ביקורות\סקירות עדשות סיגמא 17mm F4 DG DN – עדשה קומפקטית אולטרה רחבה במבחן ע״י עידו גנוט פורסם ב 13/04/2023 0 0 לפני כשבוע השיקה חברת סיגמא שלוש עדשות חדשות – ה-50mm F2 DG DN (אותה נבחן בביקורת נפרדת שתפורסם כאן בקרוב), ה-17mm F4 DG DN אותה נבחן בסקירה הנוכחית וגם עדשת 23mm f/1.4 DC DN למצלמות APS-C. ביקורת הוידאו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com מבנה וחומרים כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשה בטרם נעבור לבחון את ביצועיה של העדשה. מבנה אופטי לעדשה 9 אלמנטים ב-8 קבוצות כולל שני אלמנטים מסוג SLD ושלושה אלמנטים אספריים. חומרים כמו שאר העדשות מליין ה-I של סיגמא גם ה-17mm F4 DG DN עשויה מתכת ומרגישה נהדר ביד. הסיגמא 17mm F4 DG DN כשמאחוריה שתי העדשות שהושקו יחד איתה גודל ומשקל למרות המתכת העדשה קלה מאד – בערך 225 גרם (250 עם מגן השמש) ואורכה בסך הכל 5 ס"מ – אולי העדשה הקצרה ביותר למצלמות Full Frame שבדקנו כאן באתר אי פעם. טבעות לעדשה שתי טבעות. טבעת פוקוס בחלק הקדמי וטבעת צמצם הקרובה יותר למצלמה והיא דקה מאד. מה שפחות אהבנו בטבעת הצמצם היא העובדה שקל יחסית להוציא אותה ממצב אוטומטי. היה נחמד אם סיגמא הייתה מוסיפה נעילה כפי שעשתה בעדשת ה-50 מ"מ f/1.4 החדשה שלה (והדבר נכון לכל ליין ה-I). מעבר לכך טבעת הצמצם נעה בקליקים. זה בסדר גמור לסטילס אבל פחות נוח לוידאו (שוב בעדשת ה-50 מ"מ f/1.4 החדשה יש גם אפשרות לשינוי מצב טבעת הצמצם – לא היינו אומרים לא לכך גם כאן). כפתורים ומתגים לעדשה מתג שינוי מ-AF/MF בלבד. אטימה העדשה אטומה לאבק ו/או מים על פי סיגמא עם גומי בחלק האחורי. תושבת העדשה בעלת כיסוי FF ומגיעה בתושבת E למצלמות סוני ו-L לסיגמא/לייקה/פסנסוניק. מגן שמש העדשה מגיעה עם מגן שמש ממתכת (עם חריצים פנימיים וחיצוניים) המוסיף כ-2.5 ס”מ לאורכה של העדשה. ה-17mm F4 DG DN של סיגמא עם מגן השמש על מצלמת הסוני A1 שלנו צמצם לעדשה 7 להבי צמצם (אנו נראה בהמשך כיצד הדבר משפיע על הבוקה). פילטר לעדשה תמיכה בפילטרים בקוטר 55 מ"מ. ביצועים כעת אנו מגיעים ללב הביקורת שלנו ולמרות שאין לנו עדשה זהה שנוכל להשוות אליה את הסיגמא בחרנו את העדשה הקרובה ביותר שיש ברשותנו מבחינת אורך המוקד – הסוני 20 מ"מ f/1.8 והתוצאות כפי שתראו מאד מעניינות. פוקוס בדקנו את ביצועי המיקוד של הסיגמא הן בצילום סטילס והן בצילום וידאו (ראו תוצאות בסרטון). המבחנים נעשו עם הסוני A1. כפי שאתם יכולים לראות בסרטון שלנו למעלה, במבחן התאורה "הרגילה" הסיגמא תפקדה מהר הן בסטילס והן בעת צילום וידאו עם אחוזי "פגיעה" מעולים. כאשר מדובר על צילום בתאורה נמוכה (מאד נמוכה – ISO 12,800), רואים בבירור כי מדובר בעדשת F/4 והעדשה בהחלט מעט איטית יותר בעת מיקוד אם כי לא ראינו פספוסים משמעותיים לא בסטילס ולא בוידאו, אבל זאת בהחלט לא עדשה אידאלית לתאורה נמוכה. עוד בדקנו את ה-focus throw של הסיגמא. מהבדיקה שלנו ברור שהפוקוס של העדשה לא לינארי, ממש כמו שאר העדשות של סיגמא על מצלמות סוני (עם מצלמות פנסוניק למשל ניתן להגדיר פוקוס לינארי במצלמה) וזה אגב גם המצב עם הסוני 20 מ"מ (פוקוס לינארי משמעותו שסיבוב עדשה לזווית מסויימת תוביל תמיד לאותו שינוי בפוקוס – הדבר חשוב במיוחד בצילום וידאו ועבודה עם follow focus). מייצב לסיגמא (וגם לסוני 20 מ"מ) אין מייצב אופטי. חדות תמונה כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקות ביצענו עם מצלמת ה-A7R V של סוני עם רזולוציה של 60 מגה פיקסל. במרכז הפריים הסיגמא חדה למדי בצמצם פתוח עם מעט מאד שיפור בסגירת צמצם. סיגמא 17 מ"מ בדיקת חדות במרכז הפריים – שמאל למעלה f/4, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11 הפינות הם איפה שדברים מתחילים להפוך למעניינים יותר. הופתענו לראות שגם בצמצם פתוח העדשה חדה למדי אם כי יש שיפור קל סביב f/5.6. סיגמא 17 מ"מ בדיקת חדות צידי הפריים – שמאל למעלה f/4, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11 אם נשווה לסוני 20 מ"מ נגלה שבמרכז ההבדל בין השתיים בצמצם f/4 לא עצום אבל בכל זאת יש יתרון לסיגמא. סיגמא 17 מ"מ מול סוני 20 מ"מ בדיקת חדות במרכז הפריים – f/4 – שמאל סיגמא ימין סוני בפינות לעומת זאת לסיגמא יש יתרון גדול מאד בצמצם f/4. סיגמא 17 מ"מ מול סוני 20 מ"מ בדיקת חדות בצידי הפריים – f/4 – שמאל סיגמא ימין סוני מרחק פוקוס (וחדות בתקריב) אחד הדברים שהכי אהבנו בעדשה הוא מרחק הפוקוס הזעיר שלה. למעשה ניתן למקד במרחק שהוא רק קצת מעבר למגן השמש של העדשה – מדהים אפילו ביחס לעדשות אולטרה רחבות אחרות שלהן לרוב מרחק פוקוס קצר. מרחק הפוקוס הרשמי עומד על 12 ס"מ ובבדיקה שלנו עם פוקוס ידני ניתן למקד אפילו במרחק של 11 ס"מ ממישור החיישן! יחס ההגדלה גם הוא לא רע (אם כי לא מדובר בעדשת מאקרו של ממש) ועומד על 1:3.6. למרחק הפוקוס הזעיר הזה יש גם מחיר. בעוד שהחדות במרכז הפריים בצמצם פתוח היא סבירה (והופכת להיות טובה מאד סביב f/5.6), הפינות הן סיפור אחר לגמרי והן סובלות מ-field curvature קיצוני ביותר אפילו ב-f/11 אז קחו זאת בחשבון אם אתם רוצים לעבוד עם העדשה בתקריב. סיגמא 17 מ"מ בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – שמאל למעלה f/4, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11 סיגמא 17 מ"מ בדיקת חדות בתקריב בפינות הפריים – שמאל למעלה f/4, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11 רק לשם השוואה, הסוני 20 מ"מ היא בעלת מרחק פוקוס קרוב פחות ויחס הגדלה נחות אבל מצד שני אין לה שום field curvature נראה והחדות שלה בפינות טובה לאין ערוך. סיגמא 17 מ"מ מול סוני 20 מ"מ בדיקת חדות בתקריב במרכז הפריים – f/4 – שמאל סיגמא ימין סוני סיגמא 17 מ"מ מול סוני 20 מ"מ בדיקת חדות בתקריב בצידי הפריים – f/4 – שמאל סיגמא ימין סוני נשימה (Breathing) לעדשה מעט יחסית נשימה מהבדיקה שלנו (ראו סרטון). לסוני 20 מ"מ יש יותר נשימה, מצד שני אם יש לכם מצלמת סוני התומכת בכך ניתן להעלים את הנשימה לגמרי (תוך וויתור על מעט מהזווית הרחבה של העדשה). עיוות צבע (CA) לסיגמא לא התגלה שום עיוות כרומטי משמעותי בבדיקה שלנו. סיגמא 17 מ"מ בדיקת CA במרכז הפריים – שמאל למעלה f/4, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11 החזרים (Flare) בבדיקת ההחזרים שלנו ראינו קצת עיגולים ירוקים וכתומים בצילום מול תאורה חזקה אבל בסך הכל העדשה הפגינה ביצועים טובים. הסוני 20 מ"מ הציגה ביצועים טובים פחות בבדיקה שלנו (ראו סרטון למעלה). האפלת פינות (Vignette) כמו בשאר הבדיקות שערכנו, כאשר כיבינו את התיקונים האוטומטיים במצלמה, ראינו הרבה מאד האפלת פינות על הסיגמא בצמצם פתוח שלא נעלמת לגמרי אפילו בצמצם f/11. סיגמא 17 מ"מ בדיקת האפלה – שמאל למעלה f/4, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11 עיוות חבית כפי שאולי שמתם לב כבר מהתמונות הקודמות, לסיגמא עיוות חבית מאד משמעותי (כאשר התיקון האוטומטי במצלמה כבוי). בוקה הסיגמא לא תהיה הבחירה הראשונה שלנו כאשר מדובר בעדשה להפרדה מהרקע והדבר ניכר מאד גם בבוקה עם עיגולי אור קטנים למדי. סיגמא 17 מ"מ בדיקת בוקה במרכז הפריים – שמאל למעלה f/4, ימין למעלה f/5.6, שמאל למטה f/8 ימין למטה f/11 הסוני 20 מ"מ היא אופציה עדיפה בתחום זה עם צמצם הרבה יותר בהיר ועיגולים גדולים בהרבה. סוני 20 מ"מ בדיקת בוקה במרכז הפריים – שמאל למעלה f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 ימין למטה f/5.6 תמונות לדוגמא אנו קיבלנו את הסיגמא בסך הכל כשבוע וקצת לפני ההשקה הרשמית, כך שלא היה לנו זמן רב לצלם איתה אבל הינה בכל זאת מספר תמונות בודדות שכן הספקנו לצלם בזמן הזה עם מצלמת ה-A1 וה-A7R V שלנו (התמונות לא עברו עריכה אלא הקטנה וקרופ בלבד). סיכום ה-17mm F4 DG DN של סיגמא היא אחת העדשות הכיפיות ביותר בהן התנסנו מזה הרבה זמן (ולאורך השנים סקרנו כאן באתר קרוב ל-50 עדשות שונות). היא בנויה מצוין ונוחה לשימוש, יש לה פוקוס מהיר מאד (ברוב תנאי התאורה הסטנדרטיים) איכות התמונה שלה טובה מאד ממרחקי עבודה רגילים, אין לה נשימה כמעט או עיוות כרומטי וגם מעט מאד flare. יותר מכל אולי אהבנו את הגודל הקומפקטי והיכולת שלה למקד קרוב, קרוב מאד למעשה, עם יכולות תקריב שאינן מאקרו אמנם, אבל מספקות הגדלה נאה ואיכות תמונה טובה בסך הכל במרכז הפריים. קומפקטית ובנויה היטב – סיגמא 17mm F4 DG DN לא הכל מושלם כמובן. הצמצם שלה לא מרשים במיוחד (היינו שמחים לעדשה מעט יותר גדולה בצמצם f/2.8 או אפילו f/2) אבל יותר מכך קשה להתעלם מעיוות החבית המסיבי שלה (חובה לתקן אותו במצלמה או בעריכה) והחדות בפינות במרחק פוקוס קצר פשוט זוועתית הודות ל-field curvature קיצוני במיוחד (וכן יש גם האפלת פינות משמעותית והבוקה הוא לא משהו שכנראה נכתוב עליו הביתה). למרות כל המגבלות האלו, הגודל, איכות הבנייה, החדות, וכאמור שוב היכולות בתקריב במרכז הפריים בהחלט קוסמות לנו ואנו חושבים שגם ללא מעט משתמשים אחרים, במיוחד בהתחשב במחיר הסביר למדי של העדשה. מחירים וזמינות אם מדברים על מחיר, מחירה של העדשה בחו"ל עומד על 600 דולרים. בארץ מחירה הרשמי עומד על 2360 ש"ח. אנו רוצים להודות לחברת סיגמא על משלוח העדשה לסקירה (כאמור היינו הראשונים בארץ לקבל אותה יחד עם מספר מצומצם של סוקרים ברחבי העולם לפני ההשקה הרשמית) ואנו רוצים להודות כמובן גם ליבואנית הרשמית חברת שפע ספוט על העזרה הלוגיסטית. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …