ראשי ביקורות\סקירות ביקורת: Sandisk Extreme Pro SSD V2

ביקורת: Sandisk Extreme Pro SSD V2

0
0

היום אנו מפרסמים סקירה אודות הדור השני של כונני ה-SSD הניידים מהסדרה המקצועית של חברת סנדיסק. כמו הדור הראשון גם כוננים אלו משתמשים בטכנולוגיית NVME המהירה אבל הפעם אנו נתקלים לראשונה בחיבור USB-C בתקן חדש ואנו נעסוק בהרחבה במשמעויות של השימוש בו על הביצועים והשימושיות של הכונן.

בשנה שעברה פרסמנו כאן ביקורת על הכונן הראשון בסדרת ה-Sandisk Extreme Pro SSD וגם התייחסנו להבדלים בינו לבין סדרת ה-SSD הרגילה (ללא סימול ה-Pro) של החברה. היום אנו בוחנים את הדור השני של סדרת ה-Pro שהגיעה לשוק בסוף השנה שעברה ולארץ בחודשים האחרונים (שימו לב שגם הסדרה הרגילה שודרגה במקביל עם גרסה שנייה שמקבילה בקירוב בביצועיה הרשמיים לדור הראשון של סדרת ה-Pro).

סרטון הביקורת מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית lensvid

משוכת ה- USB 3.2 Gen2x2 Type-C 

לפני שנפתח בסקירה עצמה חשוב להבין את ההבדל המרכזי בין הגרסה הראשונה אותה בדקנו בשנה שעברה לגרסה החדשה של הכונן, הבדל שצריך להיות לדעתנו שיקול חשוב בהחלטה איזה כונן לבחור.

למרות שמבחינה חיצונית נראה כאילו שני הכוננים עושים שימוש באותו חיבור USB-C, בפועל הכונן הישן תומך בתקן USB 3.1 Gen 2 שמהירותו 10 ג’יגה ביט לשנייה בעוד שהכונן החדש תומך בתקן ה-USB 3.2 Gen 2×2 המגיע למהירות של 20 גי’גה ביט לשנייה (או 2500 מגה בייט לשנייה, קצב העברה תיאורטי מקסימאלי כמובן). אגב אם אתם מבולבלים מהשמות המוזרים של תקני ה-USB וכל השינויים שאלו עברו בשנים האחרונות אתם ממש לא לבד (באתר של קינגסטון יש הסבר די פשוט עם טבלה ברורה בנושא).

ה-Sandisk Extreme Pro SSD V2

ה-Sandisk Extreme Pro SSD V2

עוד מהירות היא תמיד דבר חיובי בכונן SSD ולכן במבט ראשון אין כל חיסרון בשימוש בתקן החדש (מה גם שהוא תומך לאחור בתקן הקודם), אלא שבפועל בכדי לנצל את המהירות המשופרת תצטרכו מחשב שיתמוך בתקן החדש וכאן מתחילות הבעיות.

בנקודת הזמן הנוכחית אנו לא מכירים שום מחשב נייד עם תמיכה בתקן ה-USB 3.2 Gen 2×2 (וגם אם קיימים כאלו מדובר במכשירים בודדים ביותר). מחשבי מק אינם תומכים בתקן וכאשר מדובר בלוחות אם למחשבי PC ההיצע הזמין מצומצם ביותר. כיצד אם כן ניתן בכל זאת לנצל את היתרונות של התקן המתקדם? האופציה הכמעט יחידה היא רכישה של כרטיס ייעודי למחשבי PC שולחניים, ויש מספר כרטיסים כאלו הזמינים לרכישה בשוק כולל כאן בישראל.

אנו רכשנו את הכרטיס של חברת Gigabyte וזאת למרות שבמחשב הבדיקה המתקדם שלנו שנרכש לאחרונה יש שני חיבורי TB4 אבל גם אלו אינם תומכים בתקן המהיר מ-10 ג’יגה ביט לשנייה בחיבור בתקן USB (חיבור ה-TB עצמו כמובן מהיר משמעותית – 40 גיגה ביט אבל כפי שגילינו זה לא עוזר בעת חיבור כונן שאינו תומך בתקן TB3/4). אחת הבעיות היא שכל החיבורים הללו נראים פיזית זהים לגמרי (כולם חיבורי USB-C כאשר חיבורי TB3/4 מגיעים לרוב עם סמל הברק אבל אין תמיד דרך פשוטה לדעת מה מהירותו של חיבור USB-C “רגיל”).

חיבור USB עם תמיכה בתקן USB 3.2 Gen 2×2

חיבור USB עם תמיכה בתקן USB 3.2 Gen 2×2

מבנה ושימוש ראשוני

העיצוב החיצוני של הכונן החדש זהה לגמרי לדגם הקודם והדבר היחיד שמבדיל בינהם הוא הלוגו של סנדיסק על גב הכונן (היינו שמחים לראות את הסימול V2 רק בשביל להקל על הזיהוי).

לדגם החדש אותו מבנה דמוי גומי נקבובי בחלק הקדמי עם פס מתכת אדום מסביב וחריץ בצד (אם תרצו לחבר לו תפס מתכת לנשיאה על התיק למשל). ישנו גם חיסרון אחד שנשתמר מהדגם הקודם – אין נורת חיווי לפעולת הכונן.

מהצד החיובי אנו רואים תמיכה בתקן IP55 והגנה מסוימת מפני נפילות, אבק ורטיבות (לא היינו מנסים להטביע את הכונן במים אבל כמה טיפות גשם לא יגרמו לו נזק – מנסיון).

מעבר לתמיכה בתקן ה-USB המתקדם ההבדל היחיד בין הדור השני לדור הראשון של הכונן נוגע לתמיכה בהצפנת AES 256-bit המופעלת באמצעות תוכנת ה-SandDisk Security המצורפת לכונן. אם יש לכם מידע רגיש שאתם מפחדים שיפול לידיים לא נכונות, שימוש בהצפנה יכול לעזור (סנדיסק הביאה כדוגמא הפקות גדולות השולחות את הכונן עם חומרים רגישים של לקוחות באמצעות דואר שליחים תוך שהמידע מוצפן).

מעבר לכך הכונן מגיע עם זוג כבלים – הראשון הוא כבל USB-C ל-USB-C והשני USB-C ל-USB-A. אורכם 30 ס”מ – סביר לשימוש במחשב נייד אבל קצר מידי לשימוש במחשב שולחני בצורה נוחה (וזה כאמור כרגע נדרש אם רוצים תמיכה ב-USB 3.2 Gen 2×2).

זוג הכבלים המגיעים עם הכונן

זוג הכבלים המגיעים עם הכונן

ההתנסות הראשונה שלנו עם הכונן הייתה מעט חסרת מזל. חיבור של הכונן למחשב הניסוי באמצעות כבל ה-USB-C ל-USB-C המסופק (לכניסת ה-TB4 של המחשב) לא הובילה לזיהוי של הכונן. חיבור עם כבל אחר דווקא זיהה את הכונן אבל בבדיקה ראשונית התקבלו תוצאות מאד איטיות (סביב 40 מגה בייט לשנייה בקריאה/כתיבה). אחרי נבירה בפורומים ברחבי הרשת כולל בפורום של סנדיסק עצמה הבנו שעלינו לנסות לבצע פורמט מלא (לא quick format) לכונן והדבר אכן הוביל לשיפור משמעותי מאד בביצועים – לנו עדיין לא ברור האם מדובר בבעיה כלשהי עם מחשב הבדיקה שלנו שכן גם בהמשך היו בעיות מסויימות עם מהירות הכונן עם חיבור ה-USB-A של המחשב (בכל מקרה את הבדיקות שערכנו עם כבל ה-USB-C ל-USB-A ביצענו על מחשב אחר ושם לא תגלו בעיות).

בכדי לקבל את מלוא הביצועים מהכונן רכשנו כאמור את כרטיס ה-GC-USB 3.2 GEN2X2 של Gigabyte (זמין לרכישה אגב במספר חנויות בארץ ועלות קצת פחות מ-200 ש”ח). הכרטיס הותקן בלוח אם חדש של חברת אסוס (ProArt B550 Creator) וזה  תפקד מהרגע הראשון וללא צורך בדרייברים כלשהם (איזה כיף כשדברים עובדים כמו שצריך).

בכדי לקבל את המקסימום מהכונן נדרש כרטיס התומך בתקן USB 3.2 Gen 2×2

בכדי לקבל את המקסימום מהכונן נדרש כרטיס התומך בתקן USB 3.2 Gen 2×2

ביצועים

כפי שאנו נוהגים לעשות באופן קבוע ערכנו מספר סדרות של בדיקות (הן באמצעות כבלי USB-C ל-USB-C והן באמצעות כבל ה-USB-C ל-USB-A). הסדרה הראשונה הייתה של מבחנים סינתטיים באמצעות תוכנת ה-Crystal Disk Mark 8 (הגרסה האחרונה הזמינה לשימוש בזמן כתיבת שורות אלו נכון ליוני 2021) והבדיקה השנייה היא העברה של כ-200 ג’יגה בייט של סרטונים, תמונות וקבצים מהמחשב אל הכונן וחזרה.

מחשב הביקורת המרכזי שלנו (עבור בדיקות ה-USB-C ל-USB-C) הוא דגם רב עוצמה במיוחד הכולל מעבד 12 ליבות של AMD (מסוג Ryzen 9 5900X), לוח אם של חברת אסוס עם זוג חיבורי TB4, הראשון מסוגו למעבדי AMD (מדגם Asus ProArt B550-Creator), כונן WD BLACK SN850 NVMe מהיר במיוחד בתקן PCIe 4.0 (ממנו ביצענו את העברות הנתונים) וכונן WD BLACK SN750 NVMe נוסף, 64GB של זיכרון ומערכת הפעלה WIN 10 PRO בגרסה העדכנית ביותר.

בשלב הראשון בדקנו את הכונן באמצעות כבל USB-C ל-USB-A (כאמור במקרה זה היינו צריכים להשתמש במחשב המעט יותר ישן שלנו בסטודיו עם כונני סמסונג 970 EVO):

  • Crystal Disk Mark 8 – קריאה: 1058MB/s כתיבה: 1031MB/s.
  • העברת קבצים (200+ ג’יגה בייט) מהירות ממוצעת – קריאה: 580MB/s כתיבה: 578MB/s.

עם חיבור USB-A (וגם עם USB-C ללא USB 3.2 Gen 2×2) מהירות הכתיבה/קריאה זהה לזו אותה קיבלנו עם הדור הראשון של הכונן בשנה שעברה.

בשלב השני בדקנו את הכונן עם כבל ה-USB-C ל-USB-C (איתו הוא הגיע) על המחשב החדש שלנו עם כרטיס ה-GIGABYTE GC-USB 3.2 GEN2X2:

  • Crystal Disk Mark 8 – קריאה: 2083MB/s כתיבה: 2081MB/s.
  • העברת קבצים (200+ ג’יגה בייט) מהירות ממוצעת – קריאה: 746MB/s כתיבה: 689MB/s.

במבחן הסינתטי מהירות הכתיבה והקריאה עולות על המהירות המוצהרת של חברת סנדיסק והיא אכן כפולה מזו של הדור הקודם. כמובן שהעברת קבצים בפועל היא עניין אחר (חשוב לזכור שקבצים שונים יועברו במהירויות שונות והדבר תלוי גם במערכת ההפעלה וצווארי בקבוק שונים בחומרה). בפועל קיבלנו שיפור של 28% במהירות הקריאה ו-19% במהירות הכתיבה ביחס לדור הקודם.

סיכום

נכנסו לביקורת הזאת מתוך מחשבה שגרסת ה-V2 של ה-Sandisk Extreme Pro SSD היא עדכון מהירות פשוט לגרסה הראשונה והמצויינת אותה בדקנו בשנה שעברה, אבל כפי שניתן להבין מקריאת הביקורת המציאות מעט מורכבת יותר.

בכדי להפיק את המירב מהכונן אתם חייבים מחשב עם תמיכה ב-USB 3.2 Gen 2×2 ומכיוון שמחשבים כאלו כמעט אינם זמינים (והמצב להבנתנו לא הולך להשתנות בקרוב) הדרך היחידה לעבוד עם הכונן במלוא המהירות היא באמצעות רכישה של כרטיס ייעודי למחשבי PC שולחניים, אחרת אתם זוכים למעשה לכונן המתפקד באותה מהירות כמו כונן הדור הקודם כשההבדל היחיד הוא תמיכה בהצפנת AES 256-bit משופרת.

אם לומר את האמת היינו מעדיפים לגמרי אם בסנדיסק היו בוחרים לעשות שימוש ב-TB3/4 (או בתקן ה-USB 4 החדש) ולא ב-USB 3.2 Gen 2×2 שלא צפוי לדעתנו להפוך לסטנדרט בתעשיה. למען ההגינות נאמר כי בחירה ב-TB3/4 הייתה מייקרת את הכונן באופן די משמעותי (אין לנו בשלב זה פרטים על מחירי כונני USB 4 שטרם הגיעו לשוק באופן מסודר).

איזה כונן לבחור? Sandisk Extreme Pro SSD

איזה כונן לבחור? Sandisk Extreme Pro SSD

שורה תחתונה: אם אתם רוכשים את כונן ה-Sandisk Extreme Pro SSD V2 במטרה להשתמש בו עם מחשב עם תמיכה ב-USB 3.2 Gen 2×2 (או עם כרטיס תומך) מדובר בכונן נייד קומפקטי מהיר מאד (בערך 20-30% מהיר מהדור הקודם בפועל). אם אין לכם מחשבים עם תמיכה כזאת אנו ממליצים לכם לחסוך את הכסף ולרכוש את דגם ה-V1 של הכונן או אם אתם חייבים ביצועים מקסימאליים בכל מחיר כונני TB3 הם כנראה האופציה היחידה כיום.

מחיר

הדגם אותו אנו בדקנו (1TB) נמכר בחו”ל תמורת כ-$230 והוא מגיע גם בנפח של 2TB ואפילו 4TB (האחרון הוא חידוש ביחס לדור הקודם). את גרסת ה-V1 תוכלו לרכוש בנפח מקביל תמורת $180.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *