ראשי ביקורות\סקירות ביקורות סוני A6300 – יתרונות וחסרונות

סוני A6300 – יתרונות וחסרונות

2
0

את ה-A6300 של סוני קיבלנו לידינו קצת לפני תערוכת פוטוקינה (במקביל ל-D500 של ניקון אותה בדקנו כאן ממש לאחרונה) ובילינו עימה כחודשיים של צילום אינטנסיבי גם לאחר התערוכה. את התוצאות ובעיקר את מסקנותינו לגבי יתרונותיה וחסרונותיה תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

יש לא מעט ביקורות ברשת על ה-A6300 של סוני (אחרי הכל מדובר על מצלמה שהוכרזה בפברואר השנה) ולכן, בדיוק כמו עם ה-D500 החלטנו על סוג קצת שונה של ביקורת אשר תנסה לתמצת את היתרונות והחסרונות שאנחנו מצאנו תוך כדי השימוש במצלמה. תוך כדי הכנת הסקירה על המצלמה וכשבועיים לערך אחרי תערוכת פוטוקינה – שם ראיינו את נציג חברת סוני אירופה –  Yann Salmon-Legagneur – ואף שאלנו אותו מספר רב של שאלות בנוגע למצלמה, החליטה סוני (במפתיע) להכריז על דגם חדש – A6500 (ראו ידיעה). אנו החלטנו לסיים את הסקירה על ה-A6300 (בין השאר משום שה-A6500 טרם הגיעה באופן רשמי ארצה בזמן כתיבת שורות אלו) אבל להתייחס גם לשינויים ולשיפורים שנכנסו בדגם החדש (שימשיך להיות משווק לצד ה-A6300 במשבצת מחיר גבוה יותר).

הרשימה הבאה מהווה סיכום של ההתרשמות שלנו מה-A6300 (לא לפי סדר כלשהו) – ראו גם את הסרטון שהכנו בהמשך:

  • איכות בנייה – איכות הבנייה של ה-A6300 טובה מאד. סוני בהחלט יודעת כיצד לייצר מוצר פרימיום הן מבחינת החומרים והן מבחינת איכות הבניה הכללית של המצלמה.
  • כפתורים – ל-A6300 כ-10 כפתורים (תלוי איך סופרים בדיוק), לצערנו המיקום  ואופן הפעולה של חלקם איננו אידאלי. ל-A6300 שתי גלגלות שליטה בלבד – אחת אחורית בחלק העליון ואחת לצד המסך (אנחנו היינו רוצים לראות גלגלת נוספת כפי שיש בסדרת ה-A7 וה-NEX-7 ז”ל, רצוי מקדימה). המיקום של כפתור הוידאו איננו נוח לדעתנו (כמעט בצד המצלמה) והוא נלחץ לא אחת בטעות – היינו מעדיפים כפתור וידאו בחלק העליון של המצלמה (כמקובל בניקון ואולימפוס למשל). עוד בעיה הנוגעת לתפעול – לא ניתן לשנות את מיקום נקודת הפוקוס מבלי ללחוץ על הכפתור המרכזי “בג’וייסטיק” – זאת בניגוד למצלמות אחרות (ניקון לדוגמא) בהן ניתן לעשות זאת ללא לחיצה (לכאורה עניין זניח – בפועל מכביד על הפעולה שנעשית באחוז ניכר מן הצילומים).

רק שתי גלגלות

a6300-dial

  • מסך – ל-A6300 מסך 3 אינצ’ בפורמט 16:9 (מותאם וידאו). המסך מרגיש קטן ביחס למה שמקובל בעיקר במצלמות רפלקס (סוני ניסתה לשמור על גודלה של המצלמה מן הסתם), הוא נוטה ללא מעט החזרים בשמש ולמרות שהוא בעל הטיה של 90 מעלות כלפי מעלה – כלפי מטה הוא מוגבל ביכולת ההטיה שלו ולכן פחות נוח לצילום מעל ראשים של אנשים (פעולה שניסינו לבצע לא מעט בפוטוקינה). לדעתנו האופן בו ניקון יצרה מסך בר הטיה ב-D500 מוצלח בהרבה (אגב גם לסוני עצמה יש פתרונות טובים יותר להטיית מסך בדגמים אחרים).
  • תפריטים – בעיית התפריטים המבולגנים במצלמות סוני היא לא עניין חדש. במצלמות מודרניות של כל החברות – בעיקר במתקדמות יותר, יש יותר ויותר פונקציות. מציאת דרכים טובות לנווט ולמצוא את הסעיף הרלוונטי מהר היא לא עניין פשוט. לסוני אולי יותר מלחברות אחרות היה קשה להיפתר מהבלאגן התפריטי שליווה אותה במשך השנים ורק גדל ככל שלמצלמות נוספו עוד ועוד תכונות והדבר בהחלט בא לידי ביטוי ב-A6300. דוגמא אחת מיני רבות – תת התפריט בו תבחרו את רזולוציית הוידאו נמצא במקום אחר לחלוטין מזה בו ניתן לשלוט בהקלטת הקול בוידאו (ויש עוד דוגמאות רבות). לזכותה של סוני ייאמר כי היא הכירה בבעיה (גם אם באיחור) וב-A6500 (ועוד לפניה ב-A99 MKII איתה שיחקנו בפוטוקינה) היא השקיעה בסידור מחדש של התפריטים לפי נושאים.
  • מערכת פוקוס – ב-A6300 שילבה סוני את אחת ממערכות הפוקוס הטובות ביותר המצויות במצלמות חסרות מראה כיום. בסטילס המערכת לא נופלת בהרבה מחלק ממערכות הפוקוס של מצלמות הרפלקס המתקדמות מן הדורות האחרונים וזאת היא בהחלט נקודת זכות משמעותית ביותר לטובת המצלמה (גם לעדשה חשיבות בהקשר זה כמובן – אנו השתמשנו בעדשות סיגמא – ביקורות בקרוב – אבל בנושאים אלו מקובל שעדשות של היצרנית עצמה מספקות ביצועים טובים יותר). משהו אחד שהיה חסר לנו – בעיקר בכל הנוגע לפוקוס בוידאו דווקא, הוא פוקוס באמצעות מסך מגע – לסוני היסטורית אין מסכי מגע במצלמות אבל אחרי שכמעט כל היצרניות שילבו מסכי מגע בשנים האחרונות גם בסוני הבינו את הרמז וב-A6500 יש לראשונה מסך מגע. לחיוב נציין כי בפוקוס בוידאו ניתן למשל לקבוע את מהירות המעבר של בפוקוס בין עצמים – אנחנו בחרנו במהירות איטית בהרבה מן המקרים דבר שנראה טבעי יותר לסוג הצילומים שביצענו (בעיקר צילומי מוצרים) אם כי למי שמצלם ספורט למשל עשויות להיות דרישות אחרות.
  • ייצוב – נושא חשוב נוסף שהפריע לנו ב-A6300 נוגע לייצוב. ל-A6300 בניגוד להרבה מצלמות חסרות מראה אחרות מהתקופה האחרונה (כולל חלק מדגמי ה-A7) אין מייצב מובנה בגוף המצלמה. לסוני ישנן כמובן לא מעט עדשות מיוצבות אבל אם תשתמשו בעדשות של יצרניות אחרות או בעדשות סוני ללא מייצב (אנו כאמור השתמשנו בעדשות סיגמא שלא משלבות מייצב) תגלו עד מהרה שצילום מהיד בוידאו (בסטילס הבעיה פחותה לדעתנו) רועד למדי. אפילו עם מונופוד כפי שהסתובבנו בפוטוקינה חלק מהזמן – התוצאות לא היו מושלמות ומייצב היה יכול לסייע ללא ספק. כמו עם מסך המגע גם כאן הבינו בסוני את המגבלה וב-A6500 שילבו מייצב מובנה.
  • מהירות צילום (וחוצץ) – ה-A6300 היא מצלמה מהירה ביותר (אחת המהירות בשוק בכלל). היא מסוגלת לצילום רצף של עד 11 תמונות בשנייה עם פוקוס עוקב ומבחינה זאת היא מרשימה מאד (ראו הדגמות בסרטון). החסרון היחסי מגיע בדמות חוצץ קטן למדי (לנו הדבר לא הפריע מאד מצד שני לא צילמנו איתה הרבה ספורט/טבע/ציפורים) ומה שהפריע יותר הוא זמן פינוי החוצץ הארוך (שימו לב שעשינו שימוש בכרטיס זיכרון סופר מהיר של סנדיסק בתקן UHS-II) אשר גרם למצלמה להציג הודעה על המסך בכל פעם שרצינו להציג תמונה אחרי רציף צילום מהיר (תצטרכו להמתין כמה שניות עד שתוכלו לראות תמונות שצילמתם במקרה כזה). ב-A6500 סוני הגדילה את החוצץ משמעותית (אנו לא יודעים האם גם פינוי החוצץ הפך מהיר יותר והבעיה נפתרה).
  • איכות תמונה – הפלוס הגדול ביותר של ה-A6300 לדעתנו הוא איכות התמונה שלה גם בסטילס וגם בוידאו (נגיע לשם מיד). אף שהרזולוציה נותרה זהה ל-A6000 – קרי 24 מגה פיקסל, איכות התמונה השתפרה והיא ללא ספק עומדת בשורה הראשונה של מצלמות ה-APS-C בשוק כיום יחד עם ה-D500/D7200 של ניקון וה-XT1/XT-2 של פוג’יפילם – רובן אגב יקרות ממנה משמעותית. בתמונות הבדיקה שלנו אפשר לראות שאיכות התמונה נשמרת במידה רבה עד ISO 6400 (או לכל הפחות ISO 3200 אם אתם קפדנים במיוחד).

בדיקות רגישות – איכות טובה עד ISO 6400 לערך

iso100-800 iso100-1600iso100-3200iso100-6400iso100-12800iso100-25600iso100-51200

  • וידאו – איכות הוידאו גם היא כאמור טובה מאד. ל-A6300 יכולת צילום במגוון רזולוציות ומהירויות – מ-4K ב-30 או 24 פריימים לשנייה ועד 1080p עד 120 פריימים לשנייה. אבל לצד איכות התמונה הגבוהה יש גם חסרונות מסוימים. ראשית נתקלנו מפעם לפעם ב-Moiré (ראו בסרטון) אם כי לנו הדבר לא הפריע מאד, אנו לא נתקלנו ב-rolling shutter משמעותי (אנו יודעים שאחרים התלוננו על כך – תלוי כנראה באופי הצילום שלכם), אבל משהו שהציק לנו מאד היה היעדר היכולת לבדיקת פוקוס (100% הגדלה) במצב צילום וידאו. באופן מוזר סוני כן מאפשרת את היכולת הזאת במצבי צילום הסטילס (בהם אגב תוכלו לצלם גם וידאו) אבל לא במצב הוידאו הייעודי של המצלמה (למה? לסוני הפיתרונים). כמו כמעט בכל המצלמות שאינן מצלמות וידאו יעודיות, ה-pre-amps במצלמה גרועים – אנו הקלטנו תמיד למקליט חיצוני בפוטוקינה (DR-70D של טסקם) ומהשוואה של ההקלטות למכשיר ולמצלמה (אפילו כשרמת הקלט של המיקרופון מוגדרת ל-1) ברור כי המגברים במצלמה רועשים משמעותית – קחו זאת בחשבון. בניגוד להרבה מצלמות אחרות – הקרופ בצילום 4K איננו גדול מאד – אנו ערכנו בדיקה (שוב – ראו סרטון בהמשך) וישנו קרופ מסוים ב-4K 30p וב1080p 120p אבל ב-4K 24p למשל אין קרופ בולט.
  • התחממות ייתר – אחת הבעיות המדווחות ביותר בנוגע ל-A6300 היא התחממות הייתר של החיישן בעת צילום סרטונים ארוכים ב-4K. לשימוש שלנו צילמנו בעיקר 1080p ולא נתקלנו בשום בעיה גם אחרי שימוש ממושך מאד. כמובן ש-4K זה סיפור אחר ולכן ערכנו מבחן קצר למצלמה שלנו (מבדיקות ברשת עולה שיש הבדלים לא זניחים בין עותקים של המצלמה). להפתעתנו הצלחנו להקליט 29:50 דקות (10 שניות מתחת למקסימום ולמעשה אפשר לומר שזמן הקלטה מלא של המצלמה). התנאים היו סבירים יחסית – הקלטה בתוך מבנה (ללא שמש ישירה), בטמפרטורת סביבה נמוכה יחסית (21 מעלות – חורף) אבל עם מסך סגור ובאמצעות הסוללה המובנית ב-4K 30p. ראוי לציין שבסוני שילבו ב-A6500 מנגנון העוקף את התראת התחממות החיישן ובעצם מאפשר לצלם עוד חצי שעה פחות או יותר (בפועל מדובר בפתרון שנראה לנו עקום למדי ועשוי אף לקצר את חיי החיישן – מצד שני כנראה שבשלב זה יש קושי למנוע את התחממות החיישן בגוף מצלמה כל כך קטן ודחוס).
  • חיבורים – ל-A6300 שלוש כניסות/יציאות – מיקרו USB, מיקרו HDMI וחיבור מיקרופון 3.5 מ”מ. מה שחסר מאד הוא חיבור אוזניות. לצערנו הדבר לא נפתר גם ב-A6500 (אנחנו ניתרנו את ההקלטות שלנו דרך המקליט החיצוני לו יש חיבור אוזניות).

חיבור מיקרופון – חיבור האוזניות חסר

a6300-mic-jack

  • אחסון – ל-A6300 כמו למרבית מצלמות הסטילס הנוכחיות של סוני יש מקום לכרטיס זיכרון אחד בלבד. מדובר בחיסרון ביחס להרבה מצלמות מתחרות בשוק שמאפשרות גיבוי בזמן אמת (כרטיסי זיכרון בהחלט מתקלקלים). בעיה זאת לא נפתרה גם ב-A6500 ומיקום הכרטיס אגב נותר זהה – צמוד לסוללה ומאד לא נוח. היינו רוצים לראות דגם חדש מעט גדול יותר בעל זוג כרטיסי זיכרון בצד המצלמה כמקובל בהרבה מצלמות קיימות בשוק.
  • סוללה – אם אתם מצלמים בעיקר סטילס הסוללה הקטנה המשולבת ב-A6300 תספיק לכם בערך ליום של צילום לא אינטנסיבי מידי. מצד שני אם אתם מצלמים וידאו המצב אחר לחלוטין. אנחנו לא הצלחנו לצלם בפוטוקינה אפילו שליש יום עם ה-A6300 והסוללה המקורית שלה (ומדובר בוידאו 1080p ולא 4K שזולל סוללה בקצב מבהיל ממש). זהו חיסרון ענק ואם אתם מתכננים בעיקר צילום וידאו עם המצלמה קחו זאת בחשבון. נקודת האור מן הצד השני היא האפשרות להטעין (בזמן אמת) את המצלמה מ-USB. אפשרות זאת למעשה הצילה אותנו (והופכת את המצלמה שוב לכלי שימושי גם אם במגבלה מסוימת). אנחנו ביצענו התאמה של סוללת USB קטנה כך שניתן יהיה להחזיק אותה מעל המצלמה (זאת כאשר בצילומים סטטיים יותר השתמשנו בכלוב שלנו עם סוללת USB גדולה). הסוללה הספיקה ליום (ויותר) של צילום והיא כרגע הפיתרון המומלץ שלנו גם ל-A6300 ובמיוחד ל-A6500 אשר משתמשת באותה הסוללה אך צורכת אפילו יותר אנרגיה בשל השימוש במייצב. מה שכן היינו רוצים לראות את סוני משיקה גריפ מובנה הכולל סוללת ליתיום חזקה מובנית ויציאה לאוזניות (וגם אמרנו זאת לסוני בראיון עם נציג החברה).

הבא ננסה לסכם. ראשית, אם נראה לכם שיש לנו יותר סעיפי “חסרונות” מסעיפי “יתרונות” עבור ה-A6300 אתם צודקים. אבל – וזה חשוב – אנו חושבים כי למרות החסרונות, ויש לא מעט כאלו, צריך לבחון את המצלמה כמכלול ובעיקר לאור המחיר בו היא נמכרת (כמו גם האופי הקומפקטי שלה). מבחינת יחס עלות תועלת ובעיקר למי שמחפש מצלמה קומפקטית יחסית איכותית מאד עם צילום וידאו ב-4K (גם אם תחת מגבלות מסוימות) ה-A6300 מספקת את אחת האופציות הטובות ביותר בשוק כיום.

קטנה עם איכות צילום גבוהה

a6300-camera

הזכרנו לא אחת את ה-A6500 אשר צפויה להגיע בקרוב ארצה. המצלמה מספקת שיפורים מעניינים וחלקם גם חשובים למדי כמו המייצב, מסך המגע והתפריטים המעודכנים (וגם שיפורים מינוריים יותר כמו חוצץ מוגדל, כפתורים נוחים יותר, מצב וידאו 4K “עוקף הגנת התחממות” ועוד). אלא שה-A6500 לא פותרת הרבה מהבעיות שקיימות גם ב-A6300 כמו היעדר חיבור אוזניות, סוללה חלשה מידי, כרטיס SD יחיד, מיקומי כפתורים בעיתיים ועוד. בנוסף היא צפויה לעלות בחו”ל 400 דולרים יותר מה-A6300 ולכן לפחות למי שוידאו הוא לא מרכזי מאד עבורו, ה-A6300 ממשיכה להיות אופציה אטרקטיבית וחסכוניות יותר.

הסרטון אותו פרסמנו באתר הבת שלנו – LensVid

אנו רוצים להודות לחברת ישפאר יבואנית סוני לישראל על אספקת המצלמה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

2 תגובות

  1. Avatar

    אמיר

    31/01/2017 ב 9:09 PM

    יש לכם טעות, המצלמה לא תומכת בכרטי זיכרון מהירים UHS II ולמעשה היא אחת האיטיות ביותר כיום בכתיבה לכרטיס.

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      06/02/2017 ב 10:16 PM

      בדקנו שוב ואתה צודק – הסרנו את השורה הרלוונטית.

      השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *