ראשי מגזין סוף עידן מצלמות הרפלקס – קנון לא תפתח דגמים חדשים

סוף עידן מצלמות הרפלקס – קנון לא תפתח דגמים חדשים

1
1

את שנת 2022 אנו פותחים עם משבר השבבים ההולך ומחריף ומצמצם את זמינות המצלמות של מגוון יצרניות וגם עם ההודעה הרשמית של מנכ”ל קנון, יצרנית הצילום הגדולה בעולם מלפני מספר ימים שמסר בראיון כי ה-1D X Mark III תהיה מצלמת הרפלקס האחרונה שהחברה תייצר.

דור הולך ודור בא

בשנת 1995 השיקה קנון את ה-EOS DCS 3 – הדיגיטלית הראשונה מתוצרתה (בשיתוף קודאק ז”ל). הייתה זו הסבה של ספינת הדגלת האנלוגית מאותה התקופה (ה-EOS-1N) עם חיישן CCD בן 1.3 מגה פיקסל, קצב צילום של 2.7 פריימים לשנייה ותג מחיר של כמעט שני מיליון ין (בערך 55 אלף ש”ח בהמרה לשקלים בימינו).

ה-EOS DCS 3 – דיגיטלית מוקדמת בשיתוף קודאק

EOS DCS 3

יעברו עוד מספר שנים אבל בשנת 2000 השיקה החברה את D30 שהייתה המצלמה הראשונה של החברה שתוכננה מהיסוד כדיגיטלית והייתה זמינה לקהלים רחבים יחסית ובמחיר הרבה יותר נגיש. היא הגיעה עם חיישן 3.25 מגה פיקסל (CMOS הפעם ולא CCD) ותמיכה בכרטיסי CF (ה-EOS DCS 3 כללה דיסק קשיח מובנה קטן שתרם עוד יותר למחירה הגבוה). שנה אחריה אגב הושקה ה-1D המקורית עם חיישן גדול יותר (שוב CCD) וגוף הנראה דומה מאד ל-1D X MKIII הנוכחית.

ה-D30 – תחילתו של עידן

D30

20 שנה חלפו, במהלכן השיקה קנון יותר מ-50 מצלמות רפלקס דיגיטליות שהחליפו לחלוטין את המצלמות האנלוגיות של החברה ובינואר 2020 השיקה קנון את ה-1DX MKIII. המצלמה שתהפוך בסופו של דבר ל-DSLR האחרונה של החברה. זהו מהלך מפתיע שכן הדור הראשון של חסרות המראה (עם חיישן FF) של קנון הושק בסך הכל פחות משנתיים לפני כן בפוטוקינה 2018.

קפיצה כה מהירה בטכנולוגיה אולי נראית לחלק מן הקוראים מובנית מאליה אבל היא מביאה איתה שינויים עצומים בחברה ועבור קהל גדול של משתמשים העובד עם מצלמות רפלקס ועדשות EF המשמעות היא בחירה באחת משלוש חלופות – הישארות עם המצלמות הישנות לזמן בלתי מוגבל, מעבר לחסרות המראה החדשות עם מתאם (עם העדשות הישנות) או החלפה של העדשות הישנות ומעבר מלא לתושבת ה-RF ולעדשות שלה (או שילוב כמובן).

מקריאה בין השורות אנו לא בטוחים שמבחינת קנון החיתוך המהיר הזה היה חלק מן התוכניות, בטח לא חלק מן התוכניות כשהושקה המצלמה לפני שנתיים. יחד עם זאת הרבה דברים קרו כידוע בעולם מאז והעובדה שקנון (כמו יצרניות אחרות) צריכה להילחם על כל מעבד וזיכרון עבור מצלמותיה מעמיד אותה בפני בחירות לא פשוטות שבימים כתיקונם אולי היו נמנעים.

קנון בנתיים ממשיכה לייצר ולמכור מצלמות DSLR מהדגמים הקיימים (גם אם יש האטה כזו או אחרת בקצב הייצור בגלל המצב העולמי) ואפשר להניח שלא נראה החלטה על עצירה מוחלטת של הייצור ומעבר לייצור חסרות מראה בלבד, לפחות עד שהחברה לא תשיק מצלמת RF עם חיישני APS-C ואיתן עדשות תואמות.

ה-1D X Mark III – עשרים שנה מאוחר יותר

1DX III

עתיד מצלמות ה-DSLR?

בשוק מסתובבות להן עשרות מליוני מצלמות DSLR ומאות מליוני עדשות תואמות וברחבי העולם יש מליונים המשתמשים בהן וימשיכו כנראה להשתמש בהן גם בשנים הקרובות בלי קשר למה יעשו היצרניות הגדולות.

הודעתה של קנון לא הגיעה בחלל ריק. ניקון הודיעה כבר לפני מספר חודשים כי תפסיק כליל את ייצור מצלמות הרפלקס ביפן עצמה (ה-D6 מיוצרת ביפן) וכי היא מפסיקה ייצור של שורה של דגמים פופולאריים כמו ה-D5600, ה-D7500 וה-D3500 כמו גם ה-D500 ושורה של עדשות בתושבת F. בפועל ממשיכה ניקון בעיקר בייצור מצלמות DSLR עם חיישני FF וחלק מליין עדשות ה-F אבל לחברה יהיה קשה להפסיק את ייצור כל מצלמות ה-DSLR בין השאר משום שהיא חווה קשיי ייצור עם המצלמות חסרות המראה שלה (ה-Z9 המתקדמת נדחתה לפחות עד אוקטובר 2022 בגלל המחסור בשבבים – מכה לא פשוטה לחברה שקיוותה למכירות משמעותיות של ספינת הדגל החדשה שלה).

למעשה החברה היחידה שלא מתכננת כנראה מעבר למצלמות חסרות מראה היא פנטקס. אלא שלחברה אשר מתפקדת כחטיבה בתוך חברת האם ריקו יש פחות מחצי אחוז מסך המכירות בשוק הצילום (0.49% בשנת 2018 וכנראה אף פחות מכך ב-2021) ולכן אין לה באמת השפעה משמעותית על השוק, אם כי היא בהחלט יכולה למצב את עצמה כאלטרנטיבה עבור צלמים שלא ירצו בהמשך לעבור למצלמות חסרות מראה.

עוד מילה לפני שנסיים על יצרניות העדשות השונות. ההודעה של קנון והמהלכים שמבצעת ניקון מחייבים את יצרניות העדשות השונות (סיגמא, טמרון, סאמיאנג ורבות אחרות) לשינויים והתאמות משלהן. אלא שהשינויים האלו אינם פשוטים. בעוד שסוני הפכה את תושבת ה-E שלה לפתוחה (כל יצרנית יכולה כיום לייצר עדשות בתושבת E ללא פגיעה בפטנטים ותוך קבלת מידע אודות העברת נתונים בין העדשה למצלמה), קנון וניקון בחרו (כפי שעשו בעבר) במדיניות גן סגור ומשיחות שקיימנו עם מספר יצרניות צד שלישי נראה כי פיתוח, ייצור ובעיקר מכירה של עדשות AF לתושבות ה-Z ובעיקר ה-RF לא תהיה משימה פשוטה.

הבחירה הזו של קנון וניקון עשויה לשחק לידיים של סוני, לה יש לא רק ליין עדשות זמין נרחב יותר אלא גם היצע עדשות צד שלישי עצום עם דגמים חדשים המתווספים כל העת במחירים אטרקטיביים.

2022 כפי שהיא מסתמנת כרגע תהיה שנה של מחסור והרבה הכרזות על הנייר (בוודאי במחצית הראשונה של השנה). מה שכן נראה בכל זאת הן שורה של הכרזות על עדשות – ואולי גם זה לא דבר רע כל כך.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

תגובה אחת

  1. Avatar

    rph

    17/01/2022 ב 10:58 PM

    מעניין מה יעשו עם מאות מיליוני עדשות של קנון וניקון שחלקם מאד יקרים , בתחילה ישתמשו עם מתאמים ועם הזמן
    לא יהיה צורך בכל העדשות , גם מחירי העדשות האלו ירדו באופן חד באתרי יד שנייה , גם עדשות שמיצרים היום למצלמות חסרות מראה זה דור ביניים
    כי יעברו לעדשות דיגיטליות ולא עם זכוכית .

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *