ראשי ביקורות\סקירות ביקורות עדשות בביקורת: NiSi 15mm f/4 ו-Samyang MF 14mm F2.8 MK2

עדשות בביקורת: NiSi 15mm f/4 ו-Samyang MF 14mm F2.8 MK2

0
1

מוקדם יותר השנה ערכנו ביקורת מקיפה על זוג עדשות אולטרה רחבות של שתי חברות שונות אותה אנו מביאים בפניכם היום בעברית. הראשונה היא עדשת ה-15mm f/4 של חברת NiSi הסינית והשנייה היא עדשת MF 14mm F2.8 MK2 של חברת סאמיאנג מקוריאה.

סרטון הביקורת שלנו אודות ה-NiSi 15mm f/4 וה-Samyang MF 14mm F2.8 MK2 מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

לפני שנתחיל חשוב להבהיר – כמו בכמה מהסקירות הקודמות שלנו לא מדובר בהכרח בהשוואה ישירה, מדובר בשתי עדשות עם יתרונות וחולשות שונות ועם הבדלים די משמעותיים ודגשים שונים. הסיבה שהחלטנו לשלב את שתי הביקורות בכתבה אחת (מעבר לעובדה ששתי העדשות היו בידינו במקרה באותו פרק הזמן) היא ששתיהן מאפשרות זווית מאד רחבה עם פוקוס ידני ושתיהן חדשות יחסית בשוק (ובמקרה שלנו נבדקו על גוף סוני FF ברזולוציה גבוה).

חברת NiSi הסינית מוכרת אולי לחלק מן הקוראים מתחום הפילטרים והמתאמים (וגם למי שקרא את הביקורת שלנו על מסילת הפוקוס של החברה שהתגלתה כאיכותית במיוחד) אבל עדשת ה-15 מ”מ היא העדשה הראשונה לסטילס של החברה (לחברה היו תוכניות לפתח עדשה קולנועית אבל נראה שהעניין הוקפא בנתיים).

את סאמיאנג הקוראנית אין ממש צורך להציג לגולשי האתר אבל את הרקע של עדשת ה-MF 14mm F2.8 MK2 אולי כן שווה להזכיר. העדשה המקורית תוכננה עבור מצלמות רפלקס לפני יותר מעשור וזכתה לשבחים רבים על ביצועיה. הגרסה החדשה שימרה את המבנה האופטי המקורי אבל שילבה גוף קומפקטי עם מספר תכונות חדשות ואיכות בנייה משופרת.

ביקורת כפולה

ביקורת כפולה

מבנה וחומרים

כמו תמיד נפתח עם מבט ממוקד על המבנה האופטי, איכות הבניה והיבטים טכניים כלליים אחרים של כל אחת משתי העדשות.

מבנה אופטי

NiSi – לעדשה 12 אלמנטים ב-10 קבוצות כולל אלמנט אספרי ושני אלמנטים מסוג ED.

סאמיאנג – לעדשת הסאמיאנג מבנה אופטי מורכב יותר הכולל 14 אלמנטים ב-10 קבוצות כולל אלמנט אספרי, אלמנט היברידי אספרי שני אלמנטים מסוג ED ושלושה אלמנטים מסוג HR. כפי שהזכרנו, סאמיאנג לא שינתה את המבנה האופטי של העדשה בגרסה II של העדשה אותה בדקנו (אם כי הציפויים שופרו).

חומרים

NiSi – לעדשה מבנה חיצוני מאד סטנדרטי/קלאסי עשוי מתכת כולל הטבעות עצמן (ללא כיסוי גומי) וגם ה-Hood עשוי מתכת.

סאמיאנג – ה-14 מ”מ החדשה של סאמיאנג כוללת מבנה חדשני ומאד מסקרן. הגוף עצמו עשוי ברובו הגדול ממתכת אבל החברה שילבה ציפוי גומי עם נקודות לאחיזה משופרת על טבעת הפוקוס (בהחלט נוח).

גודל ומשקל

NiSi – העדשה שוקלת כחצי קילו ואורכה כ-10 ס”מ עם מגן השמש.

סאמיאנג – העדשה כבדה יותר – 680 גרם בסך הכל אם כי אורכה זהה פחות או יותר – כ-10 ס”מ.

טבעות

NiSi – לעדשה טבעת פוקוס וצמצם כמקובל בעדשות ידניות (ולאחרונה גם בלא מעט עדשות עם AF – טרנד שאנו מאד מתחברים אליו אגב). טבעת הפוקוס לא עבה במיוחד אבל גם לא מאד צרה עם חריצי מתכת שמרגישים הרבה פחות ברי אחיזה מאלו של הסאמיאנג. בכדי להגיע מקצה אחד לקצה השני של הפוקוס נדרש סיבוב של כ-90 מעלות. החיכוך בטבעת הפוקוס מרגיש טוב למדי. טבעת הצמצם צרה ונעה בקליקים.

סאמיאנג – כאמור טבעת הפוקוס כוללת ציפוי עם חיכוך ומרגישה הרבה יותר נוחה לאחיזה מזו של ה-NiSi. גם כאן סיבוב מקצה לקצה הוא בערך 90 מעלות (בשני המקרים מדובר בעדשות עם Hard Stops). טבעת הצמצם בסאמיאנג זזה בקליקים של חצי סטופ או באופן חלק (עוד על כך מיד).

טבעת צמצם ופוקוס ממתכת

A7R06850

כפתורים ומתגים

NiSi – כאמור לעדשת ה-15 מ”מ של NiSi מבנה פשוט מאד ללא כפתורים או מתגים.

סאמיאנג – עדשת ה-14 מ”מ של סאמיאנג היא בעלת מבנה מורכב יותר וכוללת שתי טבעות שליטה נוספות (תכנון מעניין שלא ממש נתקלנו בו עד כה בשום עדשה בצורה זו) הראשונה מאפשרת מעבר בין מצב קליקים למצב רציף/חלק בטבעת הצמצם וטבעת נוספת מאפשרת נעילה של טבעת הפוקוס בכל נקודה – תכונה מאד שימושית ומפתיע שעוד יצרניות לא שילבו אותה עד כה.

עיצוב מתכת פשוט אך איכותי

A7R06845

מייצב

NiSi – לא כוללת מייצב.

סאמיאנג – לא כוללת מייצב.

אטימה

NiSi – אין לעדשה אטימה ידועה למים/אבק.

סאמיאנג – בעלת אטימת גומי בתושבת העדשה.

תושבת

NiSi – מגיעה במגוון תושבות: Canon RF, Nikon Z, FUJIFILM X, וכמובן Sony E אותה בדקנו.

סאמיאנג – מגיעה במגוון רחב אפילו יותר של תושבות כולל: Canon EF, Canon EF-M, Nikon F, FUJIFILM X, Micro 4/3, ו-Sony E mount. אנו בדקנו את גרסת הקנון EF (גרסאות הסוני E אזלו ליבואן בנקודת הזמן בה הזדקקנו לעדשה ועשינו שימוש במתאם ה-MC-11 של סיגמא שלא אמור לפגוע בשום צורה בביצועי העדשה).

עדכון מהיבואן: העדשה קיימת גם לניקון Z, קאנון RF (ובאחרון יש לה גם סלוט אחורי לפילטרים).

מגן שמש

NiSi – כפי שציינו קודם ל-NiSi מגן שמש מתכתי – בהחלט תוספת נחמדה.

סאמיאנג – מגיעה עם מגן שמש פלסטי סטנדרטי.

מגן שמש מתכתי

NiSi מגן שמש מתכתי

עלי צמצם

NiSi – בעלת מבנה ייחודי הכולל 10 עלי צמצם (נועד לייצר Sunstars בולטים – עוד נעסוק בכך בסעיפים הבאים).

סאמיאנג – כוללת 9 עלי צמצם.

עדשת הסאמיאנג עם 9 עלי צמצם

A7R06793

פילטר

NiSi – תומכת בפילטרים בקוטר 72 מ”מ (בהחלט חדשות טובות לכל מי שרוצה להשתמש בפילטרים עגולים).

סאמיאנג – כמו מרבית (אולי אף כל?) עדשות ה-14 מ”מ, העדשה כוללת אלמנט קדמי קמור שלא מאפשר שימוש בפילטרים קדמיים רגלים (ניתן להשתמש בפילטרי ג’ל אחוריים או בהתקנים מיוחדים – לעדשה המקורית היה מתאם בשם SFH-14 אבל לא ידוע לנו האם הוא עדיין מיוצר והאם הוא תומך בעדשה החדשה, אגב גם ל-NiSi היה מתאם לעדשה המקורית של סאמיאנג באופן משעשע).

ביצועים

פוקוס

שתי העדשות בעלות פוקוס ידני בלבד ואינן מעבירות EXIF או כל מידע אחר למצלמה.

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקה ערכנו ממרחק קרוב מאד בשל הצורך למלא את הפריים עם התרשים – זה כמובן לא אידאלי אבל זאת המגבלה בבדיקות מעבדה של עדשות אולטרה רחבות (המצלמה איתה בדקנו היא הסוני A7R IV עם 60+ מגה פיקסל – בזמן כתיבת שורות אלו המצלמה בעלת דרישות החדות הגבוהות ביותר מכל מצלמות סוני והמאתגרת ביותר מבחינת בדיקות חדות לעדשה).

בצמצם פתוח (קרי ה-NiSi ב-f/4 והסאמיאנג ב-f/2.8) שתי העדשות אינן חדות מאד. לסאמיאנג יש סטופ של יתרון והיא אכן חדה יותר ונשארת חדה יותר כשסוגרים אותה ל-f/4 וגם ל-f/5.6 במרכז ועוד יותר מכך בפינות הפריים.

NiSi – חדות במרכז הפריים (למעלה משמאל – f/4, למעלה מימין f/5.6 למטה משמאל f/8 ולמטה מימין f/11)

NiSi - חדות במרכז הפריים (למעלה משמאל - f/4, למעלה מימין f/5.6 למטה משמאל f/8 ולמטה מימין f/11)

סאמיאנג – חדות במרכז הפריים (למעלה משמאל – f/2.8, למעלה מימין f/4 למטה משמאל f/5.6 ולמטה מימין f/8)

samyang sharpness center f 2 8 to f 8

בצמצם f/8 שתי העדשות חדות למדי על פני כל הפריים אם כי זיהינו עיוות כרומטי מסויים ב-NiSi בפינות הפריים (עוד על כך מייד).

NiSi – חדות בצידי הפריים (למעלה משמאל – f/4, למעלה מימין f/5.6 למטה משמאל f/8 ולמטה מימין f/11)

Nisi sharpness corner f 4 to f 11

סאמיאנג – חדות בצידי הפריים (למעלה משמאל – f/2.8, למעלה מימין f/4 למטה משמאל f/5.6 ולמטה מימין f/8)

samyang corner f 2 8 to f 8

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

ל-NiSi מרחק פוקוס מינימאלי של 20 ס”מ (רשמי, וכך גם בבדיקה שלנו) ועל פניו מהבדיקה שלנו נראה שמרכז הפריים חד למדי גם בצמצם פתוח עם שיפור מסוים בצמצם f/5.6.

שתי העדשות ב-f/4 – סאמיאנג משמאל ו-NiSi מימין (מרחק פוקוס מינימאלי בהגדלה)

Close up sharpness

לסאמיאנג מרחק פוקוס של 28 ס”מ (רשמי) אבל אנו הצלחנו למקד מעט קרוב יותר (26-7 ס”מ). החדות בצמצם פתוח לא גבוה מאד במרכז הפריים אבל אם תסגרו צמצם ל-f/4 תראו שיפור ברור בחדות.

מרחק פוקוס מינימאלי – תמונה מלאה (סאמיאנג משמאל ו-NiSi מימין)

 

Close up distance

נשימה (Breathing)

נשימה (Breathing) נחשבת לתכונה פחות בעייתית בדרך כלל בעדשות אולטרה רחבות. צלמי הוידאו ישמחו בוודאי לגלות של-NiSi יש נשימה מינורית ביותר בעוד שלעדשת הסאמיאנג ישנה קצת יותר נשימה מורגשת (תוכלו לראות דוגמאות בסרטון שלנו).

עיוות צבע (CA)

בכל הנוגע לעיוות כרומטי יש לנו חדשות טובות ביחס לשתי העדשות – אפילו בצמצם פתוח שתיהן לא הציגו כל עיוות כרומטי בולט במרכז הפריים.

עיוות כרומטי – NiSi – משמאל צמצם f/4 ומימין f/5.6

NiSi f 4 and f 5 6

במקרה של ה-NiSi כן נתקלנו בעיוות כרומטי מסוים בפינות שלא נעלם אפילו בצמצם f/8 ומצטמצם אבל לא נעלם לגמרי ב- f/11.

עיוות כרומטי – סאמיאנג – משמאל צמצם f/2.8 ומימין f/4

Samyang f 2 8 and f 4

החזרים (Flare)

אנו רואים שה-flare נמצא בשליטה ב-NiSi ובאזור הפינות ה-flare הופך לכמעט קולנועי (אם זה המראה שאתם אוהבים).

בסאמיאנג השליטה ב-flare הרבה פחות טובה ואנו ממליצים להימנע מתאורה חזקה ישירה ובמיוחד בצידי הפריים (ראו דוגמאות בסרטון הביקורת שלנו).

האפלת פינות (Vignette)

החלק המורכב ביותר בביקורת הנוכחית בהפרש ניכר יש לציין הוא בדיקת האפלת הפינות. אנו חייבים להודות שלא היינו מוכנים למורכבות של הבדיקה הזאת על מצלמות FF והיינו צריכים לבצע את הבדיקה שלוש פעמים בשלוש צורות שונות וגם אז איננו מרוצים לחלוטין מהדיוק של התוצאות שקיבלנו. הבעיה העיקרית היא שיש למצוא דרך לצלם שטח לבן רחב מאד המואר בצורה אחידה לחלוטין – למצוא שטח כזה איננה משימה פשוטה.

כפי שניתן לראות בתמונות למטה האפלת הפינות ב-NiSi חמורה באופן יחסי ולא ממש נעלמת אפילו בצמצם f/11.

NiSi – האפלת פינות: שמאל למעלה – f/4, ימין למעלה – f/5.6, שמאל למטה – f/8 ימין למטה – f/11

NiSi - האפלת פינות: שמאל למעלה - f/4, ימין למעלה - f/5.6, שמאל למטה - f/8 ימין למטה - f/11

המצב בסאמיאנג טוב משמעותית וכבר סביב f/5.6 רואים צמצום משמעותי בהאפלה.

סאמיאנג – האפלת פינות: שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה – f/4, שמאל למטה – f/5.6 ימין למטה – f/8

Samyang vignette test

עיוות חבית (Barrel Distortion)

בבדיקה שלנו ל-NiSi יש עיוות חבית קל אבל לא מאד משמעותי ביחס להיותה עדשה אולטרה רחבה עם כיסוי FF והוא בהחלט בר תיקון.

עיוות חבית קל – NiSi

A7R06851 NiSi cropped

הסאמיאנג היא סיפור אחר. לעדשה (כמו לדגם הקודם) עיוות חבית מורכב (מוכר גם כ-moustache-shaped distortion המשלב עיוות חבית במרכז ועיוות הופכי בקצוות). סוג זה של עיוות הוא בעייתי יותר לתיקון בעריכה.

עיוות מורכב – סאמיאנג

A7R06856 Samyang cropped

בוקה ו-Sunstars

עדשות אולטרה רחבות הן לרוב לא המועמדות הטובות ביותר להפרדה משמעותית של אוביקט מהרקע, יחד עם זאת כשהאובייקט קרוב יחסית והרקע מרוחק ניתן ליצור גם עם עדשות אלו הפרדה מסוימת.

לסאמיאנג יש כמובן יתרון בהיותה עדשת f/2.8 לעומת f/4 ב-NiSi. שמחנו לגלות שבשתי העדשות עיגולי האור נותרים עגולים גם קרוב לפינות (ולא בצורת “עיני חתול”) וגם למדנו כי ל-NiSi פחות טבעות בתוך העיגולים (פחות onion rings).

אנו לא נוהגים לבדוק בביקורות שלנו את ביצועי ה-Sunstars של עדשות אבל מכיוון ש-NiSi מבליטה בצורה ברורה את התכונה הזאת בעדשה שלה (והדבר אכן בולט גם בחלק מצילומי הדוגמא שלנו בהמשך) ערכנו בדיקה ישירה בינה לבין הסאמיאנג והיא אכן עדיפה משמעותית בתחום זה (“הכוכבים” הללו נראים בבירור כבר מצמצם f/8 ולעיתים לפני ב-NiSi בעוד שבסאמיאנג תצטרכו לפחות סטופ יותר וגם אז התוצאות לא זהות ל-NiSi).

בדיקת מעבדה – Sunstars  – עדשת ה-NiSi משמאל והסאמיאנג מימין (שתיהן ב-f/8)

NiSi and Samyang sunstars and bokeh

תמונות לדוגמא

את הצילומים לדוגמא צילמנו עם עדשת ה-NiSi 15mm f/4 שהייתה ברשותנו זמן ממושך יותר (בסוף הסדרה תוכלו לראות גם שתי תמונות שצולמו עם שתי העדשות במעין השוואה). כל התמונות צולמו עם מצלמת ה-A7R IV ולא עברו עיבוד כלשהו אלא הקטנה/קרופ בלבד.

Video Sigma 65mm 38 Video Sigma 65mm 44 A7R03314 A7R04953Video Sigma 65mm 45 A7R04958 A7R05494 A7R05541 A7R05552 A7R06743Video Sigma 65mm 2 A7R06760 Video Sigma 65mm 1

בתמונות למטה ניתן לראות את אותה התמונה כפי שהיא צולמה עם שתי העדשות (מבנה מלון מצפה הימים) כולל הגדלה.

NiSi 15mm @f/8 תמונה לדוגמא (הקטנה ל-3000 על 2000 פיקסלים)

A7R05547 Nisi f 8 small

Samyang 14mm @f/8 תמונה לדוגמא (הקטנה ל-3000 על 2000 פיקסלים)

A7R05548 smayang f 8 small

הגדלה 200% ב-NiSi מרכז הפריים (f/8)

A7R05548 NiSi f 8 center close up 1

הגדלה 200% בסאמיאנג מרכז הפריים (f/8)

A7R05547 Samyang f 8 center close up 1

הגדלה 200% ב-NiSi בצד הפריים (f/8)

A7R05547 Nisi f 8 side close up

הגדלה 200% בסאמיאנג בצד הפריים (f/8)

A7R05548 smayang f 8 side close up 1

סיכום ומחירים

הביקורת הכפולה הנוכחית הייתה מורכבת ומעניינת ויצאנו ממנה עם כמה מסקנות מפתיעות למדי. שתי העדשות בעלות מספר נקודות חוזקה בולטות אבל גם כמה חולשות שחשוב להכיר.

אם אנו צריכים לסכם את ההתרשמות שלנו מעדשת ה-NiSi 15mm f/4 אנו יכולים לומר בבטחון שמדובר בניסיון ראשון של שחקנית וותיקה בשוק הפילטרים לדריסת רגל בשוק עדשות הסטילס והתוצאה לא רעה בכלל. העדשה בנויה היטב, בעלת ביצועי תקריב טובים, כמעט ללא נשימה, עם flare במראה קולנועי ממש (לחובבי הז’אנר), מעט מאד עיוות חבית וכמובן Sunstars מאד בולטים אפילו בצמצמים פתוחים יחסית.

בצד הדורש עדיין שיפור מסוים היינו מציינים את העובדה שמדובר בסך הכל בעדשה לא מהירה ולא מאד חדה בצמצם פתוח עם כמות מסויימת של עיוות כרומטי בפינות והאפלת פינות בכמות גדולה ממה שהיינו רוצים לראות.

למרות החסרונות האלו ובעיקר עבור צילומים בצמצמים סגורים יחסית (f/8-f/11) ובמיוחד למי שרוצה זווית רחבה עם אופי (Sunstars ו-flare ייחודי) בהחלט מדובר בעדשה מומלצת עם איכות בניה טובה. מבחינתנו החשיבות של העדשה היא בעצם קיומה. ב-NiSi להבנתנו מתכוונים להמשיך ולפתח עדשות ואין לנו ספק מן השיחות שלנו איתם שהם ערים לחסרונות ויעשו כל מאמץ להשתפר בהמשך ולנו כצרכנים עשויה בקרוב להיות יצרנית איכותית נוספת עם ליין עדשות לבחור ממנו.

איזו אולטרה רחבה לבחור?

איזו אולטרה רחבה לבחור?

אם נעבור לסאמיאנג 14mm f/2.8 MKII, כאן נראה שהפורמולה האופטית שהייתה מוצלחת כל כך לפני כעשור מצליחה להחזיק מעמד גם על מצלמות מודרניות (אפילו עם 60 מגה פיקסל – לא הישג קטן). הדגם החדש אולי לא שונה משמעותית מבחינה אופטית אבל בהחלט מביא איתו שדרוגים משמעותיים מבחינת הבניה והתכונות (בעיקר בדמות שתי טבעות השליטה החדשות והשימושיות).

הסאמיאנג מביאה איתה לשולחן ביצועים טובים יותר מה-NiSi בעיקר בתחום החדות (אם כי ה-NiSi חדה יותר בצילומי תקריב), אמנם אין לה את ה-Sunstars וה-flare הייחודיים של ה-NiSi אבל האפלת הפינות שלה פחותה ולא ראינו איתה עיוות כרומטי בפינות כמו עם ה-NiSi. הבעיה היחידה עם העדשה, ממש כמו עם הדגם הקודם הוא עיוות החבית המורכב. לזכותה של סאמיאנג רק נזכיר כי עדשה זאת היא אחת מתוך 3 עדשות 14 מ”מ של החברה כאשר השתיים האחרות בעלות תכנונים אופטיים שונים.

בכל הנוגע למחירים – בחו”ל נמכרת ה-NiSi באמזון תמורת $580 בעוד הסאמיאנג נמכרת תמורת $350 – בהחלט הפרש משמעותי. בישראל נמכרת הסאמיאנג במחיר רשמי של 1600 ש”ח (ותודה מיוחדת ליבואן סאמיאנג לישראל על השאלת העדשה לביקורת).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *