ביקורות\סקירות ביקורת משתמש עדשות Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS – ביקורת משתמש ע״י עידו גנוט פורסם ב 17/11/2013 15 0 לאחרונה זכינו לקבל לידינו זוג עדשות של חברת סאמיאנג מקוריאה אשר הוכרזו מוקדם יותר השנה. הביקורת הנוכחית היא הראשונה מבין השתיים ועוסקת בעדשת ה-Samyang 16mm f/2.0 – עדשה ייחודית, רחבה ומהירה המיועדת למצלמות קרופ של מגוון יצרניות. אנו יצאנו לבדוק כיצד מתפקדת עדשה זו בשטח. ל-Samyang 16mm f/2.0 אין ממש מתחרות ישירות. אם אתם מחפשים עדשה רחבה עבור מצלמות בעלות חיישן APS-C בעלת צמצם מהיר מ-f2.8 הסאמיאנג היא האופציה היחידה שאנו מכירים. עדשות שעשויות אולי להיחשב קרובות הן הסיגמא 20 מ”מ f/1.8 הוותיקה (עדשת Full Frame שהוכרזה בשנת 2001 וזכתה לביקורות לא חיוביות במיוחד) ומן הצד השני שורה של עדשות רחבות יותר אך מהירות פחות דוגמת הטוקינה 11-16 מ”מ f/2.8 (על שתי גרסאותיה). לכל העדשות הללו (ורבות אחרות) אין כאמור את השילוב של זווית רחבה עם צמצם מהיר הקיים בסאמיאנג, אך לזכותן נקודה חשובה אחת – הן בעלות פוקוס אוטומטי בעוד הסאמיאנג (כמו כל עדשות החברה) ידנית. מצד שני אם נקודה זו אינה מפריעה לכם, מדובר ללא ספק בעדשה ייחודית ומטרתנו בסקירה זו היא לבחון האם מעבר לנתונים היבשים אכן מדובר בעדשה “המספקת את הסחורה” – איכות תמונה גבוהה בצמצם פתוח בזווית רחבה. ה-Samyang 16mm f/2.0 – רחבה ומהירה בטרם ניגש לסקירה עצמה להלן קישור למפרט המלא של עדשת ה-Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS כפי שהוא מופיע במערכת המפרטים של האתר. איכות בנייה בדומה לכל עדשות סאמיאנג אותן בדקנו עד כה גם ה-Samyang 16mm f/2.0 בנויה מצוין. לעדשה תחושה מסיבית (עם משקל של מעל חצי ק”ג בגוף קטן יחסית אין זה מפתיע), שום חלק אינו מרגיש רופף (גם לא מגן השמש המגיע עם העדשה) והתחושה הכללית ביד טובה מאד. Samyang 16mm f/2.0 – איכות בנייה טובה לעדשה שתי טבעות – טבעת הפוקוס (גדולה ורחבה) וטבעת הצמצם בבסיס העדשה (דקה וצרה עם “קליקים” נעימים). טבעת הפוקוס היא בעלת התנגדות מעולה ולה טווח תנועה ארוך למדי (ומרחק פוקוס הנע מכ-20 סנטימר עד קצת יותר מ-1 מטר ומשם לאינסוף). הדבר השלילי היחיד שיש לנו לומר על העדשה מבחינה חיצונית אולי ישמע מעט מטופש אבל לנו הוא בהחלט הציק – לעדשה אין נקודת סימון לבנה לחיבור העדשה למצלמה (נקודה שקיימת אגב בעדשות סאמיאנג אחרות ובכל עדשה אחרת בה השתמשנו עד כה). בלי הנקודה הנ”ל יש צורך “לנחש” כיצד לחבר את העדשה למצלמה – מציק, עשוי לקחת זמן ופעם אחת אף מצאנו עצמנו מחברים את העדשה הפוך (מה שגרם לכמה רגעים של פחד שמה העדשה לא תתנתק מהמצלמה – בסוף הכל הסתדר כמובן). אנו המלצנו לסאמיאנג לתקן את העניין בפס הייצור ולמי שרוכש את העדשה כי ימצא דרך לסמן לעצמו באופן קבוע את נקודת החיבור (עם מדבקה, טוש או כל אמצעי שתמצאו לנכון). ה-Samyang 16mm f/2.0 – אבל למה אין סימון לחיבור למצלמה? הערה: כמו בחלק מן הכתבות הקודמות שלנו גם הנוכחית היא ביקורת משתמש ולא ביקורת מעבדתית ולכן במקום לספק לכם ערמות של טבלאות ומספרים בחרנו לספק תמונות. בגדול ניתן לחלק את התמונות המופיעות בכתבה וצולמו עם העדשה לשלושה סוגים – צילומים שלא עברו עיבוד (פרט להקטנה בכדי להתאים לצפיה ברשת) – כל אלו מופיעים בגלריה בסוף הכתבה. קרופים בני 100% מתמונות לא מעובדות ותמונות מעובדות (מסומנות בכוכבית). הסיבה שבחרנו לפרסם בכתבה תמונות שעברו עיבוד (לרוב סטנדרטי למדי) היא בכדי להראות לאן ניתן לקחת את העדשה ולמה ניתן לצפות מצילום איתה (אחרי הכל אנו מאמינים כי מרבית המשתמשים הפוטנציאליים של העדשה יעבדו את תמונותיהם בצורה כזו או אחרת). בכל מקרה אלו המעדיפים לצפות אך ורק בתוצאות בלתי מועבדות מוזמנים לגשת לגלריה שם דאגנו לשלב גרסאות מקוריות לכל התמונות המשולבות בכתבה ועוד מספר תמונות נוספות. ביצועים חדות – ה-Samyang 16mm f/2.0 חדה למדי גם בצמצם פתוח במרכז הפריים ומידה סבירה גם בצידי הפריים. אם סוגרים צמצם יש בהחלט שיפור נראה. את תסתכלו בתמונות בהמשך העמוד תוכלו לראות דוגמא לחדות במרכז ובצידי הפריים בצמצם פתוח וסגור (בגלריה ניתן לראות דוגמאות נוספות). נתחיל מדוגמא בצמצם f/2: התמונה השלמה – צולמה על D7100, ב-ISO 100 מהירות תריס 1/50 שנייה וצמצם f/2 חיתוך 100% ממרכז התמונה – לחצו להגדלה (f/2) חיתוך 100% מצד ימין – לחצו להגדלה (f/2) חיתוך 100% מצד שמאל – לחצו להגדלה (f/2) התמונה השלמה – צולמה על D7100, ב-ISO 100 מהירות תריס 1/5 שנייה וצמצם f/8 חיתוך 100% ממרכז התמונה – לחצו להגדלה (f/8) חיתוך 100% מצד ימין – לחצו להגדלה (f/8) חיתוך 100% מצד שמאל – לחצו להגדלה (f/8) עיוות צבע – למרות שצילמנו עם העדשה לא מעט לא נתקלנו כמעט בעיוותי צבע (chromatic aberration). מקרה אחד בולט יחסית בו נתקלנו בכל זאת ב-CA הוא בתמונה הבאה (חיתוך של 100% מתוך התמונה הלפני אחרונה בכתבה זו) – שימו לב לגוון הסגלגל מסביב לעמוד. עיוות חבית – למרות שעדשות רחבות נוטות במקרים רבים לעיוות חבית (barrel distortion), ה-Samyang 16mm f/2.0 נראית כסובלת ממנו מעט מאד יחסית כפי שניתן להבחין בצילום הקיר הישר הבא. האפלת פינות – כאשר עוסקים בהאפלת פינות ראוי לזכור שאנו מדברים על עדשה שנועדה מראש למצלמות קרופ והיא בעלת צמצם בהיר מאד ולכן ללא ספק מעניין לראות איזה תוצאה תשיג. בפועל כפי שניתן לראות יש מידה מסוימת של האפלה אך לטעמנו היא לא רבה מידי והדרגתית (צולם בצמצם f/2). בצמצם סגור כבר לא ניתן לראות כמעט האפלה. flare – למרות שמדובר בעדשה רחבה אנו לא נתקלנו בתופעות של החזרים (אנו לא פוסלים אפשרות שהם קיימים אך כאמור אנו לא נתקלנו בהם) – בהחלט נקודת זכות לטובת סאמיאנג וה-Hood של העדשה. סיכום לאחר שימוש די ממושך ב-Samyang 16mm f/2.0 יש לנו לא מעט דברים טובים לומר על העדשה. איכות הבנייה שלה מעולה, היא חדה מאד במרכז הפריים וחדה יחסית בצידי הפריים אפילו בצמצם פתוח (בפינות יש ירידת חדות קלה אך ניתן תמיד לסגור צמצם אם ממש אין ברירה), היא מהירה מאד ומאפשרת צילום גם בתנאי תאורה קשים (ראו לא מעט תמונות בהמשך) ובשילוב עם הזווית הרחבה שלה מספקת למצלמות בעלות חיישן APS-C יכולת חסרת תקדים לצלם רחב ומהר. דוגמאות לתמונות שצולמו עם ה-Samyang 16mm f/2.0 במקומות שונים בארץ (*) יש מעט מאד דברים שליליים לומר על העדשה. היא סובלת כמעט כמו כל עדשה מכמות מסוימת של האפלת פינות (לא משהו שצריך להפריע לכם יותר מידי לדעתנו) ונתקלנו במספר מצומצם של מקרים באברציות כרומטיות בתמונה (גם כאן יש פתרונות מסוימים באמצעות עריכת תמונה). עבורנו לפחות החיסרון המרכזי של כל עדשות סאמיאנג הוא פשוט העובדה שהן ידניות. ברור לגמרי שעבור מרבית הרוכשים הפוטנציאליים של עדשות אלו לא מדובר כלל בחיסרון ומי שרגיל לצלם תוך שימוש בפוקוס ידני ימצא את טבעת הפוקוס של העדשה כמעולה עם התנגדות מצוינת, אך למרות לא מעט התנסות בעבודה בשנים האחרונות עם עדשות ידניות (זאת איננה עדשת הסאמיאנג הראשונה או השנייה שאנו בודקים כאן), אנו חייבים להודות שהצלחנו להפיק תמונות חדות באמת רק כשהמצלמה ניצבה על חצובה ואנו עשינו שימוש בפונקציית ה-Live View של המצלמה בכדי לוודא מיקוד מדויק. כך או כך, אם אתם רגילים למקד ידנית אין לכם מה לחשוש מן העדשה – אנחנו בכל מקרה נמשיך לקוות שבסאמיאנג יקפצו סוף סוף למים ויכריזו על עדשה בעלת פוקוס אוטומטי – טכנולוגיה שקיימת בתעשייה מזה כמה עשורים טובים ויכולה לפתוח בפני חברה איכותית כמו סאמיאנג קהל רחב הרבה יותר. אהבנו חדה גם בצמצם פתוח. איכות בנייה גבוהה. העדשה הרחבה והמהירה בשוק (בוודאי למצלמות APS-C). לא יקרה (קצת מעל 2000 ש”ח נכון לזמן כתיבת שורות אלו). קצת פחות עשויה לסבול מאברציות כרומטיות במקרים מסוימים (לא נפוץ מאד). קיימת מידה קלה של האפלת פינות בצמצם פתוח. לא קיים סימון ברור למיקום חיבור העדשה למצלמה (ניתן לפתור באמצעות מדבקה או טוש). גלריה כל התמונות הבאות צולמו עם עדשת ה-Samyang 16mm f/2.0 (על מצלמת ה-D7100 וה-D5000). התמונות עברו הקטנה אך לא עברו עיבוד כלשהו (צילומים: עידו גנוט). [mega_gallery] אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשה לצורך הבדיקה. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …