ראשי ביקורות\סקירות ביקורות סיגמא 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary בביקורת

סיגמא 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary בביקורת

0
0

היום אנו מפרסמים ביקורת שנייה על עדשת טלפוטו-זום לשנת 2021 (סקירות נוספות צפויות בקרוב). העדשה המדוברת איתה עבדנו לסירוגין במשך קרוב לשנה היא ה-100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary ואנו נסקור את ההיבטים השונים של העבודה איתה, יכולותיה, תכונותיה וביצועיה בביקורת הנוכחית.

כמו בביקורת הקודמת שערכנו על עדשת ה-150-500 מ”מ של חברת טמרון, גם כאן בחנו את העדשה על שתי מצלמות מובילות של חברת סוני – ה-A7R IV וה-A1 החדשה בכדי ללמוד כיצד העדשה מתפקדת על מערכות הפוקוס המתקדמות ביותר של סוני ועם שניים מהחיישנים המאתגרים בשוק.

סרטון הביקורת שלנו מתוך אתר הבת בשפה האנגלית LensVid

מבנה וחומרים

כמו תמיד נפתח עם מבט ממוקד על המבנה האופטי, איכות הבניה והיבטים טכניים כלליים אחרים של העדשה.

עדשת הסיגמא 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary

100 400mm front

מבנה אופטי

לסיגמא יש מבנה אופטי מורכב למדי עם 22 אלמנטים עם 16 אלמנטים כולל ארבעה אלמנטים מסוג SLD ועוד אלמנט אחד מסוג FLD. התכנון האופטי של העדשה הזאת שונה אגב מהתכנון של עדשת ה-100-400 מ”משל סיגמא למצלמות DSLR אותו סקרנו כאן ב-2017.

חומרים

העדשה בנויה בעיקר מפלסטיק קשיח עם אזורים מסוימים אשר עשויים ממגנזיום לחוזק משופר וחיסכון במשקל.

גודל ומשקל

אולי ההיבט הפיזי הכי משמעותי של העדשה הוא המשקל – 1135 גרם בלבד. משקל זה הוא 250 גרם קל יותר מהעדשה המקבילה של סוני. כמובן שאם להיות הוגנים הסוני מעט מהירה יותר ובעלת רגלית הנמכרת בנפרד במקרה של הסיגמא ומעלה כמובן גם את משקלה.

מבחינת אורך מדננו את המידות הבאות:

  • ללא מגן שמש, סגורה – 21 ס”מ.
  • ללא מגן שמש, פתוחה – 29 ס”מ.
  • מגן שמש – 7.5 ס”מ.

העדשה פתוחה עם מגן השמש

100 400mm open

טבעות

לעדשה שתי טבעות הקרובה לעדשה היא טבעת הפוקוס והיא צרה יחסית והרחוקה והעבה יותר היא טבעת הזום. לשתי הטבעות התנגדות טובה יחסית, לא חזינו בתופעה של zoom creep (פתיחה לא רצונית של הזום כשהעדשה מכוונת כלפי מטה) אבל הדבר יכול כמובן להתפתח ככל שמשתמשים בעדשה ובכל מקרה ניתן לנעול אותה.

כפתורים ומתגים

לעדשה מספר כפתורים ומתגים – משמאל ישנו מתג AF/MF, מגביל פוקוס בעל שלושה מצבים (מלא, 6 מטר עד אינסוף ואפס עד 6 מטרים), מתג ייצוב עם שלושה מצבים (מצב 1, 2 וכבוי) וישנו גם כפתור AFL בר תכנות מהמצלמה וכפי שציינו קודם מתג לנעילת העדשה כשהיא סגורה.

המתגים והכפתורים על העדשה

100 400mm buttons

אטימה

לעדשה יש גומי אטימה למים/אבק קרוב לחיבור המצלמה (אנו לא יודעים האם קיימים אטמים נוספים בגוף העדשה).

תושבת

את העדשה ניתן לרכוש לתושבת E של סוני (Full Frame) או לתושבת L של סיגמא, פנסוניק ולייקה.

תושבת – שתי אפשרויות זמינות

100 400mm back

מגן שמש

העדשה מגיעה כאמור עם מגן שמש עמוד למדי מפלסטיק עם חריצים מבפנים ומבחוץ.

צמצם

לעדשה 9 להבי צמצם שנועדו לייצר בוקה משופר ואם מעניינים אתכם הצמצמים באורכי המוקד השונים הרי הם לפניכם:

  • 100 מ”מ = f/5
  • 200 מ”מ = f/5.6
  • 300 מ”מ = f/6.3
  • 400 מ”מ = f/6.3

פילטר

לעדשה אפשרות לחיבור פילטר קדמי בקוטר קטן יחסית לעדשות אחרות בקטגוריה – 67 מ”מ בלבד.

קולר/רגלית

כפי שכבר הזכרנו העדשה מגיעה ללא רגלית לטובת חיסכון בעלויות ובמקום זאת יש לה כיסוי גומי ניתן להסרה באזור שבו ניתן לחבר את הרגלית האופציונאלית. ניתן לרכוש רגלית מקורית בשם TS-111 של סיגמא (עלותה בחו”ל כ-130 דולר – לא זול) אבל בשוק יש כבר רגליות צד שלישי זולות משמעותית.

לנו לא יצא לנסות את הרגלית אבל אנו חייבים לומר שלאור המשקל הנמוך יחסית של העדשה השימוש בה ללא רגלית אפילו על פני יום שלם איננו קשה. יחד עם זאת אם אתם רוצים להשיג תוצאות מיטביות שימוש במונופוד או חצובה יציבה הוא כמובן תמיד עדיף.

רצועת הגומי – הסרתה מאפשרת את חיבור הרגלית האופציונאלית

100 400mm

ביצועים

פוקוס

לעדשה תכנון ייעודי למצלמות חסרות מראה ומנוע פוקוס מהיר למדי ושקט (זאת מתוך ההתנסות שלנו על ה-A7R IV וה-A1 של סוני).

יחד עם זאת מבחינת דיוק פוקוס עם שתי המצלמות נתקלנו בפספוסי פוקוס והדיוק איננו ברמה של עדשות סוני.

ייצוב

לעדשה מייצב התומך בעד 4 סטופים של ייצוב (נתון רשמי). הוא כולל כאמור שלושה מצבים, מצב 1 – לצילום כללי, מצב 2 – לייצוב במצב Panning ומצב שלישי כבוי. נראה שיש קונצנזוס בין הבוחנים השונים של העדשה (ואנו נוטים להסכים) כי הייצוב אפקטיבי למדי.

משהו אחד שאנחנו מצאנו בשתי הדוגמיות של העדשות שהיו בידינו במהלך תקופת המבחן הארוכה הוא שהמייצב נטה לצרוך יותר סוללה משהיינו מצפים (או ממייצבים בעדשות דומות). לא מצאנו התייחסות לכך ברשת ולסיגמא גם לא הייתה תשובה אז נשאיר את העניין כנושא פתוח.

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). הפעם אם תשימו לב הוספנו גם שטרות כסף לתרשים במרכז ובפינות אלו מספקים אפילו יותר פרטים קטנים אבל מאפשרים לנו להמשיך להשתמש בתרשים לצורך אחידות ובדיקות נוספות.

בדומה לעדשת ה-150-500 מ”מ של טמרון אותה בדקנו לא מזמן (ראו ביקורת), גם כאן היה לנו קושי מסוים בשל המרחק הרב שהכרחי לצורך צילום התרשים הגדול ב-400 מ”מ (קשה אבל אפשרי ממרחק של כ-17 מטר לערך – המקסימום בסטודיו שלנו).

ב-100 מ”מ במרכז הפריים בצמצם f/5 העדשה מעט רכה. סגירה ל-f/8 משפרת את התמונה וסביב f/11 תקבלו חדות מקסימאלית מהעדשה.

חדות ב-100 מ”מ במרכז הפריים (300% הגדלה) – שמאל למעלה: f/5, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16

100 400mm sharpness @100mm center scaled

בפינות המצב דומה למדי עם רכות בצמצם פתוח ושיפור בין f/8 ל-f/11.

חדות ב-100 מ”מ בצידי הפריים (300% הגדלה) – שמאל למעלה: f/5, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16

100 400mm sharpness @100mm corner scaled

ב-400 מ”מ החדות במרכז בצמצם f/6.3 איננה גבוהה וחייבים לסגור ל-f/8 בכדי לראות חדות משופרת ול-f/11 לחדות מקסימאלית. באופן מפתיע אולי הפינות נראות חדות סביב f/8.

חדות ב-400 מ”מ במרכז הפריים (300% הגדלה) – שמאל למעלה: f/6.3, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16

100 400mm @400 sharpness center scaled

חדות ב-400 מ”מ בפינות הפריים (300% הגדלה) – שמאל למעלה: f/6.3, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16

100 400mm sharpness @400 corner scaled

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

מרחק הפוקוס המינימאלי עם העדשה עומד על 1.1 מטרים, אם אתם מוכנים לוותר על ה-AF תוכלו לקצת את המרחק במעט – אלו הנתונים שעלו מהבדיקה שלנו:

  • 100 מ”מ – מרחק פוקוס מינימאלי ידני 97 ס”מ.
  • 400 מ”מ – מרחק פוקוס מינימאלי ידני 158 ס”מ.

יחס ההגדלה של העדשה הוא לא רע – 1:4.1 (גרסת ה-DSLR הקודמת הייתה עדיפה מבחינה זאת עם יחס של 1:3.5) ויש בקטגוריה עדשות טובות יותר אבל עדיין מדובר בהגדלה שיכולה להתאים יפה לאובייקטים גדולים יחסית.

מבחינת חדות העדשה חדה במידה סבירה ב-f/5 ואפשר לראות שיפור מסוים ב-f/8. הפינות אינן חדות במיוחד בשני הצמצמים.

חדות במרכז הפריים בתקריב ב-100 מ”מ (100% הגדלה) – משמאל f/5 ומימין f/8

100 400mm close up sharpness @100mm scaled

חדות במרכז הפריים בתקריב ב-400 מ”מ 100% הגדלה) – משמאל f/5 ומימין f/8

100 400mm close up sharpness @400mm scaled

נשימה (Breathing)

לעדשה נשימה (שינוי בפריים בעת שינוי מיקוד) ברמה מאד מינימאלית אם כי עדיין מורגשת (ניתן לראות זאת בסרטון הביקורת שלנו בראשית הכתבה).

עיוות צבע (CA)

העדשה הפגינה ביצועים טובים מאד בבדיקות עיוות הצבע שלנו. למעשה לא ראינו שום סימן לעיוות צבע בשום אורך מוקד לא במרכז ולא בקצוות הפריים – כל הכבודה סיגמא.

עיוות צבע במרכז הפריים ב-100 מ”מ (200% הגדלה) – משמאל f/5 ומימין f/8

100 400mm CA 100mm scaled

עיוות צבע במרכז הפריים ב-400 מ”מ (200% הגדלה) – משמאל f/5 ומימין f/8

100 400mm CA 400mm scaled

החזרים (Flare)

העדשה הפגינה יותר החזרים ממה שהיינו רוצים לראות גם ב-100 מ”מ וגם ב-400 מ”מ, מומלץ בחום להשתמש במגן השמש ולהימנע ככל האפשר מתאורה ישירה חזקה שנוטה להוריד את הקונטרסט בתמונה.

האפלת פינות (Vignette)

לעדשה האפלת פינות די ברורה גם ב-100 מ”מ וגם ב-400 מ”מ וניתן לראות אותה בקצוות אפילו ב-f/11 ולכן מומלץ להפעיל את התיקון האוטומטי במצלמה.

האפלה ב-100 מ”מ – שמאל למעלה: f/5, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16

100 400mm vignette 100mm scaled

האפלה ב-400 מ”מ – שמאל למעלה: f/6.3, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16

100 400mm vignette 400mm scaled

עיוות חבית (Barrel Distortion)

לעדשה עיוות חבית הופכי (pincushion) ברור ב-100 מ”מ ובולט במיוחד ב-400 מ”מ כשהתיקון האוטומטי במצלמה כבוי (מומלץ בחום להדליק אותו).

עיוות הופכי קל ב-100 מ”מ

100 400mm barrel 100mm

וב-400 מ”מ – שימו לב לעיוות ההופכי

100 400mm barrel400mm

בוקה

כפי שאפשר לראות ב-400 מ”מ בצמצם f/6.3 עיגולי האור אינם עגולים לגמרי במרכז הפריים אבל אם תסגרו ל-f/8 תקבלו עיגולים מושלמים כמעט במרכז הפריים (בפינות עדיין תתקבלנה צורה מאורכת יותר).

Bokeh 400mm scaled

תמונות לדוגמא

צילמנו עם העדשה יחד עם ה-A7R IV והן עם ה-A1 של סוני. אתם יכולים לראות מספר דוגמאות למטה (התמונות לא עברו עריכה כלשהי, רק קרופ).

A1 03745 A1 03832 A1 03876 A1 04165 A7R02620 A7R02630 A7R02646 A7R02700 A7R03681 A7R03686 A7R03697 A7R03715 A7R03831 A7R05529 A7R05569 A7R05750 A7R05866 A7R07842

סיכום

אנו עשינו שימוש בסיגמא לסירוגין על פני כמעט שנה שלמה עם ה-A7R IV וה-A1. מאד התחברנו למשקל הקל ולנוחות הנשיאה של העדשה שלא מעייפת את היד ומאפשרת עבודה גם ללא חצובה או מונופוד במשך כל היום.

איכות הבניה של העדשה טובה והתפעול שלה נוח. לעדשה נשימה נמוכה, העיוות הכרומטי לא ניכר כלל, והצילום בתקריב טוב בעיקר במרכז אם תסגרו צמצם.

זום טלפוטו קלת משקל אבל לא בלי חסרונות

100 400mm on hood

לעדשה אבל יש גם חסרונות – השניים המרכזיים והמשמעותיים לדעתנו הם הדיוק בפוקוס (אפילו על ה-A1 עם גרסת הקושחה האחרונה) והחדות אותה בדקנו על שתי “דוגמיות” של העדשה שהיו בידינו עם תוצאות דומות. אם תשתמשו בעדשה על מצלמות עם רזולוציה גבוה של סוני כמו ה-A7R IV או ה-A1 תגלו עד מהרה שהחדות במרכז וגם בצידי הפריים איננה גבוהה מאד בין בצמצם פתוח ותצטרכו לסגור ל-f/8-f/11 (תלוי באורך המוקד) בכדי לקבל חדות טובה על פני הפריים.

לתחושתנו המספרים הללו הם איטיים מידי לצילום עצמים בתנועה מהירה ברוב המצבים מלבד תאורת יום חזקה (אם אתם לא רוצים להעלות ISO למעלה) וזה אולי הדבר המרכזי שצריך לקחת בחשבון כאשר שוקלים רכישה של העדשה.

מחיר

מחירה של העדשה בחו”ל עומד על 950 דולרים (הרגלית המקורית תעלה לכם עוד כ-130 דולרים אם תרצו בה). בארץ מחירה הרשמי עומד על כ-3480 ש”ח

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט על אספקת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *