ראשי מגזין Nick Veasey – לצלם בקרני X

Nick Veasey – לצלם בקרני X

0
0

הצלם הבריטי Nick Veasey הוא אולי אחד הצלמים היחידים בעולם אשר עברו מצילום רגיל לצילום באמצעות קרינת X. רבים אולי משייכים את קרינת הרנטגן לתחום הרפואה אך עבודתיו של Veasey מדגימות כיצד ניתן להפיק מן הקרינה המסוכנת תוצאות מרהיבות.

אקדח? (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 2

Veasey עסק במשך שנים בצילום סטילס רגיל עד שהתבקש לצלם פחית קולה עבור תוכנית טלויזיה באמצעות קרינת X (המוכרת גם כקרינת רנטגן על שם וילהלם רנטגן אשר גילה אותה לפני קצת יותר ממאה שנה). באותו אירוע צילם Veasey גם את הנעליים אותם לבש והתגובות שתוצאת הצילום שלו עוררו גרמו לו להתחיל להתעניין בתחום הצילום הייחודי.

מגבעת (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 12

בהרצאה שנתן Veasey בשנת 2009 בכנס TED היוקרתי הוא מתאר בפרוטרוט כיצד הוא מפיק חלק מן התמונות הייחודיות אותן הוא מצלם. בין השאר הוא מסביר כיצד הוא עושה שימוש במכשירי X-RAY עצומים המשמשים לצורך שיקוף מכולות בנמלים ובמעברי גבול גדולים לבדיקת סחורות. מכשירים אלו מאפשרים לו לצלם עצמים גדולים במיוחד דוגמת אוטובוסים, מטוסים, דחפורים ועצמים נוספים. Veasey גם מצלם גם בני אדם (אם כי לא חיים) הדבר מוסיף ללא ספק עניין לחלק מתמונותיו.

עכביש רנטגן (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 1

Veasey אוהב לצלם עצמים טבעיים ובניהם בעלי חיים (שאינם חיים כמובן) וצמחים שונים והתוצאות שהוא מקבל מצילומם מעניינות במיוחד וחושפות צד של הטבע אותו אנו כמעט ואיננו מכירים. בכדי לבצע את הצילומים המרשימים שלו, Veasey עושה שימוש בעוצמות גבוהות מאד של קרינת X. למעשה כפי שהוא מודה בעצמו עוצמות אלו גבוהות בהרבה מאלו המקובלות בבתי חולים ולכן עליו להשתמש באמצעי הגנה מחמירים במיוחד. דלת החדר בו הוא מבצע את צילומיו שוקלת 1250 ק”ג ועשויה מעופרת וברזל ועובי הקירות העשויים בטון מזויין מגיע ל-70 ס”מ.

פרח מצולם בקרינת X (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 3jpg

מפתיע אולי לשמוע אבל Veasey עדיין עובד עם סרטי צילום (כאלו המותאמים לצילום בקרינת X כמובן). אף שטכנולוגיות רנטגן דיגיטליות התחילו לצוץ בשנים האחרונות בשוק, הרזולוציה והאיכות שלהן עדיין איננה טובה דיה למטרותיו של Veasey ומבחינה זו תחום הרנטגן מפגר מספר שנים טובות אחרי עולם הצילום הקונבנציונאלי. בכדי להמיר את הצילומים לפורמט דיגיטלי עושה Veasey שימוש בסורק תופי משנות ה-80, תהליך מייגע למדי אם כי לא ארוך כמו חלק מהפרויקטים עליהם עבד לאורך השנים דוגמת צילום בקרני X של מטוס אשר נמשך לא פחות מ-3 חודשים.

מטוס ענק אשר צולם באמצעות קרינת X על פני חודשים רבים (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 10

יד… (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 41

Veasey גם עוסק בעיבוד של חלק מן התמונות כולל צביעה שלהן במקרים מסוימים. זאת למרות שכפי שהוא עצמו מודה, מדובר בתוספת אשר איננה תואמת בהכרח למציאות (ומבחינה זו יש אשר יראו בה חריגה מעבר לצילום קלאסי – אפילו כזה הנעשה בקרני X). בין הפרויקטים עליהם עובד Veasey כיום ישנם גם עבודות תלת מימדיות ושילוב של תמונות עם עצמים אמיתיים (למשל של החלקים הפנימיים המרכיבים כלי רכב כשהם מוצגים על כלי הרכב עצמו המנוסר לשניים) וכן סרטוני X-RAY המציגים תהליכים שונים בעת התרחשותם מבפנים כמו לדוגמא גדילה של צמח.

מעלית ומבנה שלם (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 5

אוטובוס מצולם מבפנים (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 8

רבים וודאי תוהים האם ההתעסקות הממושכת של Veasey עם קרינת X איננה מסוכנת והתשובה באופן לא מפתיע היא כן. במסגרת סרטון תיעודי אשר הוצג בכנס מספר Veasey כי במהלך עבודתו נחשף לפחות פעמיים לרמות גבוהות של קרינה (נתון לא מעודד בהתחשב בכך שמקובל למדוד היחשפות לקרינה באופן מצטבר על פני שנים רבות).

מה בקופסא? (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 9

ביגוד תחתון (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 6

הסרטון המלא מכנס TED המציג רבות מעבודותיו והסברים שונים:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jguSkEMwrcc[/youtube]

Veasey חי בבריטניה ועבודותיו הוצגו בשנים האחרונות במוזיאונים ברחבי העולם והוא עוסק בין השאר גם בצילום מסחרי בקרני X עבור חברות שונות. בשנת 2008 פרסם Veasey ספר תחת הכותרת: X-Ray: See Through the World Around You אשר קיבץ חלק גדול מעבדותיו על פני לא פחות מ-13 שנה. ספר קצר נוסף של Veasey פורסם שנתיים מאוחר יותר ומציג על פני 48 עמודים תמונות של אנשים, חיות ועצמים כפי שהם נראים מבעד לעדשת קרני ה-X.

איך נראים עצמים מפבנים? (צילום: Nick Veasey)

Nick Veasey xray 7

את האתר של Veasey ניתן למצוא בקישור הבא.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *