ביקורות ביקורות\סקירות עדשות סיגמא 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary בביקורת ע״י עידו גנוט פורסם ב 14/10/2021 0 0 היום אנו מפרסמים ביקורת שנייה על עדשת טלפוטו-זום לשנת 2021 (סקירות נוספות צפויות בקרוב). העדשה המדוברת איתה עבדנו לסירוגין במשך קרוב לשנה היא ה-100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary ואנו נסקור את ההיבטים השונים של העבודה איתה, יכולותיה, תכונותיה וביצועיה בביקורת הנוכחית. כמו בביקורת הקודמת שערכנו על עדשת ה-150-500 מ"מ של חברת טמרון, גם כאן בחנו את העדשה על שתי מצלמות מובילות של חברת סוני – ה-A7R IV וה-A1 החדשה בכדי ללמוד כיצד העדשה מתפקדת על מערכות הפוקוס המתקדמות ביותר של סוני ועם שניים מהחיישנים המאתגרים בשוק. סרטון הביקורת שלנו מתוך אתר הבת בשפה האנגלית LensVid מבנה וחומרים כמו תמיד נפתח עם מבט ממוקד על המבנה האופטי, איכות הבניה והיבטים טכניים כלליים אחרים של העדשה. עדשת הסיגמא 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary מבנה אופטי לסיגמא יש מבנה אופטי מורכב למדי עם 22 אלמנטים עם 16 אלמנטים כולל ארבעה אלמנטים מסוג SLD ועוד אלמנט אחד מסוג FLD. התכנון האופטי של העדשה הזאת שונה אגב מהתכנון של עדשת ה-100-400 מ"משל סיגמא למצלמות DSLR אותו סקרנו כאן ב-2017. חומרים העדשה בנויה בעיקר מפלסטיק קשיח עם אזורים מסוימים אשר עשויים ממגנזיום לחוזק משופר וחיסכון במשקל. גודל ומשקל אולי ההיבט הפיזי הכי משמעותי של העדשה הוא המשקל – 1135 גרם בלבד. משקל זה הוא 250 גרם קל יותר מהעדשה המקבילה של סוני. כמובן שאם להיות הוגנים הסוני מעט מהירה יותר ובעלת רגלית הנמכרת בנפרד במקרה של הסיגמא ומעלה כמובן גם את משקלה. מבחינת אורך מדננו את המידות הבאות: ללא מגן שמש, סגורה – 21 ס"מ. ללא מגן שמש, פתוחה – 29 ס"מ. מגן שמש – 7.5 ס"מ. העדשה פתוחה עם מגן השמש טבעות לעדשה שתי טבעות הקרובה לעדשה היא טבעת הפוקוס והיא צרה יחסית והרחוקה והעבה יותר היא טבעת הזום. לשתי הטבעות התנגדות טובה יחסית, לא חזינו בתופעה של zoom creep (פתיחה לא רצונית של הזום כשהעדשה מכוונת כלפי מטה) אבל הדבר יכול כמובן להתפתח ככל שמשתמשים בעדשה ובכל מקרה ניתן לנעול אותה. כפתורים ומתגים לעדשה מספר כפתורים ומתגים – משמאל ישנו מתג AF/MF, מגביל פוקוס בעל שלושה מצבים (מלא, 6 מטר עד אינסוף ואפס עד 6 מטרים), מתג ייצוב עם שלושה מצבים (מצב 1, 2 וכבוי) וישנו גם כפתור AFL בר תכנות מהמצלמה וכפי שציינו קודם מתג לנעילת העדשה כשהיא סגורה. המתגים והכפתורים על העדשה אטימה לעדשה יש גומי אטימה למים/אבק קרוב לחיבור המצלמה (אנו לא יודעים האם קיימים אטמים נוספים בגוף העדשה). תושבת את העדשה ניתן לרכוש לתושבת E של סוני (Full Frame) או לתושבת L של סיגמא, פנסוניק ולייקה. תושבת – שתי אפשרויות זמינות מגן שמש העדשה מגיעה כאמור עם מגן שמש עמוד למדי מפלסטיק עם חריצים מבפנים ומבחוץ. צמצם לעדשה 9 להבי צמצם שנועדו לייצר בוקה משופר ואם מעניינים אתכם הצמצמים באורכי המוקד השונים הרי הם לפניכם: 100 מ"מ = f/5 200 מ"מ = f/5.6 300 מ"מ = f/6.3 400 מ"מ = f/6.3 פילטר לעדשה אפשרות לחיבור פילטר קדמי בקוטר קטן יחסית לעדשות אחרות בקטגוריה – 67 מ"מ בלבד. קולר/רגלית כפי שכבר הזכרנו העדשה מגיעה ללא רגלית לטובת חיסכון בעלויות ובמקום זאת יש לה כיסוי גומי ניתן להסרה באזור שבו ניתן לחבר את הרגלית האופציונאלית. ניתן לרכוש רגלית מקורית בשם TS-111 של סיגמא (עלותה בחו"ל כ-130 דולר – לא זול) אבל בשוק יש כבר רגליות צד שלישי זולות משמעותית. לנו לא יצא לנסות את הרגלית אבל אנו חייבים לומר שלאור המשקל הנמוך יחסית של העדשה השימוש בה ללא רגלית אפילו על פני יום שלם איננו קשה. יחד עם זאת אם אתם רוצים להשיג תוצאות מיטביות שימוש במונופוד או חצובה יציבה הוא כמובן תמיד עדיף. רצועת הגומי – הסרתה מאפשרת את חיבור הרגלית האופציונאלית ביצועים פוקוס לעדשה תכנון ייעודי למצלמות חסרות מראה ומנוע פוקוס מהיר למדי ושקט (זאת מתוך ההתנסות שלנו על ה-A7R IV וה-A1 של סוני). יחד עם זאת מבחינת דיוק פוקוס עם שתי המצלמות נתקלנו בפספוסי פוקוס והדיוק איננו ברמה של עדשות סוני. ייצוב לעדשה מייצב התומך בעד 4 סטופים של ייצוב (נתון רשמי). הוא כולל כאמור שלושה מצבים, מצב 1 – לצילום כללי, מצב 2 – לייצוב במצב Panning ומצב שלישי כבוי. נראה שיש קונצנזוס בין הבוחנים השונים של העדשה (ואנו נוטים להסכים) כי הייצוב אפקטיבי למדי. משהו אחד שאנחנו מצאנו בשתי הדוגמיות של העדשות שהיו בידינו במהלך תקופת המבחן הארוכה הוא שהמייצב נטה לצרוך יותר סוללה משהיינו מצפים (או ממייצבים בעדשות דומות). לא מצאנו התייחסות לכך ברשת ולסיגמא גם לא הייתה תשובה אז נשאיר את העניין כנושא פתוח. חדות כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). הפעם אם תשימו לב הוספנו גם שטרות כסף לתרשים במרכז ובפינות אלו מספקים אפילו יותר פרטים קטנים אבל מאפשרים לנו להמשיך להשתמש בתרשים לצורך אחידות ובדיקות נוספות. בדומה לעדשת ה-150-500 מ"מ של טמרון אותה בדקנו לא מזמן (ראו ביקורת), גם כאן היה לנו קושי מסוים בשל המרחק הרב שהכרחי לצורך צילום התרשים הגדול ב-400 מ"מ (קשה אבל אפשרי ממרחק של כ-17 מטר לערך – המקסימום בסטודיו שלנו). ב-100 מ"מ במרכז הפריים בצמצם f/5 העדשה מעט רכה. סגירה ל-f/8 משפרת את התמונה וסביב f/11 תקבלו חדות מקסימאלית מהעדשה. חדות ב-100 מ"מ במרכז הפריים (300% הגדלה) – שמאל למעלה: f/5, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16 בפינות המצב דומה למדי עם רכות בצמצם פתוח ושיפור בין f/8 ל-f/11. חדות ב-100 מ"מ בצידי הפריים (300% הגדלה) – שמאל למעלה: f/5, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16 ב-400 מ"מ החדות במרכז בצמצם f/6.3 איננה גבוהה וחייבים לסגור ל-f/8 בכדי לראות חדות משופרת ול-f/11 לחדות מקסימאלית. באופן מפתיע אולי הפינות נראות חדות סביב f/8. חדות ב-400 מ"מ במרכז הפריים (300% הגדלה) – שמאל למעלה: f/6.3, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16 חדות ב-400 מ"מ בפינות הפריים (300% הגדלה) – שמאל למעלה: f/6.3, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16 מרחק פוקוס (וחדות בתקריב) מרחק הפוקוס המינימאלי עם העדשה עומד על 1.1 מטרים, אם אתם מוכנים לוותר על ה-AF תוכלו לקצת את המרחק במעט – אלו הנתונים שעלו מהבדיקה שלנו: 100 מ"מ – מרחק פוקוס מינימאלי ידני 97 ס"מ. 400 מ"מ – מרחק פוקוס מינימאלי ידני 158 ס"מ. יחס ההגדלה של העדשה הוא לא רע – 1:4.1 (גרסת ה-DSLR הקודמת הייתה עדיפה מבחינה זאת עם יחס של 1:3.5) ויש בקטגוריה עדשות טובות יותר אבל עדיין מדובר בהגדלה שיכולה להתאים יפה לאובייקטים גדולים יחסית. מבחינת חדות העדשה חדה במידה סבירה ב-f/5 ואפשר לראות שיפור מסוים ב-f/8. הפינות אינן חדות במיוחד בשני הצמצמים. חדות במרכז הפריים בתקריב ב-100 מ"מ (100% הגדלה) – משמאל f/5 ומימין f/8 חדות במרכז הפריים בתקריב ב-400 מ"מ 100% הגדלה) – משמאל f/5 ומימין f/8 נשימה (Breathing) לעדשה נשימה (שינוי בפריים בעת שינוי מיקוד) ברמה מאד מינימאלית אם כי עדיין מורגשת (ניתן לראות זאת בסרטון הביקורת שלנו בראשית הכתבה). עיוות צבע (CA) העדשה הפגינה ביצועים טובים מאד בבדיקות עיוות הצבע שלנו. למעשה לא ראינו שום סימן לעיוות צבע בשום אורך מוקד לא במרכז ולא בקצוות הפריים – כל הכבודה סיגמא. עיוות צבע במרכז הפריים ב-100 מ"מ (200% הגדלה) – משמאל f/5 ומימין f/8 עיוות צבע במרכז הפריים ב-400 מ"מ (200% הגדלה) – משמאל f/5 ומימין f/8 החזרים (Flare) העדשה הפגינה יותר החזרים ממה שהיינו רוצים לראות גם ב-100 מ"מ וגם ב-400 מ"מ, מומלץ בחום להשתמש במגן השמש ולהימנע ככל האפשר מתאורה ישירה חזקה שנוטה להוריד את הקונטרסט בתמונה. האפלת פינות (Vignette) לעדשה האפלת פינות די ברורה גם ב-100 מ"מ וגם ב-400 מ"מ וניתן לראות אותה בקצוות אפילו ב-f/11 ולכן מומלץ להפעיל את התיקון האוטומטי במצלמה. האפלה ב-100 מ"מ – שמאל למעלה: f/5, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16 האפלה ב-400 מ"מ – שמאל למעלה: f/6.3, ימין למעלה: f/8, שמאל למטה: f/11, ימין למטה: f/16 עיוות חבית (Barrel Distortion) לעדשה עיוות חבית הופכי (pincushion) ברור ב-100 מ"מ ובולט במיוחד ב-400 מ"מ כשהתיקון האוטומטי במצלמה כבוי (מומלץ בחום להדליק אותו). עיוות הופכי קל ב-100 מ"מ וב-400 מ"מ – שימו לב לעיוות ההופכי בוקה כפי שאפשר לראות ב-400 מ"מ בצמצם f/6.3 עיגולי האור אינם עגולים לגמרי במרכז הפריים אבל אם תסגרו ל-f/8 תקבלו עיגולים מושלמים כמעט במרכז הפריים (בפינות עדיין תתקבלנה צורה מאורכת יותר). תמונות לדוגמא צילמנו עם העדשה יחד עם ה-A7R IV והן עם ה-A1 של סוני. אתם יכולים לראות מספר דוגמאות למטה (התמונות לא עברו עריכה כלשהי, רק קרופ). סיכום אנו עשינו שימוש בסיגמא לסירוגין על פני כמעט שנה שלמה עם ה-A7R IV וה-A1. מאד התחברנו למשקל הקל ולנוחות הנשיאה של העדשה שלא מעייפת את היד ומאפשרת עבודה גם ללא חצובה או מונופוד במשך כל היום. איכות הבניה של העדשה טובה והתפעול שלה נוח. לעדשה נשימה נמוכה, העיוות הכרומטי לא ניכר כלל, והצילום בתקריב טוב בעיקר במרכז אם תסגרו צמצם. זום טלפוטו קלת משקל אבל לא בלי חסרונות לעדשה אבל יש גם חסרונות – השניים המרכזיים והמשמעותיים לדעתנו הם הדיוק בפוקוס (אפילו על ה-A1 עם גרסת הקושחה האחרונה) והחדות אותה בדקנו על שתי "דוגמיות" של העדשה שהיו בידינו עם תוצאות דומות. אם תשתמשו בעדשה על מצלמות עם רזולוציה גבוה של סוני כמו ה-A7R IV או ה-A1 תגלו עד מהרה שהחדות במרכז וגם בצידי הפריים איננה גבוהה מאד בין בצמצם פתוח ותצטרכו לסגור ל-f/8-f/11 (תלוי באורך המוקד) בכדי לקבל חדות טובה על פני הפריים. לתחושתנו המספרים הללו הם איטיים מידי לצילום עצמים בתנועה מהירה ברוב המצבים מלבד תאורת יום חזקה (אם אתם לא רוצים להעלות ISO למעלה) וזה אולי הדבר המרכזי שצריך לקחת בחשבון כאשר שוקלים רכישה של העדשה. מחיר מחירה של העדשה בחו"ל עומד על 950 דולרים (הרגלית המקורית תעלה לכם עוד כ-130 דולרים אם תרצו בה). בארץ מחירה הרשמי עומד על כ-3480 ש"ח אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט על אספקת העדשה לביקורת. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …