ראשי ביקורות\סקירות ביקורות מסילת מאקרו NM-180 של NiSi בביקורת – הגודל לא קובע

מסילת מאקרו NM-180 של NiSi בביקורת – הגודל לא קובע

0
0

לפני מספר שבועות קיבלנו לידינו מוצר קטן ומעניין מחברת NiSi הסינית. החברה המוכרת יותר בזכות הפילטרים שלה פיתחה מסילת מאקרו קומפקטית במיוחד בשם NM-180 ואנו לקחנו אותה לבדיקה בסטודיו החדש שלנו וחזרנו עם כמה תובנות מעניינות.

מסילות מאקרו הם כלים יעודיים שמאפשרים עבודה מדוייקת ביותר (לרוב על חצובה) לצורך שליטה בפוקוס וכמעט תמיד לטובת צילום מספר תמונות ברצף עם שינויי פוקוס מיזעריים במטרה ליצור הערמת פוקוס (ראו כתבה שלנו בנושא מלפני מספר שנים). מדובר בכלי רב עוצמה אשר צלמי מאקרו רבים משתמשים בו לצורך צילום חרקים אבל הוא בהחלט גם אמצעי חשוב בסל הכלים של צלמי מוצר ומזון רבים (ואנו התחלנו לעשות בו שימוש קבוע בדיוק למטרות אלו לצילומים מסחריים בסטודיו בתקופה האחרונה).

מסילת הפוקוס של NiSi 

Nisi focusing rail white1

עיצוב ומבנה

הבא נסתכל מקרוב על ה-NM-180. מדובר במוצר קטן מאד (24 ס”מ בלבד), הבנוי כולו ממתכת בעיבוד איכותי מאד (פינות מעוגלות בלי קצוות חדים) ובצורה מאד אסתטית לטעמנו. במרכז ישנו בורג מילימטרי ארוך שעליו נע המשטח העליון (אליו מתחברת המצלמה). כשקיבלנו את המוצר היה על הבורג לא מעט גריז שקוף (שנועד ללאפשר תנועה חלקה יותר), היה נחמד אם ב-NiSi היו מתכננים את המוצר עם סוג של כיסוי עליו כך שלא יהיה מצב שהמשתמש ייגע בגריז אבל לא מדובר בפגם משמעותי בתכנון.

מרחק הנסיעה של המסילה הוא 16 ס”מ – אנו מתקשים לחשוב על מצב שבו נצטרך אפילו חצי מהמרחק הזה (וביצענו עם המסילה הערמות פוקוס של 50 תמונות) מצד שני אם אתם מצלמים עצמים גדולים ממש מהצד אולי למרחק יש יותר חשיבות.

אחד הדברים הנחמדים בתכנון של ה-NM-180 הוא שכל הבסיס של המסילה הוא למעשה בסיס “Arca Swiss” אחד גדול – כלומר לא צריך לחבר פלטה לרש החצובה שלכם (אם אתם משתמשים בחצובה עם ראש תואם כמובן) אלא פשוט מחברים את ה-NM-180 ישירות. המסילה מגיעה עם ארבע רגלי מתכת קטנות המתברגות החוצה (לדעתנו אין ממש סיבה להוריד אותן כי הן לא מפריעות – לפחות לא בשימוש שאנחנו מצאנו למסילה אבל אם יש לכן ראש ארוך מאד אולי זה עשוי להפריע ואז אפשר להסיר את הרגליים, רק היזהרו לא לאבד אותן).

המשטח העליון (“העגלה”) אליו מתחברת המצלמה כולל בעצמו ראש Arca עם נעילת הברגה (אנחנו עובדים עם RC2 של מנפרוטו לרוב אבל אין בעיה לחבר מתאם). מה שנחמד במשטח העליון הוא שהוא מאפשר סיבוב אבל תמיד מאפשר חזרה מדויקת למצב של -90 מעלות. לנו לא היה עד כה שימוש במסילה באופן שבו ביצענו תנועה שאיננה בניצב לאוביקט המצולם ונושא סיבוב המשטח העליון לא היה רלוונטי עבורנו אבל אולי משתמשים עם צרכים אחרים ימצאו ליכולת זאת שימוש. ב-NiSi מדגישים גם שאפשר לחבר שתי מסילות פוקוס בניצב זו לזו ולקבל שליטה מילימטרית בשני צירי תנועה – כאמור לא היה לנו צורך בסוג כזה של דיוק אבל נחמד לדעת שאם נצטרך אפשר להוסיף בקלות מסילה נוספת (קחו רק בחשבון ששתי מסילות אחת על השנייה יוצרות שילוב די גבוה).

המשטח העליון – למסילה סימונים בס”מ משני הצדדים (כולל במשטח העליון עצמו) עם סמן מדויק במשטח הראשי לצורך חזרה על התנועה

Nisi focusing rail close up

אולי החלק החשוב ביותר במסילת פוקוס הוא השליטה ופה ב-NiSi עשו לטעמנו עבודה מאד טובה עם ידית מתכת קטנה שנפתחת ומאפשרת להזיז את המצלמה קדימה או אחורה ברמת דיוק מאד גבוה ובנוחות רבה. סיבוב שלם של הידית אגב מזיז את המצלמה קצת יותר ממילימטר אחד. השימוש בידית נוח מאד אבל יש מצבים בהם תעדיפו להשתמש בבורג הקדמי – למשל על שולחן אם כי אנו לא ממש ממליצים על צורת עבודה זו משום ששם המשחק כאן הוא דיוק והמסילה לא מסיבית מספיק בכדי שלא תזוז מבלי תמיכה של חצובה (בכלל אנו ממליצים בעבודות מסוג זה על ראש איכותי וחצובה כבדה במיוחד בשימוש בסטודיו כמו שלנו).

יש לנו בכל זאת ביקורת קטנה על הידית של ה-NM-180 וזאת שהחלק שנפתח ונסגר בידית (אפשר להשתמש בה אגב גם בלי לפתוח את החלק) לא ננעל. הדבר גורם לכך שבסיבוב הידית אם לא נזהרים היא נסגרת. הצענו ל-NiSi לאפשר קיבוע של הידית באמצעות הברגה פנימה והם אמרו שיבחנו את העניין אולי בגרסאות עתידיות של המסילה.

שימושיות

כאמור אנחנו בדקנו את ה-NM-180 לצילום מסחרי בסטודיו שלנו (אנו עוסקים בעיקר בצילום מזון ומוצרים) וקיבלנו על עצמנו משימה לצלם תכשיט בגודל של כ-2 ס”מ עם מספר אבנים משובצות. צילום רגיל של התכשיט אפילו בצמצם סגור לא הניב תוצאה מרשימה במיוחד (רק חלק מהתכשיט היה בפוקוס אפילו בצמצם f/18, עם תכשיט מעט גדול יותר סביר שאפילו ב-f/32 לא תצליחו לקבל חדות מקצה לקצה שלא לדבר על השפעות ה-diffraction על איכות התמונה המתקבלת).

התמונה הראשונה בסדרה (לפני חיבור ועיבוד) שימו לב שמרבית התכשיט איננו בפוקוס

First image stack

במקום זאת צילמנו 18 תמונות בצמצם f/8 (עם עדשת ה-Voigtlander MACRO APO-LANTHAR 65mm f/2 הפנטסטית על מצלמת הסוני A7R IV שלנו) תוך שאנו מקדמים את המצלמה בין 2-3 סיבובים של ידית המסילה בכל פעם (איפשהו בין 2-4 מ”מ לערך). את התוצאה אתם יכולים לראות בהמשך (עם מעט תיקוני פוטושופ שלא השפיעו על עניין החדות ובטח שלא על עומק השדה).

התמונה סופית (חיבור של 18 תמונות עם עיבוד קל בפוטושופ) – כל התכשיט בפוקוס

finished gem1

ניסינו לבדוק האם ניתן להשתמש במסילה גם לצורך צילום וידאו – אם תרצו סוג של סליידר מאקרו מאד עדין. התשובה היא לא ממש. התכנון של המסילה הוא כזה שהתנועה הסיבובית מעלה ומורידה את המצלמה תוך כדי תנועה. מדובר בשינויים זעירים ביותר אבל עם עדשת מאקרו בהחלט תשימו לב אליהם ולמרות שאפשר אולי להוסיף ייצוב בשלב העריכה תדרשו לקרופ רציני מאד של הפריים שהופך את כל העניין ללא אידאלי (סליידרים ממונעים איכותיים יעשו כנראה עבודה טובה יותר כאן).

קצת מאחורי הקלעים של הצילומים (כאן ניסינו את עדשת ה-90 מ”מ מאקרו של סוני)

GEM BTS

סיכום

חברת NiSi עשתה יופי של עבודה עם ה-NM-180. מדובר במוצר פשוט יחסית המתוכנן ובנוי היטב, נוח לתפעול, קל וקומפקטי אך בהחלט כזה הראוי גם לעבודה מקצועית כפי שהדגמנו.

בכל הקשור למחיר – ניתן לרכוש את המסילה ב-B&H תמורת כ-130 דולרים, מחיר המציב את המסילה במקום טוב באמצע מבחינת עלות ביחס לתחרות ולדעתנו במקום מעולה מבחינת יחס העלות-תועלת שהמוצר מספק – מומלץ בחום.

בהזדמנות זאת אנו רוצים לברך את ארט פודולסקי – המגיש החדש שהתווסף לצוות האתר ויגיש מעתה חלק מהביקורת כולל את הביקורת הנוכחית.

סרטון ביקורת מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com אודות ה-NM-180 של NiSi

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
  • Nisi 15mm samyang 14mm

    עדשות בביקורת: NiSi 15mm f/4 ו-Samyang MF 14mm F2.8 MK2

    מוקדם יותר השנה ערכנו ביקורת מקיפה על זוג עדשות אולטרה רחבות של שתי חברות שונות אותה אנו מ…
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *