ראשי מגזין העולם משתנה אז משתנים: פנטקס תחדל מייצור המוני של מצלמות

העולם משתנה אז משתנים: פנטקס תחדל מייצור המוני של מצלמות

0
1

ריקו, חברת האם של מותג הצילום הוותיק פנטקס, הודיעה כי היא מתכננת שינוי מהותי בפעילות מותגי הצילום שלה והיא תפסיק ייצור המוני של מצלמות ותעבור למכירה בעיקר באמצעות האינטרנט ונקודות מכירה ישירות.

עדכון – ראו עדכון חשוב בתחתית הכתבה

לא סוגרים – משתנים (בנתיים…)

לריקו נראה שאין תוכניות לסגור את חטיבות מוצרי הצילום שלה (פנטקס, GR ו-THETA) בעתיד הקרוב, אלא לשנות את האופן בו הן פועלות. לריקו ברור כי אין לה יכולת אמיתית להתחרות באותה הנישה בה חברות ענק כמו קנון, סוני ואפילו פנסוניק וניקון מתחרות, במיוחד לנוכח היקפי הרכישות ההולכים ומצטמצמים בעשור האחרון. לפיכך החברה תפסיק בהדרגה את מכירות המוצרים שלה בחנויות ברחבי העולם ותתרכז במכירה מקוונת ומכירה באמצעות מספר חנויות בוטיק מצומצם.

הדוגמא הבולטת לחברה שעשתה מהלך דומה היא לייקה. החברה אמנם לא מתמקדת במכירה מקוונת אבל היא פתחה רשת חנויות משלה ומוכרת במקביל דרך מפיצים מקומיים. הבעיה המרכזית עם המודל הזה הוא שריקו/פנטקס איננה לייקה ולא נחשבת מותג יוקרה. האם תהיה הצדקה להמשך פיתוח של דגמים חדשים של מצלמות רפלקס ומצלמות קומפקטיות עם חיישן גדול במודל של מכירה ישירה? (בשלב זה נראה שפנטקס די נטשה את תחום הפורמט הבינוני והחברה לא השיקה עדכון ל-Pentax 645Z שהושקה ב-2014). התשובה לכך לא ברורה.

הפנטקס 645Z – מצלמת הפורמט הבינוני האחרונה של פנטקס?

645Z

נראה שבפני ריקו לא עמדו ברירות רבות. לנוכח מצבה בשוק (ומצב השוק בכלל) אין הצדקה כלכלית להפעיל שלושה קווי מוצרים בייצור סדרתי מלא. בהנחה שבריקו לא מעוניינים למכור או לסגור הדרך היחידה היא צמצום משמעותי של העלויות ולכן אפשר להניח שנראה הסרה שקטה של מוצרים מהשוק בתקופה הקרובה והתמקדות בדגמים שנמכרים ואולי בעתיד ייצור על פי דרישה.

הבעיה כאמור עם מודל כזה הוא שבניגוד ללייקה שיכולה לייצר על פי דרישה בכמויות קטנות בשל המחירים הגבוהים ורמת הרווחיות הגבוה של מוצריה – מצלמות פנטקס/ריקו לא נחשבות מוצרי פרימיום ואינן מתומחרות ככאלו. גם אם החברה תאלץ להעלות מחירים בעקבות המהלך קשה לדמיין רווחיות משמעותית מהקפי מכירה כה מצומצמים.

פנטקס הפכה לאחרונה רשמית למותג הצילום האחרון שעדיין מפתח, מייצר ומוכר מצלמות רפלקס דיגיטליות (וזאת אחרי שבקנון הודיעו כי לא יפתחו מצלמות DSLR חדשות וניקון כבר עמוק בתוך המהלך). הדבר עשוי להקנות לה יתרון בקרב הקהל המצומצם שרוצה להישאר בעולם ה-DSLR ונזכיר גם כי לפנטקס קהילה קטנה אבל נאמנה (וקולנית) ובכל זאת מדובר במספרים קטנים שיתקשו להחזיק את המותג בחיים.

פנטקס K3 – החברה תהפוך ליצרנית הרפלקס האחרונה בשוק?

Pentax-k3

בטווח הבינוני והארוך אנו מתקשים לראות את ריקו/פנטקס שורדת כחברת צילום. נזכיר כי ריקו היא חברת ענק עם עסקים משמעותיים בשוק המשרדי כך שהחברה עצמה כנראה לא הולכת לשום מקום ומסוגלת לספוג הפסדים בחטיבה אחת או שתיים כפי שעשתה כנראה בשנים האחרונות. אנו מרשים לעצמנו להעריך כי בלי שינוי כיוון מהותי או מיתוג מוצלח מחדש נראה בשנים הקרובות את פנטקס נעלמת משוק הצילום (או נמכרת, כפי שקרה לפנטקס עצמה בעבר ולאחרונה לאולימפוס).

אנו עוסקים במגה פיקסל באופן קבוע במגמות בשוק הצילום ובקרוב נפרסם סקירה על שהתרחש בשוק הצילום בשנת 2021 מבחינת נתוני שוק ובהשוואה לשנים עברו.

עדכון 22/1/2022 – ההודעה המקורית של ריקו פורסמה ביפנית בלבד באתר החברה ונראה שהיא מתייחסת לפחות בשלב הראשון לשוק היפני בלבד. יחד עם זאת דעתנו נותרה כשהייתה – זהו השלב הראשון בשינוי דרמטי שחייב להתחולל בחטיבת הצילום של ריקו וגם אם הוא ייקח עוד זמן מה – אין כנראה דרך לחמוק ממנו.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *