ראשי ביקורות\סקירות ביקורות עדשה בביקורת: Samyang AF 75mm F1.8

עדשה בביקורת: Samyang AF 75mm F1.8

0
0

לפני מספר חודשים קיבלנו לידינו את עדשת ה-AF 75mm F1.8 של חברת Samyang הקוראנית המהווה חלק נוסף בסדרה המתרחבת של החברה הכוללת פוקוס אוטומטי ומיועדת בראש ובראשונה למצלמות סוני חסרות מראה (לאחרונה החלו להופיע גם עדשות עבור מצלמות קנון RF).

אם המספר 75 מ”מ נשמע לכם מוזר זאת מפני שבשנים האחרונות הורגלנו לעדשות 85 מ”מ כאורך המוקד הפופולארי לטלה-קצר עבור צילומי פורטרטים. אלא שבתקופת הפילם עדשות 75 מ”מ דווקא היו נפוצות למדי. שווה להזכיר בהזדמנות זאת שה-AF 75mm F1.8 איננה העדשה היחידה מהסדרה הקלה והקומפקטית הזו של סאמיאנג אותה בדקנו כאן. לפני כמעט שנה פרסמנו כאן את הביקורת על עדשת ה-45 מ”מ מאותה סדרה שזכתה ללא מעט שבחים ויהיה מעניין לראות אילו ביצועים תפגין ה-75 מ”מ בביקורת הנוכחית. עוד נזכיר כי שמה של סדרת העדשות הזאת של סאמיאנג היא “tiny” ולמעשה לכל אחת מן העדשות בסדרה יש כינוי משלה. את עדשת ה-AF 75mm F1.8 מכנים בסאמיאנג Tiny but Absolute וגם לעדשות ה-18 מ”מ, 24 מ”מ, 35 מ”מ – בצמצמי f/2.8 ולעדשות ה-45 מ”מ אותה הזכרנו וה-35 מ”מ החדשה בצמצמי f/1.8, כינויים דומים).

עדשת ה-AF 75mm F1.8 של חברת סאמיאנג

Samyang 75mm 1 8 1

מבנה וחומרים

  • מבנה אופטי – לעדשה מבנה אופטי הכולל 10 אלמנטים ב-9 קבוצות ומשלב 2 אלמנטים מסוג HR ו-3 מסוג ED וציפוי מסוג Ultra Multi-layer Coating.
  • חומרים – כמו כל העדשות בסדרה הסאמיאנג היא בעלת מבנה חיצוני עשוי פלסטיק ומבנה פנימי העשוי בעיקרו מתכת (וזכוכית כמובן).
  • גודל ומשקל – העדשה היא קלה וקטנה – אורכה קצת יותר מ-8 ס”מ בלבד והיא שוקלת 273 גרם בלבד (עם המכסה ומגן השמש).
  • טבעות – לסאמיאנג טבעת אחת בלבד – לפוקוס ו/או צמצם (עוד על כך מייד). הטבעת היא מסוג fly by wire (כלומר סיבוב חופשי שלא כמו בעדשות למצלמות רפלקס למשל) ובעלת חיכוך סביר (הסוני 85 מ”מ f/1.8 שלנו מרגישה מעט טוב יותר בהיבט זה).
  • כפתורים ומתגים – כאן מציגה סאמיאנג לראשונה חידוש מעניין: מתג מיוחד בעל שני מצבים (מצב 1 ומצב 2). במצב הראשון ניתן להשתמש באופן רגיל ל-AF/MF (בהתאם לבחירה במצלמה) ובמצב 2 תוכלו להשתמש לשינוי הצמצם של העדשה באופן חלק. מצב 2 עבד בצורה משביעת רצון אבל לנו לא באמת היה שימוש בו. סאמיאנג הבטיחה עם הכרזת העדשה כי היא תשיק בעתיד עדכוני קושחה שיאפשרו עוד אפשרויות שליטה בטבעת אבל עד לזמן כתיבת שורות אלו לא היו עדכונים כאלו. באופן אישי היינו מעדיפים מתג AF/MF סטנדרטי שהיה הרבה יותר שימושי עבורנו כמו בעדשות סוני, אבל אפשר שמישהו ימצא את הפתרון החדש של סאמאינג שימושי לא פחות.

מתג המצבים בצד העדשה

Button

  • מייצב – כמו למרבית העדשות בקטגוריה לסאמיאנג אין מייצב ותצטרכו להסתמך על המייצב במצלמה.
  • אטימה – לעדשה אין אטימה מיוחדת כלשהי נגד מים/אבק בניגוד לסוני 85 מ”מ f/1.8 למשל.
  • תושבת – הסאמיאנג 75 מ”מ מגיעה בתושבת סוני E (כיסוי FF) בלבד.
  • מגן שמש – לסאמאינג מגן שמש פלסטי עמוק יחסית אשר אינו מוסיף הרבה למשקל העדשה.
  • צמצם – לעדשה 9 להבי צמצם.
  • פילטר – לעדשה הברגת פילטר בקוטר 58 מ”מ.

ביצועים

  • מהירות פוקוס – מנוע הפוקוס של העדשה (מסוג linear stepping motor) מהיר למדי ומדויק יחסית (אם כי לאחר שימוש די ממושך בו הוא לא מגיע לדעתנו לרמת הדיוק המעולה של עדשות סוני כמו ה-85 מ”מ f/1.8, למרות זאת הוא מהווה שיפור גדול מאד ביחס לעדשות ה-AF הראשונות של סאמיאנג גם בסטילס ובמיוחד בוידאו).
  • חדות – כמו בכל הסקירות הקומות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקה ערכנו ממרחק של כ-3 מטרים (ואת ההשוואה לסוני 85 מ”מ f/1.8 היה עלינו לבצע ממרחק גדול מעט יותר בשל הבדל אורכי המוקד). המצלמה איתה בדקנו היא ה-A7R IV – כיום המצלמה בעלת דרישות החדות הגבוהות ביותר מכל מצלמות סוני והמאתגרת ביותר מבחינת בדיקות חדות לעדשה.בצמצם פתוח במרכז הפריים הסאמיאנג חדה במידה בינונית אבל היא משתפרת מאד ב-f/2.8 ואפילו יותר ב-f/4 עם חדות מעולה וב-f/5.6 עם עוד שיפור קל ותוספת קונטרסט. בפינות תצטרכו לטפס קצת יותר בשביל לקבל חדות טובה באמת – סביב f/5.6.

חדות במרכז הפריים בצמצמים שונים

sharpness center frame

חדות בצידי הפריים בצמצמים שונים

sharpness coner frame

בעניין הפינות קיבלנו תוצאות מעט מוזרות בבדיקה שלנו ולכן ביקשנו וקיבלנו מהיבואן עותק נוסף של העדשה לסקירה והתוצאות היו טובות יותר (גם זה קורה לעיתים וחשוב שיש שירות איכותי במקרה כזה).

הנתונים האלו אולי לא נשמעים מאד מרשימים (זיכרו אנו בודקים עם המצלמה בעלת הרזולוציה הגבוהה ביותר בליין של סוני ויש לכך השלכות) אבל אם נשווה את הסאמיאנג לסוני 85 מ”מ f/1.8 שאנו מחשיבים לעדשה מוצלחת ואיכותית למדי (בה אנו משתמשים כבר מספר שנים בעצמנו) נקבל תוצאות שהפתיעו גם אותנו. כמו שניתן לראות הסאמיאנג חדה באופן שניתן להבחין בו בצמצם פתוח וב-f/2.8 ביחס לסוני במרכז הפריים (לא הבדל עצום אבל אם תגדילו תוכלו לראות ובתמונה בגודל מלא הדבר בהחלט ניכר ברזולוציה של יותר מ-60 מגה פיקסל).

הבדלי חדות במרכז הפריים – סוני למעלה סאמיאנג למטה

Samyang vs sony center frame

עוד יותר מכך ניתן לראות הבדל מאד משמעותי בצידי הפריים – כאן הסאמיאנג הרבה יותר חדה – במיוחד ב-f/2.8

הבדלי חדות בולטים אף יותר בצידי הפריים – סוני למעלה סאמאינג למטה

Smaynag vs sony corners

  • מרחק פוקוס (וחדות בתקריב) – מרחק הפוקוס המינימאלי הרשמי של העדשה עומד על 69 ס”מ, אנחנו הצלחנו למקד ידנית סביב 65 ס”מ (מהחיישן). החדות בצמצם פתוח היא סבירה אבל הפכה להיות טובה מאד (במרכז הפריים) עם סגירה ל-f/2.8.

חדות תקריב בצמצם פתוח

close up f 1 8

חדות תקריב ב-f/2.8

close up f 2 8

  • נשימה (Breathing) – למי שלא מגיע מתחום הוידאו, נשימה היא אינדיקציה להתקרבות או התרחקות שנוצרת כתוצאה ממיקוד של העדשה (אם תרצו הסבר פשוט – כשאתם עושים פוקוס בעדשה האם הפריים משתנה מעט – נהיה רחב או מצומצם יותר). נשימה איננה רלוונטית בדרך כלל לצילום סטילס אבל יכולה להיות משמעותית לצלמי וידאו. עדשות שאין להן נשימה באופן מובנה הן לרוב עדשות וידאו יקרות מאד משום שהן כוללות מנגנון תיקון מכאני/אופטי מובנה מורכב (ניקון אגב מצאה פתרון נהדר בליין מצלמות ה-Z בו המצלמה עצמה יודעת לתקן נשימה באופן דיגיטלי על ידי קרופ קטן – רעיון מאד מוצלח שחבל שיצרניות אחרות לא מיישמות). בכל מקרה, אם חשבתם לצלם וידאו עם העדשה ואתם מוטרדים מ-Breathing אז הוא בהחלט קיים בעדשה (אבל כאמור לא ייחודי לה).
  • עיוות צבע (CA) – בניגוד לסוני 85 מ”מ f/1.8 בה העיוות הכרומטי מאד בולט, ה-סאמיאנג 75 מ”מ הפגינה ביצועי CA טובים מאד עם מעט מאד סגול/ירוק בפריים בצמצם פתוח וללא שום שמץ של CA ב-f/2.8.עיוות CA מאד נמוך בצמצם f/1.8

CA F 1 8

עיוות CA לא קיים בצמצם f/2.8

CA F 2 8

  • החזרים (Flare) – בעבודה מול אור חזק בהחלט אפשר להחבין ב-flare ואנו ממליצים מאד להשתמש ב-Hood בכל הזדמנות.
  • האפלת פינות (Vignette) – לסאמיאנג יש האפלת פינות מאד משמעותית על חיישן FF בצמצם פתוח אבל הפילו ב-f/4 עוד ניתן לראות מעט האפלה וב-f/5.6 היא *כמעט* נעלמת. רק לשם ההוגנות לסוני שבדקנו יש האפלה זהה פחות או יותר.

לא מעט האפלת פינות בצמצם פתוח (נראית אפילו ב-f/4)

vigneatte

  • עיוות חבית (Barrel Distortion) – לעדשה עיוות Pincushion קל מאד.

עיוות Pincushion מאד מינורי (שימו לב למרכז המוט)

barrel small

  • בוקה – כדורי האור עגולים במרכז הפריים ואלו הופכים כמו במרבית העדשות לאובליים ככל שמתרחקים ממרכז הפריים. הכדורים עצמם נקיים (ללא סימן בולט ל-onion rings). את האופן בו העדשה מרנדרת את הרקע תוכלו לראות בעצמכם בכמה מתמונות הודגמא שצילמנו בהמשך.

כדורי אור חלקים
Bokeh wide open

סיכום

הסאמיאנג AF 75mm F1.8 היא עדשה מעניינת. היא קטנה וקלה אבל החלק המושך באמת הוא הביצועים האופטיים הטובים שלה ביחס לקטגוריה שעלו במבחנים שלנו על עדשת הסוני 85 מ”מ f/1.8 היקרה יותר. אורך המוקד שימושי, אין כמעט עיוותי צבע, ביצועי התקריב טובים (גם אם מרחק הפוקוס לא מאד קטן) וניתן לנפק איתה תמונות איכותיות למדי (וגם סרטונים).

לא מדובר בעדשה מושלמת ויש לה גם חסרונות, היא מרגישה פלסטית (איכות הבניה סבירה לא יותר), כפתור המעבר החדש המאפשר גם שליטה בצמצם מטבעת הפוקוס מרגיש בשלב זה מעט יותר כמו גימיק מתוספת שימושית – היינו מעדיפים מתג AF/MF סטנדרטי כמו שיש בהרבה עדשות של חברת סוני, והפוקוס למרות שהשתפר ביחס לעדשות קודמות של החברה עדיין פחות מדויק לדעתנו מזה שקיים בעדשות סוני. דבר שקצת פחות רלוונטי לישראל אולי, אבל אם אתם מטיילים בעולם עם העדשה – האטימות שמספקות עדשות סוני היא יתרון (אם כי ראוי להזכיר כי סאמיאנג ממשיכה לעדכן את הליין שלה ובעדשה האחרונה מהסדרה כבר יש אטימות לאבק ומים).

בסופו של יום תמורת כ-1700 ש”ח (בארץ) מדובר באלטרנטיבה די מושכת לעדשת הסוני 85 מ”מ f/1.8 שעולה כמה מאות שקלים יותר.

עדשת ה-Samyang AF 75mm F1.8 – ביצועים טובים בגוף קטן וקל

Samyang 75mm 1 8 2

סרטון הביקורת שלנו על העדשה מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid

אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשות לצורך הבדיקה.

תמונות לדוגמא – כל התמונות צולמו עם מצלמת ה-A7R IV ולא עברו עריכה כלשהי מלבד קרופ/הקטנה

A7R09516 A7R09537 A7R09645 A7R09659 A7R00128 A7R05210 A7R05228 A7R05365 A7R05371 A7R09053 A7R09206 A7R09227

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *