ראשי מאמרים סיכום פוטוקינה 2010

סיכום פוטוקינה 2010

1
0

חודש ספטמבר עבר בצילה של תערוכת פוטוקינה 2010 שהתקיימה בין התאריכים 21-26 לחודש וריכזה אליה את מיטב יצרניות הצילום הגדולות. כהכנה לתערוכה הציגו מרבית היצרניות מגוון מוצרים חדשים בעוד אחרות המתינו עד לפתיחת התערוכה בכדי לחשוף דגמים חדשים. הסקירה הנוכחית כוללת את כלל הדגמים אשר הוכרזו במהלך חודש ספטמבר ואשר הוצגו בתערוכת פוטוקינה וכן התייחסות למספר אבות טיפוס וטכנולוגיות אשר נחשפו לראשונה במהלך התערוכה.

קנון:

לאחר שהכריזה בסוף אוגוסט שעבר על ה-EOS 60D חשפה חברת קנון במהלך ספטמבר שני דגמים חדשים שאינם רפלקסיים ואשר הוצגו לצד ה-EOS 60D בפוטוקינה 2010:

  • PowerShot G12 – מחליפתה של ה-G11 הכוללת תמיכה בצילום וידאו ברזולוציה גבוהה, תמיכה בפורמט כרטיסי הזיכרון החדש SDXC וכן חוגה קדמית חדשה.

ה-G12 – מבט אחורי (צילום: אופיר אילוז):

canon g12

  • PowerShot SX30 IS – דגם האולטרה זום בעל יכולות הזום הגבוהות ביותר בעולם נכון לזמן כתיבת שורות אלו – 35X – טווח אופטי חסר תקדים 24-840 מ”מ (אקוויולנטי ב-35 מ”מ). למצלמה מערכת ייצוב מתקדמת המסוגלת (לטענת קנון) לאפשר ייצוב המקנה עד 4.5 סטופים, מסך מפרקי בן 2.7 אינצ’ ומנוע אולטרסוני למיקוד מהיר ומדויק יותר.

בכל הקשור בעדשות לא הציגה חברת קנון חידושים במהלך חודש ספטמבר (וזאת לאחר שהציגה 6 עדשות חדשות בסוף חודש אוגוסט). הדגמים החדשים הוצגו במהלך התערוכה וניתן היה להתנסות בהם בדוכן הגדול של החברה.

ראיון אותו קיימנו עם שניים מהנציגים הבכירים של חברת קנון באירופה יפורסם בתקופה הקרובה באתר.

גלריה: 60D ותמונות אוירה נוספות מהביתן של חברת קנון (צילום: אופיר אילוז).

[mega_gallery]

ניקון:

גם חברת ניקון הכריזה במהלך ספטמבר על מספר דגמים קומפקטיים חדשים:

  • COOLPIX P7000 – המצלמה הקומפקטית המתקדמת של חברת ניקון, מקבילתה של ה-G12 של קנון וה-LX5 של פנסוניק. ל-P7000 מסך 3 אינצ’ ברזולוציה גבוהה (920k פיקסלים), חיישן גדול (1/1.7 אינצ’), זום אופטי – 7X בעל טווח של 28-200 מ”מ (אקוויוולנטי ב-35 מ”מ) ויכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה (720p).
  • COOLPIX S80 – היא מצלמה אולטרה קומפקטית מתקדמת בעלת חיישן CCD בן 14 מגה פיקסל, מסך OLED בגודל 3.5 אינצ’ ויכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה.
  • COOLPIX S8100 – מצלמת אולטרה זום (10X) קומפקטית בעלת מסך 3 אינצ’ ברזולוציה גבוהה ויכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה מלאה (1080p).

גולת הכותרת של ניקון בתערוכת פוטוקינה היו שתי מצלמות הרפלקס החדשות אשר נחשפו זמן לא רב לפני פתיחתה:

  • D7000 – כוכבת תערוכת פוטוקינה 2010. הדגם החדש מביא עימו אין ספור חידושים וממותג על ידי חברת ניקון כמצוי בין ה-D90 ל-D300S (אף שכולל שורה ארוכה של חידושים המציבים אותו מעבר לשני הדגמים הנ”ל).
  • D3100נחשפה כבר באמצע אוגוסט 2010, ה-D3100 אשר מהווה קפיצת מדרגה ביחס לדגם ה-D3000 הנוכחי (ובמובנים רבים גם ה-D5000) וכוללת חיישן חדש, יכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה ולראשונה גם פוקוס אוטומטי בעת צילום וידא,ו הוצגה בתערוכה לקהל הרחב ממש לפני תחילת מכירתה בחנויות וזכתה ללא מעט התעניינות.

הביתן של ניקון (צילום: אופיר אילוז).

nikon booth

בכל הנוגע לעדשות הוצגו בתערוכה כל עדשות הליין החדש של ניקון ובניהן:

  • AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G – עדשת ה-35 מ”מ המהירה החדשה של ניקון אשר הוכרזה יחד עם ה-D7000 באמצע ספטמבר.
  • AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II – עדשת העילית החדשה של ניקון המהווה שדרוג (בעיקר של מערכת הייצוב) לדגם ה-200 מ”מ f/2.0 הקודם של החברה. צוות MegaPixel זכה להתנסות בדגם החדש וחזר מלא התרשמות ממהירות המיקוד והחדות של העדשה (המשקל ובעיקר המחיר של הדגם החדש – 6000 דולר בארה”ב החל מאוקטובר, קלקלו מעט את ההנאה).
  • עדשות חדשות נוספות אותן הציגה ניקון בביתן הנרחב שלה בתערוכת פוטוקינה השנה הוכרזו יחד עם ה-D3100 עוד בחודש אוגוסט וכללו ארבעה דגמים אשר כבר מצאו את דרכם לשוק. בנוסף הוצג גם הפלאש החדש של חברת ניקון – Speedlight SB-700 אשר צפוי להגיע לשוק (בארה”ב) בנובמבר.

במסגרת הראיונות אותם קיימנו במהלך תערוכת פוטוקינה 2010 שוחחנו גם עם Robert Cristina אחד הוותיקים והמנוסים שבמנהלים הטכניים של חברת ניקון באירופה.

סוני:

סוני לא הציגה בספטמבר מצלמות חדשות (אלו הוכרזו באוגוסט) אך בתערוכת פוטוקינה ניתן היה להתרשם מן הדגמים החדשים (ומשלושת העדשות החדשות אשר הוכרזו במקביל). אנו זכינו להתנסות קצרה בתערוכה עם ה-A55 החדשה (סרטון וידאו יועלה בהמשך) ויכולים לדווח כי העינית הדיגיטלית אשר שולבה במצלמה טובה מזו הקיימת בדגמים מקבילים (דוגמת ה-GH2 החדשה של פנסוניק למשל) וכי המצלמה עצמה מהירה מאד (יחד עם זאת לאחרונה הכריזה סוני כי למצלמה מגבלות צילום וידאו כתוצאה מהתחממות יתר של החיישן כך שלא הכל וורוד).

אף שלא הוכרז באופן רשמי הוצג בתערוכה אבטיפוס של דגם מצלמה עתידי מתקדם של חברת סוני. הדגם אשר אפשר ויחליף בעוד מספר חודשים את ה-A700 הנוכחית עשוי להיות הראשון להשתמש בטכנולוגיית המראה החצי שקופה במצלמה מקצועית. בשלב זה לא סיפקה סוני פרטים כלשהם אודות האבטיפוס אבל לנו הזדמן לצלמו מזוויות שונות (אם כי מאחורי זכוכית לצערנו) במהלך התערוכה.

צילום: אבטיפוס עתידי של סוני (צילום: אופיר אילוז).

sony alpha new body

ראיון עם מנהל השיווק של סוני באירופה יפורסם בקרוב.

גלריה: תמונות נוספות של האבטיפוס (צילום: עידו גנוט).

[mega_gallery]

פנסוניק:

עם תחילת תערוכת פוטוקינה חשפה חברת פנסוניק את ה-Lumix DMC-GH2 ולצידה את עדשת התלת מימד הראשונה בעולם עבור מצלמות רפלקס – LUMIX G 12.5mm / F12. ה-GH2 היא ממשיכתה של ה-GH1 (מצלמת הדגל הקודמת של פנסוניק) ובדומה לקודמתה כוללת יכולות וידאו מתקדמות במיוחד (וידאו ברזולוציה גבוהה מלאה ובקצבים משופרים בין השאר הודות למעבד חדש).

הביתן של פנסוניק – אוירת תלת מימד (צילום: אופיר אילוז).

panasonic booth

בנוסף הכריזה פנסוניק גם על שתי עדשות נוספות:

ראיון עם אחד המנהלים הבכירים של חברת פנסוניק באירופה יפורסם בקרוב.

פנטקס:

חברת פנטקס הציגה בפוטוקינה שני דגמי מצלמות רפלקסיות חדשות:

  • K-r – אשר הוכרז מוקדם יותר בספטמבר וצפוי להחליף את דגם ה-K-x הנוכחי של החברה. מהתנסות קצרה הדגם החדש הרשים אותנו בעיקר במהירות פעולתו אך בדיקה מעמיקה יותר בהחלט דרושה.
  • K5 – ספינת הדגל הרפלקסית החדשה של חברת פנטקס. ממשיכתה של ה-K7 הכוללת חיישן חדש (דומה לזה של ה-D7000 של ניקון והסוני- A55) בעל רגישות משופרת (עד 51200 ISO במצב מוגבר), צילום וידאו ברזולוציה גבוהה מלאה (1080p), מערכת פוקוס חדשה ומצב HDR משופר.

הביתן של פנטקס – דגמים חדשים (צילום: אופיר אילוז).

pentax booth

בנוסף הכריזה פנטקס על שתי עדשות חדשות במהלך חודש ספטמבר:

פנטקס – מאחורי הקלעים (צילום: אופיר אילוז).

pentax coffee

פנטקס גם הכריזה על שתי מצלמות קומפקטיות חדשות:

  • Optio RZ10 – מצלמת אולטרה זום (10X) קומפקטית חדשה בעלת מסך 2.7 אינצ’ וחיישן 14 מגה פיקסל בעל יכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה (720p).
  • Optio RS1000 – קונספט חדש וצבעוני כמיטב המסורת של חברת פנטקס בשנים האחרונות.  המצלמה מאפשרת החלפה של כיסויים קדמיים בצבעים וטקסטורות שונות ואף הדפסה פשוטה של כיסויים מעוצבים אישית. מעבר לכך מדובר במצלמה קומפקטית טיפוסית בעלת חיישן ברזולוציה של 14 מגה פיקסל, מסך 3 אינצ’, יכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה (720p) וקצב צילום גבוהה יחסית (3.2 פריימים לשנייה – לא פורט לכמה תמונות ברצף).

בימים הקרובים נביא ראיון מיוחד אותו קיימנו עם אחד הנציגים הבכירים ביותר בחברת פנטקס.

סמסונג:

חברת סמסונג הציגה בפוטוקינה מצלמה חדשה אחת:

  • NX100 – הדגם החדש בסדרת ה-NX של החברה הוכרז ממש בטרם התערוכה וכולל מספר מצומצם יחסית של שינויים אשר המרכזי שבהם הוא גוף קטן יותר שאינו מכיל עינית מובנית (אך מאפשר שימוש בעינית חיצונית) ומשלב יכולת שימוש בעדשות בעלות פונקציית ה-iFn הקיימת בשלב זה בשתי עדשות חדשות וצפויה להתווסף לכל ליין העדשות העתידיות של החברה.

סמסונג – הכחול הגדול (צילום: אופיר אילוז).

samsung cool picture

במקביל ל-NX100 חשפה סמסונג גם שתי עדשות חדשות (המשלבות כאמור את פונקציית ה-iFn) כחלק מתוכניתה ארוכת הטווח לפיתוח ליין עדשות מלא לסדרת ה-NX:

  • EX-W20NB – עדשת פנקייק 20 מ”מ בעלת צמצם f/2.8 (חברת סמסונג לא השכילה בנתיים לספק שמות הגיוניים לעדשותיה).
  • EX-S2050NB – עדשת זום 20-50 מ”מ בעלת צמצם סטנדרטי (f/3.5-5.6), קצרה וקלה.

גלריה: סמסונג – דוגמניות ומצלמות (צילום: אופיר אילוז/עידו גנוט).

[mega_gallery]

אולימפוס:

חברת אולימפוס אשר הציגה בפוטוקינה 2010 את אחד הביתנים המושקעים ביותר (ולבטח המעוצב ביותר) השיקה בסמוך לתערוכה מצלמת רפלקס מקצועית:

  • E5 – דגם משודרג שלמצלמת  ה-E3 מ-2007 הכולל חיישן חדש ברזולוציה גבוהה יותר (12 מגה פיקסל לעומת 10 בדגם הקודם), מסך 3 אינצ’ ברזולוציה גבוהה (לעומת 2.7 אינצ’ ברזולוציה סטנדרטית), תמיכה בכרטיסי SD ו-CF במקביל (אם כי ככל הנראה ללא יכולת גיבוי במקביל בדומה לזו המצויה ב-D7000 של ניקון) ועוד שורה של שינויים. מהתנסות קצרה עם הדגם בתערוכה התרשמנו מאד ממערכת הפוקוס החדשה שלו שהייתה מהירה מאד (אם כי רשמנו לעצמנו לבדוק את נושא הדיוק במבחן משמעותי יותר אותו אנו מקווים לעשות בקרוב בארץ).

אולימפוס E5 בחול – הדגמה בביתן של חברת אולימפוס (צילום: אופיר אילוז).

olympus e5 send

אולימפוס לא הכריזה במהלך ספטמבר על עדשות חדשות אבל שתי העדשות החדשות שהוכרזו בסוף אוגוסט הוצגו בביתן של החברה כולל עדשת ה-M.Zuiko ED 75-300mm f/4.8-6.7 – עדשת הסופר זום טלפוטו הארוכה ועם זאת הקטנה ביותר בשוק.

מלבד הדגמים הקיימים הציגה אולימפוס בביתן גם דגם עתידי אפשרי של מצלמה קומפקטית העושה שימוש בעדשת M.Zuiko (המותג בו עושה החברה שימוש בעדשות הרפלקס שלה). משיחה עם החברה לא ברור בדיוק מה יהיה טיבו של מוצר שכזה ואיזה חיישן הוא צפוי לקבל אם יגיע לשוק.

בתקופה הקרובה נפרסם ראיון מקיף אותו קיימנו עם שני נציגים גרמניים מחברת אולימפוס.

גלריה: אולימפוס – הביתן הצבעוני בתערוכה (צילום: אופיר אילוז).

[mega_gallery]

לייקה:

חברת לייקה הציגה ביתן גדול בעל ניחוח יוקרתי במיוחד בפוטוקינה 2010. מעבר לאפשרות להתנסות ב-S2 וב-M9 (מצלמות שסיכוייו של צלם ממוצע להיתקל בהן בחיי היום יום נמוכים למדי) הציגה החברה מספר מצלמות חדשות (וגרסאות חדשות של דגמים קיימים) בתערוכה:

  • D-Lux 5 – גרסת לייקה ל-Lumix DMC-LX5 של פנסוניק. זהה בכל המובנים פרט למחיר, חבילת התוכנה ולעיצוב החיצוני.
  • V-Lux 2 – גרסת לייקה ל-Lumix DMC-FZ100 זהה בכל המובנים פרט לעיצוב/חבילת תוכנה/מחיר.
  • גרסה שחורה של דגם ה-X1.
  • גרסת טיטניום לדגם ה-M9 – גרסה מיוחדת אשר עוצבה על ידי המעצב הראשי של חברת פולקסווגן ועשויה כולה מטיטניום. הגרסה הייחודית תיוצר ב-500 עותקים בלבד ותימכר בלא פחות מ-22 אלף יורו.

לייקה M9 טיטניום – מאחורי זכוכית בלבד (צילום: אופיר אילוז).

leica m9 titan

במסגרת הראיונות אותם קיימנו בתערוכת פוטוקינה 2010 שוחחנו עם מר סטפן דניאל, מנהל המוצר בחברת לייקה. על השולחן בזמן הראיון ניתן לראות את מרבית ליין המצלמות של החברה ובכלל זה את כל המצלמות החדשות שהוכרזו בתערוכה.

לייקה – מצלמה או תכשיט? (צילום: אופיר אילוז).

leica girl

קרל זייס:

חברת קרל זייס (או צייס למדקדקים בגרמנית) הציגה בתערוכת פוטקינה 2010 את עדשת ה- Distagon T* 1,4/35 החדשה שלה אותה ראינו בדוכן הקטן יחסית אך המושקע של החברה. עוד הוצג בדוכן מבנה בגודל חדר קטן בצורת עדשת זייס בתוכו התקיימה תצוגה של ההיסטוריה של החברה והסברים לגבי האופן בו מיוצרות עדשות בחברה.

זייס – עדשת ענק (צילום: אופיר אילוז).

carl zeiss booth

בעקבות התערוכה פרסמנו ראיון אותו קיימנו עם Berttam Honlinger  מחברת זייס בפניו הצגנו מספר שאלות הנוגעות לחברה.

טמרון:

חברת טמרון הציגה ביתן גדול מאד בתערוכה אשר כלל תצוגה רצופה של דוגמניות (עניין שהפך מקובל למדי בתערוכה בקרב חלק מן היצרניות). בכל הקשור למוצרים היה לחברה הרבה פחות לחדש בתערוכה ומלבד ליין העדשות הקיים הוצגה גם ה- SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD החדשה.

הביתן של טמרון – נערות יפות – מעט מוצרים חדשים (צילום: אופיר אילוז).

tamron booth

אנו נפרסם בקרוב ראיון אותו קיימנו עם מנהל ה-PR הגרמני של החברה.

פוג’יפילם:

חברת פוג’יפילם אשר בשנים האחרונות איבדה נתחי שוק חשובים במסגרת הנהירה הכללית לעבר העידן הדיגיטלי נראתה השנה כאילו היא מתחילה לחזור לעצמה. החברה הציגה בתערוכה ביתן רחב במיוחד אשר כלל תצוגה של המוצרים הבולטים של החברה. במרכז התצוגה ניצבה ה- FinePix REAL 3D W3 החדשה אשר אחדות ממנה הוצבו סביב שולחן בו ישבו מספר דוגמניות גרמניות חינניות אותן ניתן היה לתעד בתלת מימד. מהתנסות קצרה עם המצלמה התרשמנו בעיקר מהמסך המיוחד של המצלמה אשר מאפשר לראות את התמונות המצולמות בתלת מימד ללא צורך במשקפיים (התצוגה איננה מושלמת כמובן אבל היא בהחלט משרתת את מטרתה – צפייה מיידית בתוצאת הצילום בתלת מימד).

X100 של פוג’יפילם – סוג חדש של מצלמה (צילום: אופיר אילוז).

fuji x100

גולת הכותרת של פוג’יפילם בתערוכה (ולדעתנו אחד המוצרים המעניינים בתערוכה כולה) היה אב-הטיפוס של ה-X100 – מצלמה קומפקטית בעלת חיישן גדול (APS-C). ה-X100 היא מצלמה פורצת דרך לא רק עבור חברת פוג’יפילם אשר מאז ה-S5 אשר הוכרזה ב-2006, נראה כאילו נטשה את פלח השוק המקצועי, אלא עבור עולם הצילום בכלל. המצלמה המעוצבת מעור וממתכת (עיצוב המזכיר מאד מצלמות לייקה – ואכן ראינו בביתן נציגים של החברה אשר באו להתעניין במצלמה החדשה) כוללת טכנולוגיה חדשה לחלוטין המשלבת עינית דיגיטלית ואופטית. השילוב המיוחד של עינית OVF (אופטית) עליה ניתן להציג מידע דיגיטלי, עם עינית דיגיטלית לחלוטין –  EVF (בת 1.4 מליון פיקסלים) המאפשרת הצגה מוקדמת של חשיפה, עומק שדה ו-white balance והאפשרות לעבור בין השתיים בלחיצת כפתור, היא חידוש בתעשיית הצילום.

פוג’יפילם – השדים הירוקים (צילום: אופיר אילוז).

fujifilm booth

ל-X100 עדשת 23 מ”מ (שוות ערך ל-35 מ”מ על חיישן ה-APS-C) בעלת נתונים נאים במיוחד (f/2.0 קבוע). יחד עם זאת אי אפשר שלא לחוש אכזבה מסוימת מן העובדה שהחברה לא שילבה אפשרות להחלפת עדשות במצלמה (רמז על כך אפשר לשמוע בראיון אותו קיימנו בתערוכה – עוד על כך מייד).

ה-X100 אשר הוצגה בתערוכה פעלה אך עודה רחוקה למדי ממוצר סופי אשר צפוי כנראה ברבעון הראשון של השנה הבאה במחיר הנע סביב 1000 דולר. ממעט ההתנסות שלנו עם המצלמה בתערוכה אנו יכולים לומר שאנו בהחלט נשמח להמתין ולקבל לידינו את הדגם הסופי לבדיקה.

גלריה: X100 ו-W3 – כוכבי הביתן של פוג’יפילם (צילום: אופיר אילוז).

[mega_gallery]

חברת פוג’יפילם הייתה אחת החברות הבודדות בהן בחרנו לקיים ראיון בעברית עם הנציג הישראלי (חיים בן כוזרי – נציג חברת שמעוני, יבואנית חברת פוג’יפילם לישראל). בן כוזרי ענה בפתיחות רבה על השאלות אותן הצגנו בפניו ובהמשך אף ערכנו עימו סיבוב קצר ברחבי הדוכן של החברה ושוחחנו על ה-X100 וה-W3 (סרטון אשר יתפרסם בהמשך בנפרד).

סיגמא:

לקראת תערוכת פוטוקינה 2010 הכריזה חברת סיגמא על שורה של מוצרים חדשים:

  • SD1 – מצלמת הדגל הרפלקסית החדשה של חברת סיגמא. המצלמה, אשר פרטים רבים אודותיה עודם חסרים, הוצגה בתערוכה מאחורי זכוכית. מהמעט אשר ידוע בשלב זה מדובר במצלמה הכוללת חיישן ברזולוציה גבוהה (46 מגה פיקסל המחולקים על פני 3 שכבות בטכנולוגיית Foveon X3 של החברה ומקנים למצלמה חיישן שווה ערך ל-15.3 מגה פיקסל). למצלמה גוף מגנזיום עמיד למים, 11 נקודות פוקוס, מעבד תמונה כפול ומסך 3 אינצ’ ברזולוציה של 460k פיקסלים.

סיגמא SD1 – מעט פרטים (צילום: אופיר אילוז).

sigma sd1 body

בנוסף ל-SD1 חשפה סיגמא שתי עדשות חדשות (בשלב זה ללא תאריך הגעה לשוק, משקל או פירוט לגבי Mount פרט להתאמה למצלמות סיגמא):

“סיגזילה” – עדשה כזאת לא רואים כל יום (צילום: אופיר אילוז).

sigzilla

כמו כן חשפה סיגמא גם שני פלאשים חדשים דומים מאד בבסיסם:

  • EF-610 DG ST – דגם מתקדם בעל מגוון רחב של תכונות ו-Guide Number גבוהה במיוחד (61 מ’).
  • EF-610 DG SUPER – דגם דומה אך חסר ככל הנראה אפשרויות שליטה מסוימות (Master).

150 מ”מ חדשה – סיגמא (צילום: אופיר אילוז).

sigma new lens

במסגרת התערוכה ערכנו ראיון עם אחד הנציגים האמריקנים הבכירים של החברה (אירוע נדיר בפני עצמו בתערוכה גרמנית), הראיון יועלה לאתר בקרוב.

קסיו:

חברת קסיו הציגה ביתן ססגוני מאד בתערוכה אשר כלל לא מעט עלמות חן אשר נשכרו על ידי הנציגות הגרמנית של החברה. מלבד הביתן הציגה החברה ארבע מצלמות קומפקטיות חדשות:

  • Exilim EX-H20G – מצלמת אולטרה זום (10X) בעלת חיישן 14 מגה פיקסל, יכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה (720p), מסך 3 אינצ’ ברזולוציה גבוהה (460k פיקסלים) ומקלט GPS מובנה.
  • Exilim EX-ZR10 – מצלמה קומפקטית מתקדמת בעלת חיישן CMOS בטכנולוגיית הארה אחורית ברזולוציה של 12 מגה פיקסל, מסך 3 אינצ’ ברזולוציה גבוהה (460k פיקסלים), צילום וידאו ברזולוציה גבוהה מלאה (1080p) וזום אופטי 7X.
  • Exilim EX-Z2300 – מצלמה קומפקטית בעלת חיישן ברזולוציה בת 14 מגה פיקסל, יכולת צילום וידאו ברזולוציה גבוהה (720p) ומסך 3 אינצ’ ברזולוציה גבוהה (460k פיקסלים).
  • Exilim EX-Z16 – מצלמת כניסה קומפקטית בסיסית בעלת חיישן ברזולוציה של 12 מגה פיקסל.

נערת המים של קסיו (צילום: אופיר אילוז).

casio booth

כחלק מסבב הפגישות שלנו בתערוכה ערכנו ראיון קצר עם מנהל המוצר של חברת קסיו באירופה והוא יופיע באתר בהמשך.

מץ:

חברת מץ הגרמנית לא הכריזה על מוצרים חדשים בתערוכה אך שני המבזקים (פלאשים) החדשים שלה אשר הושקו בסוף חודש אוגוסט הוצגו בביתן החברה.

מץ – חדש וישן (צילום: אופיר אילוז).

metz flashes

סאמיאנג:

חברת סאמיאנג הציגה בתערוכה (בביתן אשר נוהל על ידי היבואן הפולני הפעיל במיוחד של החברה) את כל ליין העדשות שלה ובכלל זה את עדשת ה-35mm-f/1.4 החדשה. בנוסף הציגה החברה גרסה חדשה של עדשת עין הדג הנוכחית שלה – 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye המותאמת לצלמי וידאו בעלת מערכת פוקוס חלקה יותר ו”שיניים”.

ריקו:

חברת ריקו לא הציגה דגמי מצלמות חדשים בתערוכה ולצערנו כשהגענו לביתן החברה לקראת סוף התערוכה נציגי ה-PR הספיקו לעזוב. החידוש היחיד אותו הציגה החברה היפנית המסתורית בביתן השנה היה ה-Ricoh GXR A12 28mm F2.5 – מודול חדש למצלמת ה-GXR של החברה (מצלמה ייחודית בה העדשה והחיישן ניתנים להחלפה כמודול יחיד).

ליף:

חברת ליף הישראלית הציגה בביתן שלה בתערוכה גב חדש – Leaf Aptus-II 12 המגיע ברזולוציה חסרת תקדים של 80 מגה פיקסל (10,320 על 7,752 פיקסלים) וכולל חיישן פורמט בינוני גדול במיוחד (53.7 על 40.3 מ”מ).

כמו כן הציגה החברה גריפ המכונה V-Grip Air המותאם למצלמות פורמט בינוני של חברת ממיה ופייז וואן הכולל טריגר פלאש אלחוטי ופועל על הסוללה המובנית בגבי ליף או סוללות AA.

הסלבלד:

כמעט מחצית מן הביתן של חברת הסלבלד היה מוקדש השנה לתצוגת אופנה אשר זכתה לפופולאריות רבה בקרב המבקרים אשר התקבצו בצפיפות רבה בכדי לחזות ולצלם. צוות מיוחד של חברת הסלבלד הצטרף אף הוא לצילומים (אם זאת לא ראינו אפשרות בה המבקרים יכלו לצלם בעצמם עם מצלמות החברה כפי שקרה בחלק מן הביתנים של החברות האחרות).

בפגישה עם חברת הסלבלד הוצגו בפנינו שורה של מוצרים וטכנולוגיות חדשות:

  • H4D-31 – דגם הכניסה החדש של חברת הסלבלד בעל 31 מגה פיקסל (דגם ה- H4D-40 הנוכחי הוא בעל חיישן בן 40 מגה פיקסל), הדבר יאפשר לחברה להוזיל את חבילת הקיט הבסיסית לרמה של מתחת ל-10 אלפים דולר (מפרט מלא יתווסף בהמשך).
  • HC 50mm-II – עדשה רחבה (31 מ”מ אקוויוולנטי ב-35 מ”מ) בעלת צמצם f/3.5 ומרחק מיקוד מינימאלי בן 60 ס”מ (מפרט מלא יתווסף בהמשך).
  • HC Macro 120mm-II – עדשת מאקרו (יחס הגדלה 1:1) טלפוטו קצרה (73.5 מ”מ אקוויוולנטי ב-35 מ”מ) בעלת צמצם f/4.0 ומרחק מיקוד קצר בן 39 ס”מ (מפרט מלא יתווסף בהמשך).
  • גרסה צפויה בת 200 מגה פיקסל של ה-H4D-50MS – מעט מאד פרטים נחשפו בשלב זה אודות הפרויקט. בשיחה עם נציגי הסלבלד נמסר לנו כי במהלך השנה הבאה צפויה החברה לשחרר גרסה ברזולוציה גבוהה במיוחד של ה-H4D-50MS המבוססת על טכנולוגיית ה-multi-shot של החברה – המצלמה תהיה מסוגלת גם לצלם במצב single-shot.
  • גרסת פרארי ל-H4D – החברה הודיעה בתערוכה על שיתוף פעולה ייחודי עם יצרנית מכוניות הספורט ליצירת גרסה מיוחדת אשר תיוצר במהדורה מוגבלת בת 500 יחידות. המצלמה תיצבע בצבע אדום מיוחד הזהה לצבע של דגמי הפרארי החדשים.
  • CFV-50 – גב חדש בן 50 מגה פיקסל המיועד למצלמות V-System – הגב החדש מצטרף לשני גבים קודמים ברזולוציות נמוכות יותר של החברה (16/39 מגה פיקסל) ועלותו הצפויה תעמוד על 12 אלף יורו.

הסלבלד פרארי (צילום: אופיר אילוז).

hasselblad frari box

כחלק מן הפגישה ערכנו ראיון עם מנהל המכירות העולמי של חברת הסלבלד אותו אנו מקווים להביא בהמשך.

KATA/Manfrotto:

תאגיד VITEC הבריטי הכולל את חברת KATA הישראלית, Manfrotto ו-Gitzo האיטלקיות ומותג תיקי הצילום National Geographic הציג בתערוכה קבוצה של ביתנים ובהם חידושים רבים. תחת המותג National Geographic הושק בתערוכה ליין תיקים חדש המכונה אפריקה וכולל שורה ארוכה של פתרונות נשיאה אופנתיים ויום יומיים. לעומתה חברת Manfrotto, המוכרת דווקא יותר מתחום החצובות, השיקה בתערוכה בפעם הראשונה מספר סדרות של תיקי צילום בעיצוב שחור ויוקרתי (ולפחות בחלקו גם יקר) ולקינוח ליין ביגוד (ז’קטים ומעילים) בעיצוב תואם.

אנו ערכנו סיור מקיף בביתנים השונים של הקבוצה והקלטנו מספר סרטונים עם המעצבת הראשית של חברת KATA אשר הסבירה והדגימה חלק מן המוצרים החדשים.

Lowepro:

חברת Lowepro הקנדית הציגה בתערוכה מספר חידושים כאשר המרכזי שבהם היה ווסט מודולרי חדש. ווסט הצילום אשר חוזר כיום לאופנה (אם כי כנראה עדיין לא בישראל) מותאם למגוון רחב של פאו’צים והתקנים אחרים המאפשרים נשיאה נוחה ושליפה מהירה של ציוד כמו עדשות, מבזקים וכו’. עוד הציגה החברה מספר מצומצם של תיקים חדשים בניהם גם מזוודת ציוד צילום גדולה עם גלגלים הכוללת גם מערכת גב לנשיאה במקומות בהם גלגלים אינם הפתרון הטוב ביותר.

נערת Lowepro והמזוודה החדשה (צילום: אופיר אילוז).

lowepro bag girl

אנו ערכנו ביקור נרחב בביתן של חברת Lowepro והקלטנו מספר סרטונים המתארים את המוצרים החדשים ואופן השימוש בהם וזאת בעזרת מנהל הפיתוח של החברה ואחת מעלמות החן הגרמניות שליקטנו מדוכן החברה.

נערת Lowepro מציגה את אחד התיקים החדשים (צילום: אופיר אילוז).

lowepro girl bag 2

פוטוקינה 2010 – מגמות כלליות וסיכום התערוכה:

תם ולא נשלם. תערוכת הצילום הגדולה בעולם הסתיימה לפני כשבוע אך החומרים איתם חזרנו מן התערוכה צפויים ללוות אותנו לפחות עוד מספר שבועות. בתערוכה עצמה ניתן היה לסמן שלוש מגמות חדשות (ביחס לתערוכות קודמות) אשר אנו מאמינים כי ילוו אותנו גם בשנים הבאות:

  • מצלמות חסרות מראה – למרות ששתי השחקניות המרכזיות טרם הציגו את הפיתרונות שלהן בתחום המצלמות חסרות המראה, משיחות שאינן לציטוט אותן ערכנו עימן, ברור לחלוטין שגם קנון וגם ניקון עובדות במרץ על פתרונות משלהן (פתרונות אשר עשויים להיות שונים למדי מאלו הקיימים כרגע בשוק). להערכתנו ניתן להניח בזהירות כי במהלך 2011 כל השחקניות המרכזיות יציגו פתרונות ללא מראה מסוג כזה או אחר, מרביתן ייצרו לעצמן נישה הממוקמת בין המצלמות הקומפקטיות המתקדמות למצלמות הכניסה הרפלקסיות, הן מבחינת המחיר והן מבחינת הביצועים. במקביל צפויים כנראה ניסיונות מצד חלק מן היצרניות (סוני כבר הצהירה על כך והדגימה אבטיפוס בתערוכה) לפנות לקהלים מתקדמים ומקצועיים יותר – להערכתנו ההצלחה של ניסיונות אלו טמונה בראש ובראשונה בפתרון טוב לנושא העינית האופטית (פוג’יפילם הציגה ב-X100 כיוון אחד אך ספק אם הוא יאומץ על ידי שחקניות נוספות).
  • וידאו רפלקסי – היו שטענו כי מדובר בטרנד חולף, התלהבות זמנית וגימיק שיווקי אך בין אם אנו אוהבים זאת או לא הוידאו הרפלקסי כאן כדי להישאר. לא מעט צלמים מקצועיים ובניהם גם צלמים וותיקים אשר את מרבית שנותיהם בילו בעידן האנלוגי מאמצים את נושא הוידאו הרפלקסי, מתנסים ואף משלבים אותו כחלק מעבודתם המקצועית או האמנותית, לא כתחליף לצילום הסטילס אלא כערוץ ביטוי ויצירה נוסף. הקלות בה ניתן לצלם כיום סרטונים באיכות גבוהה משנה את חוקי המשחק והופכת את מצלמת הרפלקס המודרנית לכלי רב שימושי. אנו ערכנו טבילת אש אינטנסיבית מאד בכל הנוגע לצילום וידאו בתערוכה והקלטנו שעות רבות של חומר גלם במהלך התערוכה. מצד אחד איכות התמונה בוידאו של ה-EOS 5D Mark II בה השתמשנו לצורך ההקלטה גבוהה מאד (לראיה איכות הוידאו בראיון שערכנו עם חברת לייקה) מצד שני לא מדובר במצלמת וידאו ייעודית ונושא הסוללות והסאונד רחוקים מאד מלהשביע רצון. יש להניח כי בשנה הבאה נראה פתרונות טובים יותר אם כי הרגשתנו משיחה עם היצרניות היא שגם הדור הבא של מצלמות הרפלקס לא יהווה תחליף אמיתי למצלמות וידאו מקצועיות בהיבטים הללו.
  • תלת מימד – המגמה החדשה ביותר והשנויה ביותר במחלוקת בתערוכה הייתה כניסתו של הצילום בתלת מימד. כמות הפתרונות אשר הוצגו בפוטוקינה 2010 הייתה קטנה – פנסוניק הכריזה על עדשת תלת מימד אחת, פוג’יפילם הציגה את ה-W3 הקומפקטית התלת מימדית וסוני מאפשרת מזה מספר חודשים צילום פנוראמה תלת מימדי במספר דגמים. אנו צופים שהמגמה תמשיך להתפתח אך בקצב איטי יותר מזה שנראה במצלמות חסרות מראה ובנושא הוידאו ולא מעט תלוי גם בקצב החדירה של מסכי תלת מימד לבתים.

בכל סקירה של תערוכה דוגמת פוטוקינה ראוי לדעתנו להוסיף משפט גם על היצרניות הקטנות. פוטוקינה כוללת עשרות בודדות של ביתנים גדולים ומאות רבות של ביתנים קטנים. אף שסביר שלא נמצא אצל היצרניות הקטנות את המצלמה או העדשה הבאה שלנו, בחלק מן הביתנים הקטנים ניתן היה למצוא פתרונות עזר מקוריים למדי. מעבר לכך במהלך שיטוט בתערוכה נתקלנו ביותר ממקרה אחד בחברות זעירות אשר לא שכרו ביתן בתערוכה (מדובר בהוצאה נכבדת למדי) אך הציגו את מרכולתם לעוברים ושבים (לפחות סרטון אחד אותו נביא בתקופה הקרובה נעשה כתוצאה ממפגש מקרי עם זוג צלמים אשר פיתח פתרון מקורי וזול למכתוף וידאו).

אי אפשר לסיים מבלי לומר מילה על פוטוקינה כתערוכה שמעבר לציוד הצילום. מארגני האירוע עשו מאמץ גדול לשלב במסגרת פוטוקינה שורה של תערוכות צילום פרי עבודתם של צלמים מכל העולם. בין ראיון לראיון הזדמן לנו להתרשם מחלק קטן מתערוכות אלו ואף שפוטוקינה איננה תערוכת אומנות עשו לדעתנו נכון המארגנים שהשכילו בנקודות מסוימות להזכיר למבקרים כי המצלמה והעדשה אינם אלא כלים המשרתים את הצלם ומספקים לו אמצעי ביטוי.

לכל הראיונות והדיווחים מתערוכת פוטוקינה (צפוי להמשיך ולהתעדכן לאורך חודש אוקטובר).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

תגובה אחת

  1. Avatar

    rodibest

    04/10/2010 ב 6:27 AM

    תודה על הדיווח המעניין.
    ממתין לקרוא את הראיונות הנוספים.

    בפעם הבאה – תיקחו גם אותי 🙂

    רודי.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *