ראשי ביקורות\סקירות עדשות בביקורת: סוני 90 מ”מ f/2.8 מאקרו וסיגמא 90 מ”מ f/2.8

עדשות בביקורת: סוני 90 מ”מ f/2.8 מאקרו וסיגמא 90 מ”מ f/2.8

0
0

היום אנו שמחים לפרסם ביקורת כפולה ובמרכזה שתי עדשות 90 מ”מ f/2.8 בעלות מאייפנים שונים המיועדות לקהלים שונים במקצת. הראשונה היא עדשת הסוני FE 90mm f/2.8 Macro G OSS, אחת הוותיקות בליין ה-Full Frame של החברה ומולה הסיגמה 90mm F2.8 DG DN Contemporary שהושקה בשנה שעברה.

את עדשת ה-FE 90mm f/2.8 Macro G OSS של סוני מסדרת ה-G שהושקה באמצע העשור שעבר אנו מכירים היטב (והיא גם אחת מהעדשות הוותיקות ביותר שברשותנו) ועודנה נחשבת לאחת מעדשות המאקרו הבולטות בשוק, גם כשמסתכלים על עדשות מקבילות וחדשות יותר של יצרניות אחרות.

הסיגמא 90mm F2.8 DG DN Contemporary שהושקה ב-2021 היא חלק מליין ה-I הקומפקטי של החברה אשר כולל בין השאר גם את עדשת ה-65 מ”מ (ראו ביקורת שלנו “עדשות 65 מ”מ במבחן: סיגמא ו-Voigtländer“) ואת עדשת ה-45mm F2.8 DG DN אותה בדקנו כאן ב-2019.

ביקורת הוידאו הכפולה שערכנו על שתי העדשות באנגלית באתר הבת שלנו LensVid.com

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשות בטרם נעבור לבחון את ביצועיהן.

מבנה אופטי

לסוני יש תכנון אופטי מורכב יחסית עם 15 אלמנטים אופטיים ב-11 קבוצות כולל זוג אלמנטים מסוג ED, אלמנט סופר ED ואלמנט אספרי יחיד. העדשה הייתה גם בין הראשונות לכלול ציפוי ננו למניעת החזרים.

לסיגמא מבנה פשוט יותר הכולל 11 אלמנטים ב-10 קבוצות כולל 5 אלמנטים מסוג SLD ואלמנט אספרי יחיד וכן ציפוי רב שיכבתי סטנדרטי יותר.

חומרים

עדשת הסוני עשויה מתכת ומרגישה מסיבית למדי ביד. לעדשה שלנו נפלה טבעת בחלק הקדמי אחרי מספר שנים אבל זאת הוחזרה למקומה על ידי טכנאי (ללא עלות, מחוץ לאחריות) ומעבר לכך לא היו לנו כל בעיות איתה גם אחרי מספר שנים של עבודה.

כחלק מליין ה-I ה-90mm F2.8 DG DN עשויה כולה מתכת (מגנזיום) ומרגישה נפלא ביד עם איכות בניה מעולה.

איכות בנייה מעולה – סוני 90 מ”מ

Sony-90mm-f-2-8-macro-OSS

גודל ומשקל

הסוני ארוכה יחסית – 14 ס”מ ועם מגן השמש ארוכה אף יותר (19 ס”מ).

הסיגמא קטנה באופן מפתיע – 7 ס”מ בלבד או 11 ס”מ עם מגן השמש.

גם מבחינת משקל ישנם הבדלים מהותיים בין שתי העדשות. הסוני שוקלת 670 גרם בעוד הסיגמא שוקלת כמעט מחצית – 350 גרם בלבד.

הסיגמה (מימין) והסוני – הבדלי גודל ומשקל משמעותיים

Sigma-and-Sony-90mm

טבעות

לסוני יש טבעת יחידה עבור הפוקוס עם טקסטורה ייחודית שלא קיימת למיטב ידיעתנו בשום עדשת סוני אחרת. לטבעת יש מנגנון משיכה-דחיפה שמעביר בין מצב פוקוס אוטומטי לידני. אנחנו לא חובבים של המנגנון הזה ומעדיפים מפסק AF/MF סטנדרטי (אבל זה עניין אינדבידואלי כמובן ואנו מכירים משתמשים שמעדיפים את המנגנון).

משהו אחד שאנו מאד אוהבים בעדשה של סוני הוא העובדה שבניגוד למרבית עדשות ה-E-mount למצלמות חסרות מראה היא כוללת Hard stops (כלומר סיבוב של טבעת הפוקוס מסתיים בעצירה בכל כיוון בניגוד לעדשות אחרות שם ניתן לסובב את הטבעת עוד ועוד), עניין אידאלי עבור צלמי וידאו. לטבעת עצמה התנגדות טובה ויש לה רישומי מרחק פוקוס והגדלת מאקרו.

טבעת הפוקוס של הסוני – מנגנון משיכה-דחיפה לשינוי מצב הפוקוס

Sony-90mm-f-2-8-macro-OSS-ring

הסיגמא כוללת שתי טבעות – טבעת דקה קרובה יותר למצלמה לצמצם הנע מ-f/2.8-f/22 בקליקים עם מצב אוטומטי (אנו מרבים להשתמש בו).

טבעת הפוקוס מקדימה רחבה הרבה יותר, היא משתמשת במנגנון fly-by-wire (כמו רוב העדשות למצלמות חסרות מראה) אבל יש לה התנגדות מעולה והיא מרגישה חלקה יותר מזו של הסוני.

כפתורים ומתגים

לסוני יש מספר כפתורים ומתגים עם מצבים שונים. היא כוללת מגביל פוקוס בעל שלושה מצבים (מלא, חצי מטר עד אינסוף ו-28 ס”מ עד חצי מטר), מייצב דולק/כבוי וכפתור hold אותו יכול המשתמש להגדיר לפעולות שונות מהמצלמה.

לסיגמא יש מתג מעבר בין פוקוס ידני לאוטומטי בלבד.

אטימה

לשתי העדשות יש באופן רשמי הגנה ממים ואבק.

הסיגמא 90 מ”מ

SIGMA-90MM

תושבת

הסוני מגיעה בתושבת E ואילו הסיגמא מגיעה בתושבת E ו-L (שתי העדשות בעלות כיסוי FF).

מגן שמש

לסוני מגן שמש מאורך עשוי פלסטיק.

לסיגמא מגן שמש קצר יותר עשוי מתכת מחורצת באיכות גבוה (כמו כל עדשות סדת ה-I של סיגמא).

צמצם

לשתי העדשות צמצם בעל 9 להבים – אנו נראה בהמשך הביקורת כיצד הדבר בא לידי ביטוי בבוקה של העדשות.

פילטר

לסוני התאמה לפילטרים בקוטר 62 מ”מ.

לסיגמא התאמה לפילטרים בקוטר קטן יותר – 55 מ”מ.

ביצועים

פוקוס

במצב פוקוס ידני לסוני יש focus throw של 180 מעלות (כאמור עם hard stops) לסיגמא יש focus throw מפתיע של לא פחות מ-270 מעלות עם מנגנון fly-by-wire.

מן הבדיקות שלנו עולה כי במצב AF שתי העדשות מייצרות פוקוס מדויק ומהיר מאד (וגם שקט). במקרה של הסיגמא מדובר ללא ספק באחת מהעדשות בעלות מערכת הפוקוס הטובה ביותר בליין של החברה (בדומה ל-85 מ”מ f/1.4 שבדקנו כאן לפני כשנה).

באופן מפתיע גילינו בבדיקות שלנו כי הסיגמא מסוגלת למקד בצורה מדויקת ומהירה יותר מן הסוני בתאורה נמוכה. זאת הפעם הראשונה בה ראינו כי עדשת צד שלישי עוברת בביצועיה עדשה של היצרנית עצמה (וזה אולי סימן קטן לכך שהסוני 90 מ”מ כבר לא כל כך צעירה).

מייצב תמונה

לעדשת הסוני מייצב תמונה מובנה בעדשה (טכנולוגיה שהופכת פחות ופחות נפוצה בעדשות שאינן עדשות טלפוטו ארוכות במיוחד מאז שולבו במרבית הגופים של סוני יכולות ייצוב על החיישן). מן הבדיקות שלנו בהחלט מדובר בייצוב אפקטיבי (ניתן לראות דוגמאות בסרטון) הן לסטילס והן לוידאו.

לסיגמא אין מייצב מובנה והיא נסמכת על המייצב במצלמה.

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות אנו הוספנו לו שטרות עם פרטים קטנים ובקרוב צפוי שדרוג נוסף). את הבדיקות של שתי העדשות ביצענו הפעם עם מצלמת ה-A1 של סוני עם רזולוציה של 50 מגה פיקסל.

במרכז הפריים בצמצם פתוח שתי העדשות חדות מאד אבל לסוני יתרון ברור בניגודיות. אם סוגרים לצמצם f/4 ניכר שיפור משמעותי בקונטרסט בסיגמא ושתי העדשות מספקות תמונה כמעט זהה.

sharpness center f 2 8 f 4 scaled

בפינות הפריים התוצאה שונה ומעניינת למדי. הסיגמא מציגה בצמצם פתוח תוצאה טובה יותר מהסוני ואפילו בצמצם f/4 יש לסיגמא יתרון ברור – בהחלט מרשים.

sharpness corners f 2 8 f 4 scaled

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

צילום בתקריב ומאקרו הוא המקום בו קיים ההבדל המשמעותי ביותר בין שתי העדשות. בעוד שהסוני היא עדשת מאקרו מלאה (יחס הגדלה רשמי של 1:1) עם מרחק פוקוס קצר מאד של 28 ס”מ בלבד, הסיגמא מציגה יחס הגדלה של 1:5 ומרחק פוקוס מינימאלי של 46 ס”מ.

מספרים בצד, אם מסתכלים על התוצאות של שתי העדשות במרחק הפוקוס המינימאלי שלהן רואים את ההבדל בצורה ברורה מאד. הסוני מספקת הגדלה הרבה (הרבה) יותר גדולה וגם חדות מצויינת. הסיגמא אמנם מספקת חדות טובה אבל אם אתם מחפשים תקריב/מקארו – אין בכלל ספק איזו עדשה עדיפה כאן.

sharpness close up scaled

נשימה (Breathing)

מן הצד הנגדי, לסיגמא יש יתרון בולט על הסוני בכל הנוגע לנשימה (שינוי הפריים בעת שינוי פוקוס). בעוד שהסוני, כמו מרבית עדשות המאקרו, מייצרת הרבה מאד נשימה, לסיגמא כמעט ואין נשימה כלל מה שהופך אותה למעניינת גם עבור צלמי וידאו (ראו הדגמה בסרטון למעלה).

עיוות צבע (CA)

שתי העדשות מראות תוצאות מעולות במבחן עיוות הצבע ומציגות רמה נמוכה עד בלתי נראית של עיוות – בהחלט מרשים.

CA F 2 8 F 4 scaled

החזרים (Flare)

נקודה חלשה של שתי העדשות היא התמודדות עם תאורה ישירה. שתי העדשות מציגות יותר החזרים ממה שהיינו רוצים לראות בעת עבודה מול תאורה ישירה חזקה. אנו ממליצים להשתמש במגן השמש ולנסות להימנע מאור ישיר אם אפשר (ניתן לראות דוגמא בסרטון למעלה).

האפלת פינות (Vignette)

כאשר התיקון באוטומטי במצלמה כבוי ניתן לראות האפלה מסוימת של הפינות עם הסוני עד צמצם f/5.6.

לסיגמא האפלה בולטת אף יותר והיא נעלמת בערך רק סביב צמצם f/8.

Vingette f 2 8 f 4 scaled

עיוות חבית (Barrel Distortion)

הסוני מרשימה מאד במבחן העיוות הגאומטרי וניכר כי גם ללא תיקונים אין לה עיוות כלל.

הסיגמא לעומת זאת מציגה עיוות הופכי (pincushion) מאד בולט ללא תיקון.

barrell scaled

בוקה

שתי העדשות מסוגלות לייצר רקע מטושטש נאה וחלק יחסית.

כאשר מתבוננים היטב בכדורי האור ששתי העדשות מייצרות אפשר לראות בבירור כי לסיגמא כדורי אור עגולים יותר (אם כי אלו הופכים אובליים ככל שנעים ממרכז הפריים). בגלל המבנה האופטי שלה הסוני מייצרת עיגולים גדולים יותר מאותו מרחק אבל בהחלט ניתן להבחין בצורת עלי הצמצם.

bokeh f 2 8 f 4 scaled

תמונות לדוגמא

הסוני איננה עדשה חדשה בשוק (או אצלנו) ולכן התמקדנו בתמונות לדוגמא בסיגמא. התמונות צולמו עם הסוני A7 IV וה-A1.

התמונות הבאות לא עברו עריכה כלשהי (פרט להקטנה):

A7409358 A7409231 A7409140 A7409091 A7409061 A7409059

במהלך השבועות האחרונים צילמנו שני פרויקטים מסחריים עם הסיגמא 90 מ”מ. הינה מספר תמונות מתוך פרויקט אותו צילמנו עם העדשה עבור לקוח בתחום התכשיטים (שימו לב כי אלו תמונות סופיות וערוכות כפי שהוגשו ללקוח אבל הן מציגות מה אפשר לצפות מהעדשה בתנאים אופטימאליים):

A1 07654 copy A1 07625 A1 07598 A1 07560 copy A1 07542 A1 07528 A1 07501 copy A1 07464

סיכום

אין הנאה גדולה יותר מלבחון עדשה מצויינת, פרט אולי לבחינה של שתי עדשות מעולות – וזהו בדיוק המקרה שלפנינו. גם הסוני וגם הסיגמא 90 מ”מ הן עדשות פנטסטיות ואין לנו ספק ששתיהן יספקו תמונות מעולות בידיים הנכונות.

נפתח עם הסוני. אנו אוהבים עדשות מאקרו (זה לא צריך להפתיע כשעיקר העבודה המסחרית שלנו היא צילום מזון ומוצרים), והסוני FE 90mm f/2.8 Macro G OSS, גם שנים אחרי שהושקה, היא עדיין אחת מהטובות בקטגוריה. העדשה חדה בצורה יוצאת מגדר הרגיל גם בצמצם פתוח במרכז הפריים, יש לה פוקוס מעולה, ייצוב תמונה מצויין, איכות בניה גבוה ואין לה עיוות צבע או עיוות גאומטרי כלל. חשוב לא פחות – איכות התמונה שלה בתקריב היא ללא תחרות.

למרות כל התכונות המעולות שלה יש לעדשה גם כמה חסרונות שכדאי להכיר בהם. החדות שלה בפינות כפי שראינו לא מושלמת (אפילו לא בצמצם f/4), יש לה הרבה מאד נשימה שאופיינית לעדשות מאקרו וגם לא מעט flare והבוקה שלה לא עגול לגמרי.

הסיגמא והסוני 90 מ”מ – זוג עדשות מעולות

סוני וסיגמא 90 ממ

אם נעבור לסיגמא, מדובר בעוד עדשה נפלאה מסדרת ה-I (מבחינה עיצובית אולי סדרת העדשות הכי אסתטית מבין כל העדשות שהושקו בשנים האחרונות לדעתנו), היא קטנה מאד וקלה (בערך מחצית מהגודל והמשקל של הסוני) אבל בנויה היטב עם מנוע פוקוס מהיר ומדויק מאד ועדיף אפילו על זה של סוני בתאורה נמוכה.

העדשה חדה מקצה לקצה אפילו בצמצם פתוח (אם כי תרצו אולי לסגור לצמצם f/4 לניגודיות טובה יותר במרכז הפריים), בעלת נשימה אפסית כמעט, ללא עיוות צבע ועם בוקה עגול ויפה במרכז הפריים בצמצם פתוח.

לא הכל מושלם כמובן גם עם הסיגמא. גם היא רגישה להחזרים והיא בעלת האפלת פינות ועיוות גאומטרי משמעותיים (כשהתיקון האוטומטי לא מופעל כמובן).

שני חסרונות שיש לה ביחס לסוני הם היעדר מייצב מובנה והגדלת מאקרו/מרחק פוקוס מינימאלי נחותים. שני אלו היו מחייבים להגדיל את העדשה משמעותית, לשנות את המבנה האופטי שלה וכנראה גם מייקרים אותה בכמה מאות דולרים.

בסופו של יום אבל שתי העדשות הן קנייה מעולה ותמורה מצויינת לכסף. הסיגמא היא עדשה קומפקטית המתאימה לטיולים, צילומי רחוב וכן – גם לעבודות צילום מוצר/פורטרטים מקצועית כפי שהתמונות שהבאנו למעלה מוכיחות. הסוני היא שילוב של עדשת פורטרטים מיוצבת עם עדשת מאקרו איכותית ביותר שחסרונותיה העיקריים הם גודלה ומחירה.

מחיר

אם מדברים על מחיר, מחירה הרשמי של הסוני עומד על כ-1000 דולרים (יציב למדי כבר לא מעט שנים עם דילים מעטים פה ושם) בעוד שהסיגמא נמכרת בחו”ל תמורת כ-640 דולרים.

בארץ מחירה הרשמי של הסוני עומד על 3590 ש”ח והסיגמא נמכרת לצרכן במחיר רשמי של 2688 ש”ח.

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט יבואנית סיגמא לישראל, על אספקת עדשת הסיגמא לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
  • DSC00682 Voigtländer 65mm F2 and Sigma 65mm F2 DG DN 1

    עדשות 65 מ”מ במבחן: סיגמא ו-Voigtländer

    היום אנו מפרסמים ביקורת כפולה על זוג עדשות 65 מ”מ f/2 של שתי חברות – סיגמא היפ…
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *