוני מכירות אמיתיים מרחבי העולם.

המצלמות הנמכרות באמזון

amazon1

ג’יימי אוליבר – מקדם את ניקון

oLIVER nIKON D3100 MAIN

רגע לפני השנה החדשה – 10 הכתבות הנצפות ביותר

לסיום, מצאנו לנכון להזכיר את עשרת האייטמים הנצפים ביותר לשנת 2010 באתר:

ולרשימה זו אנו מרשים לעצמנו להוסיף גם את בחירת העורך לשנת 2010 – מצלמות בחלל.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

2 תגובות

  1. Avatar

    yitzy

    01/01/2011 ב 11:10 PM

  2. Avatar

    עידו גנוט

    01/01/2011 ב 11:58 PM

    האמת שגם אני חושד בכך. נבדוק את זה.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *