ראשי מגזין טכנולוגיות צילום החלום ושברו – חברת Lytro נסגרת

החלום ושברו – חברת Lytro נסגרת

0
0

זה קרה רשמית בשבוע שעבר. אחרי ההבטחה לשנות את עתיד הצילום, מספר מוצרים כושלים וניסיון מאוחר יותר לביצעו פרסה לכיוון שוק הקולנוע, חברת Lytro צפויה להירכש על ידי חברת גוגל ועובדיה יפוזרו כנראה לתוך גוגל.

ב-2012 פרצה לתודעה חברת Lytro מעמק הסיליקון (חברת המצלמות האמריקנית הראשונה מזה הרבה שנים). ההבטחה הייתה גדולה – החברה השיקה את המצלמה הצרכנית הראשונה בטכנולוגיית ה-light field – טכנולוגיה חדשה לגמרי שתאפשר שורה של יתרונות וביניהם היכולת לצלם עכשיו ולמקד אחרי הצילום על מישור פוקוס לבחירת המשתמש.

סרטון העוסק באופן הפעולה של טכנולוגיית ה-light field

הדור הראשון של המצלמות של חברת Lytro היה מוגבל מאד והיווה יותר הדגמת טכנולוגיה או רעיון (יש יאמרו לא יותר מ”צעצוע מגניב”) ולא זכה להצלחה רבה בשל הרזולוציה הנמוכה והשימושיות המוגבלת שלו. שנתיים מאוחר יותר השיקה החברה מצלמה מתקדמת יותר בשם Illum. המצלמה נועדה להיות כלי שימושי לצלמים ולא צעצוע בדומה לדור הראשון וכללה הרבה תכונות מתקדמות בגוף גדול בהרבה (ודי כבד) עם מסך מגע מתקדם, מעבד חזק ועדשה מהירה עם זום משמעותי. אלא שגם הנסיון הזה לא ממש צלח.

עם תג מחיר של $1500, לא מעט מגבלות שימוש ותפעול, יציבות לוקה בחסר ותוכנה מלאת באגים, שלא לדבר על קבצים עצומים שיכריעו גם כיום לא מעט מחשבים חזקים – ה-Illum נותרה עוד הבטחה למצלמת light field שלא מימשה את עצמה.

ביקורת על ה-Illum – לא מצלמת ה-light field אותה רצינו…

לאחר שני כשלונות לא מעט דברים קרו בחברה עצמה. המייסד והמנכ”ל של החברה – Ren Ng עזב את תפקיד המנכ”ל ובהמשך החברה החליטה לשנות כיוון לחלוטין ונטשה את השוק הצרכני (שבעצמו חווה ירידה דרמטית כידוע באמצע העשור הנוכחי) והחליטה לשים את יהבה על שימושים אחרים של טכנולוגיית ה-light field דוגמת מציאות מדומה וצילום ב-360 מעלות (עם מצלמת ה-Immerge) ובמקביל ניסתה לפתח את המצלמה האולטימטיבית לתחום הקולנוע. החזון פה היה מרשים אפילו יותר מבתחום הצרכני כפי שניתן לראות בסרטון הבא של ה-BBC:

אבל שנתיים מאוחר יותר נראה שגם הניסיון הזה לא עלה יפה ואחרי שורה של שמועות בדבר סגירת החברה יצאה הודעה רשמית על הפסקת פעילות מטעם Lytro שתשולב כנראה לתוך חברת גוגל (דיווחים מדברים על כך שהיא נמכרה תמורת 25-40 מליון דולר – סכום נמוך למדי בעמק הסיליקון) ובשלב זה לא ברור האם לגוגל כוונות כלשהן לפתח מוצרים בתחום ה-light field או שהרכישה נועדה יותר בכדי לקלוט את הנכסים האינטלקטואליים של לייטרו (הפטנטים והידע שנצברו בחברה), העובדים שעוד נותרו בה, ואולי גם בכדי למנוע ממתחרים פוטנציאליים לשים את ידם על כל אלו.

כבר לא איתנו…

lytro logo dark 1

כמו שאנו יודעים היטב כאן בארץ, חברות הזנק עם הבטחות גדולות לשנות את העולם קמות ונופלות כמעט כל יום. אבל דווקא בתחום הצילום השמרני והסגור (תנסו להיזכר מתי שמעתם בפעם האחרונה על חברת מצלמות חדשה, או לחילופין חפשו ברשת בנות כמה חמשת חברות הצילום המובילות כיום), עצוב לראות חברה שבאמת ניסתה – נופלת. למרות הכישלון של Lytro חשוב לזכור כי טכנולוגיית ה-light field לא הומצאה על ידה ולא תיעלם כנראה לאחר לכתה (ממש כשם ששי אגסי לא המציא את המכונית החשמלית ודווקא אחרי קריסתה של בטר פלייס אנו רואים התקדמות משמעותית בתחום), כך יכול להיות שדווקא אחרי Lytro נראה חברות אחרות מנסות לשלב טכנולוגיות light field בצורות אחרות ובהצלחה רבה יותר.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב טכנולוגיות צילום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *