הכרזות מוצרים חדשות סוני מפתיעה – מכריזה על ה-A6500 וה-RX100 V ע״י עידו גנוט פורסם ב 07/10/2016 0 0 אמש הפתיעה סוני בהכרזה לא (כל כך) צפויה והשיקה שתי מצלמות מתקדמות – ה-A6500 – חסרת מראה מתקדמת אשר משדרגת הרבה מיכולותיה של ה-A6300 שהוכרזה לפני פחות משנה וגרסה חמישית למצלמה הקומפקטית הפופולארית של סוני ה-RX100 עם חיישן ה-1 אינצ'. אף שהיו לחשושים ואפילו פרסומים ספורים ימים לפני ההכרזה, לא היו כמעט שום פרטים משמעותיים וההפתעה על ההשקה המוקדמת יחסית הייתה רבה. מדוע נחפזה סוני כל כך? התשובה פשוטה – ל-A6300, על אף יתרונותיה הרבים בכל הקשור לאיכות התמונה, חסרונות לא מעטים כפי שאנו גילינו כשהשתמשנו בה בתערוכת פוטוקינה 2016 שהסתיימה לפני פחות משבועיים. הדבר נכון במיוחד לשימושי וידאו ושימושי היברידי (סטילס+וידאו) ומעט פחות משמעותי למי שרוכש אותה כמצלמת סטילס בעיקר. מכיוון שהטכנולוגיות הדרושות בכדי לשדרג את המצלמה היו בידי סוני כבר מזמן ומכיוון שעונת החגים וסוף השנה בארה"ב מתקרבת – החליטו בסוני כי עדיף לנצל את המומנטום שנוצר לחברה עם דגמי ה-A7 השונים המצליחים מאד בתקופה האחרונה ולהשיק גם מצלמת APS-C עם יכולות דומות. הצלם טוני נורתרופ סיכם בצורה מסודרת (ובאופן די דומה למסקנות שלנו אגב) את ההבדלים בין ה-A6500 לדגם הקודם אז מה השתנה (ואולי גם קצת ממה שלא): חיישן – בדומה ל-A6300 גם ל-A6500 חיישן 24 מגה פיקסל APS-C ללא פילטר AA (איכות התמונה שלו היא ללא ספק מהטובות בקטגוריה). מעבד – סוני הוספיה למצלמה החדשה מעבד נוסף ומהיר במיוחד (LSI) אשר נועד בין השאר לשפר משמעותית את מהירות הפוקוס הרציף (שהיה לא רע כבר בגרסה הקודמת). מסך – גודלו של המסך של ה-A6300 – שלושה אינצ' רוחבי (קטן יחסית) אמנם לא השתנה אבל סוני שילבה סוף סוף יכולת מגע, פוקוס במגע ואפשרות לפוקוס מגע תוך שימוש בעינית (מבורך מאד, במיוחד בצילום וידאו). מייצב – אולי התוספת המרכזית ביותר במצלמה – סוף סוף אנו מקבלים מייצב 5 צירים על החיישן. המצלמה תדע גם לעבוד עם עדשות מיוצבות של סוני ולשלב בין המייצב המובנה למייצב בעדשה (לא ברור אם הדבר ייתן יתרון כלשהו). מערכת פוקוס – מערכת פוקוס מתקדמת במיוחד בת 425 נקודות עם שיפור כאמור בכל הנוגע למהירות הפוקוס הרציף והמעקב (כולל מעקב אחר עין בסטילס ווידאו). וידאו – כמו ב-A6300 גם כאן יש לנו וידאו ב-4K (כאן עד 30p) אך נוספה יכולת לצלם בהילוך איטי ב-1080p עד 120p (מה שאין למשל בקנון 5D IV החדשה שעולה כמעט פי 3) כמו גם S-Log2 /S-Gamut. תריס שקט (לצילום בהופעות ובמקומות בהם לא רוצים להרעיש). תפרטים חדשים (אחת הבעיות הקשות של סוני מזה שנים – מערכת התפריטים החדשה דומה מאד לזו שהוצגה לנו ב-A99 MK II בפוטוקינה). חוצץ גדול בהרבה – אף שהמהירות הצילום לא השתנתה – עד 11 פריימים לשנייה – אנו מקבלים חוצץ עצום – עד 100 תמונות RAW+JPEG. מחיר – 1400 דולר בארה"ב מחודש נובמבר באירופה מדצמבר 2016. מה לא קיבלנו בדגם החדש (ומאד רצינו לראות על סמך ההתנסות שלנו עם ה-A6300)? יציאת אוזניות (כמו ל-A6300 גם לדגם החדש חיבור 3.5 מ"מ אחד בלבד – למיקרופון). מסך מתהפך – טוב לסלפי אבל גם לוידאו בהרבה מצבים. סוללה גדולה יותר (חיי הסוללה של ה-A6300 גרועים והדבר היחיד שמציל את המצלמה הוא אפשרות הטעינה בזמן אמת מ-USB אבל זה אינו פיתרון אמיתי לכל המשתמשים ובכל המצבים). rolling shutter משופר – אף שאנו לא יודעים זאת בוודאות, העובדה שמדובר באותו חיישן מצביעה על כך שהבעיה כנראה לא נפתרה. זוג חריצים לכרטיסי זיכרון – כמעט כל שאר המצלמות בקטגוריה כבר כוללות שני כרטיסים והדבר חסר מאד בסוני. כפתורים משופרים (וארגונומיה כללית) – אף שסוני שיפרה את התפריטים במצלמה וכנראה הגדילה וחיזקה מעט את הכפתורים הקיימים – הסידור שלהם והאופי שלהם לא השתנה – אנו מאד לא מסמפטים אותם מבחינה ארגונומית ומקווים מאד כי סוני תשיק גוף גדול יותר עם כפתורים הדומים יותר לאלו של מצלמות רפלקס דוגמת אלו של קנון/ניקון שנוחים בהרבה לעבודה. התחממות ייתר – אין לנו עדיין מידע בנושא אבל העובדה שסוני לא פרסמה שום דבר רשמי בהודעה לעיתונות בהקשר זה מובילים אותנו למסקנה שהבעיה כנראה לא תיפתר גם ב-A6500 (לא עם אותו חיישן, אותו גוף, אותה סוללה ומעבד חזק יותר – ואולי גם מתחמם יותר). למרות כל מה שעדיין יש לתקן אי אפשר להתעלם מהשיפור המשמעותי ב-A6500 (לרבים הוספת המייצב ו/או מסך המגע היו מספיקות כשלעצמן בכדי לשדרג לדגם החדש). הדגמה קצרה של מהירות הצילום והחוצץ של ה-A6500 החדשה מלבד ה-A6500 הוכרזה גם מצלמה קומפקטית חדשה – הדור החמישי של ה-RX100 – גם מצלמה זאת כוללת שיפורים ושינויים כולל חיישן 20 מגה פיקסל משופר, מערכת פוקוס משודרגת עם מעבד דומה לזה המצוי ב-A6500 ואחוז כיסוי גבוהה מאד של הפריים (65%). למצלמה החדשה מהירות צילום פנטסטית – 24 פריימים לשנייה (עם פוקוס!) וחוצץ גדול – עד 150 תמונות JPEG+RAW ברצף מה שהופך אותה למצלמה מעניינת מאד לצילומי אקשן. העדשה נותרה זהה (24-70 מ"מ שווה ערך ב-35 מ"מ צמצם f/1.8-f/2.8). גם כאן נוספו יכולות 4K משופרות ובעיקר הילוך איטי מקביל ל-A6500. חסר לנו כאן עדיין מסך מגע אבל המסך דווקא כן מתהפך כמו בדגם הקודם. נקודת התורפה העיקרית של המצלמה – המחיר – 1000 דולרים (במחיר זה כבר ניתן לרכוש A6300 ולקבל ביצועים טובים משמעותית לפחות מבחינת איכות התמונה). בימים אלו אנו עורכים ביקורת על ה-A6300 ולא מן הנמנע שבעיקבות ההכרזה הלא צפויה של ה-A6500 אנו נמתין עם הביקורת הנ"ל ונמתין לבחון את ה-A6500.
שריפה חמורה במפעל אלקטרוניקה מתקדם ביפן עשויה לפגוע בשוק הצילום כאילו שלא מספיק אסונות פקדו אותנו ב-2020 (ואת שוק הצילום באופן כללי בעשור האחרון) …
פוטוקינה – סוף הדרך (והמשמעויות עבור שוק הצילום העולמי) בהודעה שהגיעה למייל שלנו מוקדם יותר היום נמסר מהנהלת תערוכת הצילום הגדולה פוטוקינה כי …
סוני משיקה עדשת 35 מ"מ f/1.4 ונכנסת רשמית לתחום רחפני הצילום מוקדם יותר הערב השיקה סוני עדשת 35 מ"מ f/1.4 חדשה מסדרת ה-GM וגם חשפה …
אדובי משיקה גרסת באטא של פרמייר למחשבי Apple M1 סדרת מחשבי אפל החדשים עם מעבדי ה-M1 מכה גלים ברשת עם ביקורות מהללות וביצועים …