ראשי חדשות רעידת האדמה ביפן: עולם הצילום במהומה (מעודכן 23/3)

רעידת האדמה ביפן: עולם הצילום במהומה (מעודכן 23/3)

2
0

אנו ממשיכים לעקוב אחר המתרחש ביפן שבוע לאחר רעידת האדמה והצונאמי אשר הגיע בעקבותיה. האירועים ביפן ככל הנראה עוד רחוקים מסיום ואפשרות להתפתחויות הרות אסון גם בכל הקשור לכורים הגרעיניים במדינה רק מחריפות את המצב.

רבים ברחבי העולם ובישראל תוהים לגבי עתידו של שוק הצילום (לפחותבחודשים הקרובים), שוק אשר מבוסס במידה רבה על חברות יפניות. ליקטנו עבורכם את רסיסי המידע הזמינים בשלב זה ברחבי הרשת ולהלן התקציר נכון לזמן כתיבת שורות אלו וניתוח ההשלכות:

קנון – 15 עובדים של החברה נפצעו במהלך רעידת האדמה. שני מפעלים: ב-Utsunomiya בו מיוצרות עדשות EF של החברה ונעשה מחקר בנושא פיתוח עדשות והמפעל ב-Fukushima שם מיוצרות מדפסות החברה, נפגעו באופן משמעותי (כידוע ב-Fukushima נמצאים הכורים הגרעיניים בהם מתמקדים בשעות אלו המאמצים לנטרול התקלות החמורות). כל הפעילות במפעלי החברה ביפן הופסקה עד להודעה חדשה. מידע רשמי נוסף.

Canon japan logo

ניקון – חברת ניקון מדווחת כי ברעידת האדמה ובצונאמי היו נפגעים מבין עובדי החברה (מספרים או חומרת הפציעות לא נמסרו). שורה ארוכה של מפעלי ניקון ביפן נפגעו (זאת על פי ההודעה הרשמית של החברה) ובניהם גם המפעל בסנדאי (העיר שספגה את הפגיעה הקשה ביותר מן הצונאמי שם שוכן כפי שדיווחנו בשבוע שעבר אחד ממפעלי החברה המייצר בין השאר את ליין המצלמות המקצועיות של ניקון). אף שהדבר לא פורט באופן רשמי בהודעה אפשר להניח בזהירות כי העבודה בחלק או בכל מפעלי החברה הופסקה בשלב זה. בידיעה שפורסמה הבוקר באתר חברת bloomberg נכתב כי ניקון שוקלת להעביר את פעילות הייצור שנפגעה מסנדאי לאסיה. מידע רשמי נוסף.

עדכון 23/3/2011: ניקון הוציאה עדכון בנוגע למתרחש בעקבות רעידת האדמה. עובד אחד נהרג ושלושה עדיין נעדרים במפעל בסנדאי ובמספר מפעלים נוספים של החברה. חלק ממפעלי החברה חזרו כבר לפעולה ואחרים (כולל המפעל בסנדאי ומפעל נוסף ב-Miyagi אשר נפגעו על פי החברה קשה ברעידת האדמה ובצונאמי) יחזרו לפעולה באופן חלקי עד סוף החודש. במקביל כפי שכבר דיווחנו צפויה חברת ניקון להעביר חלק מן הייצור מהמפעל בסנדאי לתיאלנד. החברה הבהירה כי למרות שעד סוף החודש היא מקווה לפתוח מחדש את כל המפעלים צפויים עיכובים בייצור, אם בשל הנזק שנגרם ישירות למפעלים או בשל הפסקות החשמל ובעיות נוספות הקשורות לתשתית ביפן).

Nikon japna logo

סוני – חברת סוני לא מדווחת על נפגעים בנפש אך שורה של מפעלים בבעלות החברה נפגעו במהלך רעידת האדמה. מלבד מפעלים העוסקים במוצרי אחסון שונים, לייזרים ועוד, נפגעו גם מפעלים העוסקים בייצור סוללות ליתיום איון (לא נמסר אם מדובר גם על סוללות למצלמות) וכן מפעל בו מיוצרים רכיבים אופטיים (גם כאן לא נמסר האם יש קשר לתחום הצילום) וכן מפעל הקשור לתחום ייצור הזיכרונות (גם כאן לא ברור האם ישנו קשר ישיר לתחום הצילום). מרכז טכנולוגי של החברה בעיר סנדאי נפגע אף הוא. סוני סגרה לפחות עשרה מפעלים כתוצאה מרעידת האדמה. בסיפור שלא זכה לכותרות רבות בתקשורת – 1200 עובדים של חברת סוני באחד ממפעלי החברה ניצלו באמצעות פעולת חילוץ מוסקת. קישור למידע רשמי נוסף (יפנית).

עדכון 23/3/2011: סוני מדווחת כי לאחר בדיקה מתברר כי אין נפגעים בנפש מבין עובדיה. גם מפעלי החברה ספגו ככל הנראה פגיעות קלות יחסית. מספר מפעלים כבר חזרו לפעולה והשאר צפויים לחזור לפעולה ברמה כזו או אחרת עד סוף החודש (ובכלל זה גם המפעלים הקשורים לתחום הצילום). כמו שאר החברות גם סוני מזהירה כי הפסקות חשמל ובעיות תשתית ולוגיסטיקה אחרות הקשורות למצב הכללי ביפן עשויות להשפיע על הייצור במפעלים בתקופה הקרובה.

Sony japan logo

פוג’יפילם –  לא ידוע על נפגעים בנפש במפעלים של חברת פוג’יפילם. מצד שני פוג’יפילם הייתה החברה היחידה שהודיעה על עיכוב בזמינותו של מוצר ספציפי. במקרה זה מדובר על עיכוב בייצור של דגם ה-FinePix X100 (כמו גם בייצור דגם ה-T300). מצלמות אלו מיוצרות במפעל אשר נפגע ברעש ומצוי 20 ק”מ מסנדאי. מידע רשמי נוסף (יפנית).

Fujifilm japan logo

קסיו – לחברה לא היו נפגעים בנפש. החברה עוסקת בימים אלו בהערכת נזקים בעקבות האירועים.

Casion japan logo

אולימפוס – לא נגרמו נזקים לחטיבת הצילום של החברה אך מספר עובדים במפעלים אחרים נפגעו. לפי דיווחים לא רשמיים ההכרזה על מכפילים חדשים עבור מצלמות החברה (עליה דיווחנו כאן לראשונה במסגרת ראיון עם החברה) נדחתה.

Olympus japan logo

פנסוניק – כפי הנראה היו מספר נפגעים קל בכמה ממפעלי החברה. במפעל של החברה ב-Fukushima שם מיוצרים דגמי ה-Lumix הופסקה הפעילות.

Lumix japan logo

ריקו – לא ידוע על נפגעים בנפש. חמישה מפעלים של החברה נסגרו – לארבעה מתוכם אין תאריך פתיחה משוער.

Ricoh japna logo

טמרון – אין פגיעה בנפש או במפעלים אך כתוצאה מהפסקות החשמל הופסקה הפעילות במפעלי החברה.

Tamron Japan logo

אפסון – חברת אפסון מסרה שלא ידועה על עובדים שנפגעו באירועים האחרונים אך מפעל אחד נפגע מגל צונאמי ומספר מפעלים אחרים נסגרו בשל הפסקות החשמל. מספר מבנים של החברה המצויים בקרבה יחסית לכורים הגרעיניים בפוקושימה פונו. מידע רשמי נוסף (יפנית).

Epson japan logo

סיגמא – לא דווח על נפגעים בנפש, אך נזק נגרם למפעל Aizu של החברה. החברה החליטה על השבתה זמנית של שניים ממפעליה. מידע רשמי נוסף (יפנית).

Sigma japan logo

פנטקס – נזק נגרם למשרדי החברה ב-Miyagi ולמפעל ב-Nagai. מספר עובדים של חברת האם HOYA נפגעו. מידת הנזק וההשלכות אינן ברורות בשלב זה ויש הפסקה של הפעילות. מידע רשמי נוסף (יפנית).

Pentax japan logo

כל התמונות בידיעה צולמו בתערוכת +CP שנערכה ביפן בחודש פברואר עבור MegaPixel על ידי נתנאל אדרעי.

ניתוח מצב שוק הצילום ביפן בעקבות רעידת האדמה

גם אם היקף הפגיעה בנפש בתעשיית הצילום בשלב זה הינו קטן (וכולנו תקווה שלא יגדל כתוצאה מהאירועים) ולמרות שמפעלים רבים בתחום הצילום לא נפגעו או שנפגעו באורך קל יחסית, חשוב להבין את ההתרחשויות במסגרת הרחבה יותר הנוגעת לטלטלה העזה העוברת על הכלכלה והחברה היפנית כתוצאה מן האסון.

הפגיעה בכורים בפוקושימה ובמערכת החשמל היפנית בכללותה הובילה את ממשלת יפן להורות על שורה של הפסקות חשמל יזומות ברוב רחבי יפן בכדי למנוע קריסה של רשת החשמל במדינה. יותר מהפגיעה הישירה מרעידת האדמה ומן הצונאמי גרמו דווקא הפסקות החשמל להחלטתן של מרבית החברות להשהות את הפעילות בשלב זה. מסיבה זו לא ברור מתי יוכלו לשוב המפעלים לפעילות והדבר תלוי במידה חלקית לפחות במצב הכללי במדינה.

מלבד תשתית החשמל גם התשתית התחבורתית במדינה נפגעה (הדבר נכון במיוחד לצפון המדינה ולאזורים הקרובים יותר למוקד הרעש והצונאמי). הדבר נכון הן לתשתית הכבישים והן לחלק מתשתית הרכבות במדינה. היקף הפגיעה בנמלים אף הוא אינו ברור בשלב זה. מחסור בדלק ביפן לפחות בטווח המיידי עשוי להשפיע על הייצור וההובלה אם כי כאמור מרבית הייצור מושבת בתקופה הקרובה בכל מקרה. עם התחדשות הייצור ניתן להניח כי הרשויות יצליחו להתגבר על המחסור.

נושא חשוב נוסף קשור למערך אספקת הרכיבים הכללי לשוק הצילום. יש להבין כי גם אם מפעלים מסוימים לא נפגעו באופן ישיר ישנה סבירות שהמערך הכללי המשרת אותם נפגע. לכל מפעל דרושים ספקי רכיבים אשר אינם מיוצרים במפעל עצמו כמו גם נותני שירותים שונים – פגיעה בכל אחד מן הגורמים בשרשרת המורכבת הזאת עשויה ליצור עיכובים משמעותיים יותר או פחות בתהליכי הייצור.

הצל הכבד ביותר המוטל כרגע על יפן פרט כמובן לתהליך השיקום הארוך מאד הצפוי בעיקר בצפון המדינה קשור להתפתחויות בהקשר הגרעיני. במידה והמצב בכורים הפגועים יתייצב באורך נס ותימנע תקרית שתוביל לזיהום אזורים נרחבים בחומרים רדיואקטיביים לשנים ארוכות, אפשר ונראה חידוש של הפעילות בחלק מן המפעלים כבר בעוד מספר שבועות. השאלה נותרה האם יפן תצליח לשקם את תשתית החשמל במידה כזאת שתתאפשר הפעלה רציפה של המפעלים ללא הפסקות חשמל יזומות – לשאלה זו אין תשובה בשלב זה.

במידה ויתרחש הגרוע מכל באחד או יותר מן הכורים ב-Fukushima, הרבה יהיה תלוי בכיוון הרוחות בזמן האירוע. תנועת רוחות לכיוון הים יכולה לצמצם את הנזק לבני אדם במידה רבה (אם כי לפגוע קשה בטבע הימי). זרימת רוחות לכיוון היבשה עשויה להפוך אזורים שלמים ביפן לבלתי ניתנים ליישוב למשך שנים ארוכות (כפי שקרה באזור צ’רנוביל). תוצאה כזאת היא היא תרחיש האימה האמיתי וקשה מאד לחזות את השלכותיה על יפן בכלל ועל שוק הצילום בפרט.

צוות MegaPixel ימשיך לעקוב אחר ההתרחשויות ביפן ולדווח.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

2 תגובות

  1. Avatar

    רוני

    01/04/2011 ב 1:41 PM

    לא נראה לי לקנות מצלפות או דבר כלשהו יפני ב 20 שנה הקרובות

    השב

  2. Avatar

    איציק

    01/04/2011 ב 1:44 PM

    פעם חשבתי שהיפנים עם חכם אבל אני מבין שזה עם מטומטם
    לא מספיק שבונה כורים כאלו במקום שמועד לפורענות אלא גם בונה את רוב המפעלים קרוב לשם

    כמו כן זה שהם אומרים שבקרוב הכל יסתדר זה לא מראה על אופתמיות אלא על טיפשות

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *