ראשי ביקורות\סקירות עדשת סיגמא 45mm F2.8 DG DN – ביקורת

עדשת סיגמא 45mm F2.8 DG DN – ביקורת

0
0

מוקדם יותר השנה השיקה חברת סיגמא עדשה חדשה, קומפקטית, וייחודית מבחינת מבנה ותפעול עבור מצלמות חסרות מראה – ה-45mm F2.8 DG DN. אנו היינו בין הבודקים הראשונים בעולם של העדשה ואנו מביאים היום בפניכם את הסקירה המקיפה שלנו.

היום אנו מתחילים סדרה חדשה של ביקורות של עדשות אשר במסגרתה אנו מתכננים שדרוג משמעותי של מתודולוגיית הבדיקה שלנו, כולל מבחני חדות מקצועיים (שעוד צפויים להשתפר בהמשך) ובדיקה של כל ההיבטים המרכזיים של העדשה. לפני שנתחיל, חשוב לנו להבהיר נקודה מרכזית ביחס לביקורת הנוכחית. ה-45mm F2.8 DG DN היא עדשת Full Frame וככזאת רצינו לבחון אותה על מצלמה בעלת חיישן FF אך הדבר לא התאפשר בזמן ביצוע הבדיקה (מצלמת ה-A7R IV של סוני שבכוונתנו לרכוש בקרוב לא הייתה זמינה באותה העת בארץ) ולכן הבדיקות וכל הצילומים המופיעים בכתבה בוצעו על מצלמת ה-APS-C שלנו – ה-A6500 (לא אידאלי בכל הקשור לבדיקות חדות והאפלה). בכדי לתת בכל זאת אינדיקציה למי שרוצה לדעת לאלו ביצועים לצפות על מצלמות FF הוספנו לביקורת שלנו גם קישורים לשתי ביקורות נוספות של בודקים עליהם אנו סומכים ברשת אשר בחנו את העדשה על מצלמות FF ברזולוציה גבוהה.

ה-45mm F2.8 DG DN – עיצוב רטרו עם טאצ’ מודרני

sigma 45mm f 2 8 1

מבנה וחומרים

  • מבנה אופטי – לעדשה מבנה אופטי פשוט יחסית הכולל 8 אלמנטים ב-7 קבוצות ומשלב 2 אלמנטים אספריים. לעדשה 7 להבי צמצם.
  • חומרים – בסעיף זה אנו רוצים להרחיב מעבר למקובל משום שה-45mm F2.8 DG DN של סיגמא מייצגת שינוי פרדיגמה משמעותי מבחינת החברה והיא הראשונה מסוגה וככל הנראה מייצגת ליין עדשות חדש. עדשות סיגמא של השנים האחרונות נבנו תמיד באיכות גבוהה (כולן מיוצרות ביפן עצמה באותו המפעל בניגוד למרבית היצרניות האחרות שהעבירו חלק גדול מהיצור למדינות אחרות באסיה כולל סין ותיאלנד), אבל ה-45mm F2.8 DG DN לוקחת את איכות הייצור כמו גם את העיצוב דרגה אחת קדימה. כל העדשה כולל ה-Hood וטבעות הפוקוס והצמצם עשויות מתכת והמבנה הכללי מזכיר מאד שילוב של עדשות קלאסיות (ידניות) אבל עם מגע מודרני. אנו מאד אוהבים את העיצוב החדש והיינו שמחים לראות מעתה את כל עדשות סיגמא משלבות עיצוב דומה שהיפוך את החברה לייחודית לא רק מבחינת היכולות האופטיות כפי שראינו בעבר עם לא מעט עדשות (במיוחד בליין ה-ART אבל לא רק), אלא גם מבחינת עיצוב, תפעול ובעיקר הנאת משתמש (ה-45mm F2.8 DG DN היא אולי אחת העדשות הכיפיות ביותר בהן השתמשנו בשנים האחרונות).
  • גודל ומשקל – העדשה היא אחת הקטנות והקלות ביותר שיש לסיגמא להציע בליין – בוודאי בליין ה-Full Frame הנוכחי. משקלה 250 גרם בלבד עם מגן השמש ואורכה 7 ס”מ לערך והיא הדבר הכי קרוב לעדשת פנקייק שיש לסיגמא להציע כרגע.
  • טבעות – לעדשה שתי טבעות אחת לפוקוס ואחת לצמצם (לראשונה בעדשות AF מבית סיגמא). אנו מברכים על השינוי המרענן שהופך את חוויית השימוש בעדשה למעניינת יותר, טבעת הצמצם מסקרנת באופן מיוחד – היא עשויה כאמור ממתכת עם טקסטורה בולטת ונוחה לאחיזה, עוברת בקפיצות של 1/3 סטופ מ-f/2.8 ועד f/22 וכוללת גם מצב אוטומטי (A) למי שמעדיף לשנות את הצמצם מהמצלמה – מאד נוח. טבעת הפוקוס גם היא ממתכת עם טקסטורה דומה ובעלת התנגדות טובה. החיסרון היחיד הוא הקרבה לקצה העדשה ולמגן השמש – בעיקר מי שיש לו אצבעות עבות יחסית לא ימצא את השילוב הזה נוח במיוחד (אפילו לנו עם אצבעות דקות הוא לא הרגיש אידאלי), אפשר לקוות שבעדשות הבאות בסדרה סיגמא תשכיל לתת טבעת עבה יותר ובעל רווח מעט גדול יותר למגן השמש.
  • כפתורים ומתגים – לעדשה כפתור למעבר בין פוקוס ידני לאוטומטי. אף שהדבר נשמע טריוואלי, בכל עדשות ה-APS-C למצלמות חסרות מראה של החברה אין כפתור כזה וחבל, נקווה שמעתה גם בעדשות APS-C עתידיות נראה כפתור כזה.

טבעות פוקוס וצמצם ממתכת עם טקסטורה

sigma 45mm f 2 8 2

  • ייצוב – כמו רוב עדשות הפריים באורכי המוקד של 50 מ”מ לערך גם לסיגמא 45mm F2.8 DG DN אין מייצב ולכן עדיף אם אפשר לעבוד איתה עם מצלמות בעלות מייצב על החיישן.
  • אטימה – על פי האתר של חברת סיגמא לעדשה יש אטימות כנגד מים ואגב – אנו בדקנו בישראל בקיץ כך שלא ממש יכולנו להעמיד את הנושא למבחן.
  • תושבת – העדשה מגיעה בשתי תושבות אפשריות E למצלמות סוני או L למצלמות פנסוניק/לייקה/סיגמא. אנחנו בדקנו כאמור את גרסת ה-E.
  • מגן שמש – לעדשה מצורף מגן שמש מתכתי איכותי מאד עם דוגמת חריצים מבפנים ומבחוץ – טא’ץ נהדר לדעתנו ובהחלט ייחודי. עומק המגן הוא 2 ס”מ לערך.
  • פילטר – קוטר הפילטר המתאים העדשה הוא 55 מ”מ וזאת למרות שהאלמנט הקדמי של העדשה קטן משמעותית.

ה-45mm F2.8 DG DN – קטנה וקומפקטית (שניה מימין) מול מספר עדשות נוספות מבית סיגמא, סוני וסאמיאנג

lens comper sigma 45mm

ביצועים

  • מהירות פוקוס -מהירות הפוקוס של העדשה על ה-A6500 שלנו הייתה מעולה ולא זו בלבד אלא שקיבלנו את התחושה שהפוקוס “אוחז” הייטב ובאופן עקבי בעצמים גם בתאורה נמוכה (העניין קשור גם למצלמה כמובן אבל מהשוואה בין מספר עדשות ראינו בהחלט הבדלים והסיגמא עשתה עבודה מעולה – טובה אף יותר מעדשות סיגמא אחרות כולל ה-56 מ”מ f/1.4 שגם לה פוקוס מצויין). בדקנו את הפוקוס במצב AF-S וגם AF-C בסטילס ללא שום בעיות אבל גם במצב AF-C בצילום וידאו והתרשמנו לטובה מאיכות הפוקוס והתנועה החלקה, השקטה והרציפה שלו. אנו לא יכולים לומר בוודאות, אבל למיטב הבנתנו סיגמא שינתה לגמרי את מערכת הפוקוס בעדשה החדשה – התוצאה מצויינת אם כי כפי שנציין בהמשך יכול להיות שהיא מלווה גם במחלות ילדות.
  • דיוק פוקוס – מערכת הפוקוס לא רק מהירה ושקטה אלא גם מדוייקת מאד ולא נתקלנו בפספוסי פוקוס שלא קרו באשמתנו.
  • חדות – כעת אנו מגיעים לחלק המרכזי אולי בכל הקשור לביצועים והוא ללא ספק מורכב. זאת הפעם הראשונה שאנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד אגב, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות באמצעות התוכנה המיוחדת של חברת imatest – אנו טרם התחלנו להשתמש בתוכנה – עניין שיגיע כנראה בהמשך, אבל ניתן לבחון חדות באמצעות התרשים גם באופן ישיר באמצעות השוואה של עדשות זו לזו או של העדשה לעצמה בצמצמים שונים). את הבדיקה ערכנו ממרחק של 2.5 מטרים (המרחק הרלוונטי להצבת המצלמה בכדי למלא את הפריים עם התרשים הענק (1.5 מ’ רוחב) באמצעות עדשת 45 מ”מ). התוצאות מעניינות – בצמצם פתוח f/2.8 החדות בינונית-טובה במרכז ובפינות אבל לא מושלמת, בצמצם f/4 יש שיפור משמעותי – בדגש על הקונטרסט והשיא מגיע סביב f/5.6-f/8. חשוב לציין שוב שהבדיקה הזאת נערכה על סוני A6500 שהיא מצלמת APS-C בת 24 מגה פיקסל ולא על מצלמת FF ברזולוציה גבוהה כפי שתיכננו במקור (אנו נביא בהמשך שתי ביקורות שפורסמו ברשת שנעשו עם מצלמות A7R III ובהן ניתן לראות את החדות על חיישן FF עם תוצאות די דומות למה שאנו ראינו).

חדות במרכז עם תרשים Imatest (מרחק של 2.5 מ’)משמאל למעלה, f/2.8, ימין למעלה f/4, שמאל למטה f/5.6 וימין למטה f/8

imatest center

חדות בצידי הפריים עם תרשים Imatest (מרחק של 2.5 מ’)משמאל למעלה, f/2.8, ימין למעלה f/4, שמאל למטה f/5.6 וימין למטה f/8

imatest side

  • מרחק פוקוס (וחדות בתקריב) – מעבר לבדיקת פוקוס ממרחק ערכנו גם בדיקה לפוקוס במרחקים קרובים יותר והתוצאות הפתיעו אותנו מאד (אם כי אינן ייחודיות לנו, וגם בודקים אחרים הגיעו לתוצאות דומות). מרחק הפוקוס המינימאלי של הסיגמא מעולה ועומד על 23 ס”מ בלבד (קרוב משמעותית מעדשות מקבילות). גם יחס הגדלת המאקרו טוב מאד – 1:4 (לא ממש עדשות מאקרו ובכל זאת בהחלט מתאים לתמונות תקריב). הבעיה מתחילה כשמנסים לצלם בצמצם פתוח. מבדיקה שערכנו (ראו למטה) תוכלו לראות כי בצמצם f/2.8 התמונה במרחק המינימאלי פשוט רכה, היא משתפרת בצמצם f/4 ומגיעה לשיא סביב צמצם f/5.6. זה בהחלט מעט מאכזב וקיווינו לראות תוצאות טובות יותר מסיגמא – בעיקר לאור הרקורד המעולה שלה בתחום החדות בשנים האחרונות. החלטנו לבחון את התוצאות גם במרחק של 1 מט’ (מרחק ביניים בין הבדיקה הרגילה לבדיקת התקריב) וגם כאן ניתן לראות הבדל ברור בין f/2.8 ל-f/4 ועוד שיפור קל ב-f/5.6.

חדות ממרחק מינימאלי (23 ס”מ) – משמאל למעלה, f/2.8, ימין למעלה f/4, שמאל למטה f/5.6 וימין למטה f/8

close up comp

חדות ממרחק קרוב (1 מטר) – שמאל f/2.8, מרכז f/4, ימין f/5.6

1 m sharpness comp

  • עיוות צבע (CA) – אם לחזור לצד החיובי, לא ראינו שום אברציות כרומטיות עם העדשה, גם לא בצמצם פתוח.

ללא עיוות כרומטי

CA

  • החזרים (Flare) – כפי שתוכלו לראות בסרטון הביקורת שלנו בהמשך, לעדשה יש בהחלט בעיה עם מקורות אור ישירים ומומלץ להשתמש ב-hood באופן קבוע גם בתאורה נמוכה, ולצמצם מקורות אור ישיר חזקים בפריים (אלא אם אתם אוהבים flare משמעותי בתמונות שלכם).
  • האפלת פינות (Vignette) – אם לומר את האמת אין יותר מידי טעם לבחון האפלת פינות של עדשות FF על מצלמות קרופ (למרות שעשינו זאת בכל מקרה). ברשת ניתן למצוא כאמור לא מעט ביקורות עם מצלמות FF של העדשה – שתיים מצויינות שכוללות גם בדיקה מקצועית של Vignette שאנו ממליצים לקרוא, הן באתר opticallimits/photozone וגם אצל דסטין אבוט – שתיהן נתקלו במידה נמוכה יחסית של האפלה על מצלמות A7R III.
  • עיוות חבית (Barrel distortion) – לעדשה אין עיוות חבית/pincushion משמעותי.
  • בוקה – אנחנו בהחלט אהבנו את הבוקה של העדשה וגם את האופן שבו היא מציגה עיגולי אור וההפרדה מהרקע, שוב חבל שהחדות בצילומי תקריב בצמצם פתוח כה נמוכה.

בוקה נאה (חבל שהחדות בצמצם פתוח מקרוב נמוכה)

bokeh

אי אפשר לכתוב ביקורת בלי כמה תמונות לדוגמא. אנו לקחנו איתנו את העדשה לטיול משפחתי שערכנו בקיץ בהולנד וצילמנו באתרים שונים במדינה. בערך באמצע הטיול הפסיקה העדשה לפעול, ולאחר שערכנו מספר בדיקות (כולל עם עדשות אחרות) התברר כי תקלה כלשהי קרתה במערכת הפוקוס של העדשה והיא נשלחה לתיקון עם שובנו לארץ וקיבלנו עדשה אחרת לטובת המשך הביקורת שפעלה באופן תקין עד שהוחזרה ליבואן. לאחר פרסום הביקורת שלנו באנגלית כתב משתמש שרכש את העדשה כי גם הוא נאלץ להחזיר לתיקון את העדשה שלו בגלל בעיה דומה. עד כה זאת האינדיקציה היחידה שיש לנו לבעיות עם מערכת הפוקוס של הסיגמא 45 מ”מ ולא קיבלנו מידע כלשהו בנושא מהחברה (שלרוב מאד קשובה לתקלות ובעיות של משתמשים). מסיבה זאת אין לנו דרך להעריך האם מדובר בעניין נקודתי (אולי מקבץ עדשות אחד שיצא מהמפעל עם תקלה) או בעניין עקרוני יותר שקשור למערכת הפוקוס החדשה בעדשה. ככל שיעבור הזמן אפשר ונגלה ואנו בכל מקרה מתכוונים לשאול את סיגמא בתערוכת פוטוקינה 2020 שתתקיים בחודש מאי בשנה הבאה על כך.

סיכום

לא קל לנו לסכם את הביקורת על הסיגמא 45 מ”מ f/2.8. מצד אחד אנו נלהבים מאד לראות את העיצוב החדש של סיגמא כפי שהוא בא לידי ביטוי בעדשה. המבנה המתכתי (כולל מגן השמש) יפיפה ונוח מאד לשימוש (פרט אולי לטבעת הפוקוס הצרה המרגישה קרובה מידי למגן השמש). אנו מאד מעריכים את העובדה שסיגמא בחרה לפתח במקרה זה עדשה קטנה וקומפקטית, בשונה מרבות מעדשות ה-DSLR שלה שסיפקו אולי איכות אופטית מצויינת, אבל היו גדולות וכבדות מאד. בנוסף הביצועים של מערכת הפוקוס החדשה מבטיחים ביותר הן מבחינת מהירות הפוקוס בסטילס והתנועה החלקה והשקטה בוידאו והן מבחינת דיוק הפוקוס (אנו משאירים בשלב זה כנושא פתוח את הבעיה שנתגלתה במערכת הפוקוס בעדשת הבדיקה הראשונה שקיבלנו).

תחילתו של ליין עדשות חדש מבית סיגמא?

sigma 45mm f 2 8 3

מצד שני יש בעדשה גם כמה נקודות מאכזבות. ראשית מדובר בעדשה בעלת צמצם f/2.8 בלבד. על פניו לא מגבלה גדולה אולי, אבל כפי שנראה בביקורת הבאה שנפרסם כאן בקרוב, ישנן בשוק כיום מתחרות מקבילות עם צמצם מהיר משמעותית שאינן גדולות או כבדות יותר. אבל אם לומר את האמת נושא הצמצם, עבורנו לפחות, איננו באמת המגבלה המשמעותית, הבעיה העיקרית שגילינו היא החדות בצמצם פתוח – במיוחד במרחקי עבודה קצרים יחסית (בוודאי מתחת ל-2 מטרים).

מחירה הרשמי של ה-45mm F2.8 DG DN עומד על כ-550 דולר (בארץ מחיר היבואן הרשמי כמעט זהה בתוספת מע”מ). מנקודת מבטנו השורה התחתונה היא כי העדשה מאד מהנה לשימוש, אבל בשל הביצועים המוגבלים משהו במרחקים קרובים בצמצם פתוח אנו יכולים להמליץ עליה בעיקר למי שעוסק בצילום רחוב בתאורת יום, שם מרחקי העבודה לרוב הם סביב 2 מטר ויותר (וגם אז לא בהכרח בצמצם פתוח), לכך העדשה בהחלט תתאים, גם בשל גודלה ומשקלה וגם בשל מערכת הפוקוס המצויינת (כמובן בהנחה שהבעיה בה נתקלנו בנושא זה היא נקודתית בלבד).

סרטון הביקורת המקיף שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid

תמונות לדוגמא (כולן צולמו עם העדשה ומצלמת ה-A6500, לא עברו עיבוד כלשהו אלא חיתוך/הקטנה בלבד), לחצו להגדלה

A6509626 A6509625 A6509617 A6509474 A6509473 A6509459

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט יבואנית סיגמא לישראל על אספקת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *