ראשי ביקורות\סקירות ביקורות עדשת AF 45mm F1.8 FE של חברת סאמיאנג – ביקורת

עדשת AF 45mm F1.8 FE של חברת סאמיאנג – ביקורת

0
0

אחרי שבשבוע שעבר פרסמנו כאן את הביקורת שלנו על עדשת הסיגמא 45 מ”מ f/2.8 שהושקה מוקדם יותר השנה, אנו מפרסמים היום את הביקורת על העדשה המתחרה מבית סאמיאנג – AF 45mm F1.8 FE למצלמות סוני (העדשה שייכת לסדרת עדשות ה-Tiny של עדשות קטנות וקלות שכוללת גם 18/2.8, 24/2.8, 35.2.8).

כמו בביקורת הקודמת גם כאן נרצה להבהיר כי הסאמיאנג היא עדשת Full Frame וככזאת רצינו לבחון אותה על מצלמה בעלת חיישן FF אך הדבר לא התאפשר בזמן ביצוע הבדיקה (מצלמת ה-A7R IV של סוני שבכוונתנו לרכוש בקרוב לא הייתה זמינה באותה העת בארץ) ולכן הבדיקות וכל הצילומים המופיעים בכתבה בוצעו על מצלמת ה-APS-C שלנו – ה-A6500 (לא אידאלי בכל הקשור לבדיקות חדות והאפלה). בכדי לתת בכל זאת אינדיקציה למי שרוצה לדעת לאלו ביצועים לצפות על מצלמות FF הוספנו לביקורת שלנו גם קישורים לביקורות נוספת על מצלמת FF ברזולוציה גבוהה.

סאמיאנג 45 מ”מ f/1.8 בביקורת

Samyang 45mm af f 1 8 Lens Review 2

מבנה וחומרים

  • מבנה אופטי – לעדשה מבנה אופטי פשוט הכולל 7 אלמנטים ב-6 קבוצות ומשלב 2 אלמנטים אספריים. לעדשה 9 להבי צמצם (לסיגמא 7 בלבד).
  • חומרים – בשונה מהסיגמא, לה מבנה מתכתי מלא ומאד איכותי, הסאמיאנג היא בעלת מבנה חיצוני עשוי פלסטיק וזה אחד ההבדלים החיצוניים המורגשים ביותר בינה לבין הסיגמא. משיחה שקיימנו עם נציגי סאמיאנג עולה כי רק המבנה החיצוני עשוי פלסטיק ואילו החלק הפנימי עשוי בעיקרו מתכת (וזכוכית כמובן).
  • גודל ומשקל – העדשה היא קלה וקט ה מאד – אורכה דומה מאד לסיגמא – 7 ס”מ בלבד אבל היא קלה בשל מבנה הפלסטיק שלה בכמה עשרות גרמים ושוקלת 166 גרם בלבד.
  • טבעות – בשונה מהסיגמא לה שתי טבעות (פוקוס/צמצם), לסאמיאנג טבעת אחת בלבד – לפוקוס – היא רחבה יחסית ונוחה לשימוש.

טבעת הפוקוס הרחבה

Samyang 45mm af f 1 8 Lens Review 1

  • כפתורים ומתגים – גם כאן בשונה מהסיגמא לסאמיאנג אין כפתורים או מתגים כלשהם – כל שינוי שתרצו לעשות (AF/MF, צמצם וכו’) נעשים מהמצלמה בלבד.
  • מייצב – כמו למרבית העדשות בקטגוריה לסאמיאנג אין מייצב ותצטרכו להסתמך על המייצב במצלמה.
  • אטימה – למיטב ידיעתנו אין לעדשה אטימה מיוחדת כלשהי נגד מים/אבק בניגוד לסיגמא.
  • תושבת – הסאמיאנג בניגוד לסיגמא מגיעה (כרגע לפחות) בתושבת סוני E בלבד (כיסוי FF כאמור).
  • מגן שמש – לסאמאינג מגן שמש פלסטי זעיר אשר אינו מגדיל כמעט את העדשה או מוסיף למשקלה (מצד שני לא ברור גם כמה תועלת יש בו).
  • פילטר – לעדשה אלמנט קדמי זעיר וקוטר הפילטר של העדשה עומד על 49 מ”מ.

ביצועים

  • מהירות פוקוס -מהירות הפוקוס של העדשה על ה-A6500 שלנו הייתה טובה. היא איננה מהירה והפוקוס איננו “נשכני” כמו זה הקיים בסיגמא, אבל גם בצילום סטילס ב-AF-S וגם ב-AF-C הביצועים היו מהירים למדי. בוידאו לעומת זאת שמנו לב כי המנוע זז בקפיצות ואיננו חלק בתנועה שלו כמו הסיגמא ומבחינה זאת העדשה פחות מתאימה לצילום וידאו (לפחות לא תוך שימוש ב-AF).
  • דיוק פוקוס – צילמנו לא מעט עם הסאמיאנג (עוד על כך בהמשך) וברוב המקרים דיוק הפוקוס שקיבלנו היה טוב מאד. יחד עם זאת נתקלנו במספר מקרים בהם ראינו פספוסי פוקוס שלא היו אמורים לקרות לדעתנו (דבר שלא קרה לנו עם הסיגמא, אם כי איתה צילמנו הרבה פחות).
  • חדות – בדיוק כמו בבדיקה של הסיגמא, נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות באמצעות התוכנה המיוחדת של חברת imatest – אנו טרם התחלנו להשתמש בתוכנה – עניין שיגיע כנראה בהמשך, אבל ניתן לבחון חדות באמצעות התרשים גם באופן ישיר באמצעות השוואה של עדשות זו לזו או של העדשה לעצמה בצמצמים שונים). את הבדיקה ערכנו ממרחק של 2.5 מטרים (המרחק הרלוונטי להצבת המצלמה בכדי למלא את הפריים עם התרשים הענק (1.5 מ’ רוחב) באמצעות עדשת 45 מ”מ, אגב שווה לציין כי לשתי העדשות אורך מוקד רשמי זהה אבל בפועל אורך המוקד שלהן שונה מעט).
    ערכנו השוואה בין תוצאות החדות של הסאמיאנג לאלו של הסיגמא (כמובן שלסמיאנג יש יתרון משמעותי בצמצם – f/1.8 לעומת f/2.8 בלבד של הסיגמא). בצמצם פתוח הסאמיאנג איננה חדה במיוחד אבל משתפרת מאד ב-f/2.8 והיא חדה מהסיגמא במרכז ודומה מאד בפינות (אולי אפילו מעט חדה יותר). בצמצם f/4 ומעלה שתי העדשות נראות פחות או יותר זהות מבחינת החדות (שתיהן מצוינות). כאמור אלו הן תוצאות על מצלמת קרופ, אבל ניתן לראות שגם בודקים שניסו את העדשה על מצלמות FF מרובות פיקסלים (A7RII/A7RIII) קיבלו תוצאות דומות במידה רבה (ראו ביקורות של Christopher Frost ושל  Dustin Abbott).

דוגמא לחדות במרכז העדשה, צמצם f/1.8 (הגדלה של 300%)

Samyang sharpness center f 1 8

דוגמא לחדות בפינות, צמצם f/1.8 (הגדלה של 300%)

Samyang sharpness side f 1 8

דוגמא לחדות במרכז העדשה, צמצם f/2.8 (הגדלה של 300%)

Samyang sharpness center 2 8

דוגמא לחדות בפינות, צמצם f/2.8 (הגדלה של 300%)

Samyang sharpness side f 2 8

דוגמא לחדות במרכז העדשה, צמצם f/4 (הגדלה של 300%)

Samyang sharpness center 4

דוגמא לחדות בפינות, צמצם f/4 (הגדלה של 300%)

Samyang sharpness side f 4

  • מרחק פוקוס (וחדות בתקריב) – בשונה מהסיגמא לה מרחק פוקוס קצר מאד, לסאמיאנג מרחק פוקוס ארוך משמעותית (40 ס”מ לעומת 24 בלבד בסיגמא). מצד שני החדות בצמצם פתוח טובה בהרבה בסאמיאנג ואם תסגרו ל-f/2.8 תקבלו חדות מעולה בעוד שבסיגמא ב-f/2.8 התמונה רכה מאד ותצטרכו לסגור ל-f/4 ואף ל-f5/.6 בכדי לקבל חדות טובה.

דוגמא לחדות במרכז – תקריב, צמצם f/1.8 (הגדלה של 100%)

close sharpness center

דוגמא לחדות בפינות – תקריב, צמצם f/1.8 (הגדלה של 100%)

close sharpness side

  • עיוות צבע (CA) – בניגוד לסיגמא בה לא נתקלנו כלל בעיוות צבע, לסאמיאנג יש בהחלט נטיה לנפק בצמצם פתוח אברציות ירוקות/סגולות. העניין נפתר במידה רבה כשסוגרים צמצם וגם ניתן לתיקון בתוכנות עריכת תמונה.

שימו לב עיוות הצבע הירוק בצד שמאל של ראש הפסל

CA

  • החזרים (Flare) – גם לסאמיאנג כמו לסיגמא יש מידה מסויימת של flare בעת צילום מול אור ישיר. לטעמנו העניין בולט יותר בסיגמא אבל קיים גם בסאמיאנג – בכל מקרה מומלץ לנסות לצמצם צילום ישיר לתוך מקורות אור חזקים ולהשתמש ב-hood.
  • האפלת פינות (Vignette) – כמו בביקורת הקודמת גם כאן נגיד כי אין יותר מידי טעם לבחון האפלת פינות של עדשות FF על מצלמות קרופ (למרות שעשינו זאת בכל מקרה). תוכלו להסתכל על התוצאות שקיבלו שני הבודקים בביקורות שהבאנו למעלה (בגדול השורה התחתונה היא כי יש האפלה די ברורה בצמצם פתוח המשתפרת בצמצם f/2.8).
  • עיוות חבית (Barrel Distortion) – לעדשה עיוות Pincushion קל מאד.

עיוות חבית – pincushion קל (שימו לב לקו העליון בקיר)

barrel

  • בוקה – אנחנו העדפנו את הבוקה של הסיגמא אך ההבדל בין השתיים איננו עצום ולסאמיאנג יש יתרון מבחינת הצמצם (אם כי בכדי לקבל חדות טובה רצוי לסגור ל-f/2.8 כפי שראינו).

בוקה בצמצם פתוחbokeh

כמו בביקורת הקודמת גם פה אנו מביאים לפניכם תמונות לדוגמא שצילמנו עם העדשה אותה לקחנו לטיול משפחתי שערכנו בקיץ בהולנד וצילמנו באתרים שונים במדינה. לאחר התקלה שהתגלתה במנוע הפוקוס של הסיגמא עברנו לצלם בעיקר עם הסאמיאנג (ועוד שתי עדשות נוספות – אחת מהן תזכה גם היא לביקורת בהמשך). את התוצאות תוכלו לראות בהמשך הביקורת.

סיכום

קל בהרבה לסכם את הביקורת על הסאמאינג מזו של הסיגמא. הסיבה לכך היא פשוטה, בעוד הסיגמא היא עדשה עם חוזקות וחולשות די ניכרות, הסאמיאנג הרבה יותר אחידה – היא סבירה עד טובה כמעט בכל המדדים שבדקנו (בוודאי בחשובים), היא קטנה וקלה, מנוע הפוקוס שלה טוב (במיוחד בסטילס) גם אם לא ברמה של הסיגמא, היא חדה יותר מהסיגמא בצמצם f/2.8 והיא מספקת יותר מסטופ שלם של אור (אם כי בצמצם פתוח החדות איננה גבוהה מאד) ויש לה גם יתרון משמעותי בחדות בצילומי תקריב (למרות מרחק הפוקוס הארוך יותר).

כאמור אין לעדשה נקודות חולשה משמעותיות, אולי שתי היחידות ששווה להזכיר הן עיוות כרומטי בצמצם פתוח ופוקוס לא חלק לגמרי בצילום וידאו. מעבר לכך תמורת כ-350 דולר (המחיר הרשמי בחו”ל, בארץ המחיר הרשמי עומד על 1600 כ-ש”ח) היא זולה משמעותית מהסיגמא והיא בחירה הגיונית לגמרי למי שמחפש עדשת יום יום קומפקטית ומשתלמת באורכי המוקד שסביב 50 מ”מ עבור מצלמות סוני FF.

סרטון הביקורת שלנו המשווה בין שתי העדשות – מתוך אתר הבת בשפה האנגלית LensVid

מבחר תמונות שצילמנו עם העדשה בהולנד (כולן עם הסוני A6500)A6509279 A6509287 A6509292 A6509550
A6509610 A6509637 A6509647 A6509661 A6509662 A6509949 A6509976
אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשה לצורך הבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *