ראשי ביקורות\סקירות סיגמא 50mm f/1.4 DG DN Art מול סיגמא 50mm F2 DG DN – עדשות בביקורת

סיגמא 50mm f/1.4 DG DN Art מול סיגמא 50mm F2 DG DN – עדשות בביקורת

0
0

אנו מפרסמים היום את הסקירה השנייה של עדשות סיגמא והפעם שתי עדשות 50 מ”מ מהירות של החברה שהושקו מוקדם יותר השנה – ה-50mm f/1.4 DG DN Art מול ה-50mm F2 DG DN הקומפקטית – יתרונות, חסרונות  והבדלים – הכל בביקורת שלפנינו.

ביקורת הוידאו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

לא מזמן סקרנו כאן בהרחבה את עדשת ה-17mm F4 DG DN של חברת סיגמא שהושקה יחד עם שתי עדשות נוספות בראשית אפריל. העדשות המדוברות הן ה-23mm f/1.4 DC DN למצלמות APS-C והעדשה שנבחן היום – 50mm F2 DG DN. קצת יותר מחודש לפני כן השיקה החברה את עדשת ה-50mm f/1.4 DG DN Art ובביקורת הנוכחית אנו נשווה בין השתיים.

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשות בטרם נעבור לבחון את ביצועיהן.

מבנה אופטי

לסיגמא 50 מ”מ f/2 מבנה אופטי הכולל 11 אלמנטים ב-9 קבוצות עם אלמנט SLD אחד ושלושה אלמנטים אספריים.

לסיגמא 50 מ”מ f/1.4 מבנה אופטי מורכב יותר הכולל 14 אלמנטים ב-11 קבוצות עם אלמנט SLD אחד ושלושה אלמנטים אספריים.

חומרים

כמו שאר העדשות מליין ה-I של סיגמא גם ה-50 מ”מ f/2 עשויה מתכת ומרגישה נהדר ביד והיא קומפקטית למדי.

לסיגמא 50 מ”מ f/1.4 מבנה המזכיר את יתר עדשות סדרת ה-Art אליה היא משתייכת, היא גדולה ומסיבית הרבה יותר עם מספר שדרוגים מעניינים עליהם נדבר מייד.

איכות בנייה מעולה – סיגמא 50 מ”מ f/2

Sigma 50mm F2 5

גודל ומשקל

לסיגמא 50 מ”מ f/2 משקל של 350 גרם ואורכה בסך הכל 8.5 ס”מ.

הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 כמעט כפולה במשקלה – 660 גרם ואורכה 12 ס”מ.

טבעות

לסיגמא 50 מ”מ f/2 טבעת פוקוס צרה יחסית מקדימה וטבעת פוקוס דקה מאחור קרוב למצלמה. טבעת הפוקוס היא בעלת התנגדות מעולה ואילו טבעת הצמצם נעה בקליקים בלבד.

הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 שונה לגמרי עם טבעת פוקוס רחבה עם יותר התנגדות וטבעת הצמצם ניתנת להמרה מקליקים לתנועה חלקה.

טבעת הצמצם על עדשת הסיגמא 50 מ”מ f/1.4

Sigma 50mm F2 4

כפתורים ומתגים

לסיגמא 50 מ”מ f/2 מתג יחיד לשינוי מ-AF/MF. היינו מאד רוצים לראות את סיגמא מוסיפה מתג נעילה לטבעת הצמצם ומתג מעבר לשינוי הצמצם מתנועה עם קליקים לתנועה חלקה.

לסיגמא 50 מ”מ f/1.4 לעומת זאת יש את כל אלו – גם מתג שינוי AF/MF, גם מתג נעילה לצמצם ומתג שינוי קליקים/תנועה חלקה ואפילו כפתור AFL בר תכנות מהמצלמה.

כפתור בר תכנות ומתג click על הסיגמא 50 מ”מ f/1.4

Sigma 50mm F2 3

אטימה

לפי סיגמא שתי העדשות אטומות למים/אבק.

תושבת

שתי העדשות בעלת כיסוי FF ומגיעות בתושבת E למצלמות סוני ו-L לסיגמא/לייקה/פסנסוניק.

מגן שמש

לסיגמא 50 מ”מ f/2 מגן שמש מתכתי עם חריצים מבפנים ומבחוץ והיא מאריכה את העדשה בכ-4 ס”מ.

הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 כוללת מגן פלסטיק עם כפתור פתיחה והיא מאריכה את העדשה בכ-6 ס”מ.

צמצם

לסיגמא 50 מ”מ f/2 צמצם בעל 9 להבים.

הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 מצויידת בצמצם בעל 11 להבים. אנו נראה בהמשך כיצד הדבר משפיע על הבוקה של שתי העדשות.

פילטר

לסיגמא 50 מ”מ f/2 תמיכה בפילטרים בקוטר לא סטנדרטי במיוחד של 58 מ”מ.

הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 תומכת בפילטרים גדולים יותר (וסטנדרטיים יותר) בני 72 מ”מ.

ביצועים

כעת אנו מגיעים ללב הביקורת שלנו וכאן אנו נשווה בין שתי העדשות וגם נוסיף מבחן השוואתי קטן לעדשת הסאמיאנג 50 מ”מ f/1.4 דור II אותה בדקנו כאן בהרחבה לאחרונה.

פוקוס

השוונו את ביצועי המיקוד של עדשות הסיגמא הן בצילום סטילס והן בצילום וידאו (ראו תוצאות בסרטון למעלה). המבחנים נעשו עם הסוני A1.

כפי שאתם יכולים לראות בסרטון שלנו, עדשת ה-50 מ”מ f/2 מיקדה היטב ומהר יחסית בתאורה טובה אבל התקשתה מעט בתאורה נמוכה במיוחד (רגישות 12,800). למרות זאת התוצאה הסופית הייתה טובה מבחינת דיוק הפוקוס.

הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 הרגישה מהירה אף יותר במיקוד ללא בעיות מיקוד בסטילס או וידאו אפילו לא בתאורה נמוכה מאד.

בדקנו גם את ה-focus throw של שתי העדשות. מהבדיקה שלנו ברור כי הפוקוס של שתי העדשות אינו לינארי, ממש כמו שאר עדשות סיגמא על מצלמות סוני (עם מצלמות פנסוניק למשל ניתן להגדיר פוקוס לינארי במצלמה עם עדשות סיגמא אם כי לא יצא לנו לבחון את הנושא בעצמנו).

שתי עדשות הסיגמא 50 מ”מ זו לצד זו

Sigma 50mm F2 2

מייצב

לשתי העדשות אין ייצוב אופטי.

חדות תמונה

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקות ביצענו עם מצלמת ה-A7R V של סוני עם רזולוציה של 60 מגה פיקסל.

הסיגמא 50 מ”מ f/2 התגלתה כחדה למדי במרכז הפריים בצמצם פתוח עם שיפור קל בצמצם f/2.8.

סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6

Sigma-50mm-f-2-center-shrpness

בפינות הפריים העדשה איננה חדה באותה מידה ומשתפרת סביב f/4-f/5.6.

סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת חדות בצידי הפריים – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6

Sigma-50mm-f-2-corners-shrpness

הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 היא סיפור אחר. במרכז הפריים בצמצם פתוח החדות שהיא מפגינה היא בינונית עם שיפור עצום ב-f/2.

סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4

Sigma-50mm-f-1-4-center-sharpness

בפינות הופתענו לגלות חדות טובה כבר בצמצם פתוח אבל אפשר לראות שיפור ברור מ-f/2.

סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4

Sigma-50mm-f-1-4-corners-sharpness

גולשי האתר זוכרים בוודאי כי השלמנו לאחרונה ביקורת מקיפה על עדשת ה-AF 50mm F1.4 FE II של סאמיאנג. התאפשר לנו לערוך השוואה קצרה בינה לבין הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 בטרם החזרנו אותה. מהבדיקה נראה כי סיגמא כי יש יתרון קל מאד במרכז הפריים בצמצם פתוח.

משמאל הסיגמא 50 מ”מ 1.4 ומימין הסאמיאנג 50 מ”מ 1.4 – מרכז הפריים צמצם f/1.4

Sigma-1-4-vs-Samyang-f-1-4-sharpness-center

בפינות הפריים לעומת זאת יש לסיגמא יתרון משמעותי בצמצם פתוח.

משמאל הסיגמא 50 מ”מ 1.4 ומימין הסאמיאנג 50 מ”מ 1.4 – פינות הפריים צמצם f/1.4

Sigma-1-4-vs-Samyang-f-1-4-sharpness-corners

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

לעדשת ה-50 מ”מ f/2 מרחק פוקוס מנימאלי של 45 ס”מ (בבדיקה שלנו 42 ס”מ עם פוקוס ידני) עם יחס הגדלת מאקרו של 1:6.9.

לעדשת הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 מרחק פוקוס מינימאלי רשמי דומה (בבדיקה שלנו 41 ס”מ עם פוקוס ידני) עם יחס הגדלה של 1:6.8.

כשמדובר בחדות הסיגמא 50 מ”מ f/2 לא חדה במיוחד בצמצם פתוח במרכז הפריים אבל משתפרת כשסוגרים צמצם ל-f/4 ומעלה.

סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל f/2, מרכז f/4, ימין f/5.6

Sigma-50mm-f-2-close-up-center

הפינות לעומת זאת נשארות מטושטשות יחסית גם בצמצם f/5.6.

סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל f/2, מרכז f/4, ימין f/5.6

Sigma-50mm-f-2-close-up-corners

גם הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 לא בדיוק חדה בצמצם פתוח בתקריב במרכז הפריים אבל היא משתפרת מאד החל מ-f/2.

סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל f/1.4, מרכז f/2, ימין f/2.8

Sigma-50mm-f-1-4-close-up-center

הפינות משתפרות מאד החל מ-f/2.8.

סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת חדות בפינות הפריים – שמאל f/1.4, מרכז f/2, ימין f/2.8

Sigma-50mm-f-1-4-close-up-corners

נשימה (Breathing)

כפי שניתן לראות בסרטון שלנו למעלה לשתי העדשות נשימה משמעותית למדי.

עיוות צבע (CA)

לעדשת ה-50 מ”מ f/2 אין עיוות צבע ניכר בבדיקה שלנו.

סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת CA במרכז הפריים – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6

Sigma-50mm-f-2-CA

התוצאה נראית דומה למדי גם עם עדשת הסיגמא 50 מ”מ f/1.4.

סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת CA במרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4

Sigma-50mm-f-1-4-CA

החזרים (Flare)

לשתי העדשות יש מידה מסויימת של החזרים מול תאורה ישירה גם עם מגן השמש. ניתן לראות עיגולים בצבע ירוק וסגול ואלו בולטים יותר ב-50 מ”מ f/2 (ראו סרטון למעלה).

האפלת פינות (Vignette)

עם תיקון האפלה כבוי במצלמה בדקנו את שתי העדשות. לסיגמא 50 מ”מ f/2 יש האפלה משמעותית מאד בצמצם פתוח שמשתפר מאד בין f/2.8-f/4.

סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6

Sigma-50mm-f-2-vignette

ל-50 מ”מ f/1.4 אפילו יותר האפלה בצמצם פתוח והוא לא נעלם לגמרי גם בצמצמים סגורים ויש לה יותר האפלה מאשר ל-50 מ”מ f/2 ב-f/4.

סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4

Sigma-50mm-f-1-4-vignette

הסיגמא 50 מ”מ f/2 (שמאל) מול הסיגמא f/1.4 (ימין) בדיקת האפלה בצמצם F4

Sigma-50mm-lenses-compared-f-4-vignette

עיוות גאומטרי

לעדשת הסיגמא 50 מ”מ f/2 יש עיוות חבית קל ביותר (כמעט בלתי נראה) כאשר תיקוני העיוות כבויים במצלמה.

סיגמא 50 מ”מ f/2 עיוות גאומטרי

Sigma-50mm-f-2-barell

עדשת ה-50 מ”מ f/1.4 שונה מאד במובן זה והפתיעה אותנו עם עיוות חבית הופכי (pincushion) מאד בולט – נדיר למדי לעדשה באורך מוקד כזה.

סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת עיוות גאומטרי

sigma-50mm-f-1-4-barell

בוקה

לעדשת ה-50 מ”מ f/2 עיגולי אור גדולים יחסית בצמצם פתוח. אלו אינם עגולים או נקיים לגמרי בצמצם פתוח אבל סביב f/2.8 אפשר לראות שיפור וזאת מבלי לאבד יותר מידי מגודלם של העיגולים.

סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת בוקה במרכז הפריים – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6

Sigma-50-f-2-bokeh

הסיפור עם עדשת הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 דומה אבל מתרחש בצמצמים פתוחים יותר. ב-f/1.4 עיגולי האור גדולים מאד אבל לא עגולים לגמרי אבל סביב f/2 אפשר לראות שיפור משמעותי.

סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת בוקה במרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4

Sigma-50-f-1-4-bokeh

תמונות לדוגמא

הספקנו להשתמש בשתי העדשות זמן קצר יחסית (במיוחד עם ה-50 מ”מ f/2 אותה קיבלנו קצת יותר משבוע לפני שהושקה) ולכן לא הספקנו לצלם איתן יותר מידי. התמונות הבאות צולמו עם הסוני A1 וה-A7R V שלנו (התמונות לא עברו עריכה אלא הקטנה וקרופ בלבד).

50 מ”מ f/2

A1 07529 A1 07557 A1 07625 A1 07659

50 מ”מ f/1.4

7R503913 7R503897 7R503879 7R503873 7R503870 7R503869

סיכום

שתי עדשות הסיגמא 50 מ”מ הרשימו אותנו בדרכן. ה-50mm F2 DG DN היא בעלת איכות בניה מעולה, איכות תמונה טובה בגוף קטן יחסית וקומפקטי ומתאימה מאד לצילום רחוב או טיולים.

שתי העדשות זו לצד זו (ה-50mm F2 DG DN עם מגן השמש היא בעלת אורך דומה ל-50mm f/1.4 DG DN Art ללא מגן השמש)

Sigma 50mm F2 and Sigma 50mm f 1 4

הסיגמא 50mm f/1.4 DG DN Art היא “חיה” שונה למדי, היא גדולה וכבדה יותר, מהירה יותר וכמובן גם יקרה יותר אבל אין ספק מהמבחנים שלנו שאתה מקבל מה שאתה משלם עליו עם העדשה הזאת. היא כוללת מספר תכונות שימושיות שהיינו רוצים לראות ביותר עדשות כמו נעילת צמצם ואפשרות שינוי צמצם בין מצב click/de-click, איכות התמונה שלה טובה מאד ויש לה פוקוס מהיר והחלטי גם בתאורה נמוכה.

ה-50mm f/1.4 DG DN Art חדה יותר מה-50mm F2 DG DN בצמצם f/2 וחדה יותר מה-AF 50mm f/1.4 FE II בצמצם f/1.4 במרכז ובעיקר בפינות.

לשתי העדשות יש כמובן גם מספר חסרונות אותן סקרנו במהלך הביקורת אבל אף אחד מהם לא משמעותי מספיק בכדי למנוע מאיתנו להמליץ על העדשות למי שמחפש עדשת 50 מ”מ מהירה למצלמות סוני, בהתאם לתקציב ולצרכים כמובן.

עדשת ה-50 מ”מ f/2 על מצלמה הסוני A1

Sigma 50mm F2 6

מחירים וזמינות

אם מדברים על מחיר בחו”ל עדשת ה-50mm F2 DG DN נמכרת תמורת 640 דולר. עדשת ה-50mm f/1.4 DG DN Art נמכרת תמורת כ-850 דולרים (בערך 260 דולר יותר מהסאמיאנג).

בארץ הסיגמא 50 מ”מ f/2 נמכרת באופן רשמי תמורת 2630 ש”ח ואילו הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 תמורת 3365 ש”ח.

אנו רוצים להודות לחברת סיגמא על משלוח העדשות לסקירה (כאמור היינו הראשונים בארץ לקבל את ה-50 מ”מ f/2 יחד עם מספר מצומצם של סוקרים ברחבי העולם לפני ההשקה הרשמית) ואנו רוצים להודות כמובן גם ליבואנית הרשמית חברת שפע ספוט על העזרה הלוגיסטית.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *