ביקורות\סקירות עדשות סיגמא 50mm f/1.4 DG DN Art מול סיגמא 50mm F2 DG DN – עדשות בביקורת ע״י עידו גנוט פורסם ב 30/04/2023 0 0 אנו מפרסמים היום את הסקירה השנייה של עדשות סיגמא והפעם שתי עדשות 50 מ”מ מהירות של החברה שהושקו מוקדם יותר השנה – ה-50mm f/1.4 DG DN Art מול ה-50mm F2 DG DN הקומפקטית – יתרונות, חסרונות והבדלים – הכל בביקורת שלפנינו. ביקורת הוידאו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com לא מזמן סקרנו כאן בהרחבה את עדשת ה-17mm F4 DG DN של חברת סיגמא שהושקה יחד עם שתי עדשות נוספות בראשית אפריל. העדשות המדוברות הן ה-23mm f/1.4 DC DN למצלמות APS-C והעדשה שנבחן היום – 50mm F2 DG DN. קצת יותר מחודש לפני כן השיקה החברה את עדשת ה-50mm f/1.4 DG DN Art ובביקורת הנוכחית אנו נשווה בין השתיים. מבנה וחומרים כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשות בטרם נעבור לבחון את ביצועיהן. מבנה אופטי לסיגמא 50 מ”מ f/2 מבנה אופטי הכולל 11 אלמנטים ב-9 קבוצות עם אלמנט SLD אחד ושלושה אלמנטים אספריים. לסיגמא 50 מ”מ f/1.4 מבנה אופטי מורכב יותר הכולל 14 אלמנטים ב-11 קבוצות עם אלמנט SLD אחד ושלושה אלמנטים אספריים. חומרים כמו שאר העדשות מליין ה-I של סיגמא גם ה-50 מ”מ f/2 עשויה מתכת ומרגישה נהדר ביד והיא קומפקטית למדי. לסיגמא 50 מ”מ f/1.4 מבנה המזכיר את יתר עדשות סדרת ה-Art אליה היא משתייכת, היא גדולה ומסיבית הרבה יותר עם מספר שדרוגים מעניינים עליהם נדבר מייד. איכות בנייה מעולה – סיגמא 50 מ”מ f/2 גודל ומשקל לסיגמא 50 מ”מ f/2 משקל של 350 גרם ואורכה בסך הכל 8.5 ס”מ. הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 כמעט כפולה במשקלה – 660 גרם ואורכה 12 ס”מ. טבעות לסיגמא 50 מ”מ f/2 טבעת פוקוס צרה יחסית מקדימה וטבעת פוקוס דקה מאחור קרוב למצלמה. טבעת הפוקוס היא בעלת התנגדות מעולה ואילו טבעת הצמצם נעה בקליקים בלבד. הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 שונה לגמרי עם טבעת פוקוס רחבה עם יותר התנגדות וטבעת הצמצם ניתנת להמרה מקליקים לתנועה חלקה. טבעת הצמצם על עדשת הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 כפתורים ומתגים לסיגמא 50 מ”מ f/2 מתג יחיד לשינוי מ-AF/MF. היינו מאד רוצים לראות את סיגמא מוסיפה מתג נעילה לטבעת הצמצם ומתג מעבר לשינוי הצמצם מתנועה עם קליקים לתנועה חלקה. לסיגמא 50 מ”מ f/1.4 לעומת זאת יש את כל אלו – גם מתג שינוי AF/MF, גם מתג נעילה לצמצם ומתג שינוי קליקים/תנועה חלקה ואפילו כפתור AFL בר תכנות מהמצלמה. כפתור בר תכנות ומתג click על הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 אטימה לפי סיגמא שתי העדשות אטומות למים/אבק. תושבת שתי העדשות בעלת כיסוי FF ומגיעות בתושבת E למצלמות סוני ו-L לסיגמא/לייקה/פסנסוניק. מגן שמש לסיגמא 50 מ”מ f/2 מגן שמש מתכתי עם חריצים מבפנים ומבחוץ והיא מאריכה את העדשה בכ-4 ס”מ. הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 כוללת מגן פלסטיק עם כפתור פתיחה והיא מאריכה את העדשה בכ-6 ס”מ. צמצם לסיגמא 50 מ”מ f/2 צמצם בעל 9 להבים. הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 מצויידת בצמצם בעל 11 להבים. אנו נראה בהמשך כיצד הדבר משפיע על הבוקה של שתי העדשות. פילטר לסיגמא 50 מ”מ f/2 תמיכה בפילטרים בקוטר לא סטנדרטי במיוחד של 58 מ”מ. הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 תומכת בפילטרים גדולים יותר (וסטנדרטיים יותר) בני 72 מ”מ. ביצועים כעת אנו מגיעים ללב הביקורת שלנו וכאן אנו נשווה בין שתי העדשות וגם נוסיף מבחן השוואתי קטן לעדשת הסאמיאנג 50 מ”מ f/1.4 דור II אותה בדקנו כאן בהרחבה לאחרונה. פוקוס השוונו את ביצועי המיקוד של עדשות הסיגמא הן בצילום סטילס והן בצילום וידאו (ראו תוצאות בסרטון למעלה). המבחנים נעשו עם הסוני A1. כפי שאתם יכולים לראות בסרטון שלנו, עדשת ה-50 מ”מ f/2 מיקדה היטב ומהר יחסית בתאורה טובה אבל התקשתה מעט בתאורה נמוכה במיוחד (רגישות 12,800). למרות זאת התוצאה הסופית הייתה טובה מבחינת דיוק הפוקוס. הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 הרגישה מהירה אף יותר במיקוד ללא בעיות מיקוד בסטילס או וידאו אפילו לא בתאורה נמוכה מאד. בדקנו גם את ה-focus throw של שתי העדשות. מהבדיקה שלנו ברור כי הפוקוס של שתי העדשות אינו לינארי, ממש כמו שאר עדשות סיגמא על מצלמות סוני (עם מצלמות פנסוניק למשל ניתן להגדיר פוקוס לינארי במצלמה עם עדשות סיגמא אם כי לא יצא לנו לבחון את הנושא בעצמנו). שתי עדשות הסיגמא 50 מ”מ זו לצד זו מייצב לשתי העדשות אין ייצוב אופטי. חדות תמונה כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקות ביצענו עם מצלמת ה-A7R V של סוני עם רזולוציה של 60 מגה פיקסל. הסיגמא 50 מ”מ f/2 התגלתה כחדה למדי במרכז הפריים בצמצם פתוח עם שיפור קל בצמצם f/2.8. סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6 בפינות הפריים העדשה איננה חדה באותה מידה ומשתפרת סביב f/4-f/5.6. סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת חדות בצידי הפריים – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6 הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 היא סיפור אחר. במרכז הפריים בצמצם פתוח החדות שהיא מפגינה היא בינונית עם שיפור עצום ב-f/2. סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4 בפינות הופתענו לגלות חדות טובה כבר בצמצם פתוח אבל אפשר לראות שיפור ברור מ-f/2. סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת חדות בפינות הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4 גולשי האתר זוכרים בוודאי כי השלמנו לאחרונה ביקורת מקיפה על עדשת ה-AF 50mm F1.4 FE II של סאמיאנג. התאפשר לנו לערוך השוואה קצרה בינה לבין הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 בטרם החזרנו אותה. מהבדיקה נראה כי סיגמא כי יש יתרון קל מאד במרכז הפריים בצמצם פתוח. משמאל הסיגמא 50 מ”מ 1.4 ומימין הסאמיאנג 50 מ”מ 1.4 – מרכז הפריים צמצם f/1.4 בפינות הפריים לעומת זאת יש לסיגמא יתרון משמעותי בצמצם פתוח. משמאל הסיגמא 50 מ”מ 1.4 ומימין הסאמיאנג 50 מ”מ 1.4 – פינות הפריים צמצם f/1.4 מרחק פוקוס (וחדות בתקריב) לעדשת ה-50 מ”מ f/2 מרחק פוקוס מנימאלי של 45 ס”מ (בבדיקה שלנו 42 ס”מ עם פוקוס ידני) עם יחס הגדלת מאקרו של 1:6.9. לעדשת הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 מרחק פוקוס מינימאלי רשמי דומה (בבדיקה שלנו 41 ס”מ עם פוקוס ידני) עם יחס הגדלה של 1:6.8. כשמדובר בחדות הסיגמא 50 מ”מ f/2 לא חדה במיוחד בצמצם פתוח במרכז הפריים אבל משתפרת כשסוגרים צמצם ל-f/4 ומעלה. סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל f/2, מרכז f/4, ימין f/5.6 הפינות לעומת זאת נשארות מטושטשות יחסית גם בצמצם f/5.6. סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל f/2, מרכז f/4, ימין f/5.6 גם הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 לא בדיוק חדה בצמצם פתוח בתקריב במרכז הפריים אבל היא משתפרת מאד החל מ-f/2. סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל f/1.4, מרכז f/2, ימין f/2.8 הפינות משתפרות מאד החל מ-f/2.8. סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת חדות בפינות הפריים – שמאל f/1.4, מרכז f/2, ימין f/2.8 נשימה (Breathing) כפי שניתן לראות בסרטון שלנו למעלה לשתי העדשות נשימה משמעותית למדי. עיוות צבע (CA) לעדשת ה-50 מ”מ f/2 אין עיוות צבע ניכר בבדיקה שלנו. סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת CA במרכז הפריים – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6 התוצאה נראית דומה למדי גם עם עדשת הסיגמא 50 מ”מ f/1.4. סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת CA במרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4 החזרים (Flare) לשתי העדשות יש מידה מסויימת של החזרים מול תאורה ישירה גם עם מגן השמש. ניתן לראות עיגולים בצבע ירוק וסגול ואלו בולטים יותר ב-50 מ”מ f/2 (ראו סרטון למעלה). האפלת פינות (Vignette) עם תיקון האפלה כבוי במצלמה בדקנו את שתי העדשות. לסיגמא 50 מ”מ f/2 יש האפלה משמעותית מאד בצמצם פתוח שמשתפר מאד בין f/2.8-f/4. סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6 ל-50 מ”מ f/1.4 אפילו יותר האפלה בצמצם פתוח והוא לא נעלם לגמרי גם בצמצמים סגורים ויש לה יותר האפלה מאשר ל-50 מ”מ f/2 ב-f/4. סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4 הסיגמא 50 מ”מ f/2 (שמאל) מול הסיגמא f/1.4 (ימין) בדיקת האפלה בצמצם F4 עיוות גאומטרי לעדשת הסיגמא 50 מ”מ f/2 יש עיוות חבית קל ביותר (כמעט בלתי נראה) כאשר תיקוני העיוות כבויים במצלמה. סיגמא 50 מ”מ f/2 עיוות גאומטרי עדשת ה-50 מ”מ f/1.4 שונה מאד במובן זה והפתיעה אותנו עם עיוות חבית הופכי (pincushion) מאד בולט – נדיר למדי לעדשה באורך מוקד כזה. סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת עיוות גאומטרי בוקה לעדשת ה-50 מ”מ f/2 עיגולי אור גדולים יחסית בצמצם פתוח. אלו אינם עגולים או נקיים לגמרי בצמצם פתוח אבל סביב f/2.8 אפשר לראות שיפור וזאת מבלי לאבד יותר מידי מגודלם של העיגולים. סיגמא 50 מ”מ f/2 בדיקת בוקה במרכז הפריים – שמאל למעלה f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6 הסיפור עם עדשת הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 דומה אבל מתרחש בצמצמים פתוחים יותר. ב-f/1.4 עיגולי האור גדולים מאד אבל לא עגולים לגמרי אבל סביב f/2 אפשר לראות שיפור משמעותי. סיגמא 50 מ”מ f/1.4 בדיקת בוקה במרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.4, ימין למעלה f/2, שמאל למטה f/2.8 ימין למטה f/4 תמונות לדוגמא הספקנו להשתמש בשתי העדשות זמן קצר יחסית (במיוחד עם ה-50 מ”מ f/2 אותה קיבלנו קצת יותר משבוע לפני שהושקה) ולכן לא הספקנו לצלם איתן יותר מידי. התמונות הבאות צולמו עם הסוני A1 וה-A7R V שלנו (התמונות לא עברו עריכה אלא הקטנה וקרופ בלבד). 50 מ”מ f/2 50 מ”מ f/1.4 סיכום שתי עדשות הסיגמא 50 מ”מ הרשימו אותנו בדרכן. ה-50mm F2 DG DN היא בעלת איכות בניה מעולה, איכות תמונה טובה בגוף קטן יחסית וקומפקטי ומתאימה מאד לצילום רחוב או טיולים. שתי העדשות זו לצד זו (ה-50mm F2 DG DN עם מגן השמש היא בעלת אורך דומה ל-50mm f/1.4 DG DN Art ללא מגן השמש) הסיגמא 50mm f/1.4 DG DN Art היא “חיה” שונה למדי, היא גדולה וכבדה יותר, מהירה יותר וכמובן גם יקרה יותר אבל אין ספק מהמבחנים שלנו שאתה מקבל מה שאתה משלם עליו עם העדשה הזאת. היא כוללת מספר תכונות שימושיות שהיינו רוצים לראות ביותר עדשות כמו נעילת צמצם ואפשרות שינוי צמצם בין מצב click/de-click, איכות התמונה שלה טובה מאד ויש לה פוקוס מהיר והחלטי גם בתאורה נמוכה. ה-50mm f/1.4 DG DN Art חדה יותר מה-50mm F2 DG DN בצמצם f/2 וחדה יותר מה-AF 50mm f/1.4 FE II בצמצם f/1.4 במרכז ובעיקר בפינות. לשתי העדשות יש כמובן גם מספר חסרונות אותן סקרנו במהלך הביקורת אבל אף אחד מהם לא משמעותי מספיק בכדי למנוע מאיתנו להמליץ על העדשות למי שמחפש עדשת 50 מ”מ מהירה למצלמות סוני, בהתאם לתקציב ולצרכים כמובן. עדשת ה-50 מ”מ f/2 על מצלמה הסוני A1 מחירים וזמינות אם מדברים על מחיר בחו”ל עדשת ה-50mm F2 DG DN נמכרת תמורת 640 דולר. עדשת ה-50mm f/1.4 DG DN Art נמכרת תמורת כ-850 דולרים (בערך 260 דולר יותר מהסאמיאנג). בארץ הסיגמא 50 מ”מ f/2 נמכרת באופן רשמי תמורת 2630 ש”ח ואילו הסיגמא 50 מ”מ f/1.4 תמורת 3365 ש”ח. אנו רוצים להודות לחברת סיגמא על משלוח העדשות לסקירה (כאמור היינו הראשונים בארץ לקבל את ה-50 מ”מ f/2 יחד עם מספר מצומצם של סוקרים ברחבי העולם לפני ההשקה הרשמית) ואנו רוצים להודות כמובן גם ליבואנית הרשמית חברת שפע ספוט על העזרה הלוגיסטית. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …