ראשי מגזין טכנולוגיות צילום נחשף החיישן הקעור של סוני – יביא למהפכה בעולם הצילום

נחשף החיישן הקעור של סוני – יביא למהפכה בעולם הצילום

0
0

המבנה הפנימי של העין האנושית הוא קעור. המהנדסים של חברת סוני החליטו ללמוד מעולם הטבע וחשפו לאחרונה חיישן ראשון מסוגו הצפוי להגיע כנראה בעתיד הלא רחוק לשוק ומציג מבנה דומה. לכנולוגיה החדשה צפויות להיות השלכות עמוקות על עולם הצילום – להלן הפרטים.

המגזין הטכנולוגי המקצועי spectrum (השייך ל-IEEE) פרסם אמש ידיעה מסקרנת במיוחד הכוללת תמונה ראשונה ופרטים אודות הטכנולוגיה ויכולותיה.

אז מה היתרונות של חיישן קעור לעומת חיישן שטוח כפי שקיים כיום בכל המצלמות המסחריות?

  • בעוד שחיישן רגיל (שטוח) זקוק לעדשה הכוללת מספר אלמנטים אופטיים שונים, הגאומטריה של חיישן קעור מאפשרת למתכננים להשתמש בעדשה יחידה (ניתן להבין מדוע מהתבוננות בתרשים הבא שפורסם כחלק מן המאמר של spectrum).
  • חיישן קעור לא רק שאינו זקוק למספר רב של אלמנטים אופטיים בעדשה, הוא גם מאפשר שימוש בצמצם גדול משמעותית (אחרי הכל מדובר בתכנון האופטי הפשוט ביותר – אלמנט אופטי יחיד).
  • היתרון עצום נוסף צפוי ברגישות החיישן – במרכז צפוי החיישן הקעור לקלוט יותר אור ולפיכך להיות רגיש פי 1.4 לאור, לא פחות מעניין – בקצוות צפוי החיישן לספק רגישות גבוהה פי 2 מחיישן שטוח (!).

בכדי ליצור את החיישן החדש פיתחו בסוני טכנולוגיה שנועדה לקחת את פיסות הסיליקון ולקפל אותן – לא מדובר בעניין של מה בכך (יש לזכור כי כל אחד מן החיישנים המצויים על פרוסת הסיליקון הגדולה צריך לעבור קיפול שכזה). בכדי לייצב את החיישן לאחר הקיפול נדרשה סוני להוסיף חומר “מייצב” קרמי בכדי למנוע מהחיישן לזוז לאחר הקיפול. סוני ייצרה בשלב זה כ-100 חיישנים באמצעות המכונה – כמה מהם בגודל זהה לחיישן 35 מ”מ רגיל (Full Frame) ואחרים קטנים יותר המתאימים למכשירים סלולאריים. סוני כבר יצרה מערכת שלמה המבוססת על החיישן החדש כולל אופטיקה ואלקטרוניקה והציגה תמונות אשר צולמו באמצעות החיישן. לדברי נציג החברה בכנס מקצועי שנערך בהוואי שם הוצגה הטכנולוגיה – סוני מוכנה להעביר את הפיתוח מרמת המעבדה לאולמות הייצור (דבר שצפוי לקחת כפי הנראה כמה חודשים לכל הפחות – ואולי אף יותר בשל מורכבותה של הטכנולוגיה). בעבר דובר על האפשרות שמצלמת ה-RX2 – הדגם הבא של המצלמה הקומפקטית בעלת החיישן הגדול של סוני – תגיע עם חיישן קעור ועדשה תואמת.

כפי שניתן להבין מדובר בפריצת דרך של ממש – גם מבחינת הרגישות אבל לא פחות מכך מבחינת האפשרות ליצור אופטיקה אחרת לחלוטין – פשוטה, קלה, קטנה וזולה הרבה יותר עם צמצמים גדולים יותר – אם ההימור של סוני על הטכנולוגיה יעלה יפה – עולם הצילום כפי שאנו מכירים אותו כיום – החל ממצלמות סלולאריות וכלה במצלמות מקצועיות, ישתנה לבלי היכר (בדגש על תחום העדשות). מוקדם עדיין לקבוע האם הטכנולוגיה תהפוך לסטנדרט הבא בעולם הצילום אבל היא בהחלט עשויה לטרוף את הקלפים.

החיישן הקעור של סוני – תמונה רשמית

Sony-curved-sensor

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב טכנולוגיות צילום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *