ראשי ביקורות\סקירות אחסון לצלמים: שרת ASUSTOR AS4004T 10GbE NAS בביקורת

אחסון לצלמים: שרת ASUSTOR AS4004T 10GbE NAS בביקורת

0
0

אנו פותחים היום בסדרה של סקירות העוסקות בהתקני אחסון מבוססי רשת מקומית (מה שמכונה בדרך כלל Network Attached Storage עו NAS בקיצור), מהירים ועלי נפח אחסון גבוה. הדגש בסדרה החדשה הוא כמובן הוא על השימושיות עבור צלמי סטילס ובעיקר וידאו אשר בשנים האחרונות נדרשים לנפחי אחסון גדלים והולכים בשל המעבר לצילום ברזולוציות גבוהות (4K ומעלה) כמו גם קצבים מהירים ואף סרטונים המצולמים ללא כיווץ (RAW). השרת הראשון בסדרה מגיע מחברה שאולי לא מוכרת במיוחד לקורא הישראלי אבל היא חברת בת של אחת היצרניות הגדולות ביותר בעולם המחשבים בעשורים האחרונים.

חברת ASUSTOR כאמור אולי לא נשמעת לכם מוכרת אבל את השם ASUS (יש לבטא אגב אזוס) אפשר להניח שרובכם שמעתם לא אחת וזאת משום שמדובר באחת מיצרניות המחשוב והעזרים המובילות בעולם (מקום מושבה בטיוואן בדומה לרוב יצרניות לוחות האם ההיסטוריות) והיא מייצרת כמעט כל רכיב חומרה מרכזי (פרט אולי למעבדים) שתעלו על דעתכם. ב-2011 הקימה ASUS חברת בת תחת השם ASUSTOR שמתמקדת כל כולה בייצור שרתי NAS בדגש עם השוק הצרכני ושוק העסקים הקטנים. זאת בניגוד לכמה מן היצרניות הבולטות האחרות בשוק דוגמת QNAP ו-Synology אשר חלק ניכר מתוצרתן מיועד לשוק ה-IT ומציעות מספר מצומצם של קווי מוצרים גם לשוק הפרטי ושוק העסקים הקטנים.

המוצר אותו אנו בודקים היום הוא ה-ASUSTOR AS4004T – דגם שרת אחסון שהושק בשנה שעברה ולא זכה אולי לכותרות (וגם לא ליותר מידי ביקורות ברשת אם כי תוכלו למצוא כמה פה ושם – רובן ככולן חיוביות מאד), אבל לטעמנו היה צריך לקבל יותר חשיפה ואנו מקווים שעד לסופה של הביקורת הנוכחית נצליח להבהיר לכם מדוע.

Asustor AS4004T blue

לפני שנפתח כמה מילים על מה שאנו מוצאים כחשוב במיוחד בשרת אחסון שאמור לשמש צלמים. ראשית, נפח אחסון. אנו מצלמים סרטונים (ותמונות) בנפח ממוצע של כ-50GB בשבוע וצופים שבשנים הקרובות מספר זה יעלה באופן דרמטי (כיום אנו מצלמים סרטונים ב-4K אך סביר שנעלה גם ברזולוציה וגם בקצבים בעתיד ואולי אף נעבור לצלם בפורמט RAW במידה וזה יהיה זמין במצלמות בהן אנו משתמשים או לחילופין אם נבחר לשנות את צורת העבודה שלנו לשימוש במקליטים חיצוניים). נפח זה מקביל ליותר מ-2TB בשנה ונפח האחסון הכולל שלנו כבר עבר מזמן את ה-10TB. במצב כזה אם אנו רוצים שרת שיחזיק מעמד אנו זקוקים לנפח אחסון גדול (עשרות TB) ורצויה גם מידה מסוימת של יתירות ולכן שרת עם מקום ל-4 כוננים נראה לנו המינימום הנדרש (אם הדרישות שלכם מבחינת נפח קטנות יותר יכול להיות שתסתפקו ב-2 כוננים אבל אז אתם עשויים למצוא את עצכם מוגבלים במוצרים הקיימים בעיקר בגזרת הביצועים).

בהמשך ישיר – הנקודה השנייה היא ביצועים – אנו מעבירים כמויות גדולות של קבצים בנפח גדול על בסיס כמעט יומי מן המחשב אל השרת וחזרה. לא פחות חשוב – אנו רוצים באופן אידאלי להיות מסוגלים לערוך ישירות מן השרת (זאת נקודה מעט רגישה משום שכונן NVME נוסף במחשב לצורך עריכה יהיה בכל מקרה מהיר יותר מכל שרת NAS ובמחיר נמוך משמעותית). לנו הדבר חשוב בעיקר משום שאנו עורכים את הסרטונים של ערוץ האוכל הטבעוני שלנו Veggiez (שעלה לאחרונה לאויר גם עם אתר חדש – תגידו מז”ט) בשני שלבים (עריכה בסיסית על מחשב אחד ועריכת טקסטים על מחשב שני הממוקם בקומה אחרת). אם גם אתם עובדים על פרויקטים על יותר ממחשב אחד המחובר לרשת – השימוש ב-NAS מהיר יתברר כאפקטיבי ביותר. במקרה כזה לדעתנו הצורך בחיבור 10GbE (חיבור Ethernet במהירות מקסימאלית של 10 ג’יגה ביט או 1.25 ג’יגה בייט לשנייה) הוא כמעט הכרחי. עד לפני מספר שנים חיבורים מהירים כאלו שימשו בעיקר ציוד IT של חברות אבל לאחרונה החלו המחירים בתחום לרדת (חשוב לזכור, בשביל להפיק את המירב מחיבור 10GbE תצטרכו תמיכה בכל המחשבים בהם אתם רוצים להשתמש באמצעות כרטיס רשת התומך ב-10GbE או מתאם מבוסס TB3 המתאים למשל למחשבים ניידים, Switch התומך ב-10GbE ומסוגל לחלק את האות מהמחשבים השונים ל-NAS וכמובן כבלי רשת מתאימים – מהנסיון שלנו למרחקים קצרים יחסית של 20 מטר ומטה גם CAT 5E יעשו את העבודה אבל אם אתם מתקינים רשת חדשה מומלץ לבחור כבלי CAT 7 שמחיריהם היום נמוכים מאי פעם – שאר הציוד אגב ובעיקר Switch בעל יותר משני חיבורי 10GbE עדיין עולה לא מעט כסף – אבל אנו מקווים שהדבר ישתנה בשנים הקרובות – עוד על הציוד בו אנו השתמשנו בסוף הכתבה).

הנקודה השלישית היא רעש. זה נושא מעט מורכב, לכאורה תוכלו לרכוש כיום ציוד IT משומש בן מספר שנים הכולל חיבורי 10GbE – חלקו מצוי ברשת ביד שנייה במחירים מצחיקים יחסית (זאת בהחלט אופציה – בעיקר אם אתם בעלי ידע נרחב יחסית בתחום הרשתות). המגבלה כאן מלבד הידע הנדרש היא שרובו המוחלט של הציוד הנ”ל דורש התעסקות עם חיבורים אופטיים (שרתי NAS “צרכניים” לרוב מגיעים עם חיבור RJ45 הסטנדרטי – גם בחיבורי 10GbE – לעומת זאת ציוד IT מגיע עם כניסות אופטיות (+SFP) ולמרות שאפשר למצוא בשוק מתאמים – העסק כולו לא זול (מאות דולרים אם תרצו כמה כאלו – מה שהופך את הרכישה ללא כדאית בהכרח). הבעיה עם שרתים שמגיעים מעולם האינטרפרייז הוא שהם רועשים, מאד רועשים. הם לרוב מצויים בחדרי שרתים ולא בבית פרטי או סטודיו וברוב המקרים זה לא מוצר שתרצו למקם לידכם אם אתם לא מוכרחים. שרתים “צרכניים” הם בדרך כלל שקטים הרבה יותר – אם כי כפי שנראה בהמשך – גם שרת שקט יכול להיות רועש בהתאם לכוננים שתבחרו.

הנקודה הרביעית נוגעת לתוכנה. שרת הוא ממש לא רק פיסת חומרה. למעשה במידה רבה התוכנה המגיעה עם השרת חשובה לא פחות מן החומרה. במיוחד אם אתם רוצים לנצל את השרת לעוד מטרות (למשל כשרת מצלמות אבטחה – משהו שאנו בהחלט עושים), אבל גם למגוון שימושים אחרים – בחלקם ניגע בביקורת הנוכחית. תוכנה צריכה להיות יציבה, לקבל עדכונים (ועדכוני אבטחה) על בסיס קבוע, להיות קלה לשימוש וכיום הסטנדאד בשוק כולל גם תמיכה במגוון רחב של אפליקציות סלולאריות (למעשה כל היצרניות בתחום מציעות “חנות אפליקציות” כולל מגוון רחב של אפליקציות של החברות עצמן).

תמיכה ואחריות – השרת אמור לאחסן את כל החומרים הכי חשובים שלנו ולכן הכרחי שיהיה מוצר שהוא לא רק אמין, אלא גם יזכה לקבל תמיכה במידת הצורך ואחריות במידה ותקלה משמעותית תתרחש (במקרה זה אנו חייבים להיות הוגנים ולומר שאנו לא יודעים על יבואן מסודר של מוצרי ASUSTOR לארץ – אנו קיבלנו את המוצר שלנו ישירות מן החברה – אפשר לקוות שהדבר יקרה בהמשך – אולי דרך אחד היבואנים של חברת ASUS).

חשוב לנו לציין שהיינו בשנים האחרונות מחוץ לתחום ה-NAS והפעם האחרונה בה עסקנו בשרתי אחסון הייתה לפני קרוב לעשור (אם כי כזכור בשנים האחרונות בדקנו כאן שורה ארוכה של התקני אחסון כוללי התקנים מבוססי RAID מהירים המתחברים באופן ישיר למחשב). במידה רבה ביקורת זאת יוצאת מתוך נקודת מבט של משתמש הפוגש לראשונה מערכת אחסון מבוססת רשת מודרנית וחלק מן הבעיות בהן נתקלנו נבעו אפשר להניח ממצב עניינים זה (אם כי אנו מרשים לעצמנו להניח שרבים מן הקוראים נמצאים במצב דומה כך שאין בכך בהכרח חיסרון ביחס לקהל היעד).

כעת אנו יכולים לגשת לביקורת עצמה ואנו רוצים לבחון את ה-AS4004T  תחילה באופן חיצוני. מדובר בהתקן קטן יחסית – 22 ס”מ עומק עם רוחב וגובה של 16 ס”מ בלבד. יחד עם זאת להתקן “לבנת מתח” גדולה יחסית אותה אנו בחרנו לחבר ל-UPS (מומלץ – עוד על כך בהמשך). בחלק הקדמי של ההתקן מקום ל-4 כונני 3.5 אינצ’ (אפשר גם לחבר 2.5 אינצ’), כפתור הדלקה (ניתן לשנות את הגדרותיו מהתוכנה) ושורה של כפתורי אינדיקציה על מצב המכשיר והכוננים כמו גם כפתור לגיבוי מהיר (גם הוא בר שינוי) וחיבור USB 3.1.

בחלק האחורי תמצאו מנעול Kensington סטנדרטי, חיבור לחשמל, כפתור זעיר לאתחול, שני חיבורי רשת RJ45 במהירות של 1GbE (סטנדרטיים) אך ניתנים לאגרגציה (לא ניסינו אותם – אנו לא רואים טעם אמיתי לרכוש את המכשיר אם אין לכם כוונה להשתמש במלוא הפוטנציאל שלו – יש התקנים רבים, טובים וזולים יותר שיכולים לעבוד במהירויות נמוכות יותר). במרכז ישנו מאורר 120 מ”מ שקט למדי (עוד על רעש בהמשך) ולימינו חיבור 10GbE יחיד (התקני NAS מתקדמים שונים כוללי זוג חיבורים כאלו, אבל במחיר של הכונן הנוכחי בהאמת שקשה לבקש יותר) ומעליו חיבור USB 3.

Asustor AS4004T back

המכשיר נמכר כמו רוב המכשירים מסוגו בשוק ללא כוננים ולרשות המשתמש האפשרות לבחור את הכוננים בהם הוא רוצה להשתמש כמו גם את אופן החיבור שלהם – Single, JBOD, RAID 0, RAID 1/2/5/6/10. אנו שמרניים יחסית ובחרנו באפשרות הסטנדרטית של RAID 5.

עבור הפרויקט הנוכחי יצרנו קשר עם חברת סיגייט (עימה עבדנו לא פעם על ביקורות) ושמחנו לקבל 4 כונני 14TB IronWolf Pro drives אשר ב-RAID 5 אפשרו לנו ליצור 38TB זמינים לאחסון ועבודה (אגב החברה מציעה כיום מאותה הסדרה כוננים מכאניים בעלי נפח גדול עוד יותר בני 16TB). כונני IronWolf Pro פותחו על ידי סיגייט במיוחד לעבודה בסביבת NAS כולל חום הנפלט מכוננים צמודים, רעידות ועומסי עבודה גבוהים (וזאת יחד עם שילוב של טכנולוגיות error recovery מותאמות וניהול משאבי חשמל לסביבת שרתים).

4 ironwolf pro drives 14tb

יש כמה וכמה סדרות של כוננים המיועדים לשוק ה-NAS הן של סיגייט עצמה והן של WD על חברות המשנה שלה. סיגייט מציגה את ה-IronWolf Pro כאחת הסדרות המובילות בין השאר משום שמלבד 5 שנות אחריות על הכונן עצמו, מי שרוכש את הכונן מקבל שירות Rescue Data Recovery למשך שנתיים (שירות שחזור קבצים בינלאומי שיכול לחסוך למי שחלילה נתקל בקריסה קטסטרופאלית של הכונן אלפי דולרים על שחזור והרבה מאד עוגמת נפש).

Ironwolf pro 14tb half

כעת נעבור לתהליך ההתקנה. בגדול מדובר בהתקנה פשוטה למדי (בהחלט הופתענו לטובה), מבחינת חומרה אין אפילו צורך בברגים (אלא אם אתם משתמשים בכונני 2.5 אינצ’) אנו עשינו טעות של מתחילים והשתמשנו בברגים כפי שאנו מכירים מהתקנות דומות במחשבים – זה לא הכרחי אבל גם לא נראה שמזיק לפעולה התקינה של המכשיר. מלבד הכנסת הכוננים למכשיר (אנו גם טרחנו לציין על כל כונן ועל כל תושבת מספר באמצעות מדבקה – אתם לא חייבים אבל זה יכול להיות שימושי בהמשך), וחיבור לחשמל – אין ממש עוד פעולות הנוגעות לחומרה שיש לבצע – רק תלחצו על כפתור ההפעלה וצאו לדרך.

מבחינת התקנת התוכנה התהליך היה פשוט ביסודו אם כי אנו חושבים ש-ASUSTOR צריכה לעשות עבודה טובה יותר של חיבור כל מרכיבי ההתקנה וכל המידע הטכני לעמוד מסודר אחד שידריך את המשתמש בשלבים השונים ובמושגים השונים הרלוונטיים להתקנה (העברנו להם התייחסות לכך והם אמרו שיעבדו על העניין). בסוף הביקורת הבאנו רשימה מסודרת של קישורים למידע נוסף וכל לשלבי ההתקנה השונים ולהורדה של רכיבי התוכנה השונים – לא ניכנס כאן לכל הפרטים (ניתן לראות חלק בסרטון הביקורת שלנו בהמשך) אבל כן נציין שהיינו צריכים לשנות שתי הגדרות מרכזיות בכדי לקבל ביצועים אופטימאליים מבחינת מהירות ההעברה מה-NAS (הראשון הוא שינוי הגדרות ה-MTU ל-9000 בממשק של ה-NAS עצמו והשני הוא שינוי הגדרות ה-Jumbo packet ב-device manager של כל אחד מן המחשבים שלנו המחוברים ל-NAS) וכן להגדיר אות כונן לכניסה מהירה לשרת במערכת ההפעלה (Win 10) שלנו (אגב בעיה נקודתית מציקה של מערכת ההפעלה אצלנו – למרות שהרשת שלנו פועלת לכאורה בצורה תקינה וניתן לגשת לשרת בדרכים אחרות – הוא אינו מופיע לרוב תחת הגדרות “computer” ברשימת התקני הרשת של המחשב – טרם הצלחנו לפענח מדוע העניין קורה – אם יש לכם רעיונות נשמח לשמוע בתגובות/פייסבוק).

ADM

אחרי השינויים הללו הגיע זמן לדבר על ביצועים. אם לומר את האמת לא ידענו בדיוק למה לצפות מן ה-AS4004T. מצד אחד מדובר בהתקן הכולל 4 כוננים וחיבור 10GbE מהיר (אשר יכול להעביר כאמור באופן תיאורטי למעלה מ-1 גיגבייט של מידע), מצד שני מדובר במוצר כניסה במחיר כמעט חסר תקדים בקטגוריה וככזה אינו מסוגל לכלול מעבד/זיכרון ברמה של מוצרים שעלותם גבוהה פי כמה וכמה פעמים. התוצאות כפי שנראה מיד משקפות דואליות זו והן מעניינות למדי.

אנו עשינו שימוש בשתי תוכנות בדיקה סינתטיות – Blackmagic disk speed test ו-CrystalDiskMark וגם בחנו העברה ישירה של קבצים מהכונן אל המחשב וחזרה.

תוכנת ה-Blackmagic הציגה תוצאה של קצת יותר מ-200 מגה בייט לשנייה בקצב הכתיבה (לא מרשים ביוחד) אך מצד שני קצב הקריאה מהכונן עמד על קרוב ל-600 מגה בייט לשנייה (ובשיא גם עבר את ה-600 מגה בייט לזמן קצר). התוצאות של תוכנת ה-CrystalDiskMark לא היו רחוקות מאד עם סביב 250 מגה בייט לשנייה כתיבה וכ-580 מגה בייט לשנייה קריאה (תוצאה בהחלט מרשימה – בטח בקטגוריה וגבוהה משמעותית מכל התקן NAS מבוסס חיבור 1GbE).

Blackmagic test ASUSTOR AS4004T

קצב העברה בבדיקה שלנו בהעברה למחשב וממנו (ההעברה בוצעה לכונן Samsung 970 EVO בטכנולוגיית NVME שמסוגל לספק קצבים גבוהים משמעותית מאלו של ה-NAS) סיפקה תוצאות אמת מעט שונות, קצב ההעברה ל-NAS עמד על 217 מגה בייט לשנייה וקצב ההעברה מה-NAS למחשב עמד על 454 מגה בייט לשנייה – נמוך מהתוצאות של המבחנים הסינטתיים אם כי עדיין מכובד (לא מאד רחוק מכונן SSD חיצוני מהיר). כדאי לזכור כי הבדיקה בוצעה על קבצי וידאו גדולים יחסית – ואפשר וקבצי בדיקה אחרים היו מניבים תוצאות מעט שונות.

Crystaldiskmark test ASUSTOR AS4004T

עוד סוג של מבחן שביצענו אם כי זה מעט יותר סובייקטיבי היה עבודה ישירה מהשרת על עריכת סרטונים. למעשה את סרטון הביקורת על ה-NAS ערכנו מה-NAS עצמו ב-4K (קבצי סוני 25p ישירות מהמצלמה). לא נתקלנו בהאטות כלשהן או בעיות אחרות וגם כשערכנו סרטונים נוספים על שני מחשבים שונים המחוברים לשרת העבודה התנהלה בצורה חלקה (אין לנו דרך לדעת כיצד יתפקדו תוכנות עריכה – אנו עבדנו עם פרמייר – עם קבצים גדולים וכבדים יותר או עם יותר משני מחשבי עריכה בו זמנית אבל לא היינו בוחרים בשרת זה לעבודה ישירה של צוות מקצועי עם יותר משני עורכים).

עד כאן בנוגע לביצועים. כעת אנו רוצים להתייחס לנקודת חולשה משמעותית אם כי כזאת שלדעתנו לא ממש קשורה ל-ASUSTOR והיא רעש. השרת עצמו מוגדר כפועל ברמת רעש של כ-31 דציבל (נמוך למדי). אין לנו ממש דרך לבדוק זאת כי לא הפעלנו את השרת ללא כוננים. כאן גם בדיוק נכנסת לדעתנו הבעיה העיקרית שלא ממש קשורה ל-ASUSTOR – כונני ה-IronWolf Pro אינם שקטים. זה לא חדש וגם לא מפתיע – למעשה נתקלנו בכך בביקורת שלנו בשנה שעברה על הכונן של חברת הבת LaCie 2big Dock העושה שימוש בשני כוננים מאותו קו מוצרים בנפח 10GB כל אחד. גם שם הרעש היה הביקורת המרכזית שלנו. משום שאנו מקליטים באותו חדר בו נמצא המחשב, נושא הרעש (או העדרו) הוא קריטי עבורנו.

בבדיקות שלנו מדדנו רמות רעש משתנות שבין 40-50 דציבל בזמן פעולה ממרחק של 1 מטר (הרעשים הם בעיקר רעשי seek והעברת קבצים) ואנו מוצאים אותם בהחלט מציקים (כדאי לזכור שרעש איננו נתון משמעותי בתכנון כוננים לסביבות שרתים אם כי אולי הגיע הזמן לתכנן כוננים מכאניים בעלי ביצועים גם לסביבה ביתית בה רעש הוא שיקול משמעותי). כך או כך עבורנו לא מדובר בעניין נסבל. הפתרון שלנו בניגוד למקרה של ה-2big Dock (שם מדובר על חיבור TB3 עם מרחק כבל מקסימאלי של 2 מטר במקרה הטוב) היה פשוט למדי – העברנו את הכונן לחדר הסמוך (חור בקיר וכבל CAT 7 ואין יותר רעש). זה כמובן לא פיתרון אפשרי לכל משתמש אבל עבורנו הוא פתר את הבעיה לחלוטין וכעת נוכל להוציא לגמרי את כל הכוננים המכאניים מהמחשבים שלנו ולהשתמש בכונני SSD וכונני NVME בלבד ולהוריד עוד יותר את רמת הרעש בסביבת העבודה שלנו).

אם מדברים על כונני SSD – זאת היא כמובן אפשרות נוספת לעבודה עם ה-NAS (וכזאת שתאפשר עבודה שקטה) וחברת סיגייט אף השיקה לפני מספר חודשים סדרת מוצרים חדשה בשם IronWolf 110 SSD המיועדת לעבודה בשרתים, אלא שהנפח המקסימאלי לכונן מסוג זה עומד על קצת פחות מ-4TB (לעומת כאמור 16TB לכונן מכאני מהסדרה המקבילה) והמחיר יקר משמעותית מזה של כוננים מכאניים – כך שלפחות בנתיים הפתרון של התקן NAS מבוסס SSD בנפח גדול הוא עדיין לא פתרון עבור מרבית המשתמשים.

אנו רוצים לעבור לעסוק באפליקציות. כל היצרניות המובילות כיום של התקני NAS מציעות חנות אפליקציות הכוללת מבחר גדול יחסית של אפשרויות להרחבת היכולות של ה-NAS. עברונו (ואפשר להניח שעבור מרבית הצלמים המקצועיים) החלק הארי של האפליקציות האלו אינן רלוונטיות במיוחד לעבודה היום יומית (מדובר בתוספים הקשורים לתכנות, יצירת שרתי דואר, אחסון אתרים, מנהלי הורדות ועוד). מצד שני ישנם שורה של תוספים שבהחלט יכולים להיות שימושיים ובכלל זה מספר אפליקציות הקשורות לסינכרון מול שירותים ענן כמו דרופבוקס, גוגל דרייב ועוד. אפליקציה אחת שאנו מצאנו שימושית (אם כי הקשר שלה לצילום מקצועי לא בדיוק ישיר) היא ניהול מצלמות אבטחה. היו לנו לא מעט בעיות עם ההגדרות של האפליקציה בהתחלה אבל כעת אנו שמחים לבשר שהעניין סודר (יש צורך להיכנס לאפליקציה כ-admin ולא כמשתמש בעל הרשאות admin מסתבר – לדעתנו בחירה מעט מוזרה אבל ניתן אחרי הכניסה הראשונה לאפשר גם למשתמשים שהם בעלי הרשאות admin גישה להגדרות וכך בעצם נפתר העניין).

Asustor AS4004T red

מעבר לחנות האפליקציות של השרת עצמו יש גם שורה של אפליקציות של ASUSTOR שמאפשרות עבודה במובייל. לתחושתנו החברה יצרה יותר מידי אפליקציות נפרדות במקום לרכז את כולן תחת כובע אחד (או לפחות מספר מצומצם יותר של אפליקציות). מעבר לכך התחושה הכללית היא שבכל הקשור לתוכנה (ולאפליקציות בפרט) יש ל-ASUSTOR עוד עבודה לעשות. מצד שני החברה השיקה לא מעט עדכונים גם לממשק ההפעלה של ה-NAS עצמו (המכונה ADM ודומה מאד לזה של המתחרות אגב) וגם לחלק מן האפליקציות – כך שהחברה לא שוקטת על השמרים – גם אם יש עדיין באגים ובעיות הדורשות פתרון.

בביקורת באנגלית נכנסו לפרטים בנוגע לאפשרויות הגיבוי הנרחבות שמציעה ASUSTOR לשרת – לא ניכנס לכל הפרטים כאן אבל נזכיר רק למי שלא יודע ששרת NAS הוא לא גיבוי בפני עצמו. לכל גיבוי טוב יש מספר שכבות וגם אם אתם משתמשים ב-RAID 5 למשל בשרת שלכם כמונו – הדבר יוצר רק רמה מקומית של יתירות ולא מהווה גיבוי. אם אתם רוצים גיבוי אמיתי תצטרכו למצוא מקום אחר (באופן אידאלי מקום פיזי אחר משרד ובית למשל) שבו תאחסנו גיבוי של כל הקבצים שלכם מן השרת (לחילופין השרת יכול לשמש כגיבוי לקבצים המצויים כבר במחשב שלכם, אם כי גם במקרה הזה נמליץ על גיבוי נוסף שאיננו באותו מיקום פיזי – גנבה/שריפה או כל פגיעה אחרת יכולה לגרום לכך שכל המידע שלכם יילך לאיבוד). הבטחנו גם להתייחס לנושא גיבוי החשמל – אנו כאמור חיברנו את ה-NAS ל-UPS ואנו ממליצים על כך בחום בעיקר אם אתם גרים באזור שבו החשמל לא תמיד יציב (ובקיץ הישראלי בו נודה על האמת יש מידי פעם הפסקות חשמל). בשרת עצמו אגב יש הגדרות המאפשרות ל-NAS לדבר עם ה-UPS ולכבות אותו בצורה מסודרת (רק אם זה מגיע עם כבל USB – שלנו הוא UPS בסיסי מאד של APC ללא כבל USB אבל הוא אמור להספיק לרוב המקרים הסטנדרטיים של הפסקות חשמל – השרת עצמו צורך כוח מועט יחסית כשאינו בפעולה).

אנו רוצים להתייחס לפני סיום לשתי נקודות אחרונות. הראשונה נוגעת ליישום המכונה EZ Sync ואותו ניתן להתקין על השרת (וגם כאפליקציה במכשיר הסלולארי או על מחשבים אחרים מחוץ לרשת המקומית) והוא מאפשר למעשה יצירה של ענן פרטי (חישבו על סוג של דרופבוקס או גוגל דרייב אבל ללא צורך בתשלום חודשי ועם נפח אחסון גדול ככל שהשרת עצמו מכיל). מדובר ברעיון מדהים ושימושי ביותר לצלמים לדעתנו. ראוי לציין ש-ASUSTOR איננה הראשונה להציע משהו דומה וגם למתחרות יש שירותים הפועלים על עיקרון דומה. מבחינת הביצוע בפועל יש לנו רגשות מעט מעורבים. תמונות וסרטונים ברזולוציה רגילה (1080p) עבדו ברשת המקומית לרוב טוב ומהר למדי. סרטוני 4K הרבה פחות וברשת סלולארית או באינטרנט מהיר ממחשב או נייד מרוחק הבעיות היו גדולות אף יותר.

אין ספק שיש כאן מגבלות טכנולוגיות לא מבוטלות אבל גם ב-ASUSTOR הודו שלמגבלות החישביות של המעבד של השרת יש כאן תפקיד ואפשר להניח שבדגמים חזקים יותר שהחברה תשיק בהמשך יהיו יכולות טובות יותר להעביר גם קבצי 4K דרך הענן (אפשר גם ששיפורי תוכנה יעזרו קצת). בכל מקרה הם המליצו לנו להשתמש באפלקציית הנגן MX PLAYER אשר אמורה לעזור במידת מה בניגון קבצי וידאו – מהנסיון שלנו עד כה זה עדיין לא מושלם אבל מעט יותר נסבל אולי.

הנקודה השנייה נוגעת לטכנולוגיה בשם  MyArchive שחברת ASUSTOR שילבה בחלק מהמוצרים שלה (כולל בדגם הנוכחי). מדובר בטכנולוגיה שמאפשרת לקחת אחת אחד מהכוננים במכשיר ולהפוך אותו לסוג של ארכיב נשלף. במילים אחרות אתם הופכים את אחד מארבעת הכוננים ב-NAS לתחנת עגינה לדיסקים קשיחים במהירות גבוהה במיוחד. אם למשל יש לכם פרויקטים שונים שאתם לא זקוקים להם באופן קבוע (נניח צילומי אירוע שאין לכם רצון לשמור בזמינות מלאה כל הזמן) תוכלו לאחסן אותן במגירה עם רישום ברור ולהכניס אותם לתוך ה-NAS בכל רגע שתצטרכו (מבלי לכבות את ה-NAS). בהחלט שימושי (אם כי לנו בנקודת הזמן הנוכחית אין בכך באמת צורך ואנו לא רוצים להקריב כונן אחד מהארבעה במכשיר לטובת העניין). עוד יתרון של הטכנולוגיה הזאת הוא שניתן לחבר ל-NAS שלכם מכשיר נוסף של החברה הכולל מספר כוננים ולהשתמש באחד מכונני המכשיר הזה לצורך MyArchive או לצורך הרחבת נפח האחסון של ה-NAS עצמו – בהחלט נחמד (היה אף יותר נחמד אם לחברה היה מבחר גדול יותר של יחידות הרחבה כאלו ועם חיבורים USB 3.2 מהירים ובמחיר שהוא משמעותית זול מה-NAS עצמו (גם זה אולי יגיע בהמשך).

Asustor AS4004T Green

לסיכום, אנו בהחלט מתרשמים מה-ASUSTOR AS4004T לאחר מספר שבועות אינטנסיביים של שימוש. הוא הפתיע לטובה מבחינת מהירות (בדגש על מהירות קריאה וגם בעבודה יומיומית הדבר ניכר), הוא בנוי היטב, העבודה הבסיסית איתו פשוטה למדי והוא מציע מגוון אפשרויות רחב כולל אפשרות מאד שימושית המספקת זמינות של כל נפח האחסון מכל התקן שתרצו בכל מקום בו יש חיבור אינטרנט מהיר.

שום מוצר לא חף מבעיות ובוודאי לא מוצר מורכב כמו ה-AS4004T. היינו בהחלט שמחים לראות מהירות כתיבה גבוהה יותר לכונן (זאת היא כנראה מגבלת חומרה והיא דורשת חומרה יקרה יותר שלא אפשרית בקטגוריית המחיר של המוצר הנוכחי – כרגע לפחות), אולי גם חיבור  TB3 לצורך גיבוי מהיר יותר לכוננים חיצוניים ואת נושא הרעש אותו הזכרנו קשה להפיל על ASUSTOR שעשתה עבודה יפה עם המוצר עצמו (ניתן אגב לשלוט בעוצמת הקול של המאוורר מהתוכנה אבל כאמור הוא איננו הבעיה כאן). מעבר לכך יש ל-ASUSTOR עבודה לעשות בכדי לשפר חלק מהפעולה של היישומים שהיא מציעה (בדגש על ה-EZ Sync אם כי גם פה כנראה שחומרה טובה יותר תוכל לעזור).

בסך הכל אבל תמורת סכום של $360 בלבד קשה מאד להתכווח עם היכולות של המוצר (נציין רק שכמעט כל התקני האחסון האחרים בשוק עם חיבור 10GbE נמכרים כיום במחירים הגבוהים פי 2-3 לפחות – בוודאי אלו עם 4 כוננים ומעלה) ולכן קל לנו מאד להמליץ עליו למי שרוצה נפח אחסון גדול (בתלות בכוננים שתקנו כמובן), בשילוב עם מהירות, ומגוון תכונות שימושיות.

ממש לפני סיום כמה תוספות קטנות. אם אתם חושבים על ה-AS4004T קחו בחשבון עלויות נוספות הנוגעות לרשתות 10GbE – קרי כרטיסי רשת התומכים בתקן זה (לרוב החל מ-80-100 דולר לכרטיס מבוסס RJ45 עבור כל מחשב שתרצו לחבר ופי 2 לפחות עבור התקן TB3-10GbE למחשב נייד) ואם אתם מחברים יותר ממחשב אחד ל-NAS תצטרכו גם Switch וכאן העלויות כבר גבוהות מאד ומגיעות בקלות למאות דולרים לקופסא עם 4 חיבורי 10GbE בתקן RJ45 – נקווה שבעתיד גם מחירים אלו יירדו). הינה הציוד בו אנו השתמשנו בבדיקות שלנו:

קצת אינפורמציה למי שמעוניין על ה-AS4004T:

הביקורת המקיפה שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *