ראשי ביקורות\סקירות עדשת Irix 30mm T1.5 Cine בביקורת

עדשת Irix 30mm T1.5 Cine בביקורת

0
1

היום אנו מפרסמים ביקורת על עדשה קולנועית שנייה של חברת Irix – ה-30mm T1.5 Cine. עדשה רחבה זו מצטרפת לליין העדשות המתרחב של החברה הכולל 5 דגמים מאורך מוקד של 11 עד 150 מ”מ.

בשונה מביקורות קודמות הפעם הספקנו גם לצאת ולצלם סרטון הדגמה קצר עם כמה קטעים ב-8K (צולמו במצלמת הסוני A1) והוא נכלל בנפרד בהמשך הכתבה.

סרטון הביקורת על ה-Irix 30mm T1.5 Cine מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית Lensvid

מבנה וחומרים

נתחיל כמו תמיד עם התייחסות למבנה, לחומרים ולתכונות החיצוניות של העדשה בטרם נעבור לבחון את ביצועי העדשה.

מבנה אופטי

לעדשה 13 אלמנטים ב-11 קבוצות כולל מספר אלמנטים מורכבים בהם 3 אלמנטים מסוג ED שני אלמנטים רפלקטיביים ואלמנט אספרי אחד.

חומרים

העדשה עשויה מגנזיום בכדי לצמצם את משקלה ומרגישה מעולה ביד וכוללת סימונים לגבי מרחק הפוקוס והצמצם משני הצדדים.

עדשת ה-Irix 30mm T1.5 Cine 

The Irix 30mm T1.5 Cine lens

גודל ומשקל

העדשה לא ארוכה מאד (14 ס”מ) אבל בהחלט רחבה (כ-10 ס”מ רוחב) ובגרסת ה-E-mount שלנו שוקלת סביב 1.2 ק”ג.

טבעות

לעדשה זוג טבעות – טבעת צמצם קרוב למצלמה וטבעת פוקוס בחלק הקדמי יותר. שתי הטבעות צרות יחסית עם gear pitch של 0.8 מ”מ ואנו נתייחס לאופן פעולתן בהמשך הכתבה.

עדכון: לאחר פרסום הכתבה גילינו כי בנוסף ישנה טבעת שלישית הצמודה לטבעת הפוקוס. משיחה עם Irix אנו מאמינים כי תפקידה לאפשר אחיזה מעט יותר נוחה בטבעת הפוקוס הצרה בצורה ידנית אבל אנו מתקשים להבין את ההגיון שמאחורי הבחירה העיצובית הזו.

שתי הטבעות על העדשה 

The two gear rings on the Irix 30mm T1.5 Cine

כפתורים ומתגים

לעדשה אין כפתורים או מתגים כלשהם.

אטימה

לנו לא יצא לצלם עם העדשה בגשם אבל על פי Irix העדשה אמורה להיות אטומה לאבק ורטיבות.

תושבת

Irix עשתה עבודה מרשימה מבחינת תושבות זמינות והעדשה מגיעה בכל התושבות הפופולאריות כולל PL, MFT, EF וכן RF, E, L ואפילו Z. תוכלו גם לבחור בין מידות מטריות לאינצ’ים/Feet על טבעת הפוקוס (אנו קיבלנו את הגרסה המטרית).

מותאמת לכל התושבות הפופולאריות

Irix 30mm T1.5 – comes in different mount options

מגן שמש

עדשת המבחן שלנו לא הגיעה עם מגן שמש אבל העדשה שנמכרת בשוק אמורה להגיע עם מגן. לעדשה יש גם כיסוי קדמי חדש. ב-Irix לקחו את הביקורות השליליות על הכיסוי הקודם שלהם (שלא היה ניתן להניח אותו עם הפנים על משטח ישר וגם נטה ליפול) ועיצבו סדרה של כיסויי עדשה חדשים ואחד מהם מגיע עם העדשה החדשה ועובד טוב (הוא מתלבש על העדשה בדחיפה בשונה מכיסויים של מרבית עדשות הסטילס).

צמצם

לעדשה 11 להבי צמצם ואנו נבחן את השפעתם על הבוקה של העדשה בהמשך.

פילטר

לעדשה הברגת פילטר קדמית התואמת לפילטרים בקוטר 86 מ”מ ומאפשרת גם חיבור פילטרים מגנטיים של החברה.

רגלית

לעדשה רגלית קצרה (וקטנה) ברת הסרה עם שני חורי הברגה (1/4 אינצ’ 20) שנועדה לייצב אותה על פלטות או ב-rigs תואמים.

רגלית שימושית ומכסה עדשה מסוג חדש

Useful foot and the new flat front cover

ביצועים

פוקוס

העדשה ידנית לגמרי כמו כל שאר העדשות בליין של Irix ויש לה focus throw של 180 מעלות (ו-75 מעלות לטבעת הצמצם), לא מעט לעדשה כל כך עבה.

לטבעת הפוקוס יש התנגדות לא מעטה והיא בהחלט מורגשת כשניסינו לסובבה ידנית. מה שגילינו בנוסף הוא שהעדשה לא ממש תוכננה לפוקוס עם היד אלא נטו לעבודה עם follow focus (כאמור לאחר שסיימנו את הביקורת גילינו שיש טבעת נוספת לפני טבעת הפוקוס שמסתובבת גם היא וכנראה אמורה לעזור בדרך כלשהי – אנחנו לא אוהבים את התכנון הזה והיינו מעדיפים טבעת רחבה יותר וקלה יותר לסיבוב גם ביד). בכל מקרה קחו זאת בחשבון.

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו גם בפעם אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות) אליו הוספנו לאחרונה גם שטרות כסף במרכז ובפינות המספקים אפילו יותר פרטים קטנים אבל מאפשרים לנו להמשיך להשתמש בתרשים לצורך אחידות ובדיקות נוספות. צילומי בדיקות החדות נעשו עם ה-A7R IV של סוני.

בצמצם T1.5 החדות במרכז הפריים טובה אבל הקונטרסט נמוך יחסית. כאשר סוגרים את הצמצם ל-T2 אנו רואים שיפור בחדות ושיפור משמעותי בניגודיות אשר מגיעים לשיא סביב T2.8 עם חדות וניגודיות טובים מאד.

מבחן חדות במרכז הפריים – למעלה-שמאלה T1.5, למעלה-ימין T2, למטה-שמאלה T2.8, למטה-ימין T4

Sharpness test (center of the frame) – Tope left: T1.5, top right: T2, Bottom left: T2.8, Bottom right: T4

החדות בפינות הפריים היא סיפור אחר. התמונה איננה חדה מאד עד T4 ותצטרכו לסגור לפחות לצמצם זה בכדי לקבל חדות טובה (מצד שני בניגוד לעדשות סטילס, חדות קלינית בפינות בעדשות קולנועיות איננה חיונית תמיד).

מבחן חדות בצידי הפריים – למעלה-שמאלה T1.5, למעלה-ימין T2, למטה-שמאלה T2.8, למטה-ימין T4

Sharpness test (corners) – Tope left: T1.5, top right: T2, Bottom left: T2.8, Bottom right: T4

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

מרחק הפוקוס המינימאלי של העדשה עומד על 35 ס”מ (לא נתון מרשים במיוחד לעדשת 30 מ”מ).

אם אנו מסתכלים על מרכז הפריים אפשר לראות רכות מסוימת בצמצם פתוח שמשתפרת משמעותית סביב T2 (מעבר לכך אין שיפור דרמטי).

חדות בתקריב במרכז הפריים – למעלה-שמאלה T1.5, למעלה-ימין T2, למטה-שמאלה T2.8, למטה-ימין T4

Close up sharpness test (center frame) – Tope left: T1.5, top right: T2, Bottom left: T2.8, Bottom right: T4

נשימה (Breathing)

לעדשה יש מעט מאד נשימה (אם כי היא לא נעדרת לחלוטין) מה שבהחלט ישמח לא מעט צלמי וידאו/קולנוע (ראו הדגמה בסרטון למעלה).

עיוות צבע (CA)

מן הבדיקות שלנו ניכר כי לעדשה יש עיוות צבע מסוים עד לצמצם T2.8 (מה שמכונה בלעז longitudinal chromatic aberration) ונראה שהוא נעלם לגמרי סביב T4.

עיוות צבע – למעלה-שמאלה T1.5, למעלה-ימין T2, למטה-שמאלה T2.8, למטה-ימין T4

CA test – Tope left: T1.5, top right: T2, Bottom left: T2.8, Bottom right: T4

החזרים (Flare)

בבדיקה שלנו (ראו סרטון) ניכר כי יש לא מעט החזרים הנראים בעדשה – שווה לקחת זאת בחשבון כשמצלמים אל מול אור ישיר חזק.

האפלת פינות (Vignette)

למרות שלעדשה יש לא מעט האפלת פינות בצמצם פתוח, אם תסגרו לצמצם T2 עד T2.8 תראו צמצום דרמטי והיעלמות כמעט מוחלטת סביב T4.

האפלה בפינות – למעלה-שמאלה T1.5, למעלה-ימין T2, למטה-שמאלה T2.8, למטה-ימין T4

Vignette Irix 30mm t 1 5 cine scaled

עיוות חבית (Barrel Distortion)

לעדשה יש עיוות חבית מינורי למדי – בהחלט חדשות טובות לעדשה רחבה.

מעט מאד עיוות גאומטרי

Almost zero barrel distortion

בוקה

הבוקה של ה-30mm T1.5 הוא סוגיה מעניינת. סביב מרכז הפריים בצמצם פתוח ניתן לראות עיגולי אור גדולים ועגולים אבל כשמתרחקים ממרכז הפריים אפשר לראות onion rings ובהמשך עיגולי האור מציגים צורה אובלית (cat eye).

החל מצמצם T2 ניתן להתחיל לראות את צורת הצמצם בעל 11 הלהבים ועיגולי האור הופכים קטנים באופן מהיר למדי ככל שסוגרים צמצם.

בוקה במרכז הפריים – למעלה-שמאלה T1.5, למעלה-ימין T2, למטה-שמאלה T2.8, למטה-ימין T4

Bokeh – Tope left: T1.5, top right: T2, Bottom left: T2.8, Bottom right: T4

סרטון 8K לדוגמא

צילמנו מספר קליפים קצרים בסיטואציות שונות עם הסוני A1 שלנו, שימו לב כי לא נעשו כל שינויים או עריכות לקטעים שצילמנו (פרט לייצוב בחלק מהקליפים) במטרה להציג לכם את האיכות כפי שזאת מגיעה מהמצלמה/עדשה בתנאי תאורה משתנים.

סרטון דוגמא שצילמנו עם העדשה ב-8K

סיכום

ה-30mm T1.5 היא האחרונה בסדרת העדשות הקולנועיות המתרחבת של חברת Irix. יש לה את אותה איכות בניה מעולה של עדשת ה-45 מ”מ אותה בדקנו כאן לפני שנתיים עם כיסוי חדש (שהרבה יותר נוח לשימוש).

לעדשה חדות וקונטרסט טובים במרכז החל מצמצם T2 ומעולה החל מצמצם T2.8 אם כי תצטרכו לסגור לצמצם T4 אם תרצו חדות לכל רוחב הפריים. לעדשה נשימה מאד מינימאלית, מעט מאד עיוות גאומטרי ובוקה נאה בצמצם פתוח במרכז הפריים.

עדשת ה-Irix 30mm T1.5 – טובה במיוחד בין T2-T2.8 ומעלה

Irix 30mm T1.5 – Best above T2-T2.8

לא הכל מושלם כמובן ולעדשה כמה חסרונות בולטים. מעבר לעניין החדות והקונטרסט בצמצם פתוח ובצידי הפריים אותו הזכרנו מוקדם יותר, לעדשה יש נטיה להיות חשופה ל-flare ואפלת פינות כמו גם ללא מעט עיוות כרומטי לפחות עד T2.8.

בסופו של יום נגיד כך – אם אתם מרגישים בנוח לעבוד עם העדשה בין צמצם T2.8-T4 (ומעלה) אתם מקבלים תמורה טובה מאד לכספכם בדמות עדשה חדה לכל רוחב הפריים ונקיה מעיוותים עם מעט נשימה ובמחיר נגיש.

מחיר

אם מדברים על מחיר, העדשה נמכרת כיום בחו”ל תמורת $1100 (עם תוספת של 100 דולרים לגרסה המטרית איתה אנו עבדנו).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *